Maar daar gaat dat antwoord toch niet over?huisman schreef:Naar aanleiding van vr en een gedeelte van antw 54 H.C. een preek over de uitverkiezing. Onze dominee nam Efeze 1: 4 en 5 als uitgangspunt voor de preek.
4 Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;
5 Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus , in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil.Hij liet mooi zien het Bijbelse evenwicht tussen verkiezing en menselijke veranwoordelijkheid.Code: Selecteer alles
Vr.54. Wat gelooft gij van de heilige algemene Christelijk Kerk? Antw. Dat de Zone Gods uit het ganse menselijk geslacht Zich een gemeente, tot het eeuwige leven uitverkoren, vergadert.
Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Onze dominee heeft vorige zondag over het hele antwoord gepreekt en de zinsnede "tot het eeuwige leven uitverkoren" aangegrepen om op een pastorale wijze over de verkiezing te preken uit Efeze 1 : 4 en 5 en zo de verkiezing zijn bijbelse plaats gegeven. Hopelijk heeft deze preek knopen ontbonden voor diegenen die een onbijbelse visie op de verkiezing hebben.refo schreef:Maar daar gaat dat antwoord toch niet over?huisman schreef:Naar aanleiding van vr en een gedeelte van antw 54 H.C. een preek over de uitverkiezing. Onze dominee nam Efeze 1: 4 en 5 als uitgangspunt voor de preek.
4 Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;
5 Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus , in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil.Hij liet mooi zien het Bijbelse evenwicht tussen verkiezing en menselijke veranwoordelijkheid.Code: Selecteer alles
Vr.54. Wat gelooft gij van de heilige algemene Christelijk Kerk? Antw. Dat de Zone Gods uit het ganse menselijk geslacht Zich een gemeente, tot het eeuwige leven uitverkoren, vergadert.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Maar is dat dan geen "inlegkunde"? t.o.v. de HC, m.a.w. wordt de HC hier niet gebruikt als kapstok om e.e.a. uit te leggen wat de HC hier helemaal niet bedoeld?huisman schreef:Onze dominee heeft vorige zondag over het hele antwoord gepreekt en de zinsnede "tot het eeuwige leven uitverkoren" aangegrepen om op een pastorale wijze over de verkiezing te preken uit Efeze 1 : 4 en 5 en zo de verkiezing zijn bijbelse plaats gegeven. Hopelijk heeft deze preek knopen ontbonden voor diegenen die een onbijbelse visie op de verkiezing hebben.Refo schreef:Maar daar gaat dat antwoord toch niet over?Huisman schreef:Hij liet mooi zien het Bijbelse evenwicht tussen verkiezing en menselijke veranwoordelijkheid.Code: Selecteer alles
Vr.54. Wat gelooft gij van de heilige algemene Christelijk Kerk? Antw. Dat de Zone Gods uit het ganse menselijk geslacht Zich een gemeente, tot het eeuwige leven uitverkoren, vergadert.
Efeze zegt nl:
4 Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;
5 Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus, in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil.
Dat komt precies overeen met het vraag en antwoord 54 van de Heidelberger Cathechismus.
Ik begrijp niet zo goed wat je nu bedoelt met de "menselijke verantwoordelijkheid t.o.v. de verkiezing en zeker niet beredeneerd vanuit deze vraag 54 van de HC en deze teksten uit Efeze. Kun je dit verder aanduiden?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Zie PBWillem schreef:Maar is dat dan geen "inlegkunde"? t.o.v. de HC, m.a.w. wordt de HC hier niet gebruikt als kapstok om e.e.a. uit te leggen wat de HC hier helemaal niet bedoeld?huisman schreef:Onze dominee heeft vorige zondag over het hele antwoord gepreekt en de zinsnede "tot het eeuwige leven uitverkoren" aangegrepen om op een pastorale wijze over de verkiezing te preken uit Efeze 1 : 4 en 5 en zo de verkiezing zijn bijbelse plaats gegeven. Hopelijk heeft deze preek knopen ontbonden voor diegenen die een onbijbelse visie op de verkiezing hebben.Refo schreef:Maar daar gaat dat antwoord toch niet over?Huisman schreef:Hij liet mooi zien het Bijbelse evenwicht tussen verkiezing en menselijke veranwoordelijkheid.Code: Selecteer alles
Vr.54. Wat gelooft gij van de heilige algemene Christelijk Kerk? Antw. Dat de Zone Gods uit het ganse menselijk geslacht Zich een gemeente, tot het eeuwige leven uitverkoren, vergadert.
Efeze zegt nl:
4 Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;
5 Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus, in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil.
Dat komt precies overeen met het vraag en antwoord 54 van de Heidelberger Cathechismus.
Ik begrijp niet zo goed wat je nu bedoelt met de "menselijke verantwoordelijkheid t.o.v. de verkiezing en zeker niet beredeneerd vanuit deze vraag 54 van de HC en deze teksten uit Efeze. Kun je dit verder aanduiden?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
WEEKDIENST VANUIT ENTER
Vanavond vanuit Enter een indringende preek mogen horen.
Ds. A. Schot leidde de dienst, en hij had als tekst:
HOSEA 2 vers 14 midden:
En het dal van Achor tot een deur der hoop.
Het thema was:
HET DAL VAN ACHOR
3 hoofdgedachten:
Dit dal sprak van
a. de alwetendheid Gods
b. het Recht Gods
c. de genade Gods
Zeer aansprekend en ook tot verwondering als zo duidelijk
verklaard mag worden de gangen die God met Zijn volk houdt.
Dan mag het hart wel eens wat geraakt worden.
Sion zal door Recht verlost worden!
O grote God, geduchte Heere
Uw gangen zo vol roem en eer
zijn aan Uw volk gebleken.
Vanavond vanuit Enter een indringende preek mogen horen.
Ds. A. Schot leidde de dienst, en hij had als tekst:
HOSEA 2 vers 14 midden:
En het dal van Achor tot een deur der hoop.
Het thema was:
HET DAL VAN ACHOR
3 hoofdgedachten:
Dit dal sprak van
a. de alwetendheid Gods
b. het Recht Gods
c. de genade Gods
Zeer aansprekend en ook tot verwondering als zo duidelijk
verklaard mag worden de gangen die God met Zijn volk houdt.
Dan mag het hart wel eens wat geraakt worden.
Sion zal door Recht verlost worden!
O grote God, geduchte Heere
Uw gangen zo vol roem en eer
zijn aan Uw volk gebleken.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
- Berichten: 960
- Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
De eerste woorden van Paulus aan de gemeente van Filippi
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Wat is volgens jou de onbijbelse visie op ''de verkiezing", als ik het vragen mag?huisman schreef:Onze dominee heeft vorige zondag over het hele antwoord gepreekt en de zinsnede "tot het eeuwige leven uitverkoren" aangegrepen om op een pastorale wijze over de verkiezing te preken uit Efeze 1 : 4 en 5 en zo de verkiezing zijn bijbelse plaats gegeven. Hopelijk heeft deze preek knopen ontbonden voor diegenen die een onbijbelse visie op de verkiezing hebben.refo schreef:Maar daar gaat dat antwoord toch niet over?huisman schreef:Naar aanleiding van vr en een gedeelte van antw 54 H.C. een preek over de uitverkiezing. Onze dominee nam Efeze 1: 4 en 5 als uitgangspunt voor de preek.
4 Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;
5 Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus , in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil.Hij liet mooi zien het Bijbelse evenwicht tussen verkiezing en menselijke veranwoordelijkheid.Code: Selecteer alles
Vr.54. Wat gelooft gij van de heilige algemene Christelijk Kerk? Antw. Dat de Zone Gods uit het ganse menselijk geslacht Zich een gemeente, tot het eeuwige leven uitverkoren, vergadert.
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Zie de verwerping der dwalingen Hst 1 D.L.Hansie schreef:Wat is volgens jou de onbijbelse visie op ''de verkiezing", als ik het vragen mag?
De rechtzinnige leer van de verkiezing en verwerping verklaard zijnde, verwerpt de Synode de dwalingen dergenen,
1-1a. Die leren: Dat de wil Gods van zalig te maken degenen, die zouden geloven en in het geloof en de gehoorzaamheid des geloofs zouden volharden, het ganse en gehele besluit van de verkiezing ter zaligheid is, en dat er niets anders van dit besluit in het Woord Gods is geopenbaard.
Want dezen bedriegen de eenvoudigen, en wederspreken klaarlijk de Heilige Schrift, die getuigt dat God niet alleen degenen, die geloven zullen, wil zalig maken, maar dat Hij ook enige bepaalde mensen van eeuwigheid heeft uitverkoren, welke Hij in den tijd, boven anderen, met het geloof in Christus en met volstandigheid zou begiftigen; gelijk geschreven is: Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. (Joh. 17:6). En: Er geloofden zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven. (Hand. 13:48). En: Hij heeft ons uitverkoren in Hem, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig zijn, enz. (Ef. 1:4).
1-2a. Die leren: Dat de verkiezing Gods ten eeuwigen leven velerlei is: de ene algemeen en onbepaald, de andere bijzonder en bepaald; en dat deze wederom óf onvolkomen, herroepelijk, niet-beslissend en voorwaardelijk is, óf volkomen, onherroepelijk, beslissend en volstrekt. Insgelijks: Dat er een andere verkiezing is tot het geloof, een andere tot de zaligheid, alzo, dat de verkiezing tot het rechtvaardigmakend geloof kan zijn zonder de beslissende verkiezing ter zaligheid.
Want dit is een gedichtsel van des mensen hersenen, buiten de Schrift uitgedacht, waardoor de leer van de verkiezing verdorven en deze gulden keten van onze zaligheid verbroken wordt: Die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt. (Rom. 8:30)
1-3a. Die leren: Dat het welbehagen en voornemen Gods, van hetwelk de Schrift in de leer van de verkiezing gewag maakt, niet daarin bestaat, dat God enige bijzondere mensen boven anderen heeft uitverkoren; maar daarin, dat God uit alle mogelijke voorwaarden (onder welke ook zijn de werken der wet), of uit de gehele orde van alle dingen, de uit haar aard onverdienstelijke daad des geloofs en zijn onvolmaakte gehoorzaamheid tot een voorwaarde der zaligheid heeft uitgekozen, welke Hij voor een volkomen gehoorzaamheid genadiglijk zou hebben willen houden, en der beloning des eeuwigen levens waardig achten.
Want met deze schadelijke dwaling wordt het welbehagen Gods en de verdienste van Christus krachteloos gemaakt, en de mensen door onnutte vragen van de waarheid der genadige rechtvaardigmaking en van de eenvoudigheid der Schrift afgetrokken, en deze uitspraak van den apostel van onwaarheid beschuldigd: God heeft ons geroepen met een heilige roeping; niet naar onze werken, maar naar Zijn eigen voornemen en genade, die ons gegeven is in Christus Jezus vóór de tijden der eeuwen; (2 Tim. 1:9)
1-4a. Die leren: Dat in de verkiezing tot het geloof deze voorwaarde tevoren vereist wordt, dat de mens het licht der natuur recht gebruike, vroom zij, klein, nederig en ten eeuwigen leven geschikt, gelijk alsof aan die dingen de verkiezing enigszins hing.
Want dit smaakt naar het gevoelen van Pelagius, en strijdt tegen de leer des apostels, waar hij schrijft: Wij hebben eertijds verkeerd in de begeerlijkheden onzes vleses, doende den wil des vleses en der gedachten, en wij waren van nature kinderen des toorns, gelijk ook de anderen. Maar God, Die rijk is in barmhartigheid, door Zijn grote liefde, waarmede Hij ons liefgehad heeft, ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus (uit genade zijt gij zalig geworden), en heeft ons mede opgewekt, en heeft ons mede gezet in den hemel in Christus Jezus; opdat Hij zou betonen in de toekomende eeuwen den uitnemenden rijkdom Zijner genade, door de goedertierenheid over ons in Christus Jezus. Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave; niet uit de werken, opdat niemand roeme (Ef. 2:3-9).
1-5a. Die leren: Dat de onvolkomen en niet-beslissende verkiezing van bijzondere personen ter zaligheid geschied is uit het voorgezien geloof, bekering, heiligheid, godzaligheid, die óf eerst begonnen, óf ook een tijdlang geduurd hebben; maar dat de volkomen en beslissende verkiezing geschied is uit de voorgeziene volharding tot het einde toe in het geloof, bekering, heiligheid en godzaligheid; en dat dit is de genadige en evangelische waardigheid, om welker wille hij, die verkoren wordt, waardiger is dan hij, die niet verkoren wordt; en dat derhalve het geloof, de gehoorzaamheid des geloofs, heiligheid, godzaligheid en volharding niet zijn vruchten van de onveranderlijke verkiezing ter heerlijkheid, maar dat het zijn voorwaarden, die tevoren vereist, en als volbracht wezende voorzien zijn in degenen, die ten volle verkoren zullen worden, en oorzaken, zonder welke de onveranderlijke verkiezing ter heerlijkheid niet geschiedt.
Hetwelk strijdt tegen de gehele Schrift, die deze en diergelijke uitspraken in onze oren en harten telkens inscherpt: De verkiezing is niet uit de werken, maar uit den Roepende (Rom. 9:11). Er geloofden zovelen, als er geordineerd waren tot het eeuwige leven (Hand. 13:48). Hij heeft ons uitverkoren in Hem, opdat wij zouden heilig zijn (Ef. 1:4). Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren (Joh. 15:16). Indien het door genade is, zo is het niet meer uit de werken (Rom. 11:6). Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft (1 Joh. 4:10).
1-6a. Die leren: Dat niet alle verkiezing ter zaligheid onveranderlijk is; maar dat sommige uitverkorenen, niettegenstaande enig besluit Gods, kunnen verloren gaan, en gaan ook eeuwiglijk verloren.
Met welke grove dwaling zij God veranderlijk maken, en den troost der godzaligen, dien zij scheppen uit de vastigheid van hun verkiezing, omstoten, en de Heilige Schrift wederspreken, welke leert: Dat de uitverkorenen niet kunnen verleid worden (Matth. 24:24); dat Christus degenen, die Hem van den Vader gegeven zijn, niet verliest (Joh. 6:39); en dat God, die Hij te voren verordineerd, geroepen en gerechtvaardigd heeft, dezen ook heeft verheerlijkt (Rom. 8:30).
1-7a. Die leren: Dat er in dit leven geen vrucht en geen gevoel is van de onveranderlijke verkiezing ter heerlijkheid; ook geen zekerheid, dan die hangt aan een veranderlijke en onzekere voorwaarde.
Want behalve dat het ongerijmd is te stellen een onzekere zekerheid, zo strijdt dit ook tegen de bevinding der heiligen, die uit kracht van het gevoel van hun verkiezing zich met den apostel verheugen, en deze weldaad Gods roemen (Ef. 1); die volgens Christus' vermaning zich met de discipelen verblijden, dat hun namen geschreven zijn in de hemelen (Luk. 10:20); die ook het gevoel van hun verkiezing stellen tegen de vurige pijlen van de aanvechtingen des duivels, vragende: Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? (Rom. 8:33).
1-8a. Die leren: Dat God van niemand louter uit kracht van Zijn rechtvaardigen wil besloten heeft hem in den val van Adam en in den gemenen stand der zonde en verdoemenis te laten, of in de mededeling van de genade die tot het geloof en de bekering nodig is, voorbij te gaan.
Want dit staat vast: Hij ontfermt Zich, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil (Rom. 9:18). En ook dit: Het is u gegeven de verborgenheden van het Koninkrijk der hemelen te weten, maar dien is het niet gegeven (Matth. 13:11). Insgelijks: Ik dank U, Vader, Heere des hemels en der aarde, dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt dezelve den kinderkens geopenbaard. Ja, Vader, want alzo is geweest het welbehagen voor U (Matth. 11:25-26).
1-9a. Die leren: Dat de oorzaak, waarom God tot het ene volk meer dan tot het andere het Evangelie zendt, niet is louter en eniglijk het welbehagen Gods, maar omdat het ene volk beter en waardiger is dan het andere, aan hetwelk het Evangelie niet wordt medegedeeld.
Want dit ontkent Mozes, het Israëlietische volk aldus aansprekende: Zie, des HEEREN uws Gods is de hemel en de hemel der hemelen, de aarde, en al wat daarin is. Alleenlijk heeft de HEERE lust gehad aan uw vaderen om die lief te hebben, en heeft hun zaad na hen, ulieden, uit al de volken verkoren, gelijk het te dezen dage is (Deut. 10:14, 15), En Christus: Wee u, Chorazin, wee u Bethsaïda! Want zo in Tyrus en Sidon de krachten waren geschied, die in u geschied zijn, zij zouden zich eertijds in zak en as bekeerd hebben (Matth. 11:21).
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
De Jijdaar lezing van Ds Vreugdenhil is ook na te lezen : http://www.refoweb.nl/files/vragenrubri ... ijDaar.doc
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
-----geknipt------zie pb
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
bij ons ging het over de ngb art 7. Erg leerzaam.
icm jes 54:13
13 En al uw kinderen zullen van den HEERE geleerd zijn, en de vrede uwer kinderen zal groot zijn.
Langs de wegen staan bordjes: 'de scholen zijn weer begonnen'.
We zoeken naar onze mening de beste school uit voor onze kinderen.
Maar uiteindelijk is er maar 1 volmaakte school.
De leerschool van Christus. Zijn we daar al lid van..
icm jes 54:13
13 En al uw kinderen zullen van den HEERE geleerd zijn, en de vrede uwer kinderen zal groot zijn.
Langs de wegen staan bordjes: 'de scholen zijn weer begonnen'.
We zoeken naar onze mening de beste school uit voor onze kinderen.
Maar uiteindelijk is er maar 1 volmaakte school.
De leerschool van Christus. Zijn we daar al lid van..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
-
- Berichten: 960
- Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Openbaring 12 en Efeze 4
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Een wat verwarrende preek over de sacramenten.
-
- Berichten: 960
- Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
??Zita schreef:Een wat verwarrende preek over de sacramenten.
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
De sacramenten zijn tot versterking van het geloof. Iedereen is zwak in zijn geloof, want wie zou durven zeggen dat zijn geloof volmaakt is? Dus moet iedereen gebruikmaken van de sacramenten. Wie niet gebruikmaakt van de sacramenten is als een zieke die het medicijn dat de dokter hem voorschrijft niet wil gebruiken.Schemerlichtje schreef:??Zita schreef:Een wat verwarrende preek over de sacramenten.
Ik denk dat de predikant een iets andere gemeentevisie heeft dan ik.