Pagina 13 van 14
Re: Vraag en Antwoord
Geplaatst: 16 feb 2015, 10:33
door huisman
PvS schreef:In Lukas 22 vs. 32 staat het volgende geschreven; "Maar Ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet ophoude; en gij, als gij eens zult bekeerd zijn, zo versterk uw broeders".
Nu had ik afgelopen week met iemand een gesprek over de woorden: "..en gij, als gij eens zult bekeerd zijn.."
Betreffende persoon was/is in de veronderstelling dat Petrus nog onbekeerd was, wel geloof had, maar nog niet gerechtvaardigd.
Ik zei hem dat het onmogelijk is geloof te oefenen buiten de zaligmakende kennis van de Heere Jezus Christus door de vergeving der zonden, welke Petrus deelachtig was!
Mij is gezegd dat Petrus al van eeuwigheid gerechtvaardigd was, maar de toepassing ervan nog miste.
Wat denken jullie hiervan?
Het gaat hier in deze tekst niet over de eerste bekering maar over de bekering van een erge zonde (de verloochening van de Heere Jezus).
De Bijbelverklaring van John Gill zegt het duidelijk:
Peter was now a converted man, and had been for some years; but whereas he would fall by temptation into a very great sin of denying his Lord, and which was attended with such circumstances as made him look like an unconverted, and an unregenerate man; his recovery by the fresh exercise of faith in Christ, and repentance for his sins, is called conversion: and which was not his own act, but owing to the power and efficacy of divine grace;
Re: Vraag en Antwoord
Geplaatst: 16 feb 2015, 11:41
door PvS
huisman schreef:PvS schreef:In Lukas 22 vs. 32 staat het volgende geschreven; "Maar Ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet ophoude; en gij, als gij eens zult bekeerd zijn, zo versterk uw broeders".
Nu had ik afgelopen week met iemand een gesprek over de woorden: "..en gij, als gij eens zult bekeerd zijn.."
Betreffende persoon was/is in de veronderstelling dat Petrus nog onbekeerd was, wel geloof had, maar nog niet gerechtvaardigd.
Ik zei hem dat het onmogelijk is geloof te oefenen buiten de zaligmakende kennis van de Heere Jezus Christus door de vergeving der zonden, welke Petrus deelachtig was!
Mij is gezegd dat Petrus al van eeuwigheid gerechtvaardigd was, maar de toepassing ervan nog miste.
Wat denken jullie hiervan?
Het gaat hier in deze tekst niet over de eerste bekering maar over de bekering van een erge zonde (de verloochening van de Heere Jezus).
De Bijbelverklaring van John Gill zegt het duidelijk:
Peter was now a converted man, and had been for some years; but whereas he would fall by temptation into a very great sin of denying his Lord, and which was attended with such circumstances as made him look like an unconverted, and an unregenerate man; his recovery by the fresh exercise of faith in Christ, and repentance for his sins, is called conversion: and which was not his own act, but owing to the power and efficacy of divine grace;
Maar..., hoe zou men er toe komen om te zeggen dat Petrus onbekeerd was, of tenminste nog gerechtvaardigd moest worden?
Re: Vraag en Antwoord
Geplaatst: 16 feb 2015, 11:43
door Mister
PvS schreef:huisman schreef:PvS schreef:In Lukas 22 vs. 32 staat het volgende geschreven; "Maar Ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet ophoude; en gij, als gij eens zult bekeerd zijn, zo versterk uw broeders".
Nu had ik afgelopen week met iemand een gesprek over de woorden: "..en gij, als gij eens zult bekeerd zijn.."
Betreffende persoon was/is in de veronderstelling dat Petrus nog onbekeerd was, wel geloof had, maar nog niet gerechtvaardigd.
Ik zei hem dat het onmogelijk is geloof te oefenen buiten de zaligmakende kennis van de Heere Jezus Christus door de vergeving der zonden, welke Petrus deelachtig was!
Mij is gezegd dat Petrus al van eeuwigheid gerechtvaardigd was, maar de toepassing ervan nog miste.
Wat denken jullie hiervan?
Het gaat hier in deze tekst niet over de eerste bekering maar over de bekering van een erge zonde (de verloochening van de Heere Jezus).
De Bijbelverklaring van John Gill zegt het duidelijk:
Peter was now a converted man, and had been for some years; but whereas he would fall by temptation into a very great sin of denying his Lord, and which was attended with such circumstances as made him look like an unconverted, and an unregenerate man; his recovery by the fresh exercise of faith in Christ, and repentance for his sins, is called conversion: and which was not his own act, but owing to the power and efficacy of divine grace;
Maar..., hoe zou men er toe komen om te zeggen dat Petrus onbekeerd was, of tenminste nog gerechtvaardigd moest worden?
Klankexegese.
Of omdat je daaraan e.e.a. op kan hangen als het gaat om standen.
Re: Vraag en Antwoord
Geplaatst: 16 feb 2015, 11:55
door PvS
Mister schreef:PvS schreef:huisman schreef:PvS schreef:In Lukas 22 vs. 32 staat het volgende geschreven; "Maar Ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet ophoude; en gij, als gij eens zult bekeerd zijn, zo versterk uw broeders".
Nu had ik afgelopen week met iemand een gesprek over de woorden: "..en gij, als gij eens zult bekeerd zijn.."
Betreffende persoon was/is in de veronderstelling dat Petrus nog onbekeerd was, wel geloof had, maar nog niet gerechtvaardigd.
Ik zei hem dat het onmogelijk is geloof te oefenen buiten de zaligmakende kennis van de Heere Jezus Christus door de vergeving der zonden, welke Petrus deelachtig was!
Mij is gezegd dat Petrus al van eeuwigheid gerechtvaardigd was, maar de toepassing ervan nog miste.
Wat denken jullie hiervan?
Het gaat hier in deze tekst niet over de eerste bekering maar over de bekering van een erge zonde (de verloochening van de Heere Jezus).
De Bijbelverklaring van John Gill zegt het duidelijk:
Peter was now a converted man, and had been for some years; but whereas he would fall by temptation into a very great sin of denying his Lord, and which was attended with such circumstances as made him look like an unconverted, and an unregenerate man; his recovery by the fresh exercise of faith in Christ, and repentance for his sins, is called conversion: and which was not his own act, but owing to the power and efficacy of divine grace;
Maar..., hoe zou men er toe komen om te zeggen dat Petrus onbekeerd was, of tenminste nog gerechtvaardigd moest worden?
Klankexegese.
Of omdat je daaraan e.e.a. op kan hangen als het gaat om standen.
Is dat juist?
Re: Vraag en Antwoord
Geplaatst: 16 feb 2015, 12:05
door Mister
PvS schreef:Is dat juist?
Dat lijkt me maar zo van niet.

Re: Vraag en Antwoord
Geplaatst: 16 feb 2015, 12:08
door Auto
Zelf posting verwijderd
Re: Vraag en Antwoord
Geplaatst: 16 feb 2015, 12:19
door ejvl
PvS schreef:Is dat juist?
Rechtvaardigmaking is geen nadere weldaad maar de eerste vrucht van de wedergeboorte.
Zie zondag 7 van de HC.
Vraag 21
Wat is een waar geloof?
Antwoord 21
Een waar geloof is een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft, maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil.
Re: Vraag en Antwoord
Geplaatst: 16 feb 2015, 12:31
door Desiree
huisman schreef:PvS schreef:In Lukas 22 vs. 32 staat het volgende geschreven; "Maar Ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet ophoude; en gij, als gij eens zult bekeerd zijn, zo versterk uw broeders".
Nu had ik afgelopen week met iemand een gesprek over de woorden: "..en gij, als gij eens zult bekeerd zijn.."
Betreffende persoon was/is in de veronderstelling dat Petrus nog onbekeerd was, wel geloof had, maar nog niet gerechtvaardigd.
Ik zei hem dat het onmogelijk is geloof te oefenen buiten de zaligmakende kennis van de Heere Jezus Christus door de vergeving der zonden, welke Petrus deelachtig was!
Mij is gezegd dat Petrus al van eeuwigheid gerechtvaardigd was, maar de toepassing ervan nog miste.
Wat denken jullie hiervan?
Het gaat hier in deze tekst niet over de eerste bekering maar over de bekering van een erge zonde (de verloochening van de Heere Jezus).
De Bijbelverklaring van John Gill zegt het duidelijk:
Peter was now a converted man, and had been for some years; but whereas he would fall by temptation into a very great sin of denying his Lord, and which was attended with such circumstances as made him look like an unconverted, and an unregenerate man; his recovery by the fresh exercise of faith in Christ, and repentance for his sins, is called conversion: and which was not his own act, but owing to the power and efficacy of divine grace;
Zo, helder Huisman!
Re: Vraag en Antwoord
Geplaatst: 16 feb 2015, 15:42
door PvS
Desiree schreef:huisman schreef:PvS schreef:In Lukas 22 vs. 32 staat het volgende geschreven; "Maar Ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet ophoude; en gij, als gij eens zult bekeerd zijn, zo versterk uw broeders".
Nu had ik afgelopen week met iemand een gesprek over de woorden: "..en gij, als gij eens zult bekeerd zijn.."
Betreffende persoon was/is in de veronderstelling dat Petrus nog onbekeerd was, wel geloof had, maar nog niet gerechtvaardigd.
Ik zei hem dat het onmogelijk is geloof te oefenen buiten de zaligmakende kennis van de Heere Jezus Christus door de vergeving der zonden, welke Petrus deelachtig was!
Mij is gezegd dat Petrus al van eeuwigheid gerechtvaardigd was, maar de toepassing ervan nog miste.
Wat denken jullie hiervan?
Het gaat hier in deze tekst niet over de eerste bekering maar over de bekering van een erge zonde (de verloochening van de Heere Jezus).
De Bijbelverklaring van John Gill zegt het duidelijk:
Peter was now a converted man, and had been for some years; but whereas he would fall by temptation into a very great sin of denying his Lord, and which was attended with such circumstances as made him look like an unconverted, and an unregenerate man; his recovery by the fresh exercise of faith in Christ, and repentance for his sins, is called conversion: and which was not his own act, but owing to the power and efficacy of divine grace;
Zo, helder Huisman!
Zeker is het helder. Ook de verklaring van PPW zegt het (alleen dan in het Nederlands).
Maar als dit niet zo geleerd wordt dan krijgen wij wel een verschuiving in de leer.
Moeten wij dat voorstaan?
Re: Vraag en Antwoord
Geplaatst: 16 feb 2015, 16:16
door Posthoorn
PvS schreef:Maar als dit niet zo geleerd wordt dan krijgen wij wel een verschuiving in de leer.
Moeten wij dat voorstaan?
Je had het dus zelf op kunnen zoeken.
Wat denk je zelf?
Vraag en Antwoord
Geplaatst: 16 feb 2015, 16:23
door Vagari
Posthoorn schreef:PvS schreef:Maar als dit niet zo geleerd wordt dan krijgen wij wel een verschuiving in de leer.
Moeten wij dat voorstaan?
Je had het dus zelf op kunnen zoeken.
Wat denk je zelf?
Soms moet je vragen stellen om mensen aan het denken te zetten, Posthoorn.
Je kunt mensen ergens stellig van willen overtuigen maar als je ze zelf ergens over laat nadenken (met behulp van (sturende) vragen) luisteren ze meestal beter naar wat je ze wilt vertellen.
Re: Vraag en Antwoord
Geplaatst: 16 feb 2015, 17:14
door Zita
Enkele berichten geknipt. Niet op de persoon, aub.
Re: Vraag en Antwoord
Geplaatst: 16 feb 2015, 17:14
door Zita
Enkele berichten geknipt. Niet op de persoon, aub.
Re: Vraag en Antwoord
Geplaatst: 16 feb 2015, 18:26
door PvS
Ds. Paauwe schreef:“Maar Ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet ophoude; en gij, als gij eens zult bekeerd zijn, zo versterkt uw broeders” (Lukas 22:32).
…“Bekering”, wat is dat?
Wanneer iemand ziet dat hij een zondaar is en nooit anders deed dan zondigen, en hij in een ander Wezen treedt, dit is bekering. De bekering geschiedt door het geloof. Door het geloof aanschouwt, omhelst, smaakt hij de liefde van God geopenbaard in Jezus Christus en verstaat hij dat God hem de zonde, om welke hij eeuwig te gronde had moeten gaan, niet wil toerekenen. Wanneer een mens zulke ervaringen heeft, dan ontstaat in hem de liefde tot God. Wanneer de liefde tot God in hem werkzaam is, dan “vraagt hij naar de Heere en Zijne sterkte”.
Hij geeft zich aan de Heere over, niet gedwongen, maar uit liefde. Hij zegt, terwijl hij zich schaamt over zichzelf en over het zijne: “Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal?” (Hand. 9:6). Of: Och, dat ik klaar en onderscheiden zag. Hoe ‘k mij naar Uw bevelen moet gedragen”(Ps. 119:14 ber.).
Dit is de bekering, de waarachtige bekering, de bekering die een vrucht is van het oprechte geloof.
“…en gij, als gij eens zult bekeerd zijn…”Was Petrus niet bekeerd? Waren de discipelen niet bekeerd? Stellig! “want zij geloofden”…
Het waarachtig geloof heeft de bekering als vrucht. Maar, toehoorders, weet u niet dat er meer dan één bekering is? Er is een bekering in het begin, een werk van een ogenblik. In de overgang van dood in leven gaat het snel toe, als de bliksem. Dan is er een dagelijkse bekering, maar er is ook een bekering uit een afval, uit een afgezakte toestand. De zonden hebben dan een macht gekregen over de begenadigde, opdat de laatste vezels, waarmede de door God begenadigde aan Adam verbonden is, zullen worden losgereten.
Van deze bekering spreekt de Heere: “Als gij eens zult bekeerd zijn”.
Door deze laatste bekering, wordt “Christus alles en in allen” en leert de mens wat het wil zeggen, wanneer de apostel Paulus schrijft: “want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus en Die gekruisigd” (1 Kor. 2:2).
“….en als gij eens zult bekeerd zijn.” Petrus zou vallen, maar ook weer worden opgericht. Dit laatste is zeer groot, want het omzien van God naar een mens, dat is het grote, het wonderbaarlijke! “En als gij eens zult bekeerd zijn, d.i. op Mijn voorbede door het geloof, zo versterkt uw broeders”.
De broeders waren de medediscipelen en voorts alle kinderen van God, met wie Petrus nog in aanraking zou komen. Ten aanzien van deze mensen kreeg Petrus een roeping, de Heere wilde dat hij ze zou versterken.
Het waren dus mensen, die versterking nodig hadden, zwakgelovigen, zwakke christenen, zoals de apostel Paulus ook zegt in Rom. 14:1: “Degene nu, die zwak is in het geloof, neemt aan…”
Wat had Petrus ten aanzien van deze mensen te doen? Ze niet van zich te stoten, zich niet aan hen te onttrekken. Niet van hen te zeggen: mensen tot wie ik niet kan spreken. Neen!
Petrus had een geheel andere roeping ten aanzien van deze mensen, n.l. hen te versterken.
Hoe gaat dat?
Dat gaat op de volgende wijze: Men versterkt de broeders, wanneer men voor hen bidt.
En we weten wat dat betekent, of we weten het niet.
Re: Vraag en Antwoord
Geplaatst: 24 jul 2015, 10:45
door Curatorium
Niet voor mezelf:
Is er een boekje waarin kort en in een niet al te hoge moeilijkheidsgraad de leer van de GG behandeld wordt?