Preken beluisteren op internet
Re: Preken beluisteren op internet [2]
Zeer leerzame preek over de rechtvaardiging
15-01-2012 NM Ds. P. Den Butter , Rom. 3 vs 21-31 HC Z23 vr/antw 60,61
http://www.kerkomroep.nl/#prov.php%3Fpr ... 3Doverberg
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
de preek van 's morgens over het dochtertje van Jaïrus is trouwens ook de moeite van het naluisteren waard!huisman schreef:Zeer leerzame preek over de rechtvaardiging
Ja, wat niet hè.helma schreef:de preek van 's morgens over het dochtertje van Jaïrus is trouwens ook de moeite van het naluisteren waard!huisman schreef:Zeer leerzame preek over de rechtvaardiging
Er is natuurlijk wel verschil. De ene preek spreekt je meer aan dan de andere. Dat kan overigens voor iemand anders weer heel anders liggen. Maar dit topic is bedoeld om anderen op een preek te wijzen die je zelf de moeite van het beluisteren waard vond. Ik vind dit wel nuttig, ik heb onlangs nog een aantal preken beluisterd na een tip hier.Erasmiaan schreef:Ja, wat niet hè.helma schreef:de preek van 's morgens over het dochtertje van Jaïrus is trouwens ook de moeite van het naluisteren waard!huisman schreef:Zeer leerzame preek over de rechtvaardiging
ja, dat klopt. Ik maak zelf ook vaak gebruik van de tips die hier staan.
De preek over de rechtvaardigmaking (zondag 23) is vooral leerzaam.
De ochtendpreek vond ik zelf (als moeder) erg bemoedigend en aanmoedigend om met de (geestelijke) nood van je kinderen naar de Heere te vluchten, zoals Jaïrus deed. En hoewel er een en ander mankeerde aan het geloof van Jaïrus; het stond de Heere niet in de weg naar hem te luisteren en met hem mee te gaan.
Als je daar zelf mee loopt en je weet dat andere ouders ook zo kunnen worstelen met het behoud van hun kind(eren) dan zou je die preek graag aan iedereen willen laten horen.
De preek over de rechtvaardigmaking (zondag 23) is vooral leerzaam.
De ochtendpreek vond ik zelf (als moeder) erg bemoedigend en aanmoedigend om met de (geestelijke) nood van je kinderen naar de Heere te vluchten, zoals Jaïrus deed. En hoewel er een en ander mankeerde aan het geloof van Jaïrus; het stond de Heere niet in de weg naar hem te luisteren en met hem mee te gaan.
Als je daar zelf mee loopt en je weet dat andere ouders ook zo kunnen worstelen met het behoud van hun kind(eren) dan zou je die preek graag aan iedereen willen laten horen.
Je wilt tips wat niet de moeite van het naluisteren waard is? Ik heb er wel een paar, maar dat is ook weer zo wat..Erasmiaan schreef:Ja, wat niet hè.helma schreef:de preek van 's morgens over het dochtertje van Jaïrus is trouwens ook de moeite van het naluisteren waard!huisman schreef:Zeer leerzame preek over de rechtvaardiging

Het zou best nog eens zo kunnen zijn dat wat jij niet de moeite waard vindt, ik wel de moeite waard vind... en andersom ook. Hoewel ik weet dat dat niet altijd zo is.Jongere schreef:Je wilt tips wat niet de moeite van het naluisteren waard is? Ik heb er wel een paar, maar dat is ook weer zo wat..Erasmiaan schreef:Ja, wat niet hè.helma schreef:de preek van 's morgens over het dochtertje van Jaïrus is trouwens ook de moeite van het naluisteren waard!huisman schreef:Zeer leerzame preek over de rechtvaardiging
Niet zo zuur....Erasmiaan schreef:Het zou best nog eens zo kunnen zijn dat wat jij niet de moeite waard vindt, ik wel de moeite waard vind... en andersom ook. Hoewel ik weet dat dat niet altijd zo is.
Die preken van ds. P. den Butter uit CGK Overberg van 1 januari en 15 januari over Zondag 23 zijn zeer de moeite waard. Niet alleen wordt de rechtvaardigmaking theologisch zuiver en evenwichtig behandeld, maar ook komen deze preken op uit de Schrift. Wat ik vooral zo onderwijzend vond, is dat Zondag 23 zowel door een zuigeling in het geestelijk leven, als door een gerijpt christen nagesproken kan worden. Het kleinste geloof is immers rechtvaardigend van aard.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Maar komen ook de standen in het geestelijke leven aan bod? Of wordt alles in één genomen?Luther schreef:Niet zo zuur....Erasmiaan schreef:Het zou best nog eens zo kunnen zijn dat wat jij niet de moeite waard vindt, ik wel de moeite waard vind... en andersom ook. Hoewel ik weet dat dat niet altijd zo is.
Die preken van ds. P. den Butter uit CGK Overberg van 1 januari en 15 januari over Zondag 23 zijn zeer de moeite waard. Niet alleen wordt de rechtvaardigmaking theologisch zuiver en evenwichtig behandeld, maar ook komen deze preken op uit de Schrift. Wat ik vooral zo onderwijzend vond, is dat Zondag 23 zowel door een zuigeling in het geestelijk leven, als door een gerijpt christen nagesproken kan worden. Het kleinste geloof is immers rechtvaardigend van aard.
Eerste beluisteren dan vragenErasmiaan schreef:Maar komen ook de standen in het geestelijke leven aan bod? Of wordt alles in één genomen?Luther schreef:Niet zo zuur....Erasmiaan schreef:Het zou best nog eens zo kunnen zijn dat wat jij niet de moeite waard vindt, ik wel de moeite waard vind... en andersom ook. Hoewel ik weet dat dat niet altijd zo is.

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erasmiaan schreef:Maar komen ook de standen in het geestelijke leven aan bod? Of wordt alles in één genomen?Luther schreef:Niet zo zuur....Erasmiaan schreef:Het zou best nog eens zo kunnen zijn dat wat jij niet de moeite waard vindt, ik wel de moeite waard vind... en andersom ook. Hoewel ik weet dat dat niet altijd zo is.

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Weet iemand of er preken van ds. Chr. van der Poel en ds. van Krimpen op internet te beluisteren zijn
Ik zoek er nog een beetje, je mag ze ook via de e-mail sturen(doe dan even een pb)
Ik zoek er nog een beetje, je mag ze ook via de e-mail sturen(doe dan even een pb)
Als ik deze week tijd heb, schrijf ik een korte samenvatting.Erasmiaan schreef:Maar komen ook de standen in het geestelijke leven aan bod? Of wordt alles in één genomen?Luther schreef:Niet zo zuur....Erasmiaan schreef:Het zou best nog eens zo kunnen zijn dat wat jij niet de moeite waard vindt, ik wel de moeite waard vind... en andersom ook. Hoewel ik weet dat dat niet altijd zo is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
Als ik me goed herinner zegt hij er wel iets over in de preek van 15 januari (1 jan heb ik niet beluisterd), maar niet in bevestigende zin. Hij zei dat je de rechtvaardiging niet als een nadere weldaad moet zien. De GG-predikant die ik er onlangs over hoorde zei dat de beleving ervan wel een nadere weldaad is. Dus ds. Den Butter ging tegen een standpunt in, dat bij ons in de gemeente in elk geval niet geleerd wordt. Ds. Den Butter zei, dat je zekerheid hebt, op het moment dat het geloof (habitus, mijn woord) gelooft (actus, geloof in beoefening, mijn woorden). M.i. is dat met andere woorden dus toch een beetje habitus-actus verhaal, terwijl dat volgens mij niet zijn bedoeling was ...Erasmiaan schreef:Maar komen ook de standen in het geestelijke leven aan bod? Of wordt alles in één genomen?Luther schreef:Niet zo zuur....Erasmiaan schreef:Het zou best nog eens zo kunnen zijn dat wat jij niet de moeite waard vindt, ik wel de moeite waard vind... en andersom ook. Hoewel ik weet dat dat niet altijd zo is.
Het moeilijke aan die preek vond ik dat het voorwerp van het geloof was, dat er vergeving is in Christus (ik denk dat hij de algenoegzaamheid bedoelde) en dat het zien daarop het geloof in beoefening was en dat je op dat moment zekerheid hebt (dan is het ook voor jou). Ik meen dat dit per saldo niet veel verschilt met het hongeren en dorsten naar de gerechtigheid dat in de GG (en ook in de Bijbel) als kenmerk wordt gezien van het wedergeboren zijn (mits die gerechtigheid in Christus wordt gezocht), juist omdat in Hem de vloek is weg genomen. Dus m.i. zonder het te willen preekte hij wel standen, of althans iets wat in de GG uitgelegd wordt als een stand in het genadeleven. Wat ik zelf altijd denk is dat bij de zekerheid in de GG bedoeld wordt, je zeker weet dat Christus ook voor JOU geleden heeft, dat dat het voorwerp van je geloof is (dus iets persoonlijker). Ik kon me op zich rationeel heel goed in ds. Den Butters uitleg vinden (al wat ons in het Evangelie beloofd wordt aannemen), maar vond dat het net leek of het stukje van algenoegzaamheid van Christus`lijden naar het lijden voor jou persoonlijk bepaald werd door jouw geloofsdaad. Ik weet dat zo net niet ... Ik verwacht toch iets persoonlijks van Christus te horen: "Uw zonden zijn u vergeven", en dat je dat aanneemt.
Wat een leerzame preek! Heel mooi.huisman schreef:Zeer leerzame preek over de rechtvaardiging
De preek over zondag 7 zou ik ook wel willen horen.