Komen tot Christus

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus...Vraag er maar veel om of de Heere ook jou wil laten zien dat voor kinderen met een boos hart als jij er nog redding mogelijk is door het werk van de Heere Jezus. Zoek de Heere in het gebed. Wie Hem vroeg zoeken, die zullen Hem vinden. Dat zegt de Heere en alles wat Hij zegt, doet Hij.
Hoi Adrianus,

dat is niet wat ik bedoel, je zegt nu hoe en wat hij moet vragen. Maar mijn kinderen zeggen dan: maar ik vraag het iedere dag!
Hoe leg je aan een kind uit hoe de Heere Jezus Zich aan je ziel openbaart?
Andre

Bericht door Andre »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door Lecram
Er wordt met die vraag gedoeld op de toestand van een zondaar die in de beleving van de ziel er alleen maar zonde en schuld ziet, en nog geen bevindelijke kennis heeft van de Middelaar als aan de ziel geopenbaard Middel om de straf te ontgaan.
Er wordt vaak gezegd wat het niet is, maar wat het wel is hoor je zo weinig.

Wat is nu in jouw ogen die bevindelijke kennis van Christus? Vanuit de praktijk bedoel ik. Niet met vage termen omschreven.
Dat daar waar de zondaar, ziende op eigen zonden en verlorenheid, buiten Christusniet meer verder kan, Hij vanuit het Woord in de ziel wordt geopenbaard.

Dat zal geen leed ooit meer uit het geheugen wissen.

[Aangepast op 16/3/05 door Adrianus]
Hoi Adrianus,

hoe zou je die openbaring vanuit het Woord uitleggen aan een kind van 10 jaar?
Werkt de Heilige Geest dat zelf niet in een kind of leven!?
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door Andre
Oorspronkelijk gepost door Miscanthushoe zou je die openbaring vanuit het Woord uitleggen aan een kind van 10 jaar?
Werkt de Heilige Geest dat zelf niet in een kind of leven!?
Ja ook bij volwassenen toch?
Het gaat er hier om dat we graag van Adrianus willen horen hoe hij dat uitlegt?
Hij mag het daarn aook ana mij vragen. Tot nu toe vind ik het niet helder genoeg, net als Lecram.

(correct me if I'm wrong)
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Er staat ook dat je moet worden als een kind.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus...Vraag er maar veel om of de Heere ook jou wil laten zien dat voor kinderen met een boos hart als jij er nog redding mogelijk is door het werk van de Heere Jezus. Zoek de Heere in het gebed. Wie Hem vroeg zoeken, die zullen Hem vinden. Dat zegt de Heere en alles wat Hij zegt, doet Hij.
Hoi Adrianus,

dat is niet wat ik bedoel, je zegt nu hoe en wat hij moet vragen. Maar mijn kinderen zeggen dan: maar ik vraag het iedere dag!
Zoek jij een soort zelfonderzoek voor kinderen? ;)
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door Pim
Hoi Adrianus,

Zoek jij een soort zelfonderzoek voor kinderen? ;)
Ik probeer even verder te redeneren vanuit de denktrant van Adrianus; Kinderen kunnen zich toch ook bedriegen? Of hebben kinderen geen geloof? Of hebben kinderen aan een Woord genoeg en hebben ze al dat bevindelijke van grote mensen niet nodig?

Het ging om uitleg van de bevindelijke kennis van Christus door Adrianus....

[Aangepast op 16/3/05 door Miscanthus]
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

OK. Ik ben ook benieuwd naar de uitleg van Adrianus.

Ondertussen vond ik een stukje van Brakel (Red.Godsdienst) over de wedergeboorte bij kinderen.
In de kindsheid worden sommigen wedergeboren. 't Onderscheid tussen de
noodzakelijkheid der voldoening en de wedergeboorte is daarin, dat de rechtvaardigheid Gods,'t eerste eist, en dat het laatste voorkomt uit de wil Gods. Een kind, vóór het gebruik van het verstand, uitverkoren en in Christus verzoend zijnde, kan door de almachtige kracht Gods, zonder middel van 't Woord, bekeerd en veranderd, en in de natuur geheiligd worden. Johannes de Dooper sprong op in 's moeders lijf, als zij de groetenis van Maria hoorde, Lukas 1:41, 42.
De ervaring leert, dat kinderen van drie, vier, vijf en zes jaren wedergeboren worden; deze kunnen uit de kleine onderwijzingen tot de kennis van Christus komen, en door de Heilige Geest tot het geloof en de bekering bewrocht worden. Zij vertonen, dat ze God in 't oog hebben, dat ze vrezen te zondigen, en gezondigd hebbende, bevreesd worden, en biddende verzoening zoeken, en het oog op Christus' lijden hebben, dat ze
kinderlijke strijd hebben, en ook wel verblijd worden in God; sommigen behouden daarvan herinnering, ja wel ál hun leven. Opgroeiende, gaat het met deze allen niet hetzelfde.
• Sommigen gaan zoetjes voort, en met de jaren wast ook het licht, het geloof, en de heiligmaking, 't zij met meer of minder strijd, verduisteringen, struikelingen.
• Anderen hebben grote tussenpozen, die wel zó hoog gaan en zó lang duren, alsof ze nooit genade gehad hadden, ten opzichte van het uiterlijk aanzien, maar niet ten opzichte van de genade van binnen, daar blijft het overtuigend licht, de bezwaarde consciëntie, de opwellende droefheid over het verval, daar komen tussenbeide verheffingen des harten, gevoelige gebeden, voornemens, tranen en dat gaat ook wel weer over. En met de jaren komen de herstellingen al korter en korter op elkaar; welke tussenpozen en herstellingen ook zij ervaren die in hun jongelingsjaren geroepen werden; méér dan die in de mannelijke ouderdom bekeerd worden, dewijl de verdorven natuur en de begeerlijkheden der jonkheid op het sterkste zijn, en zij geen meerdere belofte voor zware vallen hebben dan Lot, David, Petrus, enz.

Wat men oordelen zal van bewegingen in de kinderen, die genegenheid tot bidden, de lust in Gods Woord te lezen, het vragen naar geestelijke dingen, de deugdzaamheid en andere bijzondere bewegingen, en bijzonder, als ze bijblijven tot in de jongelingschap, doch zonder rechte kennis aan de Heere Jezus, en zonder oefening des geloofs?

Ik antwoord, dat die niet altijd te houden zijn voor beginselen van wedergeboorte, en dat iemand uit die niet besluiten kan, dat hij van jongsop is bekeerd geweest; want de ervaring leert, dat zulken wel de godlooste worden, en in hun zonden sterven. Die bewegingen kunnen voortkomen uit het licht der natuur, uit de uitwendige verlichting door het Woord, uit de opvoeding en goede voorbeelden van deugdzame ouders. Die tot het gebruik van hun verstand zijn, mogen hun bekering niet hoger rekenen, dan van
het geloof in Christus, en alle die bewegingen, voorheen gehad, moeten ze achten, zoals gezegd is, óf als voorbereidende werkingen des Geestes tot hun bekering. Want er is geen bekering, dan door het geloof in Christus, volgens het Woord Gods. Doch dat is ook te weten, dat kinderen eerder het geloof kunnen hebben en oefenen dan zij het zelf weten, en de kennis van de Heere Jezus kunnen uitdrukken; zodat het wel gebeurt, dat de deugdzaamheden van sommige kleine kinderkens uit het geloof en de wedergeboorte voortkomen; 't zijn dan geen vaste tekenen. Dewijl de onbekeerden dezelfde bewegingen door de algemene werkingen van de Heilige Geest kunnen hebben, die de uitverkorenen vóór hun wedergeboorte wel hebben. Zo blijkt daaruit, dat de Heilige Geest wel werkt in zodanige, die evenwel de Geest niet hebben.
Aangrijpend trouwens die vetgedrukte zinnetjes. Geen leven buiten Christus!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Lecram Er wordt vaak gezegd wat het niet is, maar wat het wel is hoor je zo weinig.

Wat is nu in jouw ogen die bevindelijke kennis van Christus? Vanuit de praktijk bedoel ik. Niet met vage termen omschreven.
Dat daar waar de zondaar, ziende op eigen zonden en verlorenheid, buiten Christusniet meer verder kan, Hij vanuit het Woord in de ziel wordt geopenbaard.

Dat zal geen leed ooit meer uit het geheugen wissen.
Dat komt m.i. overeen met dat je in het Woord leest van het werk van Christus als redder en verlosser en dan wel op die wijze dat dat precies past bij jou. En ook, dat je met je hart gelooft dat dat op jou van toepassing is.
Marcel, jij en ik hebben zo'n bedriegelijk hart. Daarom is het de bede van Gods volk "Spreek Gij tot mij ziel...". Zelf kunnen ze niets pakken. En dan spreekt de Heere altijd door Zijn Woord, dat klopt. En dat kan ook als we dat Woord lezen. Wellicht bedoelen we hetzelfde.
Weet je, dat we een bedriegelijk hart hebben moet ons juist voorzichtig maken om het van een bepaald soort ervaring af te laten hangen. Want wie garandeert jou dat die openbaring aan je ziel geen bedrog is? Wie garandeert dat bepaalde kenmerken geen bedrog is? Wie garandeert dat je zelfonderzoek niet op jezelf gericht en onoprecht is?

Dan blijft er maar één weg over en dat is jezelf volledig overgeven aan Jezus.
En hoe weet je dan of je dat oprecht hebt gedaan?
Alleen doordat je dat in het Woord terugleest. Daarin bevestigt de Heilge Geest je geloof.
Er blijft alleen vertrouwen over. Verder niets. Ook je ervaringen helpen je niet (meer).
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door takkie

Dat vertel ik nu juist niet aan de kinderen. het is zo`n dooddoener( sorry voor het woord) vraag er maar veel om...... wie weet .......
Bid maar of God je wil helpen om te doen wat Hij wil en te leven zoals God dat graag wil. Dat is best vaak moeilijk omdat je toch steeds weer dingen doet die niet goed zijn, maar gelukkig hebben we een genadig God die je zonden steeds wil vergeven. Dat is meer praktisch, termen als redding enz. kunnen kinderen niet zo veel mee.
Precies!!

Daarbij speelt nog dat wij een eeuwig verbond met God hebben. Een verbond waarin God ons toezegt dat Hij onze Vader, Verlosser en Heiligmaker wil zijn!!
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door takkie

Dat vertel ik nu juist niet aan de kinderen. het is zo`n dooddoener( sorry voor het woord) vraag er maar veel om...... wie weet .......
Bid maar of God je wil helpen om te doen wat Hij wil en te leven zoals God dat graag wil. Dat is best vaak moeilijk omdat je toch steeds weer dingen doet die niet goed zijn, maar gelukkig hebben we een genadig God die je zonden steeds wil vergeven. Dat is meer praktisch, termen als redding enz. kunnen kinderen niet zo veel mee.
Precies!!

Daarbij speelt nog dat wij een eeuwig verbond met God hebben. Een verbond waarin God ons toezegt dat Hij onze Vader, Verlosser en Heiligmaker wil zijn!!
Precies,

en dat wordt uitegwerkt in de geloofsopvoeding zodat we onze kinderen breder onderwijzen wat het betekent in Christus geheiligd te zijn zoals het doopformulier zegt.
En om dat te kunnen moeten we zelf wel weten wat(dat) we geloven.
Dat is dus heel wat meer dan te zeggen: bid er maar veel om. Dat riekt naar Rooms eh..dinges
Onze kinderen moeten weten dat ze een Vader in de hemel hebben die getrouw Zijn Woord houdt. En ook dat we blindelings op Hem kunnen en moeten vertrouwen.
God is rechtvaardig en dus betrouwbaar.
Als dat niet goed uit de verf komt (sorry voor de uitdrukking), krijgen we van die toestanden die we lazen in dat bekeringsverhaal wat Anemoon plaatste.

Gian

Bericht door Gian »

]
'is er nog een Middel om de verdiende straf te ontgaan'
Tekent juist bij de kerkelijke mens indirect het ongeloof.
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door Adrianus... Laat het ons aller bede maar zijn dat de Heere zo ook in onze kinderen mocht werken!
Ik ben misschien een muggenzifter, maar ik zou het anders willen zeggen: "Laten we God in vertrouwen bidden of Hij in onze kinderen werkt wat Hij beloofd heeft en dat onze kinderen Zijn verbond zullen houden.

Anders krijgen we mensen die al 70 jaar bidden en nooit verhoring krijgen....(???)

timo

Bericht door timo »

Nee het andere is een bepaald gezegde maar het gaat er om Dat we moeten bidden of God in onze kinderen wil werken. (als God nu mensen die 70 jaar lang bidden en toch niet verhord kunnen we God dan wel Ter verantwoording roepen? Of waar ligt dat aan?)
Plaats reactie