Oproep tot geloof?

jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door Pied
Tegenwoordig zijn er weer veel farizeeers, zij zeggen dat de zaligheid al verdiend is door Christus, dus worden zij, verbondskinderen, zeker zalig zonder al dat wettische gedoe.

Maar waar is nu het essentiele moment van de wedergeboorte gebleven? Een waarachtige bekering tot God, een van boven geboren worden?
Zodra daarvan gesproken wordt, barst de vijandschap los.
En zo is het! Wat bewijst de bijdrage van velen op dit draadje toch weer dat er voor de rechthebbende mens, die vijand is van VRIJE genade toch geen grotere ergernis is dan Gods vrijmacht.

Wat een wonder als we door genade als een doodschuldige alleen nog door VRIJE genade konden worden gezaligd. want uit Hem, door Hem en tot Hem zijn allen dingen. Wie dat anders wil, heb ik in dit topci gewaarschuwd. Dat meen ik.
een ding moet me ook nog van het hart.

Waarom zou je mensen waarschuwen. Als ze wel aan de voorwaarde voldoen kunnen ze wel tot Christus komen? Nee zal je zeggen, alleen God kan het doen. Nou waar ben je dan bang voor eigenlijk. Verwacht het dan alleen van God en maak je niet dik over de leer die bij andere verkeerd is. Je kunt ze toch niet overtuigen. Je kan ons dan wel waarschuwen maar dat heeft helemaal geen zin. Zeg dan liever, ga maar in een hoekje zitten afwachten. Als het moet gebeuren gebeurt het toch wel.

Ik zou weleens willen weten hoe jij voor je kinderen bidt. Vraag je dan ook of ze bij de ware leer blijven. Of vraag je om bekering voor ze. En waarom vraag je dat dan eigenlijk. Het is toch Gods vrije wil... Daar heeft Adrianus toch niks mee te maken? Of pleit je dan ineens wel op Zijn beloften?

Verder, de kerk waar jij je veel liever toe zou scharen. (GG in ned) Zij blaken toch ook niet uit in Godsvreze. In de ambten voorziet God niet of nauwelijks. een van de belangrijkste leiders in de kerk dhr Scholten kent Christus niet. En toch hebben ze de ware leer. Ach, hoe zou de hemel zo volkomen. Misschien wel omdat er door de domme mensen gewoon geloofd word wat er in de bijbel staat. Geloof in Mij. Klopt en u zal worden opengedaan. Een kind geloofd het, en een domme zalige zondaar ook.
wim314

Bericht door wim314 »

zeggen dat iedereen die het niet met een bep mening eens is dus het bewijs levert dat de stelling waar is (het levert vijandschap) vind ik een kwalijke zaak....
Pied

Bericht door Pied »

Wacht even - een mens moet er alles aan doen! Werkelijk alles! En daar passen geen flauwe praatjes of uitvluchten bij; een bijzonder nauw leven is het gevolg als we merken dat we niets anders zijn en blijven dan een zondaar voor God.
Wat dat betreft: gebruik het historisch geloof dat je wel hebt, wees als die vrouw die bij de onrechtvaardige rechter aanhield, als die heidense vrouw die zich zelfs door Jezus niet liet wegsturen en Hem op Zijn eigen woorden aanvatte.
Maar wees er tegelijkertijd van overtuigd dat je gered moet worden en dat dat iets is dat een wezenlijke verandering in je leven uitmaakt. Een bekering van de kroeg naar de kerk is een opzienbarende verandering (maar het moet een bekering van de kroeg naar de Kerk worden), maar een bekering van de kerk naar de Kerk is er niet minder om - al baart het misschien voor het oog van de naaste minder opzien.
Pied

Bericht door Pied »

Het is geen bewijs, dat hebben we in andere reacties al geleverd. Het is slechts een constatering.
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Pied,

Wat vind je van de Marrow-men?
wim314

Bericht door wim314 »

Het is geen bewijs, dat hebben we in andere reacties al geleverd. Het is slechts een constatering.
andere quote: En zo is het! Wat bewijst de bijdrage van velen op dit draadje toch weer dat er voor de rechthebbende mens, die vijand is van VRIJE genade toch geen grotere ergernis is dan Gods vrijmacht.

ik snap het niet schijnbaar...knappe constatering
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Maninne
Oorspronkelijk gepost door wim314
andere quote: En zo is het! Wat bewijst de bijdrage van velen op dit draadje toch weer dat er voor de rechthebbende mens, die vijand is van VRIJE genade toch geen grotere ergernis is dan Gods vrijmacht.

ik snap het niet schijnbaar...knappe constatering
Hier snap ik dus helemaal niks van......... wat bedoelen jullie nou eigenlijk? Leg eens uit in gewoon oernederlands?
Dat betekent dat op een handjevol mensen na hier iedereen op OSW het bij het verkeerde eind heeft en vijandig staat tegenover God en Zijn genade...........
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Tjonge, wat een reacties.

Het lijkt me overigens wel wat al te persoonlijk worden soms.

Om toch maar inhoudelijk te reageren:

Benieuwd las ik de discussie rond de tekst uit Openb. "Ik sta aan de deur en Ik klop".

Tja; wie doet nu die deur open ?

Wat dat betreft geef ik Anemoon gelijk. Er staat "Indien iemand Mijn stem hoort en de deur opendoet".

Dus doet de mens de deur open ?

Nee, toch ook weer niet.

Hoe dan ? Laten we onze DLR lezen:

"3/4-11. Voorts, wanneer God dit Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, en de ware bekering in hen werkt, zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken, en hun verstand krachtiglijk door den Heiligen Geest verlicht, opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen, die des Geestes Gods zijn; maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen met de krachtige werking van denzelfden wederbarenden Geest; Hij opent het hart, dat gesloten is; Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.

3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven.

3/4-13. De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben. "
God is de eerste. Hij begint.

Hoe begint Hij ? Hij begint te roepen? Ernstig en welmenend, tot allen.

Maar gelukkig, Hij doet nog meer. Anders zou Hij eeuwig moeten wachten, kan een dode immers horen ?

Hij roept, maar Hij geeft ook Zijn levendmakende Geest Die wederbaart.

Die Geest gaat werken. Niet in stokken en blokken, maar in levendgemaakte zondaren. En dan ?

Ze horen Zijn stem als een levendmakende stem. En pas dan, en dan alleen, door Zijn stem en door de kracht van Zijn Geest doet een zondaar de deur open. De zondaar, inderdaad.

Dat "de deur open doen" is een synoniem voor het geloof. Dat geloof eist en beveelt God van allen, en Hij schenkt het souverein aan de Zijnen. En zij gaan geloven, omdat Hij het geschonken heeft.

En de vrucht ? Ook dat zien we heel helder in de DLR. De wedergeborenen kunnen de werking van Gods Geest niet begrijpen, maar ze hebben ondanks alles hun Zaligmaker lief. Waarom ? Omdat Hij hen eerst heeft liefgehad, daarom! En dat is een onbevattelijk wonder.

Ze hebben de Zaligmaker lief, allen. Ook die kleinen, die lammeren; want ook zij kennen de stem van de Herder. "Ik ken de Mijnen en worde van de Mijnen gekend".

Forumgenoten, laten we voorzichtig zijn in onze reacties naar anderen; ik lees hier wederzijds dingen die te ver gaan.

Doe dat niet; hou de discussie waardig.

Laten we proberen elkaar te begrijpen in wat we bedoelen te verwoorden, laten we bovenal proberen om iets te herkennen van het wonder van Gods onverdiende, opzoekende zondaarsliefde voor verlorenen en goddelozen.

Dan hoef ik niet met mijn vinger naar een ander te wijzen, want dan wijzen er 4 naar mezelf...

[Aangepast op 4/8/04 door Zeeuw]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Als je gewoon aan alle ellendekennis het etiketje lijdelijk, valse hoogmoed of voorwaardelijk plakt, zijn we inderdaad gauw uitgepraat...deze sfeer heerst hier helaas al 2 jaar...met al die gefrustreerde Gergemmers, zozeer zelfs dat men in het geheel niets meer wil weten van ontdekking, ontlediging, ontbloting, verbrijzeling, verbreking.
Pied

Bericht door Pied »

Maninne,
“PATS daar gá je nou, we moeten zijn als die heidense vrouw die zich zélfs niet door Jezus liet wegsturen en Hem op Zijn Eigen woorden aanvatte, maar van jou mag niemand "zomaar" naar de Heere Jezus toe als hij niet dát of dát of dát éérst heeft leren kennen, nú praat je dus tegen jezelf in.â€
Adorote

Bericht door Adorote »

OSW op sterven na dood ,wat een waanzin ,integendeel zelfs.

Op vallend is dat mensen dat altijd zeggen als er niet in hun straatje gesproken wordt ,dan slaat op een of andere wijze de angst en onzekerheid toe.

[Aangepast op 4/8/04 door Adorote]
Pied

Bericht door Pied »

Nee, het is interpretatie van de gegevens zoals ik die maak. Dat jij tot een andere conclusie komt, begrijp ik en vind ik tegelijkertijd tekenend.
Plaats reactie