Twee Drie-verbondsleren?

Simon

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door Simon »

Luther schreef: Nee, een verbondskind moet niet anders bidden; hem of haar is echter wel méér toegezegd. Zie het stukje van ds. Van de Kamp in mijn vorige post.
Hoe kom je erbij!?
De eersten zullen de laatsten zijn, niemand heeft een streepje voor.
De nederigsten wellicht, maar zeker niet zij die denken uit den bloede menen een verbondskind te zijn en daarop te kunnen roemen.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:Nee, een verbondskind moet niet anders bidden; hem of haar is echter wel méér toegezegd.
Absoluut niet. Er is geen apart evangelie voor verbondskinderen.
Dan heb je het doopsformulier nog nooit goed gelezen; alsook niet art. 34 NGB en de zondagen 25 en 26 van de Heidelbergse Catechismus.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:
Afgewezen schreef:
Luther schreef:Nee, een verbondskind moet niet anders bidden; hem of haar is echter wel méér toegezegd.
Dan heb je het doopsformulier nog nooit goed gelezen; alsook niet art. 34 NGB en de zondagen 25 en 26 van de Heidelbergse Catechismus.
Ja hoor.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:

Er is idd maar één Evangelie maar de beloften zijn vaak van een adres voorzien. U komt de belofte toe en uw kinderen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:

Er is idd maar één Evangelie maar de beloften zijn vaak van een adres voorzien. U komt de belofte toe en uw kinderen.
... en allen die daar verre zijn, zovelen als er de Heere onze God toe roepen zal.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:Ik heb vooral moeite met H en I.
Ik ook. Ook met G.2. Ik lees hier toch een beetje in: wie als kerkmens bidt om bekering heeft 'recht' op verhoring.
Erskine en Fisher schreef:82. Welk recht hebben zij, die het Evangelie horen, op de beloften als ze hun zo in het algemeen overgemaakt worden?
Een recht van aanneming van de beloften en van al de goederen die erin vervat zijn, zodat ze daardoor niet te verontschuldigen zijn, als ze niet geloven, Joh. 3:18.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:
Afgewezen schreef:
Ja hoor.
Daar lees je de voorrechten en toezeggingen die wél aan verbondskinderen wordt gedaan en niet aan niet-verbondskinderen. Dat laat evenwel onverlet dat zij allen wederomgeboren moeten worden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:Daar lees je de voorrechten en toezeggingen die wél aan verbondskinderen wordt gedaan en niet aan niet-verbondskinderen. Dat laat evenwel onverlet dat zij allen wederomgeboren moeten worden.
Die voorrechten en toezeggingen komen tot állen die het Evangelie horen.

Ursinus in de Grote Catechismus:
Vr. Leert het Evangelie dan, dat het verbond van Gods genade zich uitstrekt tot alle mensen?
Antw. Het roept wel allen tot dat verbond; maar alleen zij worden deelgenoten ervan, die het omhelzen en bewaren, d.i. die met een waar geloof Christus, Die hun wordt aangeboden, en Zijn weldaden aannemen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
Erskine en Fisher schreef:82. Welk recht hebben zij, die het Evangelie horen, op de beloften als ze hun zo in het algemeen overgemaakt worden?
Een recht van aanneming van de beloften en van al de goederen die erin vervat zijn, zodat ze daardoor niet te verontschuldigen zijn, als ze niet geloven, Joh. 3:18.
Juist. Geen speciale rechten voor verbondskinderen dus.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:Daar lees je de voorrechten en toezeggingen die wél aan verbondskinderen wordt gedaan en niet aan niet-verbondskinderen. Dat laat evenwel onverlet dat zij allen wederomgeboren moeten worden.

Vr. Leert het Evangelie dan, dat het verbond van Gods genade zich uitstrekt tot alle mensen?
Antw. Het roept wel allen tot dat verbond; maar alleen zij worden deelgenoten ervan, die het omhelzen en bewaren, d.i. die met een waar geloof Christus, Die hun wordt aangeboden, en Zijn weldaden aannemen.
En wie horen het Evangelie?

Jawel, dat zijn de verbondskinderen.
(In inderdaad bij uitzondering ook niet-verbondskinderen.)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:En wie horen het Evangelie?

Ja, nou draai je de boel om natuurlijk.
Toen het Evangelie naar onze streken kwam, wie hoorden toen het Evangelie?
In nieuwe zendingsgebieden, wie horen daar het Evangelie?
Je moet toch wel erg krom gaan praten om die speciale verbondspositie erin te houden!
alias

Bericht door alias »

Luther schreef:
Afgewezen schreef:

En wie horen het Evangelie?

Je zou het voor het tegenwoordige bijna kunnen omdraaien...
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:En wie horen het Evangelie?

Ja, nou draai je de boel om natuurlijk.
Toen het Evangelie naar onze streken kwam, wie hoorden toen het Evangelie?
In nieuwe zendingsgebieden, wie horen daar het Evangelie?
Je moet toch wel erg krom gaan praten om die speciale verbondspositie erin te houden!
Nee, dat is niet speciaal. Ik volg gewoon onze belijdenis.
Wat jij noemt is de zendingssituatie. In dat geval is de kinderdoop er ook niet, maar de volwassendoop.

Overigens las ik op een ander medium: "Ik word zo moe van die mensen die maar hameren op een verbond-voor-onbekeerden."
Komt hier jouw aap uit de mouw? Jij hebt geen boodschap aan onbekeerden? Kunnen zij het bloed van Christus niet onrein achten? Is de Heere met hen niet in een verbondsrelatie getreden? (Ik bedoel dat uiteraard vanuit de christelijke gemeente.)
Wat zegt de Heere in de Doop eigenlijk tegen die kinderen? Is dat niet meer dan een zachte aanrading?

Ik ga de term toch maar een keer gebruiken: Je lijkt nu een verbondsontzenuwende leer voor te staan.
WimA

Bericht door WimA »

eilander schreef:Een paar opmerkingen van mij:
1. Ik vind het jammer dat in De Wachter Sions een dergelijke kwestie behandeld wordt. Waarom? Omdat we in deze tijd elkaar nodig hebben en het daarom niet nodig is om dingen extra op scherp te zetten. Niet de drieverbondenleer als zodanig is het gevaar, maar het misbruik ervan. Daarom onderschrijf ik ook het onderschrift van huisman.
Gelet op de postings van vandaag is het hoogst noodzakelijk dat deze kwestie wordt behandeld. Want het benoemde misbruik - voortkomend uit de 3 verbonden leer - is besmettelijk.
Eilander schreef:2. Onder het kopje "Anderen" schrijft ds. Kersten toch wel degelijk iets meer positief over de drie verbonden? Hij zette er geen conclusie bij, maar die lijkt toch te zijn dat een juiste toepassing van deze leer toch mogelijk is.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de opvatting die ds. Kersten aanduidt als "de juiste toepassing" niet de opvatting is die hier wordt verdedigd.
Eilander schreef:4. Een heel kerkverband, en zeker een breed kerkverband als de CGK zijn, neerzetten als remonstrants is ongepast.
Ongepast zijn beweringen die niet met argumenten worden onderbouwd. a.d.h.v. de postings die in de afgelopen dagen hierover zijn geplaatst is het m.i. gerechtvaardigd te schrijven dat in de hier verwoordde opvatting over de 3-verbonden leer een remonstrantse wortel schuilgaat. Overigens zie ik graag e.e.a met argumenten weerlegd.
Coosje

Bericht door Coosje »

Laat mij nou die uitzondering zijn die, als niet verbondskind zijnde ,onder het Evangelie ben gebracht en.. het heeft mogen aannemen.
De Heere weet Zijn kinderen (die dus niet van de "stal" van verbondskinderen zijn) te vinden en toe te brengen.
Plaats reactie