Ik vind het wel vreemd waarom hij een heel stuk in het RD over/aan Spruyt heeft geplaatst. Spruyt is een prive persoon (oke, directeur van de Burke stichting, maar dan nog) die zich bij een politieke beweging aansluit. Dat kun je betreuren, maar om daar nu de pagina's van het RD mee te gaan vullen, lijkt me vragen om problemen en om een weerwoord van de heer Spruyt en sympathisanten. Het ware beter geweest om de mededeling van de heer Spruyt in een stukje van zeg 3 zinnen feitelijk te melden in het RD en het daar bij te laten. Dat had veel onnodige commotie voorkomen, want zo nieuwswaardig is het nu ook weer niet (de groep Wilders staat in de peilingen op 1 zetel).Adrianus schreef:En dat de heer Kranendonk zich van zulk geblaf buitenshuis al helemaal niets behoeft aan te trekken natuurlijk.
Spruyt bekent kleur
Beste Houthakker,
Nee, Houthakker, je draait de boel om en je gaat voorbij aan het feit waarmee het allemaal begonnen is......
Maar waarom stel je die vraag nú pas en niet direct na de open brief van W.K.? Hoe gaat W.K. om met de fouten van broeder S.? Is dat wél op een verantwoorde wijze. Ik heb meerdere malen aangegeven geheel achter de inhoud van de open brief te staan, maar heb de vorm/de presentatie afgekeurd.Dit is mijn vraag.
Wanneer iemand van de huisgenoten des geloofs, een broeder dus, komt te vervallen in het maken van een fout, hoe gaan de medehuisgenoten des geloofs, de broeders en zusters dus, daarmee dan om?
Meneer Kranendonk heeft bewust in het openbaar zo gehandeld, dus dan mag er in het openbaar ook de afkeuring daarover worden uitgesproken. Als die man mij iets persoonlijks heeft aangedaan, geldt gewoon Matth.18. Vreemd dat dit soort dingen altijd met elkaar verward worden. Bovendien is het de boel omdraaien: wie begon er uiteindelijk?Laten we er even van uitgaan dat Kranendonk wel de juiste dingen heeft geschreven maar helaas in de fout is gevallen om het op een verkeerde manier te plaatsen, (zonder envelop enzo), hoe gaan we daar dan vervolgens mee om?
Tja, hetzelfde kan je zeggen van de brief van W.K. Vind je dat wél een goede manier om iemand op die manier smaad en oneer aan te doen. Meneer krijgt nu een koekje van eigen deeg, en dan mág het ineens niet meer? Dat is niet bepaald consequent..... Wat voor de een geldt, geldt net zo goed voor de ander.Is het een Christelijke en gezonde manier van handelen om hem dan vervolgens in alle mogelijke toonaarden op een openbaar forum belachelijk te gaan maken? Zodanig zelfs dat hij persoonlijk tot en met zijn uiterlijk toe belachelijk wordt gemaakt?
Is dat de juiste manier?
Jawel, hij is getrouwd, zijn vrouw schrijft ook wel eens boekjes, en heeft een drietal jongvolwassen kinderen, maar dat terzijde. Maar wat dan nog? Ik denk aan een man, die ook een gezin heeft, die toevallig Spruyt heet, die ook wel eens aan tafel zal zitten, die geen gemakkelijk baan heeft (getuige de smaad die over hem door de refo-elite wordt uitgestort). Daar hoorde je eerst aan te denken, alvorens je denkt aan degene die nu een koekje van eigen deeg mag smaken.... Had W.K. dat óók maar eerst bedacht, had al deze ophef niet nodig geweest, nietwaar?Ja, inderdaad, het gaat me allang niet meer om de inhoud van de discussie. Wie wel of geen gelijk heeft, maakt mij intussen niet meer uit.
Ik denk aan een man, die ook gewoon een gezin zal hebben, met vrouw en kinderen (is hij getrouwd en heeft hij een gezin?) aan tafel zal zitten. Een man die tevens geen gemakkelijke baan heeft.
Duizend dagen doet hij het heel goed. Duizenden kranten getuigen daarvan.
Och, ik geloof niet dat hij complimenten tekort komt. Ook weet ik dat Spruyt een gewoon mens is en fouten maakt. Dat weet W.K. als het goed is ook. Daarom is de inhoud van zijn open brieven ook zo schandalig. Dan doe je dat niet dmv een open brief.....Of hij daarvoor veel complimenten krijgt, weet ik niet.
Wat ik wel weet, dat deze gewone mens nu (misschien) een fout heeft gemaakt.
Klopt, zijn we allemaal getuige van....Wat ik ook weet is, hoe daarmee wordt omgegaan.
Nee, Houthakker, je draait de boel om en je gaat voorbij aan het feit waarmee het allemaal begonnen is......
Vriend?
Ik heb de hoofdredactie een mail gestuurd via refdag. Ik kreeg een mail terug. Ik heb wel ooit een vakantie onder leiding van Wim Kranendonk doorgebracht.
Als ik toen gezegd had: volgens mij word jij nog eens hoofdredacteur van het RD zou zijn antwoord zijn geweest: ik heb absoluut geen ambities in die richting. Het onderwijs, dat is het.
Ik heb de hoofdredactie een mail gestuurd via refdag. Ik kreeg een mail terug. Ik heb wel ooit een vakantie onder leiding van Wim Kranendonk doorgebracht.
Als ik toen gezegd had: volgens mij word jij nog eens hoofdredacteur van het RD zou zijn antwoord zijn geweest: ik heb absoluut geen ambities in die richting. Het onderwijs, dat is het.
Hij had je eerder geloofd als je gezegd had: "Jij wordt nog es schoenverkoper bij Scapino.............."!! :mrgreen:refo schreef: Als ik toen gezegd had: volgens mij word jij nog eens hoofdredacteur van het RD zou zijn antwoord zijn geweest: ik heb absoluut geen ambities in die richting. Het onderwijs, dat is het.
Dat had ik echt niet gedacht.Breekijzertje schreef:Hij had je eerder geloofd als je gezegd had: "Jij wordt nog es schoenverkoper bij Scapino.............."!! :mrgreen:refo schreef: Als ik toen gezegd had: volgens mij word jij nog eens hoofdredacteur van het RD zou zijn antwoord zijn geweest: ik heb absoluut geen ambities in die richting. Het onderwijs, dat is het.
Een schoenverkoper moet enthousiast kijken.
Spruyt volgt zijn ideologie.... Hij richt zich niet op een specifieke doelgrap, behalve hen die het met dit conservatief liberalistische gedachtengoed eens zijn, ongeacht uit welke hoek dit komt.Adrianus schreef:Ik heb over die 'lijntrekkerij' verder geen oordeel gegeven, maar slechts aangegeven dat het zo weleens zou kunnen werken vanuit het spreekwoord "zeg me wie je vrienden zijn...."Kaw schreef:Het ging mij niet of Spruyt op die Man lijkt, maar gewoon de door Adrianus toegepaste lijntrekkerij die ik niet eerlijk vind.
Ik denk dus dat, als Spruyt zich mede richt op stemmen vanuit de RD-lezerskring, zo'n artikel van de heer Van Goor hem daarbij niet echt helpt.
En dat de heer Kranendonk zich van zulk geblaf buitenshuis al helemaal niets behoeft aan te trekken natuurlijk.
Kranendonk denkt blijkbaar wat anders, hij probeert vurig zijn achterban er van te overtuigen dat Spruyt's ideeen en dus zijn keuze uit den boze zijn. Spruyt zei in een interview dat ik met hem had al terecht het volgende: Het RD is de grootste vijand van het conservatisme, want ze zien het als een bedreiging.
Dat laatste heeft BJS nog niet gedaan, toch? Of heb ik iets gemist?refo schreef:Ik kreeg een mail van de hoofdredacteur met o.a. deze paragraaf:
Net als in iedere discussie op onze opiniepagina, is het schema A-B-A gevolgd: Iemand beweert wat, daar komt een weerwoord op, en ten slotte plaatsen we de dupliek van de oorspronkelijke schrijver. De heer Spruyt heeft zich, getuige het RD van 9-1, in deze vorm kunnen vinden. Hij heeft nu, ook net zoals na iedere A-B-A-discussie op Opinie, nog het recht afsluitend een ingezonden brief voor de rubriek Opgemerkt te schrijven.
Vertel eens een doelgrap :mrgreen: :mrgreen:Marnix schreef:Adrianus schreef:Spruyt volgt zijn ideologie.... Hij richt zich niet op een specifieke doelgrap, behalve hen die het met dit conservatief liberalistische gedachtengoed eens zijn, ongeacht uit welke hoek dit komt.Kaw schreef:.
Kranendonk denkt blijkbaar wat anders, hij probeert vurig zijn achterban er van te overtuigen dat Spruyt's ideeen en dus zijn keuze uit den boze zijn. Spruyt zei in een interview dat ik met hem had al terecht het volgende: Het RD is de grootste vijand van het conservatisme, want ze zien het als een bedreiging.
Maar Je conclusie is treffend. Dat is ook naar mijn mening precies de drijfveer van dhr. W.K. Als Spruijt met goede argumenten op zijn politieke programma te pakken is, kan er gewoon binnen de artikelen op gereageerd worden. Nu gaat hij ongetwijfeld stemmen weggtrekken bij de SGP/ RD zuil en dan vervalt men toch in een bekende reflex.
- FlyingEagle