Hendrikus schreef:
Het is een gangbare uitdrukking* voor organisten die op die manier een persoonlijke reactie menen te moeten geven op de preek.
Maar daar zit je er als organist niet voor. Je zit er om de gemeentezang in goede banen te leiden. Preken laten we liever aan de dominee over.
Stel je voor dat elk gemeentelid na de preek zijn of haar persoonlijke reactie op het gesprokene kenbaar zou gaan maken...
Als ik de kerk binnenkom, begin ik al met luisteren. Ik kan echt genieten van het improviseren voor de dienst. Als ik online luister, laat ik hem net zolang aanstaan totdat het orgel er mee ophoud.
Voor mij voegt het nl. iets toe.
En als de dominee het in zijn preek heeft gehad over de leiding van de Heere in je leven, de organist speelt na het Amen dan:
Psalm 71 of Heer'wijs mij de weg, dan vind ik dat een hele mooie aanvulling.
eilander schreef:Het kan natuurlijk niet het criterium zijn voor een goede organist, maar af en toe moet dit best kunnen.
De kwalificatie 'profeet op de orgelbank' heb ik altijd als heel postief gezien. Hadden we maar wat meer Jan Zwarts...
Het geeft wel aan dat hij dan goed geluisterd heeft en niet heeft zitten dutten achter zn gordijntjes.