Persoonlijk denk ik dat het oude verbond definitief 'verdwenen' is na de val van Jeruzalem en de verwoesting van de tempel in 70 na Chr.Joannah schreef:Misschien heb je me verkeerd begrepen, of heb ik het verkeerd neergezet, ik ben het eens met je dat we toegevoegd zijn aan het Nieuwe Verbond.Maar geen vervanging!Afgewezen schreef:@Joannah, je maakt toch een denkfout. Wij worden toegevoegd, maar niet aan het oude verbond. Wij worden toegevoegd aan Joden die leven uit het nieuwe verbond. Het oude verbond heeft zijn rechtskracht verloren.
"Het oude is de verdwijning nabij."
dat NABIJ....de toekomstige wederkomst van Jezus werd ook als nabij beschreven..moeten we het einde van het Oude Verbond niet zien als wanneer God een nieuw Verbond met Zijn Volk aanvangt?
De paralleltekst in Ezechiël 36 (naast Jer 31:31)over het Nieuwe Verbond, vers 24: Ik zal u weghalen uit de volken en u bijeenvergaderen uit alle landen en Ik zal u brengen naar uw eigen land. Het is na die tekst die we net gelezen hebben dat God zegt:
"Ik zal rein water over u sprenkelen en gij zult rein worden. Van al uw onreinheden, van al uw afgoden, zal Ik u reinigen. Een nieuw hart zal Ik u geven"
Dat moet dus nog gebeuren.
Het nieuwe verbond is al opgericht met Israël, denk maar eens aan de Pinksterdag.