Hendrik de 3de schreef:
Als de Heere oproept tot bekering, dan roept de Heere in de eerste plaats niet op tot activisme van de mens.
Maar dan roept Hij op tot diepe verootmoediging. Dan brengt de Heere je niet eerst aan het werk, maar in de schuld!
Dat de mens zichzelf gaat proberen zalig te werken is enkel en alleen een poging om onder God vandaan te komen, oftewel de hoogmoed. Maar in de bekering van de mens is het ten volle een soeverein werk van God. Geen enkele stap van onze zijde, dan alleen te zuchten, te smeken om Genade! Zoals Huisman al eerder zei: "Dat we maar veel in het gebed gevonden worden aan de Genadetroon om van God geleerd en door Hem bekeerd te mogen worden."
Fjodor schreef:De oproep beantwoorden met geloof is iets geheel anders dan jezelf zalig te gaan werken. Jij, en vele anderen hier, doen alsof geloven iets heel anders is dan werken. Maar ik heb duidelijk aangegeven dat dát dus niet het geval is. Geloven is werken.
Het is niet waar dat het van onze zijde alleen zuchten en smeken om genade is. De stap van onze zijde is geloven (dat ook dit geloven door God gewerkt wordt is een andere zaak).
Geloven is gelukkig wel iets heel anders dan werken. Geloven is ontvangen, dat jou iets geschonken wordt uit louter genade wat je niet verdiend hebt. En daar komt de oproep tot bekering kijken. Want een mens van nature heeft geen enkel idee dat hij gevallen is in Adam, die leeft maar door, ja voor het hier en nu. Die maakt zich echt niet druk hoor of God nu wel oproept tot bekering of niet. Dat maakt een mens, die in het paradijs voor de wereld, voor zichzelf en satan gekozen heeft echt niet uit. Daar moet een wonder gaan gebeuren!
Dan komen we door het werk van Gods Geest in de schuld! Dan ga je zien dat je niet kan bekeren en niet kan geloven. Als je daar al aan denkt .. aan geloven! Nee dan roepen we het toch uit: "is er dan enig middel om die welverdiende straf te ontgaan?"
Ja dan wordt het smeken om genade en zuchten om genade, om het Middel! Want een mens kan het nooit grijpen. Het moet hem gegeven/geschonken worden door de Heere. En dat zuchten en dat smeken houd nooit meer op, maar zal altijd blijven:
Beproef vrij, van omhoog,
Mijn hart, dat voor Uw oog;
Alwetende, steeds open lag.
Doorzoek mij, toets mijn gangen.
Doorgrond al mijn verlangen,
En stel mijn oogmerk in den dag.
Hendrik de 3de schreef:Dan is de bekering geen werk van de mens (of een half werk van de mens en voor het laatste eindje hebben we God nog nodig), nee .. de bekering van de mens is Gods werk ten volle! Dat is door de werking van Gods Geest de afsterving van de oude mens .. we moeten niet meer op onszelf bouwen, maar te beseffen en te doorleven: ik moet komen, maar ik heb geen benen en voeten om te gaan! ik moet aannemen, maar ik heb geen armen en handen om het te pakken. Want het is soeverein, naar het welbehagen van de Heere dat Hij een zondaar opricht uit het slijk. Het is de Heere alleen die het schenkt. Geloof, het is een gave Gods.
Fjodor schreef:Dat hoeven we helemaal niet te doorleven. Dat we geen benen hebben is een werkelijkheid die door het geloof gekend wordt. Dat moeten we niet voorafgaand aan het geloof persé te kennen. Tenminste, niet zo doorleefd en misschien wel zaligmakend als jij het beschrijft.
Moet dat niet gekend worden? Moeten we niet leren en doorleven dat wij vloekwaardig voor God zijn? Dat we geen enkel recht meer hebben op enige gunst van Hem? Moeten we niet leren dat wij Hem in al Zijn deugden gekwetst hebben? Moeten we geen kennis hebben aan hoe groot mijn zonde en ellenden zijn? En moeten we niet doorleven dat wij moeten en niet kunnen?
Dat is niet zaligmakend hoor Fjodor, maar "arm-makend"! Dat brengt, als het door Gods Geest gewerkt is, in die diepte van ellenden (waar Psalm 130 ons van getuigd).
Is Jezus dan zomaar te "krijgen"? Begrijp deze vraag goed! Genade om niets, koop zonder prijs, wijn en melk! Dat blijft staan, maar er moet toch plaats zijn? De Heere is gekomen voor zondaren en niet voor rechtvaardigen, voor goddelozen en niet voor heiligen. Gods is in Christus een dode, gans verloren wereld, in Zichzelve verzoenende, en geen wereld waar alles "dik in orde is". Het moet de diepte in. Hij is de Wortel Isaï, ja zo worden toch al Gods kinderen vanuit de diepte gered, door Hem? Hij die overwonnen heeft dood en graf, is opgevaren ten hemel!
Van vernedering, naar verhoging. Zo getuigt toch ook de Bijbel?
En wie zichzelf verhogen zal, die zal vernederd worden; en wie zichzelf zal vernederen, die zal verhoogd worden.