Abortus

vanderberg

Re: Abortus

Bericht door vanderberg »

Dodo schreef:Ook een beetje off-topic, maar toch niet helemaal:
Ik heb een keer gelezen dat ten tijde van de storm Katrina er ook vreselijke beslissingen genomen moesten worden. Een ziekenhuis zou overstromen, en niet alle patienten konden geëvacueerd worden. Een deel van hen is toen door verpleging/artsen? gedood omdat ze het toch niet gingen redden en dan was dit een humane manier om te sterven.
Als ik er over nadenk hoe zoiets was, weet ik het ook niet. Wat moet je doen? Wat is wijsheid?

Was het wel bij Katrina? Misschien ergens anders, maar het idee blijft hetzelfde.
Dit is een toon die meer past: we weten het niet.
En als je het niet meer weet, dan weet God het wel.
Het zo goed weten allemaal, is verderfelijk.
Wij moeten op de plek komen dat we het niet meer weten en alles bij God neerleggen.
ejvl

Bericht door ejvl »

vanderberg schreef:En: wel tot God bidden of het been mag genezen en bij leven en welzijn zou het kunnen zijn dat je na een week of 6 weer lopen mag, wanneer het been in het gips is gezet.
Het hele bericht berust op het vertrouwen hebben in de mens, maar heb eens vertrouwen in God.
En wie zet dat been in het gips dan? Je gaat toch ook naar een arts? Je volgt toch ook het medisch advies hierin?
Weleens gehoord van zwarte Jannetje?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jannetje_Hootsen

Dat was zo'n figuur die nooit naar een dokter wilde maar dacht dat het zo wel zou genezen, dat God dat wel zou werken.

Als mens hebben we de middelen waar te nemen.
Dat houdt 2 dingen in:

Allereerst is het natuurlijk het vertrouwen op God.
Daarnaast, en dat is net zo goed noodzakelijk, is het de middelen waarnemen, dus naar een arts of psycholoog, medicijnen nemen, medisch advies opvolgen.
refo

Bericht door refo »

vanderberg schreef:
Dodo schreef:Ook een beetje off-topic, maar toch niet helemaal:
Ik heb een keer gelezen dat ten tijde van de storm Katrina er ook vreselijke beslissingen genomen moesten worden. Een ziekenhuis zou overstromen, en niet alle patienten konden geëvacueerd worden. Een deel van hen is toen door verpleging/artsen? gedood omdat ze het toch niet gingen redden en dan was dit een humane manier om te sterven.
Als ik er over nadenk hoe zoiets was, weet ik het ook niet. Wat moet je doen? Wat is wijsheid?

Was het wel bij Katrina? Misschien ergens anders, maar het idee blijft hetzelfde.
Dit is een toon die meer past: we weten het niet.
En als je het niet meer weet, dan weet God het wel.
Het zo goed weten allemaal, is verderfelijk.
Wij moeten op de plek komen dat we het niet meer weten en alles bij God neerleggen.
Met de laptop op schoot in een probleemloze situatie is dat gemakkelijk praten.

Natuurlijk bid je God of de genezing mag vorderen.
Ik gaf aan dat psychische kwalen niet anders benaderd moeten worden dan gebroken benen.
Als je zo'n lijder slechts de raad geeft om veel te bidden ga je volstrekt voorbij aan zijn aandoening.
De meeste aandoeningen gaan niet over door alleen gebed.
vanderberg

Ik weet niet wie zij is, nooit van gehoord.
Wikipedia is een omstreden informatiebron bedeeld met eigen meningen vaak.
Men praat b.v. over 'sekte' en dat terwijl ik niks kan vinden waarop ik die conclusie kan baseren.

Als je zegt: 'zo'n figuur', getuigt dat niet van vriendelijkheid o.i.d.
ejvl

Bericht door ejvl »

Het was de "bruid" van Christus.
Ze zongen: Wie heeft lust om haar te vrezen, waarbij gestampt en gedanst werd.
Doktersbezoek was verboden waardoor mensen en kinderen stierven.
De pet mocht niet worden afgenomen in de talloze rechtzaken voor de aardse macht.

Enfin, nog een hoop over te lezen, er zijn ook boeken over.
Wat ik alleen maar wilde aantonen, het is niet correct, niet Christelijk om alleen te bidden, wij zijn ook verplicht de middelen waar te nemen en medisch advies op te volgen voor zover dit niet tegen Gods woord ingaat.

En als een volkomen actuele situatie zo is dat een arts zegt dat moeder en kind zullen komen te overlijden ivm een vergiftiging of meerdere oorzaken en daarom genoodzaakt zijn het leven van het kind te nemen, zijn dit ontzettend moeilijke zaken en kun je dit niet afwimpelen als zijnde ijdel of zoiets, het is helaas actueel, ik ken ze.
vanderberg

refo schreef:
Natuurlijk bid je God of de genezing mag vorderen.
Ik gaf aan dat psychische kwalen niet anders benaderd moeten worden dan gebroken benen.
Als je zo'n lijder slechts de raad geeft om veel te bidden ga je volstrekt voorbij aan zijn aandoening.
De meeste aandoeningen gaan niet over door alleen gebed.
Als God in Zijn voorzienigheid het had willen voorkomen dat Judas zich ophing, dat gebeurde dit.
Je gaat eraan voorbij dat alles wat de mens doet, de mens zelf de verantwoording ervoor blijft dragen.
WimA

Bericht door WimA »

Mag de mijnheer die hier psychische aandoeningen wil verhelpen door het advies veel te 'bidden' worden geband?
Als deze mijnheer mag doorgaan zijn dwaasheid te spuien dan heb ik graag de vrijheid zijn opvattingen als "idioot" te bestempelen en wil ik oproepen hem verder te negeren.

De man is gevaarlijk.
vanderberg

Dodo schreef:
vanderberg schreef:Je raakt off-topic.

Leer maar zoveel mogelijk uit Gods Woord zelf: Thamar raakte zwanger van haar schoonvader Juda, wat natuurlijk bloedschande is.
Nu zouden ze abortus overwegen vanwege verkrachting.
Zouden ze wel met schande door het leven willen?
De wil van God is niet meer te begrijpen, onze wil is altijd anders.

Wat ik reageerde? Met een alleszeggende een tekst uit Gods Woord.
Zou je moeten informeren bij de operator.

En: wel tot God bidden of het been mag genezen en bij leven en welzijn zou het kunnen zijn dat je na een week of 6 weer lopen mag, wanneer het been in het gips is gezet.
Het hele bericht berust op het vertrouwen hebben in de mens, maar heb eens vertrouwen in God.
Misschien iets beter lezen. Dat Thamar zwanger werd van haar schoonvader was volstrekt geen verkrachting. Ze had het er zelfs op toegelegd.

Ik heb niet geschreven dat ze verkracht is door Juda, maar dat ze zwanger raakte van haar schoonvader.
Deze tijd zouden ze abortus overwegen misschien en de reden van de zwangerschap niet willen weten.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

WimA schreef:Mag de mijnheer die hier psychische aandoeningen wil verhelpen door het advies veel te 'bidden' worden geband?
Als deze mijnheer mag doorgaan zijn dwaasheid te spuien dan heb ik graag de vrijheid zijn opvattingen als "idioot" te bestempelen en wil ik oproepen hem verder te negeren.

De man is gevaarlijk.
Het is toegestaan om het met iemand oneens te zijn.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

WimA schreef:Mag de mijnheer die hier psychische aandoeningen wil verhelpen door het advies veel te 'bidden' worden geband?

De man is gevaarlijk.
Het is wel onpasselijk zoals dat over komt, maar wie het woord idioot in de mond neemt heeft zijn
respect ook verloren. We praten hier de wereld om ons heen na.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
vanderberg

Wij moeten voor al het verkeerde bewaard worden, wie kan het daar mee oneens zijn?
Als je zegt dat het idioot is tot God Alleen te bidden om je te bewaren voor de wanhoop, dan zou je toch eens Bijbels onderlegd moeten weergeven, waarom dit onjuist zou zijn.
Dodo

Bericht door Dodo »

vanderberg schreef:Wij moeten voor al het verkeerde bewaard worden, wie kan het daar mee oneens zijn?
Als je zegt dat het idioot is tot God Alleen te bidden om je te bewaren voor de wanhoop, dan zou je toch eens Bijbels onderlegd moeten weergeven, waarom dit onjuist zou zijn.
Psychische ziekten zijn ziekten. Daar zijn dokters voor nodig om te genezen, net zoals je voor tbc, blindedarmontsteking, kanker etc een dokter nodig hebt.
En bij elke ziekte is er gebed nodig, of de middelen gezegend mogen worden. Maar niet de middelen overslaan.
vanderberg

Dodo schreef:
vanderberg schreef:Wij moeten voor al het verkeerde bewaard worden, wie kan het daar mee oneens zijn?
Psychische ziekten zijn ziekten. Daar zijn dokters voor nodig om te genezen, net zoals je voor tbc, blindedarmontsteking, kanker etc een dokter nodig hebt.
En bij elke ziekte is er gebed nodig, of de middelen gezegend mogen worden. Maar niet de middelen overslaan.
De middelen overslaan, daar gaat het hier niet over.
Is het überhaupt ooit overdacht dat psychische aandoeningen zich vanzelf ontwikkelen als wij buiten God wensen te leven?
Ondanks dat we met onze mond zo hard belijden, dat wij wel naar Zijn Woord leven?
De zuivere leer wordt zoveel gemist, mensen denken maar zo alles te kunnen aannemen.
Is het niet David die zegt in Psalm 35: 'Zeg tot mijn ziel: IK ben uw heil'.
Dat sprak hij liefdevol naar God toe. Geen psychiaters, geen dokters, geen mensen, nee hij wilde van GOD weten of GOD zijn heil was!
Tot mijn ziel, zegt David. Het is een geestelijk verborgen werk voor een ellendig en arm volk die alleen op de Heere vertrouwd, Zefanja 3.
Het verborgen werk, wat alleen voor degenen is, die Hem oprecht vrezen, psalmen 25.
Oprecht naar Gods wil en niet die de Waarheid verdraaien om hun eigen wil en naar hun smaak.

Wat een andere taal dan men hier wil doordouwen.
Dat meisje heeft aangenomen en beleden dat zij in een rechte weg was, met de leer die ze zelf eigenhandig aannam.
En toch niet tot God gevlucht met haar noden en angsten, maar juist bij de psychiaters en dokteren, die het vaak alleen maar erger maken.
Wel belijden dat zij een God kennen, maar zij kennen Hem niet, want 'dit is het eeuwige leven, dat zij God kennen.'
En deze mensen, die God waarlijk kennen en vragen met David in Psalm 35 'zeg tot mijn ziel: Ik ben uw heil', zij worden voor de wanhoop bewaard, want de hope is op de levende God.
Laatst gewijzigd door vanderberg op 16 jun 2014, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Je hebt gelijk dat we vaker met de mond belijden alles van Hem te verwachten.
Wel is het zo. Dat er soms situaties zijn waarin je het niet alles verwacht van psychiaters etc. Maar wel een stok en een staf nodig hebt om deze levensreis verder te reizen. Met nog steeds Gods woord als kompas! Maar waar soms een beetje hulp door derden gegeven mag worden om dingen weer in de juiste proporties te zien.
En voor die stok en staf zal de Heere zorgen wanneer we daar in biddend opzien om vragen. Is mijn ervaring.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

vanderberg schreef:
Dodo schreef:
De middelen overslaan, daar gaat het hier niet over.
Is het überhaupt ooit overdacht dat psychische aandoeningen zich vanzelf ontwikkelen als wij buiten God wensen te leven?
Ondanks dat we met onze mond zo hard belijden, dat wij wel naar Zijn Woord leven?
De zuivere leer wordt zoveel gemist, mensen denken maar zo alles te kunnen aannemen.
Is het niet David die zegt in Psalm 35: 'Zeg tot mijn ziel: IK ben uw heil'.
Dat sprak hij liefdevol naar God toe. Geen psychiaters, geen dokters, geen mensen, nee hij wilde van GOD weten of GOD zijn heil was!
Tot mijn ziel, zegt David. Het is een geestelijk verborgen werk voor een ellendig en arm volk die alleen op de Heere vertrouwd, Zefanja 3.
Het verborgen werk, wat alleen voor degenen is, die Hem oprecht vrezen, psalmen 25.
Oprecht naar Gods wil en niet die de Waarheid verdraaien om hun eigen wil en naar hun smaak.

Wat een andere taal dan men hier wil doordouwen.
Dat meisje heeft aangenomen en beleden dat zij in een rechte weg was, met de leer die ze zelf eigenhandig aannam.
En toch niet tot God gevlucht met haar noden en angsten, maar juist bij de psychiaters en dokteren, die het vaak alleen maar erger maken.
Wel belijden dat zij een God kennen, maar zij kennen Hem niet, want 'dit is het eeuwige leven, dat zij God kennen.'
En deze mensen, die God waarlijk kennen en vragen met David in Psalm 35 'zeg tot mijn ziel: Ik ben uw heil', zij worden voor de wanhoop bewaard, want de hope is op de levende God.
@vanderberg: vind je het in het geval van lichamelijke kwalen wel geoorloofd om naar een dokter te gaan?
Plaats reactie