Ware bevinding

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Ware bevinding

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef: Om te groeien in de kennis en genade van onze Heere Jezus Christus. Het is niet een steeds heiliger worden, maar het is een steeds groter zondaar worden, waardoor steeds meer geleerd wordt hoe onmetelijk groot de genade van Christus is. Hoe meer je ziet hoe zondig je bent, des te meer zie je van hoeveel je vergeven is.

Daarnaast is de groei in de ellendekennis een middel wat ons aanzet tot heiliger leven, de zonden meer en meer haten, de oude natuur doden, om in een nieuw godzalig leven te wandelen...

Als men groeit in Gods genade en de heiligmaking, zal men ook steeds meer realizeren hoe groot beest voor God men is, en steeds meer hekel aan eigen zonden hebben.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
memento

Bericht door memento »

Bert Mulder schreef:
memento schreef: Om te groeien in de kennis en genade van onze Heere Jezus Christus. Het is niet een steeds heiliger worden, maar het is een steeds groter zondaar worden, waardoor steeds meer geleerd wordt hoe onmetelijk groot de genade van Christus is. Hoe meer je ziet hoe zondig je bent, des te meer zie je van hoeveel je vergeven is.

Daarnaast is de groei in de ellendekennis een middel wat ons aanzet tot heiliger leven, de zonden meer en meer haten, de oude natuur doden, om in een nieuw godzalig leven te wandelen...

Als men groeit in Gods genade en de heiligmaking, zal men ook steeds meer realizeren hoe groot beest voor God men is, en steeds meer hekel aan eigen zonden hebben.
Precies. De drie stukken gaan gelijk op.
Marco

Bericht door Marco »

huisman schreef:
memento schreef:
Alexander CD schreef:
memento schreef:Zeker als het gaat om de bevinding van de voortdurende en verdiepende ellendekennis.
Memento, kun je mij het uitleggen waarom dat belangrijk is?
Om te groeien in de kennis en genade van onze Heere Jezus Christus. Het is niet een steeds heiliger worden, maar het is een steeds groter zondaar worden, waardoor steeds meer geleerd wordt hoe onmetelijk groot de genade van Christus is. Hoe meer je ziet hoe zondig je bent, des te meer zie je van hoeveel je vergeven is.

Ik vind groei in ellendekennis een aparte uitdrukking, wij moeten groeien in de kennis van de Heere Jezus Christus en daar kan een verdieping van de ellendekennis voor nodig zijn .
Niet alleen kan. Dat zal ook gebeuren. Wie groeit in de kennis van de Heer zal tegenover Gods heiligheid meer en meer beseffen hoe klein en ellendig hijzelf wel is. Oftewel: je beseft dan pas goed waarvan je eigenlijk wel verlost bent. Het 'wiel' draait rond: je beseft ellende, bent je bewust van de verlossing en bent daar dankbaar voor. Je ziet daardoor hoe erg het wel met je was. Je beseft daardoor deste meer hoe groot het werk van de verlossing wel is. Enzovoort.

En met dit alles ga je steeds meer leven zoals je Verlosser dat graag doet. Heiliging wordt dan een praktisch en vrolijk gebeuren!

Maar helaas komen andere zaken hier 'nogal eens' tussen.... De allerheiligsten halen maar een klein beginnetje...
huisman

Bericht door huisman »

Marco schreef
Niet alleen kan. Dat zal ook gebeuren. Wie groeit in de kennis van de Heer zal tegenover Gods heiligheid meer en meer beseffen hoe klein en ellendig hijzelf wel is. Oftewel: je beseft dan pas goed waarvan je eigenlijk wel verlost bent. Het 'wiel' draait rond: je beseft ellende, bent je bewust van de verlossing en bent daar dankbaar voor. Je ziet daardoor hoe erg het wel met je was. Je beseft daardoor deste meer hoe groot het werk van de verlossing wel is. Enzovoort.

En met dit alles ga je steeds meer leven zoals je Verlosser dat graag doet. Heiliging wordt dan een praktisch en vrolijk gebeuren!
Ben het met je eens. Maar ik schreef kan omdat mensen vaak de verdieping van de ellendekennis het enige kenmerk vinden.Met alleen ellendekennis kan het niet er moet ook kennis van de twee andere stukken zijn en het belangrijkste is kennis van onze Heere Jezus Christus.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie