Synode GGiN(jaarloos)

Jantje
Verbannen

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Jantje »

Augustienus schreef:
Jforum schreef:
Jantje schreef:Jawel. Maar die teksten worden door sommigen uitgelegd als zijnde dat deze teksten enkel gelden voor Gods kinderen.

Dat geldt ook voor een tekst als: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden. Want een iegelijk die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden. (Matthéüs 7: 7 en 8)
In heel de Bijbel staat Gods wil verklaard en Wie Hij is. Ook in de beloftes en dat biedt Hij iedereen aan, zonder uitzondering. Maar Hij kan niet beloven zonder vervulling te geven, dat doet Hij alleen aan Zijn uitverkorenen. Die geeft Hij het ware geloof om de beloftes als beloftes te omhelzen en dat Hij het op Zijn tijd en wijze zal vervullen.
Hoe werkt dat dan? Daaruit zou volgen dat je eerst zou moeten weten dat je uitverkoren bent voordat je mag pleiten op Gods beloften. Maar dat weet je pas als je gelooft. Dus dan kom je in een vicieuze cirkel terecht. Je moet de uitverkiezing niet voorop zetten, ook al klopt wat je zegt over dat alleen de uitverkorenen uiteindelijk de beloften geloven.
Exact. Dat bedoelde ik ook. Excuses als dat niet overkwam.

En verder heb ik bijvoorbeeld ds. Roos en ds. Weststrate heel hoog staan. Dit even als opfrissing van de hersenen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

GGotK schreef:
Jforum schreef:
Hendrien schreef:Wonderlijk hoe ds. A. van Voorden wijst op een ernstige, separerende prediking, waarin wordt aangewezen hoe de Heere Zijn kinderen brengt tot een gelovig aannemen van de beloften. En waarom Zijn kinderen en niet zondaars? Ik heb hier moeite mee. Misschien zie ik het verkeerd? Of is dit nu juist het kenmerk van GGinNed?
Omdat beloftes alleen waar aangenomen kan worden door Zijn uitverkoren (Zijn kinderen dus al van eeuwigheid in Christus). En die zijn ook zondaars. Meer om de onderscheid te maken voor wie de beloftes toegepast worden, nl degene die het met waar geloof omhelzen (zijn Zijn kinderen) en diegene die niet met een waar geloof omhelzen (zijn en blijven zondaars in eeuwigheid zolang er geen waar geloof is). Meer ziende op toekomstige staat als er niets veranderd
Dat is geen uniek kenmerk van de GGiN, wel dat naast de verbondsbeloften ook de evangeliebeloften alleen aangeboden worden aan de uitverkorenen. Dat was althans vroeger zo....
En vermoedelijk ook een deel uit de GG? Omdat er in het verslag staat:
Over het in de GG gemaakte onderscheid tussen evangelie- en verbondsbeloften en de plaats van de beloften in de prediking kon geen overeenstemming worden bereikt, mede omdat er binnen de GG verschillend over wordt gedacht.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Jantje schreef:
Augustienus schreef:
Jforum schreef:
Jantje schreef:Jawel. Maar die teksten worden door sommigen uitgelegd als zijnde dat deze teksten enkel gelden voor Gods kinderen.

Dat geldt ook voor een tekst als: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden. Want een iegelijk die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden. (Matthéüs 7: 7 en 8)
In heel de Bijbel staat Gods wil verklaard en Wie Hij is. Ook in de beloftes en dat biedt Hij iedereen aan, zonder uitzondering. Maar Hij kan niet beloven zonder vervulling te geven, dat doet Hij alleen aan Zijn uitverkorenen. Die geeft Hij het ware geloof om de beloftes als beloftes te omhelzen en dat Hij het op Zijn tijd en wijze zal vervullen.
Hoe werkt dat dan? Daaruit zou volgen dat je eerst zou moeten weten dat je uitverkoren bent voordat je mag pleiten op Gods beloften. Maar dat weet je pas als je gelooft. Dus dan kom je in een vicieuze cirkel terecht. Je moet de uitverkiezing niet voorop zetten, ook al klopt wat je zegt over dat alleen de uitverkorenen uiteindelijk de beloften geloven.
Exact. Dat bedoelde ik ook. Excuses als dat niet overkwam.

En verder heb ik bijvoorbeeld ds. Roos en ds. Weststrate heel hoog staan. Dit even als opfrissing van de hersenen.
Toch blijf ik dan benieuwd naar wat ds. Kersten volgens jou leerde. Misschien wil je nog antwoorden op mijn eerdere post?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Hetgeen wat @Augustienus zei heeft ds. Kersten ook altijd geleerd. Dat sommigen ook de Evangeliebeloften alleen voor Gods kinderen rekenen, is echt kwalijk. Ik meende dat dat in de GGiN wel altijd geleerd werd, al hoor ik het bij minstens de helft van de dominees inderdaad niet meer terug in de prediking. @GGotK schreef dat ook al:
GGotK schreef:Dat is geen uniek kenmerk van de GGiN, wel dat naast de verbondsbeloften ook de evangeliebeloften alleen aangeboden worden aan de uitverkorenen. Dat was althans vroeger zo....
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Jforum schreef:
DDD schreef:
Jforum schreef:
DDD schreef:En waarom zouden wij dat van jou moeten aannemen? Iedereen kan wel zoveel zeggen. Er zijn hierover al veel verstandige dingen geschreven in de loop der eeuwen, maar volgens mij voegt het niet veel toe om zulke dingen zonder context zomaar in het gesprek in te brengen. Enige onderbouwing zou mijns inziens wel het minste zijn.
Wie is die "jou"?
Jij hebt het gezegd.
Bedoel je dat je wenst dat elk reactie met Bijbelteksten onderbouwd wordt? Of bedoel je het anders?

Ps: heb nergens in forum regels gelezen dat een reactie onderbouwd moet wezen maar je bent altijd vrij om te vragen of ik de gegeven reactie wilt onderbouwen
Ik bedoel dat je bij een bijdrage over een onderwerp waarover al eeuwen gesproken wordt, niet zomaar even wat kunt zeggen zonder dat zorgvuldig te onderbouwen. Dat voegt niks toe aan het gesprek, behalve dan als jij om welke reden dan ook speciaal deskundig bent op dit gebied.
Laatst gewijzigd door DDD op 20 jun 2019, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Jantje schreef:Hetgeen wat @Augustienus zei heeft ds. Kersten ook altijd geleerd. Dat sommigen ook de Evangeliebeloften alleen voor Gods kinderen rekenen, is echt kwalijk. Ik meende dat dat in de GGiN wel altijd geleerd werd, al hoor ik het bij minstens de helft van de dominees inderdaad niet meer terug in de prediking. @GGotK schreef dat ook al:
GGotK schreef:Dat is geen uniek kenmerk van de GGiN, wel dat naast de verbondsbeloften ook de evangeliebeloften alleen aangeboden worden aan de uitverkorenen. Dat was althans vroeger zo....
Oke, je gaat dus niet reageren op mijn reactie met daarin een aantal citaten van ds. Kersten? Je blijft zeggen “wat ds. Kersten altijd leerde”. Die citaten zijn van ds. Kersten, ik mag aannemen dat hij dat dan ook leerde Jantje! Hij zegt letterlijk dat alle beloften uit de bijbel voor Gods volk zijn.
GGotK

Bericht door GGotK »

Simon0612 schreef:
GGotK schreef:
Jforum schreef:
Hendrien schreef:Wonderlijk hoe ds. A. van Voorden wijst op een ernstige, separerende prediking, waarin wordt aangewezen hoe de Heere Zijn kinderen brengt tot een gelovig aannemen van de beloften. En waarom Zijn kinderen en niet zondaars? Ik heb hier moeite mee. Misschien zie ik het verkeerd? Of is dit nu juist het kenmerk van GGinNed?
Omdat beloftes alleen waar aangenomen kan worden door Zijn uitverkoren (Zijn kinderen dus al van eeuwigheid in Christus). En die zijn ook zondaars. Meer om de onderscheid te maken voor wie de beloftes toegepast worden, nl degene die het met waar geloof omhelzen (zijn Zijn kinderen) en diegene die niet met een waar geloof omhelzen (zijn en blijven zondaars in eeuwigheid zolang er geen waar geloof is). Meer ziende op toekomstige staat als er niets veranderd
Dat is geen uniek kenmerk van de GGiN, wel dat naast de verbondsbeloften ook de evangeliebeloften alleen aangeboden worden aan de uitverkorenen. Dat was althans vroeger zo....
En vermoedelijk ook een deel uit de GG? Omdat er in het verslag staat:
Over het in de GG gemaakte onderscheid tussen evangelie- en verbondsbeloften en de plaats van de beloften in de prediking kon geen overeenstemming worden bereikt, mede omdat er binnen de GG verschillend over wordt gedacht.
Ik denk dat ze er meer op doelen dat door bepaalde dominees binnen de GG dit onderscheid juist niet wordt gemaakt en zowel de evangeliebeloften als de verbondsbeloften aan allen wordt aangeboden. Het onderscheid maken tussen evangelie- en verbondsbeloften is trouwens meer iets typisch voor de GG dan de GGiN.
DDD

Bericht door DDD »

Dat heb ik nog nooit gehoord, voor zover ik weet. Ik denk dat er hooguit verschil van inzicht is over wat nu tot welke categorie behoort. En dat is gelukkig vrij.
GGotK

Bericht door GGotK »

Simon0612 schreef:
Jantje schreef:Hetgeen wat @Augustienus zei heeft ds. Kersten ook altijd geleerd. Dat sommigen ook de Evangeliebeloften alleen voor Gods kinderen rekenen, is echt kwalijk. Ik meende dat dat in de GGiN wel altijd geleerd werd, al hoor ik het bij minstens de helft van de dominees inderdaad niet meer terug in de prediking. @GGotK schreef dat ook al:
Oke, je gaat dus niet reageren op mijn reactie met daarin een aantal citaten van ds. Kersten? Je blijft zeggen “wat ds. Kersten altijd leerde”. Die citaten zijn van ds. Kersten, ik mag aannemen dat hij dat dan ook leerde Jantje! Hij zegt letterlijk dat alle beloften uit de bijbel voor Gods volk zijn.
In de aanname door de uitverkorenen ja, niet in de aanbieding.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Simon0612 schreef:
Welnee. Dat zegt hij helemaal niet. Want hoe zou een onbekeerde dan nog zalig kunnen worden?
Weet, je het gevaar is bij jouw visie, dat je, als je het in de prediking ook alleen preekt (aanbiedt) aan Gods volk, er geen nodiging meer komt tot de onbekeerden. God werkt de beloften van het Evangelie in het hart van Zijn uitverkoren bruidskerk (inwendige roeping). Maar ze komen wel tot een ieder die het hoort (uitwendige roeping). Smytegelt zei vroeger: "Als je nat wilt worden moet je in de regen lopen, als je bekeerd wilt worden, moet je naar de kerk gaan." En zoals die regen nu over bozen en goeden valt, zo komt ook de prediking tot bekeerden en onbekeerden. Het zal ten enenmale 100% genade zijn als God mensen bekeerd. En het zal ten enenmale 100% onze eigen schuld zijn als wij onbekeerd voortleven en zo voor Gods rechterstoel zullen moeten verschijnen. Maar laten we die twee zaken alsjeblieft naast elkaar laten staan en niet tegen elkaar gaan uitspelen.
Laatst gewijzigd door Jantje op 20 jun 2019, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Ontopic, aub. Voor wie het niet meer wist: dit topic gaat over de synode van de GGiN.
GGotK

Bericht door GGotK »

DDD schreef:Dat heb ik nog nooit gehoord, voor zover ik weet. Ik denk dat er hooguit verschil van inzicht is over wat nu tot welke categorie behoort. En dat is gelukkig vrij.
Het is mijn inschatting dat de GGiN dit wel zo denkt/aanvoelt, terecht of onterecht. Maar ik kan het helemaal mis hebben. Dan zou ik graag horen wat er dan wel precies mee wordt bedoeld.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Zita schreef:Ontopic, aub. Voor wie het niet meer wist: dit topic gaat over de synode van de GGiN.
Wil je de discussie dan alsjeblieft afsplitsen? Want ik vind het wel een belangwekkende discussie.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jforum

Bericht door Jforum »

En waarom zouden wij dat van jou moeten aannemen? Iedereen kan wel zoveel zeggen. Er zijn hierover al veel verstandige dingen geschreven in de loop der eeuwen, maar volgens mij voegt het niet veel toe om zulke dingen zonder context zomaar in het gesprek in te brengen. Enige onderbouwing zou mijns inziens wel het minste zijn.[/quote]

Ik bedoel dat je bij een bijdrage over een onderwerp waarover al eeuwen gesproken wordt, niet zomaar even wat kunt zeggen zonder dat zorgvuldig te onderbouwen. Dat voegt niks toe aan het gesprek, behalve dan als jij om welke reden dan ook speciaal deskundig bent op dit gebied.
Dank je wel voor je uitleg. Ik begrijp dat het wenselijk is bij zulke onderwerpen de reacties te onderbouwen nuttig is. Daar mag je om vragen! Of iets wel/niet toegevoegde waarde heeft is persoonlijk daar iedereen een eigen referentiekader heeft. Ik ben een mens met een verduisterd verstand en een leugenachtig bestaan, dus je hoeft het van mij niet aan te nemen.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Jantje schreef:
Simon0612 schreef:
Welnee. Dat zegt hij helemaal niet. Want hoe zou een onbekeerde dan nog zalig kunnen worden?
Weet, je het gevaar is bij jouw visie, dat je, als je het in de prediking ook alleen preekt (aanbiedt) aan Gods volk, er geen nodiging meer komt tot de onbekeerden. God werkt de beloften van het Evangelie in het hart van Zijn uitverkoren bruidskerk (inwendige roeping). Maar ze komen wel tot een ieder die het hoort (uitwendige roeping). Smytegelt zei vroeger: "Als je nat wilt worden moet je in de regen lopen, als je bekeerd wilt worden, moet je naar de kerk gaan." En zoals die regen nu over bozen en goeden valt, zo komt ook de prediking tot bekeerden en onbekeerden. Het zal ten enenmale 100% genade zijn als God mensen bekeerd. En het zal ten enenmale 100% onze eigen schuld zijn als wij onbekeerd voortleven en zo voor Gods rechterstoel zullen moeten verschijnen. Maar laten we die twee zaken alsjeblieft naast elkaar laten staan en niet tegen elkaar gaan uitspelen.
1. Jouw visie? Wat is mijn visie dan? Ik heb niet meer dan citaten aangehaald Jantje! Jij riep heel hard zonder de context te kennen dat het citaat van ds. van Voorden niet is wat ds. Kersten leerde. Tot nu toe heb je niet duidelijk gemaakt wat dan het verschil is. Waarop ik met enkele citaten van ds. Kersten aantoon dat die wel degelijk dezelfde woorden gebruikt. Want dat is het ten slotte natuurlijk. Iedereen weet hoe dit wordt bedoeld door ds. van Voorden maar men probeert hier weer een ding van te maken!
2. Lees zelf maar op bladzijde 7 wat ds. G.H. Kersten zegt:

http://www.theologienet.nl/documenten/K ... eksten.pdf
Plaats reactie