eilander schreef:Hendrikus schreef:-DIA- schreef:Er staan ook geen preken op uit de richting die u aanhangt.
-DIA- schreef:Ik weet ook niet wat u persoonlijk aanhangt, wel hoor ik regelmatig de preken van uw kerk. Daar baseerde ik op dat deze preken niet op Prekenweb passen. Dat kunt zelf ook weten.
Eerst heb je het over preken uit de richting die ik aanhang, vervolgens erken je dat je niet weet welke richting ik aanhang. Ik bedoel maar.
"Dan beter niet reageren", zei eens iemand, ik weet niet precies meer wie

Wel een wijs advies overigens. Man, man, man...
Het wordt me gewoon te veel.
En het wordt niet begrepen.
En ik zou er bijna aan toevoegen: Hoe zouden deze reacties zijn ontstaan.
Ik wil niet de onschuld spelen, maar er wordt hier wel eens heel wat uitgelokt voor een bepaalde richting en een bepaalde persoon.
Dat doet wat met je.
En dan krijg je vanzelf een keer reacties als deze b.v.: Maar dat zal dan wel aan mij liggen.
Nu eerlijk: Wie gaan het meest over de schreef als het de Waarheid betreft, of minder mooi woordgebruik, een beetje eufemistisch uitgedrukt. Als ik een ban krijg weten degenen die dat veroorzaken nu waar dat door komt.
En.... ik hou er rekening mee als ik weet wie iets zegt. Als je jarenlang in dezelfde kerk hebt gezeten zou je toch een heel beetje wetenschap omtrent het denken in onze gemeenten verwachten? Maar dat blijkt niet en in plaats daarvan wordt er zo het lijkt uitgedaagd en wil men echt afscheid nemen van het oude, niet meer mee geconfronteerd worden, hetzelfde wat ik met mijn enige broer moet meemaken. Je zou haast denken: komt dat meer voor? Volgens wat ik ergens heb gelezen komt dat inderdaad meer voor. Wellicht voor de persoon in kwestie wel onbewust. Niet dat ik de confrontatie zoek. maar ik heb gemerkt dat die vanzelf wel eens komt als het lang doorgaat. In dit geval al 10 jaar (bijna).
En we weten allemaal dat ik onrecht en quasi nieuwsgierige vragen meestal toch beantwoordt hoewel ik vaak moet denken: Waarom vraag je dat? Wellicht ook herkenbaar bij anderen? Ik bedoel vooral anderen die een leer proberen vast te houden die verre van populair is, en dat ook nooit zal worden.
Ik vraag me af of ik nu niet te militant ben? Ik ben van nature verre van militant en laat meest maar over me heenlopen. In ieder geval dringen zachte woorden blijkbaar niet door en men gaat door. Ik zou graag willen dat ik dit niet hoefde op te merken. Maar zelfs de meest zachtmoedige man (denk aan Mozes) werd het ook eens te veel. En niet dat ik me nu met Mozes wil vergelijken. maar het is wel een voorbeeld wat er kan gebeuren met een voortdurende terging die je toch niet zoekt. Als ik scherp ben is het alleen over de Waarheid.
En tenslotte: Denk nu niet dat ik wat heb tegen de persoon van Hendrikus. Ik mag hem zelfs wel. Hij is ook hulpvaardig en ook bereid om te helpen, ook als het helemaal niet hoeft. Laten we de positieve punten ook benadrukken! Het negatieve is er alleen als het de kerk betreft.