Geestelijke doodstaat

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6544
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Posthoorn »

helma schreef:Beperkt zicht, zei ik. Geen helder zicht, door onkunde of kleingeloof. Gehoord en geloofd dat 'zien nog geen hebben' is. Bijvoorbeeld.
Dat kan inderdaad, maar eigenlijk is dat meer een gebrekkig zicht op wat geloof is.
zonnebloem96
Berichten: 78
Lid geworden op: 25 feb 2016, 16:24

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door zonnebloem96 »

Mannetje schreef:Het forum gaat bij mij (iig voorlopig) op een laag pitje, oa door naderend examenwerk, maar ik wil nog twee gedachten aangeven.
1 Niemand gaat verloren met de blik op Christus gericht. (Ik meen van Spurgeon)

2 Niet de scherpte maar de richting van de blik is bepalend. (Ds. Labee)
Mooi!
Wat is uw enige troost, beide in leven en in sterven?
Martijn
Berichten: 731
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: RE: Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Martijn »

ejvl schreef:Als we als mensen nu heel eenvoudig vasthouden dat er in Christus leven is, en alles daarvoor de dood is vanuit de mens bezien, en wij zijn mensen, zijn we klaar toch?
Volgens mij zijn we veel te ver doorgeschoten in ons theologisch denken. Het lijkt nu wel een soort wiskunde. Het is ingewikkeld geworden schreef Blaauwendraad, daar lijkt het nu zeker wel op. Zegt Jezus zelf niet dat we moeten worden als een kind.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: RE: Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door refo »

helma schreef:
huisman schreef:
refo schreef:Het zal de discussie ook helpen als gedefinieerd wordt wat Christuskennis inhoudt. Er wordt met deze term geschermd zonder aan te geven wat het betekent.
Dit is inderdaad de crux.
Christuskennis, uit het leven van de discipelen blijkt dat ze ook niet in een keer het volle zicht op Christus hadden. In het begin was Zijn priesterlijk werk voor hen nog helemaal niet duidelijk, maar ze zagen wel dat ze Hem nodig hadden als profeet: Gij hebt de Woorden des eeuwigen levens. En: tot wie zouden wij anders heengaan. Is het vaak niet zo als een gordijn wat steeds een stukje verder wordt weggeschoven? Zegt Paulus daarom ook niet: och dat ik Hem kenne moge in de kracht van Zijn opstanding? Is het niet een kennen en een vervolgen te kennen? Het begin van de bekering (ontdekking aan de eis die Gods wet doet) leert Christus in een hoofdsom. Daar is Christus dus al aan het begin bij betrokken. Dat kan je niet losmaken.
Zolang er geen overeenstemming is over wat Christuskennis inhoudt kun je disputeren tot je 100 gram weegt.
Is er overeenstemming dan kun je het over de gradaties daarin hebben.
Iedereen put zich uit mooie woorden te schrijven, maar er komt zo nooit duidelijkheid.
Dat is overigens er ook de oorzaak van dat gelovigen elkaar niet begrijpen.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Sheba »

Posthoorn schreef:
Sheba schreef:Dit is voor mij een vreemde en onbegrijpelijke reactie... :quoi. Ik heb alleen gezegd dat ik in deze punten niet op de Westminster zou bouwen... Daarmee waarschuw ik nog niet tegen de Westminster op zich...
Ik lees in jouw postings ook een veroordeling van de Westminster. Als deze op een cruciaal punt als dit, dwaalt, is dat een ernstige zaak. Maar ik geloof dat ook niet.
Ik begrijp jouw punt wel, maar je hebt te weinig oog voor het feit dat Christus gekend kan worden, dat God als een verzoend God gekend wordt, maar dat iemand tóch kan twijfelen over zijn aandeel aan Christus c.q. aan de oprechtheid van zijn geloof.
Verder is deze discussie een herhaling van veel zetten.

Dat de Westminster op dit punt niet de taal van de reformatie naspreekt is duidelijk. Het is m.i. daarom ook onterecht om de Westminster op deze punten reformatorisch te noemen. Met nadruk deze punten.
Het is daarom ook niet voor niets dat ze niet tot onze belijdenisgeschriften horen in de kerken en hier op het forum. Het is m.i. Dan ook uiterst zwak om hier dan een beroep op te doen.

Hieronder zal ik een citaat plaatsen met een link naar het digibron artikel wat m.i. terecht de goede maar ook de mindere kanten van deze confessie benoemd. Ik citeer even alleen het gedeelte met de "kritiek" punten. Voor het hele artikel. ( Het is niet lang) zou ik even op de link klikken.
.Kinderdoop

Nauw hiermee verbonden is dat noch in de Westminster Confessie noch in de Westminster Catechismus een innerlijke grond voor de kinderdoop wordt gegeven. In genoemde Confessie wordt de kinderdoop zelfs niet eens apart genoemd. En in genoemde Catechismus staat alleen maar dat de kinderen dienen gedoopt te worden (Vr. 166). Zeker er staat dan nog wel, dat zij "in het verbond'' zijn, maar slechts in een bepaald opzicht, waarschijnlijk zal men bedoeld hebben in een uitwendig verbond, want men verwijst naar het kerklid zijn van deouders. Ik constateer: op dit punt staan de belijdenisgeschriften van Westminster vér ten achter bij die van de Reformatietijd.

Zekerheid

Een gevolg van deze verbondsvisie is ook, dat de christen inplaats van op Gods verbond, Gods Woord, Gods belofte gewezen te worden, verwezen wordt naar zichzelf, zijn eigen zielsgesteldheden. En dat aldus aan het geloof de zekerheid wordt ontnomen. In art. XVIII, 3 staat dat de ware gelovige soms lang moet wachten tot hij deel krijgt aan de zekerheid des geloofs. Hij kan daartoe komen door het naspeuren van de kenmerken der genade bij zichzelf In de Catechismus staat hetzelfde, ik lees namelijk in het Antwoord op Vr. 81, dat de ware gelovigen weleens lang moeten wachten eer zij de zekerheid des geloofs verkrijgen, en dat deze zekerheid ''niet tot het wezen van het geloof behoort''. Het kan bekend zijn dat de reformatoren van de 16e eeuw een heel ander geluid hebben laten horen. Voor hen behoorde de zekerheid wel degelijk tot het wezen des geloofs. Zelfs het kleinste geloof heeft de zekerheid in zich, omdat het de mens niet doet zien op eigen innerlijke gesteldheid, maar op het onwrikbare Woord Gods, op de beloften Gods die gewis zijn, en die ons in de doop, in het verbond der genade geschonken zijn.
http://www.digibron.nl/search/detail/70 ... onfessie/1

Een artikel uit 1987, geschreven door Ds K. Exalto.

Wbt je tweede opmerking dat ik te weinig oog zou hebben voor het feit dat Christus gekend kan worden maar dat iemand toch twijfelt aan zijn aandeel in Christus c.q. Aan de oprechtheid van zijn geloof.

Dat wil ik toch weerspreken.
Ik zeg nergens dat dat geloof nooit aangevochten wordt. Juist wel. En dat is ook al meerdere malen gezegd. En het begint bijna frustrerend te worden dat net gedaan wordt dat daar geen rekening mee wordt gehouden. Dan denk ik echt. Wordt er wel echt gelezen?

Wel zeg ik dat er iets moet zijn om aangevochten te worden...
En die aanvechtingen zijn verschrikkelijk. Zeker als we daar door eigen schuld in komen. Daar ben je niet trots op. En loop je ook niet te koop mee.

En omdat er iets is, zal de aangevochte gelovige altijd weer terug verlangen naar de nabijheid van zijn Borg en Middelaar. Ja sterker nog. Omdat er eerder wel iets was zal de gelovige in angst, benauwdheid zijn omdat hij of zij niet meer die nabijheid van Zijn Meester weet. Hij of zij zal Hem wel weer in en door het Woord terugvinden. Of beter gezegd teruggevonden worden! Zoek waar Hij te vinden is!

Ik denk wel eens, en zeg het met voorzichtigheid. Dat veel onder aanvechtingen wordt geschaard wat in feite geen aanvechting van het ware geloof is.
Men noemt aanvechtingen zonder dat men weet van een persoonlijke Borg en Zaligmaker. Men wil al "weten" of men zalig wordt, hoop kan hebben. Voordat Christus is een waar geloof wordt omhelsd.

En iemand die mag leven vanuit dat ware geloof (met kennis aan de persoonlijke Borg en Zaligmaker) zal nooit in zijn mond durven nemen dat hij al wedergeboren was toen hij of zij nog niet had leren leven vanuit dat ware geloof, voordat hij wist dat ook zijn zonden vergeven waren. Het is je tot diepe, diepe schaamte. Ik kom dat ook nergens in de Schrift tegen. Jij wel?
Ook @Huisman e.a. kunnen mij die schriftplaatsen niet geven.
Ook nu kwam hij weer met bijvoorbeeld psalm 88. Ik sla mijn Bijbel open. Het eerste wat ik lees is.
O Heere, God mijns Heils.
Misschien dat in de Bijbel van anderen wat anders staat?

(Voor mij persoonlijk ieder geval niet, er was ongeloof, het Evangelie van vrije genade was er alleen voor anderen, maar niet voor mij bijvoorbeeld. Maar er waren zoveel meer andere tegenwerpingen. )

Al snel wordt dan gewezen op; Ja maar dat kan door prediking komen, de kringen waar men in verkeert etc...
Dat kan en heeft zeker een grote invloed hebben. Dat wil ik echt niet ontkennen. In die zin hebben verkondigers, opvoeders etc een zeer verantwoordelijke taak. Echt.

Maar is Gods Geest minder krachtig dan de verkondiging die niet (helemaal) naar de Schrift is?
Hebben anderen voor ons het laatste woord? Of is het het Woord dat het laatste woord heeft? Is ons zicht op Christus wel juist? En is dat laatste nu juist niet iets van bekering? Dat ons zicht op Christus anders wordt?
M.a.w. Wordt er soms niet te gemakkelijk de oorzaak en de schuld gelegd bij anderen, terwijl de oorzaak ook in de persoon zelf ligt? ( met alle voorzichtigheid, nogmaals). Daar willen we als " vrome" niet aan.

Ik wil dat proberen persoonlijk toe te lichten. Namelijk dat we meer belang hechten wat anderen zeggen uit heden, en of verleden dan dat we werkelijk horen en lezen en laten onderwijzen uit Zijn Woord? Omdat de taal van de Schrift zoals die in de Reformatie leerden ons zo wezensvreemd is? Dat het de rechtvaardiging van de goddeloze is, en niet van een vrome...of een beetje goddeloos of een beetje vroom. Of om wat voor oorzaak dan ook?

Het is bij ons o zo vaak niet de Schrift heeft het laatste Woord, waardoor de Geest werkt. Maar ons zondige verstand, logisch redeneren, (met zonde bevlekt) mensen die we hoog hebben staan en vul maar in. Ze zijn op zijn minst leidend....En we zijn te hoogmoedig om te buigen voor wat God in Zijn Woord tot ons zegt. We gaan zoeken in onszelf en bij anderen naar iets wat kan wijzen op wedergeboorte. Maar zonder Christus. En uiteraard zeggen we dat we geen rust geven buiten Christus.


Ik besef dat ik in mijn antwoord niet volledig ben geweest. Maar wil het hier nu bij laten.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17514
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door huisman »

@Sheba jij zegt nog al wat.
1. Westminster confessie geen reformatorische belijdenis.
2.Geen waar geloof zonder de zekerheid van de vergeving der zonden en een volle kennis van Christus.
3. De meeste aanvechtingen schaar jij onder aanvechtingen zonder waar geloof.

1. De purteinse predikanten die wij terecht zo waarderen( Owen,Boston,Erskine,Watson,Flavel,Rutherford)stonden volkomen acher deze confessie. Zegt mij meer dan jouw oordeel.
2. Overal in Gods Woord lees je dat het eerste werk van Gods Geest niet is kennis van Christus en de vergeving der zonden maar kennis van jezelf en je zonden. Bv Ezechiel 36 na het ontvangen van een vlesen hart zullen ze een walg aan zichzelf krijgen. Zo gaat het ook bij de verloren zoon, bij de uitwerking van de Pinksterpreek ( zij werden verslagen in het hart) en om niet meer te noemen in Openbaring 3 zegt de Heere Jezus dat ze ogenzalf moeten kopen om te zien dat ze arm,ellendig jammerlijk en naakt zijn.

Het lijkt net of jij dit werk van Gods Geest overslaat.

Eens zullen wij het niet worden toch is dit een nuttige discussie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4807
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Johann Gottfried Walther »

huisman schreef:@Sheba jij zegt nog al wat.
1. Westminster confessie geen reformatorische belijdenis.
2.Geen waar geloof zonder de zekerheid van de vergeving der zonden en een volle kennis van Christus.
3. De meeste aanvechtingen schaar jij onder aanvechtingen zonder waar geloof.

1. De purteinse predikanten die wij terecht zo waarderen( Owen,Boston,Erskine,Watson,Flavel,Rutherford)stonden volkomen acher deze confessie. Zegt mij meer dan jouw oordeel.
2. Overal in Gods Woord lees je dat het eerste werk van Gods Geest niet is kennis van Christus en de vergeving der zonden maar kennis van jezelf en je zonden. Bv Ezechiel 36 na het ontvangen van een vlesen hart zullen ze een walg aan zichzelf krijgen. Zo gaat het ook bij de verloren zoon, bij de uitwerking van de Pinksterpreek ( zij werden verslagen in het hart) en om niet meer te noemen in Openbaring 3 zegt de Heere Jezus dat ze ogenzalf moeten kopen om te zien dat ze arm,ellendig jammerlijk en naakt zijn.

Het lijkt net of jij dit werk van Gods Geest overslaat.

Eens zullen wij het niet worden toch is dit een nuttige discussie.
Waarom gaat u niet op eerdere bijdragen en argumenten in? En waarom maakt u een karikatuur van een ander zijn standpunten?
Bent u wel bekent met de leer van de voorbereidingen bij de Puriteinen?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Sheba »

huisman schreef:@Sheba jij zegt nog al wat.
1. Westminster confessie geen reformatorische belijdenis.
2.Geen waar geloof zonder de zekerheid van de vergeving der zonden en een volle kennis van Christus.
3. De meeste aanvechtingen schaar jij onder aanvechtingen zonder waar geloof.

1. De purteinse predikanten die wij terecht zo waarderen( Owen,Boston,Erskine,Watson,Flavel,Rutherford)stonden volkomen acher deze confessie. Zegt mij meer dan jouw oordeel.
2. Overal in Gods Woord lees je dat het eerste werk van Gods Geest niet is kennis van Christus en de vergeving der zonden maar kennis van jezelf en je zonden. Bv Ezechiel 36 na het ontvangen van een vlesen hart zullen ze een walg aan zichzelf krijgen. Zo gaat het ook bij de verloren zoon, bij de uitwerking van de Pinksterpreek ( zij werden verslagen in het hart) en om niet meer te noemen in Openbaring 3 zegt de Heere Jezus dat ze ogenzalf moeten kopen om te zien dat ze arm,ellendig jammerlijk en naakt zijn.

Het lijkt net of jij dit werk van Gods Geest overslaat.

Eens zullen wij het niet worden toch is dit een nuttige discussie.
huisman schreef:@Sheba jij zegt nog al wat.
1. Westminster confessie geen reformatorische belijdenis.
2.Geen waar geloof zonder de zekerheid van de vergeving der zonden en een volle kennis van Christus.
3. De meeste aanvechtingen schaar jij onder aanvechtingen zonder waar geloof.

1. De purteinse predikanten die wij terecht zo waarderen( Owen,Boston,Erskine,Watson,Flavel,Rutherford)stonden volkomen acher deze confessie. Zegt mij meer dan jouw oordeel.
2. Overal in Gods Woord lees je dat het eerste werk van Gods Geest niet is kennis van Christus en de vergeving der zonden maar kennis van jezelf en je zonden. Bv Ezechiel 36 na het ontvangen van een vlesen hart zullen ze een walg aan zichzelf krijgen. Zo gaat het ook bij de verloren zoon, bij de uitwerking van de Pinksterpreek ( zij werden verslagen in het hart) en om niet meer te noemen in Openbaring 3 zegt de Heere Jezus dat ze ogenzalf moeten kopen om te zien dat ze arm,ellendig jammerlijk en naakt zijn.

Het lijkt net of jij dit werk van Gods Geest overslaat.

Eens zullen wij het niet worden toch is dit een nuttige discussie.
Je citeert mij niet goed. Doe je dit nu bewust of lees je echt niet wat er staat?

Ik zeg de Westminster is op deze punten niet reformatorisch te noemen.

Ik zeg geen waar geloof zonder kennis van Christus, zonder kennis van persoonlijke vergeving. Dat is wat anders als volle kennis. Meerdere malen heb ik gezegd we leren Hem meer en meer kennen in een waar geloof.

Ik zeg helemaal niet de meeste aanvechtingen zijn aanvechtingen zonder waar geloof. Wat ik wel continu zeg. Alleen een waar geloof kan aangevochten worden.
En daarnaast vrees ik dat we vaak het woord aanvechtingen in de mond nemen, terwijl het geen aanvechtingen zijn. Want er is geen waar geloof.

Bij punt 1 in jouw opmerking gebeurt nu precies wat ik eerder zei. Ds die en die zegt het dus...Maar wat staat er nu in het Woord? Komt dat overeen? En dan ook onderbouwen he?

Verder sla ik niets over. De weg waarlangs kennis van zonden, onderschrijf ik. Maar kennis van zonden is geen wedergeboorte. Is geen grond voir onze zaligheid. Kennis van zonden alleen maakt ons niet zalig.
En jij leest al langer dan vandaag op dit forum mee. En jij weet heel goed dat ik dit niet oversla.


Het zou je m.i. sieren @Huisman als je nu eens direct op de opmerkingen bij de psalmen ingaat bijvoorbeeld.
Dat was de basis waarop ik deze discussie met jou verder wilde gaan. Tot die tijd is het een vruchteloze discussie m.i.

Verder moet jij toch zeker erkennen dat er een verschil zit tussen de opvatting van de Westminster en de reformatoren met betrekking wat tot het wezen van het geloof hoort. En dat er bepaalde predikanten die we hoog hebben staan achter deze confessie staan wil nog niet zeggen dat due confessie onfeilbaar is. Wil ook niet zeggen dat deze godvrezende mannen onfeilbaar zijn.
Kan jij nu eens rechtstreeks reageren op het verschil tussen de opvatting van de Westminster en de reformatoren ten opzichte van het wezen van het geloof?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6544
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Posthoorn »

Een paar opmerkingen:
Sheba schreef:Dat de Westminster op dit punt niet de taal van de reformatie naspreekt is duidelijk. Het is m.i. daarom ook onterecht om de Westminster op deze punten reformatorisch te noemen. Met nadruk deze punten.
Het is daarom ook niet voor niets dat ze niet tot onze belijdenisgeschriften horen in de kerken en hier op het forum. Het is m.i. Dan ook uiterst zwak om hier dan een beroep op te doen.

Hieronder zal ik een citaat plaatsen met een link naar het digibron artikel wat m.i. terecht de goede maar ook de mindere kanten van deze confessie benoemd. Ik citeer even alleen het gedeelte met de "kritiek" punten. Voor het hele artikel. ( Het is niet lang) zou ik even op de link klikken.
Wat het artikel van drs. K. Exalto betreft, wanneer je weet vanuit welke achtergrond en optiek hij zijn kritiek geeft, zou ik maar erg voorzichtig zijn om je juist op hém te beroepen. Zo'n 20, 25 jaar geleden verslond ik dit soort artikelen en boeken met rode oortjes: de Reformatie was goed, de Nadere Reformatie was de achteruitgang. Maar ik besef nu dat ik daarmee weleens de verkeerde 'vrienden' zocht.
Wbt je tweede opmerking dat ik te weinig oog zou hebben voor het feit dat Christus gekend kan worden maar dat iemand toch twijfelt aan zijn aandeel in Christus c.q. Aan de oprechtheid van zijn geloof.

Dat wil ik toch weerspreken.
Ik zeg nergens dat dat geloof nooit aangevochten wordt. Juist wel. En dat is ook al meerdere malen gezegd. En het begint bijna frustrerend te worden dat net gedaan wordt dat daar geen rekening mee wordt gehouden. Dan denk ik echt. Wordt er wel echt gelezen?

Wel zeg ik dat er iets moet zijn om aangevochten te worden...
En die aanvechtingen zijn verschrikkelijk. Zeker als we daar door eigen schuld in komen. Daar ben je niet trots op. En loop je ook niet te koop mee.

En omdat er iets is, zal de aangevochte gelovige altijd weer terug verlangen naar de nabijheid van zijn Borg en Middelaar. Ja sterker nog. Omdat er eerder wel iets was zal de gelovige in angst, benauwdheid zijn omdat hij of zij niet meer die nabijheid van Zijn Meester weet. Hij of zij zal Hem wel weer in en door het Woord terugvinden. Of beter gezegd teruggevonden worden! Zoek waar Hij te vinden is!

Ik denk wel eens, en zeg het met voorzichtigheid. Dat veel onder aanvechtingen wordt geschaard wat in feite geen aanvechting van het ware geloof is.
Men noemt aanvechtingen zonder dat men weet van een persoonlijke Borg en Zaligmaker. Men wil al "weten" of men zalig wordt, hoop kan hebben. Voordat Christus is een waar geloof wordt omhelsd.
Ik denk zeker dat dat gebeurt, maar dat is niet waar ik op doel. Maar zijn bij jou twijfel en aanvechting nog wel echt twijfel en aanvechting?
En iemand die mag leven vanuit dat ware geloof (met kennis aan de persoonlijke Borg en Zaligmaker) zal nooit in zijn mond durven nemen dat hij al wedergeboren was toen hij of zij nog niet had leren leven vanuit dat ware geloof, voordat hij wist dat ook zijn zonden vergeven waren. Het is je tot diepe, diepe schaamte. Ik kom dat ook nergens in de Schrift tegen. Jij wel?
De Schrift doet hier geen expliciete uitspraak over. Maar dat hierover juist ook onder oprecht gelovigen verschil van mening is, is iets wat jij toch ook wel weet. De uitspraak dat iemand "nooit in zijn mond [zal] durven nemen dat..." wijs ik dan ook uitdrukkelijk van de hand. Juist toen Christus mij geopenbaard werd, werd ik ook teruggeleid naar al het eerdere, dat ook dát alleen maar kon op grond van Christus' borgwerk.
Maar is Gods Geest minder krachtig dan de verkondiging die niet (helemaal) naar de Schrift is?
Hebben anderen voor ons het laatste woord? Of is het het Woord dat het laatste woord heeft? Is ons zicht op Christus wel juist? En is dat laatste nu juist niet iets van bekering? Dat ons zicht op Christus anders wordt?
M.a.w. Wordt er soms niet te gemakkelijk de oorzaak en de schuld gelegd bij anderen, terwijl de oorzaak ook in de persoon zelf ligt? ( met alle voorzichtigheid, nogmaals). Daar willen we als " vrome" niet aan.
Ik denk dat het zeker belangrijk is hoe er gepreekt wordt, en dat veel 'donkerheid' weleens verklaard zou kunnen worden door een gebrek aan goede prediking.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 18 mei 2016, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17514
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door huisman »

@Sheba ik heb gisteren al een poging gedaan om de verschillen tussen de WC en bv de HC te duiden. Lees dat maar dan zie ik daar wel een reactie op.
Jammer dat je niet ingaat op mijn zoveelste voorbeelden uit de Schrift. Als ik jou goed lees hoor ik dat het walg krijgen aan jezelf zoals Ezechiel het benoemt buiten het ware leven valt? Maar wel uit een nieuw hart.....vreemd.
Lees heel Ezechiel 36 om het te begrijpen.

Verder heb ik uit een boek van Dr Richard Sibbes een hoofdstuktitel aangehaald namelijk:In predikanten wordt tederheid vereist tegenover pas beginnenden.

Ben jij niet bang dat jij met alle goede bedoelingen deze beginnenden niet vertrapt?

Door dat ik veel puriteinen lees die echte zielzorgers zijn ben ik echt niet van dit stanpunt te krijgen.
Als je de puriteinen leest zie je op elke bladzijde talloze Schriftplaatsen aangehaald voluit Schriftuurlijk dus en zij hadden oog voor de veelkleurige werking van Gods Geest in een zondaar.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4807
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Johann Gottfried Walther »

huisman schreef:
1. De purteinse predikanten die wij terecht zo waarderen( Owen,Boston,Erskine,Watson,Flavel,Rutherford)stonden volkomen achter deze confessie.
Toch apart dat in de vele preken en boeken die ik van de Puriteinen gelezen heb, dit niet zo ben tegengekomen.
Ook niet in de catechismus van Rutherford bijv.

De Puriteinen laten de overtuiging van zonde (onder de wet) vallen onder de leer van de voorbereidingen.
De wedergeboorte is als de gelovige Christus kent, Hem ontvangt, Hem trouwt, en Hem aanneemt.

Ja er kan veel twijfel en strijd zijn dat ontken ik niet. Maar er is ook nog het onderscheid wat ze maken van zekerheid van geloof en zekerheid van gevoel.

Maar graag zou ik eens een citaat van een Puritein zien waarin ik dit uit de Westminster in terug kan lezen. Hopelijk met een Bijbelse onderbouwing. Maar ik blijf het opmerkelijk vinden dat ik het nog niet tegengekomen ben.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17514
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door huisman »

:bobo
Johann Gottfried Walther schreef:
huisman schreef:
1. De purteinse predikanten die wij terecht zo waarderen( Owen,Boston,Erskine,Watson,Flavel,Rutherford)stonden volkomen achter deze confessie.
Toch apart dat in de vele preken en boeken die ik van de Puriteinen gelezen heb, dit niet zo ben tegengekomen.
Ook niet in de catechismus van Rutherford bijv.

De Puriteinen laten de overtuiging van zonde (onder de wet) vallen onder de leer van de voorbereidingen.
De wedergeboorte is als de gelovige Christus kent, Hem ontvangt, Hem trouwt, en Hem aanneemt.

Ja er kan veel twijfel en strijd zijn dat ontken ik niet. Maar er is ook nog het onderscheid wat ze maken van zekerheid van geloof en zekerheid van gevoel.

Maar graag zou ik eens een citaat van een Puritein zien waarin ik dit uit de Westminster in terug kan lezen. Hopelijk met een Bijbelse onderbouwing. Maar ik blijf het opmerkelijk vinden dat ik het nog niet tegengekomen ben.
Beweer jij dan dat de puriteinen niet achter hun eigen belijdenis stonden?

Idd opmerkelijk dat jij dat niet tegenkomt. Ik heb al verschillende boeken genoemd o.a. van Sibbes maar ook de preken van Watson over de zaligsprekingen, de verhandeling van Owen over Psalm 130 enz.
Wat wel waar is dat de puriteinen altijd op Christus wijzen en niet eerder tevreden zijn dan als zij de verslagen en verbroken zondaar aan Jezus voeten hebben gebracht.
Maar zij hadden oog voor de aanvechtingen en twijfel die bij het ware geloof behoren.

Ik wacht op het antwoord van Sheba over o.a. Ezechiel 36.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door eilander »

Op z'n minst zou het feit dat het in de Westminster confessie zo beschreven staat, ons wat voorzichtiger in ons oordeel moeten maken. Ook zonder dat je het ermee eens bent, kun je nog wel oog hebben voor de gedachte dat andere grote godgeleerden op grond van de Bijbel anders dachten.
Maar nee, hier worden we juist feller lijkt het wel.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door Auto »

Wanneer het gaat over de leer van het heil maakt de Belijdenis van Westminster een scherp onderscheid tussen het zaligmakend geloof en de volle verzekerdheid van het geloof (full assurance). De volle zekerheid behoort volgens deze belijdenis niet tot het wezen van het geloof. Deze gedacht is onder de puriteinen in de zeventiende eeuw wijdverbreid. De achtergrond hiervan is dat veel praktische schrijvers uit hun kring leiding zoeken te geven aan gelovigen die de volle zekerheid missen en daarnaar zoeken. Dit hele gedachtencomplex oefent ook invloed uit op de Nadere Reformatie hier in Nederland waar wel onderscheid gemaakt wordt tussen de zekerheid van het geloof en de zekerheid van het gevoel. Het laatste hoort niet bij het wezen van het geloof, het eerste wel. Sommigen zien in deze opvatting een ernstige afwijking van de geloofsopvatting van de Reformatie die ook grote gevolgen kan hebben voor het geestelijke leven. Calvijn en de Heidelbergse Catechismus verinden de zekerheid immers onlosmakelijk met het geloof? We lezen namelijk in het laatstgenoemde belijdenisgeschrift dat het geloof in zijn kern bestaat in een stellig weten en een vast vertrouwen 'dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is.' In dit verband moeten we wijzen op drie dingen.

In de eerste plaats is het onderscheid tussen 'wezen' en 'welwezen' niet gelukkig. Men kan er namelijk op verschillende manieren een verkeerde kant mee opgaan. Vervolgens moet men bedenken dat onze belijdenis er oog voor heeft dat er onder gelovigen onderscheid bestaat in de mate waarin zij zekerheid van het heil bezitten. Dat is ook een voluit Bijbels gegeven. Ten slotte dienen we, naar mijn mening, geloof en zekerheid nauw op elkaar te betrekken. Dat doet de Westminster Confessie in feit ook wanneer zij stelt dat het geloof in zijn kern is 'het aannemen en ontvangen van Christus en het rusten op Hem allen voor rechtvaardiging, heiliging en het eeuwige leven, op grond van het genadeverbond.' Die zekerheid is echter krachtig of minder krachtig naar de mate van het geloof.
Bron: Gewogen woorden, Prof.dr. A. Baars, blz. 48-49

Dit is wel wat anders dan JGW en Sheba roepen, ondanks dat Baars dat verschil ook aangeeft, maar de uitwerking is anders.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17514
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geestelijke doodstaat

Bericht door huisman »

Auto schreef:
Wanneer het gaat over de leer van het heil maakt de Belijdenis van Westminster een scherp onderscheid tussen het zaligmakend geloof en de volle verzekerdheid van het geloof (full assurance). De volle zekerheid behoort volgens deze belijdenis niet tot het wezen van het geloof. Deze gedacht is onder de puriteinen in de zeventiende eeuw wijdverbreid. De achtergrond hiervan is dat veel praktische schrijvers uit hun kring leiding zoeken te geven aan gelovigen die de volle zekerheid missen en daarnaar zoeken. Dit hele gedachtencomplex oefent ook invloed uit op de Nadere Reformatie hier in Nederland waar wel onderscheid gemaakt wordt tussen de zekerheid van het geloof en de zekerheid van het gevoel. Het laatste hoort niet bij het wezen van het geloof, het eerste wel. Sommigen zien in deze opvatting een ernstige afwijking van de geloofsopvatting van de Reformatie die ook grote gevolgen kan hebben voor het geestelijke leven. Calvijn en de Heidelbergse Catechismus verinden de zekerheid immers onlosmakelijk met het geloof? We lezen namelijk in het laatstgenoemde belijdenisgeschrift dat het geloof in zijn kern bestaat in een stellig weten en een vast vertrouwen 'dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is.' In dit verband moeten we wijzen op drie dingen.

In de eerste plaats is het onderscheid tussen 'wezen' en 'welwezen' niet gelukkig. Men kan er namelijk op verschillende manieren een verkeerde kant mee opgaan. Vervolgens moet men bedenken dat onze belijdenis er oog voor heeft dat er onder gelovigen onderscheid bestaat in de mate waarin zij zekerheid van het heil bezitten. Dat is ook een voluit Bijbels gegeven. Ten slotte dienen we, naar mijn mening, geloof en zekerheid nauw op elkaar te betrekken. Dat doet de Westminster Confessie in feit ook wanneer zij stelt dat het geloof in zijn kern is 'het aannemen en ontvangen van Christus en het rusten op Hem allen voor rechtvaardiging, heiliging en het eeuwige leven, op grond van het genadeverbond.' Die zekerheid is echter krachtig of minder krachtig naar de mate van het geloof.
Bron: Gewogen woorden, Prof.dr. A. Baars, blz. 48-49

Dit is wel wat anders dan JGW en Sheba roepen, ondanks dat Baars dat verschil ook aangeeft, maar de uitwerking is anders.
Bedankt voor dit citaat. Brengt ons misschien dichterbij een oplossing van ons verschil.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie