Rouwverwerking kun je toch niet los zien van emotie? De rouwbijeenkomst zou een bijdrage moeten leveren aan een goede rouwverwerking. Ik zie het als een uiting van respect voor de overledene om die niet zomaar ergens neer te zetten. Maar dat is heel persoonlijk, dat geef ik onmiddellijk toe.Stof schreef:Is de felheid van het onbegrip over deze zaak (de kist niet in de kerk plaatsen) ook niet een teken van onze tijd? Het lichaam is alles waar we afscheid van nemen. Het fysieke element staat in het middelpunt. Dat verdringt het Woord en het besef dat er een eeuwige bestemming is aangevangen.
Wat voegt de aanwezigheid van de kist precies toe, behalve het emotionele aspect van "de kist niet ergens alleen achterlaten"? Wat overigens een argument is wat ik niet begrijp want ik geloof niet dat men tijdens de dagen "boven aarde" ook 's nachts altijd bij de kist blijft zitten. Daarboven wordt de kist even erna op de begraafplaats ook achtergelaten.
Ik erken dat het een emotionele, gevoelige dimensie toevoegt aan de rouwdienst wanneer de kist wordt binnengedragen. Het is een "levende, dode" prediking. Maar moeten we dat willen?
Ik ben er overigens niet op tegen. Maar heb ook nog geen goede argumenten vóór gelezen.
Inderdaad zou je ook kunnen zeggen dat de rouwdienst alvast een oefening is in loslaten, en dat de overledene daarom ergens anders blijft. Ik vind het een beetje raar, maar ook dat is heel persoonlijk.
Maar ik geloof niet dat mensen menen dat zij slechts van het lichaam afscheid nemen. Ik denk echt dat vrijwel iedereen zich er goed van bewust is, dat degene van wie zij houden niet meer in dit leven is. Dat staat er verder los van. Het idee is misschien dat de rouwdienst niet over de overledene moet gaan, maar dat daarin het Woord centraal moet staan. Daar ben ik het niet mee eens. De rouwdienst is er om het Woord present te stellen in het lijden van het afscheid, niet om het afscheid even aan de kant te schuiven voor iets belangrijkers.
Ik ben wel benieuwd hoe dat vroeger ging. Misschien bleef de overledene buiten vanwege de geur? Er waren vroeger geen koelingen.
Ik ben trouwens alleen onbegrip tegengekomen over het niet zingen, niet over het wel of niet meenemen van de overledene (waarbij overigens de kist alleen het vervoermiddel is). De kist wordt niet begraven, althans, niet in eerste instantie. Het gaat om de overledene die daarin ligt.
Ik vind overigens wel dat het normaal is om na overlijden altijd iemand in de buurt van de overledene te houden, wat niet wil zeggen dat je niet mag slapen. Dan heb ik over het overlijden van mensen die iemand dierbaar zijn. Er zijn helaas ook mensen, die geen mens hebben. Dat is een ander verhaal.