Goede Vrijdag en de stille week

Mister
Administrator

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Mister »

Wim Anker schreef:
Mister schreef:
Wim Anker schreef:@Mister: m.i. zijn al die elementen wel eenvoudig te herleiden uit deze aankondiging.
Misschien kan Hendrikus hier met ons delen of deze, door jou eenvoudig te herleiden elementen, ook daadwerkelijk een plaats krijgen.
Dit is wat naïef gedacht. Maar misschien wil @Hendrikus wel ook aangeven of er kaarsjes branden. Dat is een in ieder geval wat eenvoudiger te beantwoorden vraag - en een wat objectiever te beantwoorden vraag - dan de analyse in hoeverre de huidige cultuur en het geestelijk klimaat invloed hebben op de diverse elementen in deze diensten.
Het lijkt mij vooral naïef om te denken dat als je er niet bij bent wel alles kunt duiden van wat je denkt dat er gebeurt.
samanthi

Bericht door samanthi »

Wim Anker schreef:
Hendrikus schreef:Ook dit jaar belegt onze gemeente weer vier avonden in de Stille week: waardevolle momenten van bezinning met schriftlezing en gebed, meditatie en samenzang, passende instrumentale of vocale muziek en stilte. Kerkmuren vallen weg, de bezoekers komen uit alle hoeken van de kerkelijke landkaart. Mooi om te zien hoe dit initiatief, bij ons inmiddels een niet meer weg te denken traditie, door oud-predikanten nu ook op hun nieuwe standplaats geïmplementeerd wordt. Een voorrecht om daarbij betrokken te mogen zijn!
Mijn indruk is toch bij deze activiteiten dat rituelen het gebrek aan inhoud moeten opvangen.
Ziet eens hoe lief zij elkaar hebben.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD

Bericht door DDD »

Een beetje kort door de bocht is zo'n idee mijns inziens in ieder geval wel. Waarom zouden rituelen de inhoud vervangen?

Ik heb die indruk in ieder geval helemaal niet. Hoe zwaarder de kerk, hoe minder inhoud de preek. Hoe meer herhaling en iedere zondag hetzelfde verhaal (gemiddeld genomen dan).
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Om geen karikatuur te maken van wat in Rijssen in de Stille Week plaatsvindt is het denk ik beter om de literugie in te zien.
Dan weten we waar het over gaat.

Liturgie Stille Week
http://www.hervormdrijssen.nl/uploads/f ... ie2016.pdf
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Dat ziet er inderdaad heel goed uit. Een mooie liturgie.

Het is jammer dat ik deze week bijna iedere avond moet werken.
Pimpelmees

Bericht door Pimpelmees »

In kerken waar kaarsjes, "bezinning" en (nieuwe) rituelen een rol spelen, gaat de secularisatie zeer rap. Niet alleen steeds minder leden, maar ook de geloofservaring is steeds minder. Een dubbele secularisatie dus. (zie ook onderzoek "God in Nederland") Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat een grote nadruk op liturgie een verlegenheid met het Woord verbergt. En dat is een trieste constatering.
Ezen

Bericht door Ezen »

En waar dat allemaal nog niet aan de orde is worden weinig mensen bekeerd. Een driedubbele secularisatie.
Spitten en niet moe worden.
Pimpelmees

Re: RE: Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Pimpelmees »

Ezen schreef:En waar dat allemaal nog niet aan de orde is worden weinig mensen bekeerd. Een driedubbele secularisatie.
Nee, dat is niet het geval. Over hoeveel mensen er bekeerd zijn laat ik mij vanzelfsprekend niet uit. Maar van secularisatie is - volgens het onderzoek - geen sprake bij de (kleinere) orthodox-protestantse stromingen. Niet qua ledenaantal en niet qua geloofservaring.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Hoe zit dat nu met die kaarsjes? Zijn die er nu wel of niet?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Wim Anker schreef:Hoe zit dat nu met die kaarsjes? Zijn die er nu wel of niet?
Ik zou zeggen: kom kijken en luisteren. Maar wees gerust: kaarsen zijn er niet.
~~Soli Deo Gloria~~
Martijn

Re: RE: Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Martijn »

Misschien wel. En een paaskip die chocolade eieren legt....
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

Ik vind sommige reacties hier echt nergens over gaan. Symboliek heeft altijd een grote rol gespeeld in de christelijke traditie. Zoals bekend is er met de reformatie ook veel weggegooid wat absoluut niet nodig was geweest.
Los daarvan, je kunt met elkaar van mening verschillen over symbolen en rituelen. Dat is gezond. Wat hier echter gedaan wordt is m.i. zeer ergerlijk, omdat mensen denken God te zijn. 'Wordt er een bepaald symbool gebruikt? Dan is er vast en zeker geen geestelijk leven.'
Triest, hoor. Dergelijke uitspraken komen ook altijd van mensen uit het 'bevindelijke deel' van de kerken. Bevinding staat blijkbaar gelijk aan grote geestelijke armoede, want als dit het enige is dat wordt uitgekraamd is er veel mis.
In het 'bevindelijke deel' van de kerken leeft het kerkelijke jaar niet erg sterk. Los van het feit dat ik dat verschraling vind, is het misschien zaak voor sommige mensen zich daar eerst iets meer in te verdiepen.

* 'bevindelijke deel' heb ik tussen aanhalingstekens gezet, omdat ik vind dat deze term vaak verkeerd gebruikt wordt.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Hendrikus schreef:
Ik zou zeggen: kom kijken en luisteren. Maar wees gerust: kaarsen zijn er niet.
O hellup... en nu zijn alle vooroordelen en gronden voor veroordelingen weggevaagd. Maar wees maar niet bang.... men vindt wel een nieuwe stok :bobo
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Dat er veel verschraling is ben ik met een ieder eens. Ik zou een groot voorstander zijn van dergelijke bijeenkomsten als daar preken van puriteinen over de lijdensweken zou worden gelezen of b.v. Hellenbroeks "de kruistriomf van Vorst Messias" zou worden gelezen.
Mara

Bericht door Mara »

Wim Anker schreef:Dat er veel verschraling is ben ik met een ieder eens. Ik zou een groot voorstander zijn van dergelijke bijeenkomsten als daar preken van puriteinen over de lijdensweken zou worden gelezen of b.v. Hellenbroeks "de kruistriomf van Vorst Messias" zou worden gelezen.
Dat is ds. Moerkerken met jou eens. http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... r_1_343507
Maar ik vraag me af of de jeugd daar op afkomt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie