Vrouw kan lid worden van SGP
- jakobmarin
Galaten 3:
Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan. Daarin is noch Jood noch Griek; daarin is noch dienstbare noch vrije; daarin is geen man en vrouw; want gij allen zijt een in Christus Jezus.
Kanttek daarbij:
118) Daarin is noch
Hetgeen hij in het algemeen gezegd had van alle gelovigen, dat verklaart hij breder en betuigt, dat onder hen geen onderscheid meer is, van welke natie, stand, of geslacht zij zijn.
What's the problem? :|
Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan. Daarin is noch Jood noch Griek; daarin is noch dienstbare noch vrije; daarin is geen man en vrouw; want gij allen zijt een in Christus Jezus.
Kanttek daarbij:
118) Daarin is noch
Hetgeen hij in het algemeen gezegd had van alle gelovigen, dat verklaart hij breder en betuigt, dat onder hen geen onderscheid meer is, van welke natie, stand, of geslacht zij zijn.
Wel goed lezen: Ze hebben allen Christus aangedaan, zowel Jood als Griek, man als vrouw. Dáárin is er tussen hen geen onderscheid.jakobmarin schreef:Galaten 3:
Kanttek daarbij:
118) Daarin is noch

- jakobmarin
Hmm, is las vanmiddag een stukje in de Saambinder waar het niet zozeer over het onderscheid tussen man en vrouw ging, maar over het heerschappij hebben over de vrouw, door de man.
Dat dit in het huwelijk zo is, lijkt me bijbels (alhoewel die heerschappij wel wat uitleg behoeft), maar dat de man in het algemeen hoofd is van de vrouw, was nieuw voor mij.
De Ds-sen Moerkerken en De Heer baseren dit op 1 Kor 11:3: Ik wil echter, dat gij dit weet: het hoofd van iedere man is Christus, het hoofd der vrouw is de man, en het hoofd van Christus is God.
.
Er staat immers 'hoofd der vrouw' en niet 'hoofd van ZIJN vrouw'.
Ik ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken. In de Kanttek en enkele verklaarders leggen ze dit uit altijd in de relatie van een getrouwd echtpaar.
Dat dit in het huwelijk zo is, lijkt me bijbels (alhoewel die heerschappij wel wat uitleg behoeft), maar dat de man in het algemeen hoofd is van de vrouw, was nieuw voor mij.
De Ds-sen Moerkerken en De Heer baseren dit op 1 Kor 11:3: Ik wil echter, dat gij dit weet: het hoofd van iedere man is Christus, het hoofd der vrouw is de man, en het hoofd van Christus is God.
.
Er staat immers 'hoofd der vrouw' en niet 'hoofd van ZIJN vrouw'.
Ik ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken. In de Kanttek en enkele verklaarders leggen ze dit uit altijd in de relatie van een getrouwd echtpaar.
- JolandaOudshoorn
Wat wordt er verstaan onder "hoofd van"? Ik denk dat je deze tekst alleen kan stellen voor een echtpaar. Ik denk bij "het hoofd zijn van" ondermeer aan het verantwoordelijk zijn voor en in die lijn ook dat de man een bepaalde leiding heeft. Maar het lijkt me een raar idee dat elke man verantwoordelijkheid heeft voor elke vrouw.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
- jakobmarin
Ik ben bezig met de brochure van de SGP "Man en vrouw schiep Hij hen"
Als ik het helemaal doorgespit heb zal ik nader ingaan op mijn eigen visie op het geheel.
Het kán zijn dat in de brochure nieuwe gezichtspunten worden aangedragen die tot nader nadenken stemmen, en misschien wel herwaardering van eigen standpunten.
Het aloude standpunt mijnerzijds is dat de vrouw gdeen regeerambt toekomt, maar de nadruk die er nu gelegd wordt op twee zaken maakt het ietwat minder makkelijk uit te werken.
Inderdaad wordt er gesproken over `de vrouw` en niet `zijn vrouw`, helaas geeft dat veel mannen het idee dat ze naar hartelust en naar willekeur kunnen "heersen" over, en soms ten koste van, de vrouw, en vaak dan in de positie van echtgenoot-dwingelandij.
Als ik het helemaal doorgespit heb zal ik nader ingaan op mijn eigen visie op het geheel.
Het kán zijn dat in de brochure nieuwe gezichtspunten worden aangedragen die tot nader nadenken stemmen, en misschien wel herwaardering van eigen standpunten.
Het aloude standpunt mijnerzijds is dat de vrouw gdeen regeerambt toekomt, maar de nadruk die er nu gelegd wordt op twee zaken maakt het ietwat minder makkelijk uit te werken.
Inderdaad wordt er gesproken over `de vrouw` en niet `zijn vrouw`, helaas geeft dat veel mannen het idee dat ze naar hartelust en naar willekeur kunnen "heersen" over, en soms ten koste van, de vrouw, en vaak dan in de positie van echtgenoot-dwingelandij.
Wat is dit flauw zeg! Je weet heel goed wat hier bedoelt wordt! Het bidden in de vergadering, dwz. in de eredienst. Dus inderdaad, ik denk dat "ze" vers 5 ook letterlijk nemen!refo schreef:Zouden ze vers 5 ook zo letterlijk nemen?
Het is nu volgens mij meer dat je je afzet tegen de schrijvers van dit stuk dan tegen de inhoud.
Dan doen onze kanttekenaren ook aan inlegkunde. Kijk maar:refo schreef:Jij doet aan inlegkunde. Ik zie nergens 'eredienst' staan. Sterker nog, nu promoot je de vrouw in het kerkelijk ambt.
Ik wil het nog sterker maken; vers 5 is een bevestiging van vers 3! Het is dus juist overduidelijk dat de man het hoofd van de vrouw is, en dat de vrouw door zich te dekken dit bevestigd en respecteerd!Bijbel + Kanttekenaren schreef:1 Korinthe 11:5 : Maar een iegelijke vrouw die [13]bidt of profeteert met ongedekten hoofde, [14]onteert haar eigen hoofd, enz.
[13]Dat is, die in de vergadering aanhoort de gemene gebeden, of de uitlegging der profetische Schriften; want dat een vrouw openlijk in de vergadering de gebeden zou doen, of de Schrift uitleggen, wordt haar verboden, 1 Kor. 14:34, 35.
[14]doet haar hoofd schande aan, namelijk omdat zij door dat teken schijnt te willen ontkennen dat zij onder de man staat.
Als je het stukje goed leest (zonder de ruis van de kanttekeningen) dan staat er eigenlijk: als de man profeteert of bidt moet het bloodshoofds. Als de vrouw profeteert of bidt moet ze een hoofddeksel hebben.
Het is dan exegetisch onjuist het profeteren bij de man anders te interpreteren als bij de vrouw. Heb ik van ds Moerkerken gehoord: twee dezelfde woorden in een perikoop betekenen ook hetzelfde.
Het is dan exegetisch onjuist het profeteren bij de man anders te interpreteren als bij de vrouw. Heb ik van ds Moerkerken gehoord: twee dezelfde woorden in een perikoop betekenen ook hetzelfde.
4 Een iegelijk man, die bidt of profeteert, hebbende iets op het hoofd, die onteert zijn eigen hoofd;
5 Maar een iegelijke vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde, alsof haar het haar afgesneden ware.
Juist ja, dat heb je dan heel goed van ds. Moerkerken gehoord! Want de kanttekeningen geven hier aan dat bidden en profeteren zowel in vers 4 als in vers 5 hetzelfde betekenen! Vandaar dat in vroeger tijden mannen in de kerk de pet of hoed afdeden! Ik vind het trouwens heel erg vreemd om de kanttekeningen als ruis te beschouwen. Het is juist een toelichting op de vertaling! Ze vertaalden niet alleen de tekst letterlijk, maar in de kanttekeningen probeerden ze ook de strekking van de tekst te vangen.refo schreef:Als je het stukje goed leest (zonder de ruis van de kanttekeningen) dan staat er eigenlijk: als de man profeteert of bidt moet het bloodshoofds. Als de vrouw profeteert of bidt moet ze een hoofddeksel hebben.
4 Een iegelijk man, die bidt of profeteert, hebbende iets op het hoofd, die onteert zijn eigen hoofd;
5 Maar een iegelijke vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde, alsof haar het haar afgesneden ware.
Het is ook helemaal niet onlogisch dat bidden en profeteren synoniem zijn voor de eredienst. In de tijd van de bijbel kende men, en zeker in de vroeg christelijke door Paulus gestichte gemeentes, het stille gebed niet echt. Het bidden werd in de eredienst gedaan. Men kende toen ook veel meer huisgodsdienst. Ze kwamen bij elkaar in de huizen en dan werd er geprofeteerd en gebeden. Dat was het gebed. Dus ik meen dat de kanttekenaren de Bijbel hier recht doen.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 16 mei 2006, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Kijk eens naar de kanttekeningen:
Bij de man:
13) bidt of
Bij de man:
Bij de vrouw:8) die bidt of
Dat is, het algemeen gebed in de vergaderingen òf voorzegt, òf aanhoort en mede bidt.
9) profeteert,
Of de Schriften der profeten in de vergaderingen voorleest en uitlegt, 1 Cor. 14:3,29, enz. of enige toekomende dingen voorzegt uit goddelijke openbaring. Want die gave werd toen sommigen van God gegeven tot troost van de gemeente, 1 Cor. 14:26; Ef. 4:11; of die zodanige uitleggingen in de vergaderingen aanhoort.
13) bidt of
Er staat 2 maal hetzelfde en toch is het een andere handeling.Dat is, die in de vergadering de algemene gebeden, of de uitlegging der profetische schriften aanhoort; want dat ene vrouw openlijk in de vergadering de gebeden zou doen, of de Schrift uitleggen, wordt haar verboden; 1 Cor. 14:34,35; 1 Tim. 2:12, of die met buitengewone gave van bidden of toekomende dingen te voorzeggen, begaafd zijnde, dezelve in de vergadering zal willen voorstellen, daartoe door een goddelijk ingeven gedreven zijnde. Zie Joël. 2:28; Luk. 2:36; Hand. 21:9.
Juist ja, het is een andere handeling, want de man doet de gebeden (of hoort ze ook aan), en de vrouw mag ze alleen aan horen. Dat is Schrift met Schrift vergelijken:refo schreef:Kijk eens naar de kanttekeningen:
Bij de man:Bij de vrouw:8) die bidt of
Dat is, het algemeen gebed in de vergaderingen òf voorzegt, òf aanhoort en mede bidt.
9) profeteert,
Of de Schriften der profeten in de vergaderingen voorleest en uitlegt, 1 Cor. 14:3,29, enz. of enige toekomende dingen voorzegt uit goddelijke openbaring. Want die gave werd toen sommigen van God gegeven tot troost van de gemeente, 1 Cor. 14:26; Ef. 4:11; of die zodanige uitleggingen in de vergaderingen aanhoort.
13) bidt ofEr staat 2 maal hetzelfde en toch is het een andere handeling.Dat is, die in de vergadering de algemene gebeden, of de uitlegging der profetische schriften aanhoort; want dat ene vrouw openlijk in de vergadering de gebeden zou doen, of de Schrift uitleggen, wordt haar verboden; 1 Cor. 14:34,35; 1 Tim. 2:12, of die met buitengewone gave van bidden of toekomende dingen te voorzeggen, begaafd zijnde, dezelve in de vergadering zal willen voorstellen, daartoe door een goddelijk ingeven gedreven zijnde. Zie Joël. 2:28; Luk. 2:36; Hand. 21:9.
De Kanttekenaren schreef:de gebeden zou doen, of de Schrift uitleggen, wordt haar verboden; ZIE 1 Cor. 14:34,35;