Als wij allemaal perfect zouden zijn geweest , zouden we geen reden hebben gehad om onze toevlucht tot Hem te zoeken.Afgewezen schreef:Maar dan worden wij dus met een zondige natuur opgezadeld, zonder dat we daar iets aan kunnen doen! Dat vind ik een moeilijk te verteren gedachte.jakobmarin schreef:Dat de geërfde zondige natuur meer een gevolg van de zonde is en niet een straf op de zonde, vind ik best een goede uitleg, wat dit betreft.Nee, want dan was het hele probleem 'schuld' ook niet aan de orde geweest.Daarbij komt dat we, als Adam níet gezondigd had, we ook zijn niet-zondige natuur hadden geërfd (denk ik) en je ook niet had kunnen zeggen dat dit een probleem was.Voor mij is dit een enorme worsteling geweest. Waarom moet ik delen in de gevolgen van Adams zonde? Waarom word ik schuldig gesteld voor iets wat ik niet zelf gedaan heb?Dit zijn moeilijke dingen om te verstaan en is het ook de vraag of je er met zo'n vergrootglas naar moet kijken.
Tot ik erachter kwam dat Adams zonde ook mijn zonde was en dat ik in hem gezondigd heb. Ook al kan ik dat niet helemaal rationeel verklaren.
Zo eenvoudig.