Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Voor wie de door DIA geciteerde preek helemaal wil lezen:
http://www.theologienet.nl/theologieindex.html#BLOK
http://www.theologienet.nl/theologieindex.html#BLOK
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Gistermiddag hadden we het vervolg op de vorige preek.Forummer schreef:Voor wie de door DIA geciteerde preek helemaal wil lezen:
http://www.theologienet.nl/theologieindex.html#BLOK
Morgendienst:
De laatste preek uit de Zomer-Bijbellezing van ds. van Dieren over
Jezus te Kapernaum verworpen.
LUKAS 4:28-30
Middagdienst
Leesdienst, preek van ds. P. Blok, zie link hierboven.
HANDELINGEN 10:40-42
Avonddienst:
Deel twee over Zondag 41, nu de 109e vraag en antwoord.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
aggieoudje schreef:In de morgendienst mochten we ons voorbereiden op het Heilig Avondmaal van dv volgende week zondag. In deze dienst ging dhr T.R. Rietveld uit Ridderkerk voor. Hij preekte over Psalm 130:3 en 4a Als U, HEERE, op de ongerechtigheden let, Heere, wie zal bestaan? Maar bij U is vergeving
Hij schreef als thema boven de preek: Op toonhoogte 1. Mineur 2. Majeur
In de avonddienst vervolgde onze eigen predikant Ds. A.J. Mensink de leerdiensten over de Heidelberger Catechismus, met deze keer aan de orde Zondag 7.
Als kerntekst bij de preek koos hij Romeinen 4: 20 En hij heeft aan de belofte van God niet getwijfeld door ongeloof, maar werd gesterkt in het geloof, terwijl hij God de eer gaf.
Klinkt goed... Zijn ze ergens na te luisteren?
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
-
- Berichten: 958
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Desiree schreef:aggieoudje schreef:In de morgendienst mochten we ons voorbereiden op het Heilig Avondmaal van dv volgende week zondag. In deze dienst ging dhr T.R. Rietveld uit Ridderkerk voor. Hij preekte over Psalm 130:3 en 4a Als U, HEERE, op de ongerechtigheden let, Heere, wie zal bestaan? Maar bij U is vergeving
Hij schreef als thema boven de preek: Op toonhoogte 1. Mineur 2. Majeur
In de avonddienst vervolgde onze eigen predikant Ds. A.J. Mensink de leerdiensten over de Heidelberger Catechismus, met deze keer aan de orde Zondag 7.
Als kerntekst bij de preek koos hij Romeinen 4: 20 En hij heeft aan de belofte van God niet getwijfeld door ongeloof, maar werd gesterkt in het geloof, terwijl hij God de eer gaf.
Klinkt goed... Zijn ze ergens na te luisteren?
Klopt! Vooral de avondpreek van onze eigen dominee was erg fijn!
http://kerkdienstgemist.nl/assets/1127425#.V8Sf8KR1Gf0
Op deze site kun je ze tot de volgende zondag terugzien met beeld.
En anders zijn ze te downloaden op de website van onze gemeente http://www.bwkrimpen.nl Onder het kopje nieuws kiezen voor download preken (je hoeft hiervoor niet in te loggen al zal de site dat misschien eerst wel aangeven) Het gaat dan overigens over de diensten uit de Sionskerk!
(En als je nog wat extra info wil bij de avondpreek kun je bij datzelfde kopje nieuws kiezen voor download stencils en dan zondag 7 bij de leerdiensten van ds Mensink)
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Is die dominee in de avonddienst ds. Mensink?aggieoudje schreef:Desiree schreef:aggieoudje schreef:In de morgendienst mochten we ons voorbereiden op het Heilig Avondmaal van dv volgende week zondag. In deze dienst ging dhr T.R. Rietveld uit Ridderkerk voor. Hij preekte over Psalm 130:3 en 4a Als U, HEERE, op de ongerechtigheden let, Heere, wie zal bestaan? Maar bij U is vergeving
Hij schreef als thema boven de preek: Op toonhoogte 1. Mineur 2. Majeur
In de avonddienst vervolgde onze eigen predikant Ds. A.J. Mensink de leerdiensten over de Heidelberger Catechismus, met deze keer aan de orde Zondag 7.
Als kerntekst bij de preek koos hij Romeinen 4: 20 En hij heeft aan de belofte van God niet getwijfeld door ongeloof, maar werd gesterkt in het geloof, terwijl hij God de eer gaf.
Klinkt goed... Zijn ze ergens na te luisteren?
Klopt! Vooral de avondpreek van onze eigen dominee was erg fijn!
http://kerkdienstgemist.nl/assets/1127425#.V8Sf8KR1Gf0
Op deze site kun je ze tot de volgende zondag terugzien met beeld.
En anders zijn ze te downloaden op de website van onze gemeente http://www.bwkrimpen.nl Onder het kopje nieuws kiezen voor download preken (je hoeft hiervoor niet in te loggen al zal de site dat misschien eerst wel aangeven) Het gaat dan overigens over de diensten uit de Sionskerk!
(En als je nog wat extra info wil bij de avondpreek kun je bij datzelfde kopje nieuws kiezen voor download stencils en dan zondag 7 bij de leerdiensten van ds Mensink)
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Kijk maar naar de post van aggieoudje.-DIA- schreef:Is die dominee in de avonddienst ds. Mensink?aggieoudje schreef:Desiree schreef:aggieoudje schreef:In de morgendienst mochten we ons voorbereiden op het Heilig Avondmaal van dv volgende week zondag. In deze dienst ging dhr T.R. Rietveld uit Ridderkerk voor. Hij preekte over Psalm 130:3 en 4a Als U, HEERE, op de ongerechtigheden let, Heere, wie zal bestaan? Maar bij U is vergeving
Hij schreef als thema boven de preek: Op toonhoogte 1. Mineur 2. Majeur
In de avonddienst vervolgde onze eigen predikant Ds. A.J. Mensink de leerdiensten over de Heidelberger Catechismus, met deze keer aan de orde Zondag 7.
Als kerntekst bij de preek koos hij Romeinen 4: 20 En hij heeft aan de belofte van God niet getwijfeld door ongeloof, maar werd gesterkt in het geloof, terwijl hij God de eer gaf.
Klinkt goed... Zijn ze ergens na te luisteren?
Klopt! Vooral de avondpreek van onze eigen dominee was erg fijn!
http://kerkdienstgemist.nl/assets/1127425#.V8Sf8KR1Gf0
Op deze site kun je ze tot de volgende zondag terugzien met beeld.
En anders zijn ze te downloaden op de website van onze gemeente http://www.bwkrimpen.nl Onder het kopje nieuws kiezen voor download preken (je hoeft hiervoor niet in te loggen al zal de site dat misschien eerst wel aangeven) Het gaat dan overigens over de diensten uit de Sionskerk!
(En als je nog wat extra info wil bij de avondpreek kun je bij datzelfde kopje nieuws kiezen voor download stencils en dan zondag 7 bij de leerdiensten van ds Mensink)
Als u de dienst van zondagmiddag/-avond bedoelt: ja
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Voorbereiding door een andere predikant dan de eigen? Da's wel apart.
-
- Berichten: 958
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Onze gemeente bestaat uit 2 wijken waarvan er 1 vacant is. We hebben 2 kerkgebouwen en in beide was voorbereiding en as zondag dus avondmaal.refo schreef:Voorbereiding door een andere predikant dan de eigen? Da's wel apart.
Dominee kan zich niet in 2en hakken.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
-
- Berichten: 958
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Als u naar de juiste dienst, dus in de Sionskerk, hebt geluisterd was het inderdaad ds Mensink ja! (Mocht u de verkeerde avonddienst hebben gekozen dus de Rehobothkerk dan was het Ds Prins van Ouderkerk)-DIA- schreef:Is die dominee in de avonddienst ds. Mensink?aggieoudje schreef:Desiree schreef:aggieoudje schreef:In de morgendienst mochten we ons voorbereiden op het Heilig Avondmaal van dv volgende week zondag. In deze dienst ging dhr T.R. Rietveld uit Ridderkerk voor. Hij preekte over Psalm 130:3 en 4a Als U, HEERE, op de ongerechtigheden let, Heere, wie zal bestaan? Maar bij U is vergeving
Hij schreef als thema boven de preek: Op toonhoogte 1. Mineur 2. Majeur
In de avonddienst vervolgde onze eigen predikant Ds. A.J. Mensink de leerdiensten over de Heidelberger Catechismus, met deze keer aan de orde Zondag 7.
Als kerntekst bij de preek koos hij Romeinen 4: 20 En hij heeft aan de belofte van God niet getwijfeld door ongeloof, maar werd gesterkt in het geloof, terwijl hij God de eer gaf.
Klinkt goed... Zijn ze ergens na te luisteren?
Klopt! Vooral de avondpreek van onze eigen dominee was erg fijn!
http://kerkdienstgemist.nl/assets/1127425#.V8Sf8KR1Gf0
Op deze site kun je ze tot de volgende zondag terugzien met beeld.
En anders zijn ze te downloaden op de website van onze gemeente http://www.bwkrimpen.nl Onder het kopje nieuws kiezen voor download preken (je hoeft hiervoor niet in te loggen al zal de site dat misschien eerst wel aangeven) Het gaat dan overigens over de diensten uit de Sionskerk!
(En als je nog wat extra info wil bij de avondpreek kun je bij datzelfde kopje nieuws kiezen voor download stencils en dan zondag 7 bij de leerdiensten van ds Mensink)
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Ja die heb ik beluisterd (en zelfs bekeken!)aggieoudje schreef:Als u naar de juiste dienst, dus in de Sionskerk, hebt geluisterd was het inderdaad ds Mensink ja! (Mocht u de verkeerde avonddienst hebben gekozen dus de Rehobothkerk dan was het Ds Prins van Ouderkerk)-DIA- schreef:
Is die dominee in de avonddienst ds. Mensink?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Soms wil je toch wel eens weten wat er van de kansels verkondigd wordt? Anders kun je wel eens wat zeggen maar zal men, wantrouwend als een mens is, zeggen geen recht van spreken te hebben... Nogmaals, en dat geldt in feite voor alles, je moet de zaken vanuit twee oogpunten kunnen bezien. Dan weet je waar je het over hebt, en heb je af en toe je smader wat te antwoorden. Ik dacht dat dit op vele, zo niet alle terreinen van het leven wel eens nuttig kan zijn. Het kloosterleven (kluizenaar) en je geheel onttrekken aan de aardse werkelijkheid is ook toch niet wat we moeten? We staan nu in de wereld, in de tijd waar van alles op je afkomt. Dan vind ik het niet verkeerd om te weten wat er speelt. Ik vrees wel eens dat sommige mensen met een zo groot vooroordeel behept zijn dat je dat er nog met geen tien paarden kan uittrekken.refo schreef:Voorbereiding door een andere predikant dan de eigen? Da's wel apart.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Morgendienst
Ds. begint met een nieuwe serie preken over de brief aan Loadicea, naar aanleiding van
OPENBARING 3:14-16
begon hij gistermorgen met als thema:
CHRISTUS’ GETIGENIS OVER LAODICEA
1. Wie dit getuigenis geeft (vers 14)
2. Wat dit getuigenis inhoudt (vanaf vers 15a)
3. Waartoe dit getuigenis leidt (vers 16b)
Middagdienst
Leesdienst, preek van ds. P. Blok. Het was de laatste preek in een serie van 13 preken over Cornelius de hoofdman.
Vanmiddag
HANDELINGEN 10:43-48
Het thema luidde:
DE PREDIKING VAN CHRISTUS
1. De getuigenis op die prediking
2. De verwondering op die prediking
3. De bevestiging van die prediking
vanwege de vele gedachten en onbegrip aangaande de oude leer, wil ik voor deze keer toch een stukje uit de preek citeren:
Wij zeggen vaak: "U moet de kerkmuren niet te hoog optrekken." Maar wij willen de muur heel hoog optrekken. Dat is de muur van het wel¬behagen. Deze is van de aarde naar de hemel. Wat er buiten ligt, is er buiten. Welke namen wij ook dragen, welke titels wij hebben en welke geleerdheid wij ook bezitten, het geeft allemaal niets.
"Waar is de wijze, de Schriftgeleerde en de onderzoeker dezer eeuw? Heeft God de wijsheid der wijzen niet te schande gemaakt, waar het Gode behaagd heeft door de dwaasheid der prediking zalig te maken die geloven?"
God heeft een muur gezet, een hoge muur, waar wij niets bij kun¬nen zetten en niets buiten kunnen zetten. Dat is de muur van het welbehagen en die is bepalend in het kerkelijk en ambtelijk leven. Die trekt de scheiding en daar worden zij in Cesaréa door verwonderd. Zij hebben gezien dat de muur van het welbehagen door God opgetrokken wordt. In Cesaréa zet de Heere de heidenen er bij, ook Romeinse soldaten.
Wie zijn er bij geweest? Dat zijn zijn vrienden en bekenden. Het zijn mensen, die tegen God gezondigd hebben. Zij worden er door God bijgezet. De muur van het welbehagen wordt door Gods kin¬deren aanvaard. Daar kan de godsdienst net niet bij.
De godsdienst is bepalend en zegt zo is het. God bepaalt ook en dat wordt openbaar aan de ware Sionieten. De ware kinderen van Abraham zien een Godswonder. Het is een merkbare openbaring en de Heilige Geest maakt het aanvaardbaar. Waarin dan wel? Er wordt een verklaring van deze zaken gegeven. Want zij hoorden hen spreken met vreemde talen en God groot maken.
Dat zijn drie zaken. Zij horen hen spreken. Zij horen hen spreken met vreemde talen en zij horen God groot maken.
Wat is dat voor spreken? Voor deze tijd hebben zij ook gesproken.
In het verband van de waarheid is duidelijk gemaakt, hoe de gemeente van Cesaréa is samengesteld. Deze mensen hebben voor¬heen ook gesproken met God tegen God. Want als God een mens bekeert, gaat hij tegen God spreken. Zij hebben tegen God gespro¬ken van hun schuld, hun nood, hun ellende en onbekeerde staat. Zij hebben gezegd, dat zij de grootste van de zondaren waren en dat iedereen nog wei bekeerd kon worden, maar zij niet meer.
Zij hebben gesprekken met de hemel gevoerd. Een van de eigen¬schappen van het nieuwe leven is, dat de mens met God gaat onderhandelen, niet wetende dat God met hun aan het onderhandelen is.
Hier staat: En zij begonnen te spreken door God en over God. Zij gaan God groot maken en dat doen zij met vreemde talen. Door de bediening van de Heilige Geest in hun hart, die de ver-borgenheden van Christus' bediening in hun hart bekend maakt, gaan zij spreken zoals zij nog nooit gesproken hebben. Gods Kerk wordt ook opgevoed in het spreken. Gods volk wordt van Gods zijde spreken geleerd, dat kan men niet nadoen en dat moet u niet proberen ook. Gods kinderen worden van Gods zijde spreken geleerd over God en door God door de Heilige Geest. Daar hadden zij voor die tijd nooit van gehoord.
Er staat in "vreemde talen." Het woord "talen" staat cursief ge-drukt. Zij zijn niet vreemd gaan doen. Zij zijn geen wartaal gaan spreken. Onze Kanttekenaren hebben er bij gezet: Zij gaan nu met andere klanken spreken.
U moet maar denken aan David. David heeft in Psalm 39 gezegd: "Ik was verstomd door stilzwijgen, ik zweeg van het goede; mijn hart werd heet in mijn binnenste en toen sprak ik met mijn tong." Het is als met Elihu, toen hij Job onderwees. Hij zegt: "Ik heb gezwegen, ik heb gehoord, maar nu moet ik spreken, want mijn buik zou bersten." In de ogenblikken dat de Heilige Geest intrek neemt in het hart van een mens, moet hij spreken. Dan hoort men andere taai. De mens gaat spreken over de ruimte, die in God is.
Het is een wonder wat daar gebeurd. Mensen die nooit wat durfden zeggen en altijd stilzwijgend over de wereld gingen, krijgen vrijmoedigheid. De tong wordt losgemaakt en dan spreken zij over God en Goddelijke zaken. Dan hoort men spreken over zaken, die van God geleerd zijn en over de weldaden, die God verheerlijkt heeft.
Is het toch een vreemde taal? Het is een vreemde taal voor de godsdienst. Zij spotten er mee en zeggen: "Dat is gezelschapstaal." Die taal verstaat men tegenwoordig niet meer. Op de Pinksterdag hoorden zij ook die vreemde taal. Zij zeiden: "Zij zijn vol zoete wijn." Er is al heel wat gespot met het onderwerpelijke leven van Gods kinderen op aarde. Er wordt gehoond over het verborgen leven en de taal van Gods kinderen. Er is veel gespot met het volk van God dat spreken mocht over de wegen, die God met hen hield. Het is een vreemde taal voor velen. Maar toch een hemelse taal. Deze taal wordt door de hemelburgers gesproken, die op aarde hun vreemdelingschap moeten inleven. Het zou een wonder zijn, als men zo uw ouders hoort spreken. Heeft u het nooit gehoord? Het zou een wonder zijn, ais kinderen deze geloofstaal zouden spreken.
In Cesaréa werd het beluisterd. Daar is een groep mensen. Zij zitten te luisteren en hun hart wordt toebereidt. De Heilige Geest daalt in hun hart. Het genadeleven getuigt en zij spreken met vreemde talen. Dat wil niet zeggen dat zij vreemde dingen spreken, maar dat hun tong aangeroerd werd. Zij werden van Godswege verwaardigd te zeggen, wat in hun hart gebeurd was. De Heere laat de zwijgende mond spreken. Daar hebben zij naar uitgezien. Zij heb¬ben dikwijls zwijgend over de wereld moeten gaan. Nu laat de Heere hen getuigen.
En de gelovigen, die uit de besnijdenis waren, zoveel er met Petrus gekomen waren, ontzetten zich, dat die gave des Heiligen Geestes ook op de heidenen uitgestort werd, want zij hoorden hen spreken met vreemde talen en God groot maken.
Zij gingen God groot maken. Het "ere zij God" beluisteren wij in de gemeente van Cesaréa. Het gaat over Gods weg en genade.
Wij willen het met een voorbeeld duidelijk maken. Zou u het geen wonder vinden, als u hen in uw eigen familiekring of in uw eigen gezin zou aantreffen, die God gingen grootmaken? U zou het op¬merken in hun leven. Wanneer de Heere de tong gaat losmaken en het genadeleven openbaar wordt. Dan gaat u horen de taal der genade.
Men hoort der vromen tent weergalmen, Van hulp en heil ons aangebracht.
Dat gebeurt nu in Cesaréa. Daar gaan mensen door God bekeerd en door de zalving van de Heilige Geest spreken over wat in de binnenkamer is gebeurd. Zij zijn zich gaan verwonderen, net zoals wij ons zouden verwonderen, als wij het hoorden van mensen die God bekeerd heeft. Daar wordt het hart warm van.
Dan kan men zeggen: "Heere, U bent een God van wonderen." Dat werk bevestigt de Heere.
Er staat in de tekst: "Toen antwoordde Petrus: Kan ook iemand het water weren, dat dezen niet gedoopt zouden worden, welken de Heilige Geest ontvangen hebben, gelijk als ook wij?"
Wij gaan het overdenken, maar zingen eerst uit Psalm 98 : 1.
God groot maken? Dat is een wonder. Als een van God gevallen mens, die God voorgoed uit zijn leven weggebannen heeft, door God verwaardigd wordt om goed van God te praten.
God groot maken! De tong der stomme gaat juichen. Petrus heeft het gezien en gehoord en hij heeft het ook aanvaard. Hij heeft het overgenomen. En Petrus antwoordde: Kan iemand het water we¬ren, dat dezen niet gedoopt zouden worden, welke de Heilige Geest ontvangen hebben gelijk als ook wij?
Petrus is knecht. Hij kent goed zijn boodschap, die de Heere hem geeft. Hij kent zijn zending en opdracht.
De Grote Meester heeft, toen Hij opvoer gezegd: "Gaat heen, pre¬dikt het evangelie alle creaturen, die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden."
Petrus heeft het door Gods Geest gewerkte geloof aanvaard. Nu is er plaats voor de tweede daad, namelijk die gedoopt zal worden. Petrus heeft er niet lang over gedacht. Kan iemand het water weren, dat dezen niet gedoopt zouden worden, welken de Heilige Geest ontvangen hebben, gelijk als ook wij?
De doop wordt niet gebruikt om het geloof te werken, maar de doop is een bevestiging van het leven der genade. Het heeft een verzegelende kracht van het gestorte bloed.
Dat zijn drie zaken. De reinigende kracht, de verzoenende kracht, maar ook de gemeenschapherstellende kracht. Daar mogen wij van spreken.
Het bloed reinigt. Gods kinderen weten het. Het bloed verzoent. Dat het bloed een gemeenschapherstellende kracht heeft, moet dagelijks ervaren worden door een volk, dat de gemeenschap met God elke dag verzondigd.
Petrus beval, dat zij zouden gedoopt worden in de Naam des Heeren. Hier is ambtelijke autoriteit. Alles wordt gereed gemaakt voor de bediening van het sacrament. Of Petrus het zelf gedaan heeft, weten wij niet. Dat staat niet zo duidelijk geschreven. Het doet ook niets ter zake. Zover als wij daar een mening over mogen geven, ge¬loven wij dat de apostel het zelf gedaan heeft.
Wij zien in onze gedachten in de gemeente van Cesaréa een wonder gebeuren. De doop werd toen nog door onderdompeling verricht. Wij zien dan Petrus het doopwater ingaan.
Zijn Grote Meester is hem voorgegaan. Het wijst op Christus' ar¬beid, Hij is gestorven om de zonde, Hij is opgewekt tot onze rechtvaardigmaking.
Dan nodigt hij hen één voor één. Eerst Cornelius.
Er gebeurt in Cesaréa een Godswonder. Daar staat Cornelius met Petrus samen in dat doopwater en het klinkt naar de hemel: "Cornelius, ik doop u in de Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes."
Daar dompelt hij Cornelius onder. Niet alleen in het teken, maar ook in het wezen van de zaak. Daar wordt een gereinig¬de, door dat bloed gerechtvaardigde mens door de Heilige Geest de toegepaste gerechtigheid geschonken.
Er zal een vernieuwd mens uit het doopwater opkomen, die zingen kan: "Welzalig zij, wiens zonden zijn vergeven."
De kracht van het doopwater wordt in de ziel verheerlijkt.
Dan komen de anderen, die door de prediking tot waarachtige bekering geleid zijn en tot de kennis van Jezus zijn gekomen. En hij beval dat zij zouden gedoopt worden, niet alleen Cornelius, maar zij allen. Hoeveel het er waren weten wij niet, God weet het. Dat is de bevestiging van de prediking.
Wanneer zij samen het wonder beleefd hebben, kan men begrijpen wat daar achter volgen moet. Wij lezen: "En toen baden zij hem dat hij enige dagen bij hen wilde blijven."
Dat is in de eerste plaats een geloofsverzoek, dat is in de tweede plaats een geloofsverlangen en dat is in de derde plaats een geloofsband.
Het is een geloofsverzoek, want het komt uit het geloof. Blijf bij ons! Gods kinderen hebben tijden, dat zij elkander niet missen kunnen. Dat waren vroeger gezelschappen, die tot in de nachten duurden. Men vindt deze niet zoveel meer.
Het is ook een geloofsverlangen. Er is voor die mensen een nieuwe wereld opengegaan. Zij hebben gezegd: "Wat is het leven buiten God toch arm." Er is een band geproefd, waarvan de Grote Meester gezegd heeft: Die om Mijnentwil in dit leven zal verlaten hebben vader, moeder, broer, zuster, zal het dubbelvoudig terugontvangen. Zij krijgen een andere familie, andere ouders, andere broers, andere zusters.
Uit die geloofsband hebben zij gezegd: Blijf bij ons enkele dagen. Waarom hebben zij niet gezegd: "Blijf altijd bij ons?"
Enkele dagen. Zij moeten verder. Het is hier maar een tijdelijk vertoeven, straks is het een eeuwig vertoeven. De band aan God door de Heilige Geest is in de vrucht openbaar geworden. Wat van de Heilige Geest is, bindt, vernieuwt en bouwt. Wat van het vlees is breekt en vernietigt.
Wij hebben enkele malen over Handelingen 10 gedacht. Wij zijn begonnen, waar Gods Woord begon. Over een man, een hoofdman over honderd, genaamd Cornelius uit de bende der Italiaanse.
Wij hebben hem gevolgd. De laatste blik die wij op Cornelius werpen is een blik op een door Gods Geest vernieuwde man, die in de gezelschappen der vromen een plaats kreeg. Hij is van God geleerd, bekeerd en heeft van God een plaats gekregen.
Daar is vervuld, wat straks de Kerk eeuwig zal zingen:
Dan wordt Zijn Naam met lofgejuich geprezen.
Dan zullen daar de blijde zangers staan,
De speelliën op de harp en. cimbel slaan,
En binnen u al mijn fonteinen wezen.
Amen.
Avonddienst:
Catechismuspreek over
ZONDAG 42 (het eerste gedeelte)
Thema:
HET ACHTSTE GEBOD
1. Gegeven goed
2. Gestolen goed
3. Misbruikt goed
Ds. begint met een nieuwe serie preken over de brief aan Loadicea, naar aanleiding van
OPENBARING 3:14-16
begon hij gistermorgen met als thema:
CHRISTUS’ GETIGENIS OVER LAODICEA
1. Wie dit getuigenis geeft (vers 14)
2. Wat dit getuigenis inhoudt (vanaf vers 15a)
3. Waartoe dit getuigenis leidt (vers 16b)
Middagdienst
Leesdienst, preek van ds. P. Blok. Het was de laatste preek in een serie van 13 preken over Cornelius de hoofdman.
Vanmiddag
HANDELINGEN 10:43-48
Het thema luidde:
DE PREDIKING VAN CHRISTUS
1. De getuigenis op die prediking
2. De verwondering op die prediking
3. De bevestiging van die prediking
vanwege de vele gedachten en onbegrip aangaande de oude leer, wil ik voor deze keer toch een stukje uit de preek citeren:
Wij zeggen vaak: "U moet de kerkmuren niet te hoog optrekken." Maar wij willen de muur heel hoog optrekken. Dat is de muur van het wel¬behagen. Deze is van de aarde naar de hemel. Wat er buiten ligt, is er buiten. Welke namen wij ook dragen, welke titels wij hebben en welke geleerdheid wij ook bezitten, het geeft allemaal niets.
"Waar is de wijze, de Schriftgeleerde en de onderzoeker dezer eeuw? Heeft God de wijsheid der wijzen niet te schande gemaakt, waar het Gode behaagd heeft door de dwaasheid der prediking zalig te maken die geloven?"
God heeft een muur gezet, een hoge muur, waar wij niets bij kun¬nen zetten en niets buiten kunnen zetten. Dat is de muur van het welbehagen en die is bepalend in het kerkelijk en ambtelijk leven. Die trekt de scheiding en daar worden zij in Cesaréa door verwonderd. Zij hebben gezien dat de muur van het welbehagen door God opgetrokken wordt. In Cesaréa zet de Heere de heidenen er bij, ook Romeinse soldaten.
Wie zijn er bij geweest? Dat zijn zijn vrienden en bekenden. Het zijn mensen, die tegen God gezondigd hebben. Zij worden er door God bijgezet. De muur van het welbehagen wordt door Gods kin¬deren aanvaard. Daar kan de godsdienst net niet bij.
De godsdienst is bepalend en zegt zo is het. God bepaalt ook en dat wordt openbaar aan de ware Sionieten. De ware kinderen van Abraham zien een Godswonder. Het is een merkbare openbaring en de Heilige Geest maakt het aanvaardbaar. Waarin dan wel? Er wordt een verklaring van deze zaken gegeven. Want zij hoorden hen spreken met vreemde talen en God groot maken.
Dat zijn drie zaken. Zij horen hen spreken. Zij horen hen spreken met vreemde talen en zij horen God groot maken.
Wat is dat voor spreken? Voor deze tijd hebben zij ook gesproken.
In het verband van de waarheid is duidelijk gemaakt, hoe de gemeente van Cesaréa is samengesteld. Deze mensen hebben voor¬heen ook gesproken met God tegen God. Want als God een mens bekeert, gaat hij tegen God spreken. Zij hebben tegen God gespro¬ken van hun schuld, hun nood, hun ellende en onbekeerde staat. Zij hebben gezegd, dat zij de grootste van de zondaren waren en dat iedereen nog wei bekeerd kon worden, maar zij niet meer.
Zij hebben gesprekken met de hemel gevoerd. Een van de eigen¬schappen van het nieuwe leven is, dat de mens met God gaat onderhandelen, niet wetende dat God met hun aan het onderhandelen is.
Hier staat: En zij begonnen te spreken door God en over God. Zij gaan God groot maken en dat doen zij met vreemde talen. Door de bediening van de Heilige Geest in hun hart, die de ver-borgenheden van Christus' bediening in hun hart bekend maakt, gaan zij spreken zoals zij nog nooit gesproken hebben. Gods Kerk wordt ook opgevoed in het spreken. Gods volk wordt van Gods zijde spreken geleerd, dat kan men niet nadoen en dat moet u niet proberen ook. Gods kinderen worden van Gods zijde spreken geleerd over God en door God door de Heilige Geest. Daar hadden zij voor die tijd nooit van gehoord.
Er staat in "vreemde talen." Het woord "talen" staat cursief ge-drukt. Zij zijn niet vreemd gaan doen. Zij zijn geen wartaal gaan spreken. Onze Kanttekenaren hebben er bij gezet: Zij gaan nu met andere klanken spreken.
U moet maar denken aan David. David heeft in Psalm 39 gezegd: "Ik was verstomd door stilzwijgen, ik zweeg van het goede; mijn hart werd heet in mijn binnenste en toen sprak ik met mijn tong." Het is als met Elihu, toen hij Job onderwees. Hij zegt: "Ik heb gezwegen, ik heb gehoord, maar nu moet ik spreken, want mijn buik zou bersten." In de ogenblikken dat de Heilige Geest intrek neemt in het hart van een mens, moet hij spreken. Dan hoort men andere taai. De mens gaat spreken over de ruimte, die in God is.
Het is een wonder wat daar gebeurd. Mensen die nooit wat durfden zeggen en altijd stilzwijgend over de wereld gingen, krijgen vrijmoedigheid. De tong wordt losgemaakt en dan spreken zij over God en Goddelijke zaken. Dan hoort men spreken over zaken, die van God geleerd zijn en over de weldaden, die God verheerlijkt heeft.
Is het toch een vreemde taal? Het is een vreemde taal voor de godsdienst. Zij spotten er mee en zeggen: "Dat is gezelschapstaal." Die taal verstaat men tegenwoordig niet meer. Op de Pinksterdag hoorden zij ook die vreemde taal. Zij zeiden: "Zij zijn vol zoete wijn." Er is al heel wat gespot met het onderwerpelijke leven van Gods kinderen op aarde. Er wordt gehoond over het verborgen leven en de taal van Gods kinderen. Er is veel gespot met het volk van God dat spreken mocht over de wegen, die God met hen hield. Het is een vreemde taal voor velen. Maar toch een hemelse taal. Deze taal wordt door de hemelburgers gesproken, die op aarde hun vreemdelingschap moeten inleven. Het zou een wonder zijn, als men zo uw ouders hoort spreken. Heeft u het nooit gehoord? Het zou een wonder zijn, ais kinderen deze geloofstaal zouden spreken.
In Cesaréa werd het beluisterd. Daar is een groep mensen. Zij zitten te luisteren en hun hart wordt toebereidt. De Heilige Geest daalt in hun hart. Het genadeleven getuigt en zij spreken met vreemde talen. Dat wil niet zeggen dat zij vreemde dingen spreken, maar dat hun tong aangeroerd werd. Zij werden van Godswege verwaardigd te zeggen, wat in hun hart gebeurd was. De Heere laat de zwijgende mond spreken. Daar hebben zij naar uitgezien. Zij heb¬ben dikwijls zwijgend over de wereld moeten gaan. Nu laat de Heere hen getuigen.
En de gelovigen, die uit de besnijdenis waren, zoveel er met Petrus gekomen waren, ontzetten zich, dat die gave des Heiligen Geestes ook op de heidenen uitgestort werd, want zij hoorden hen spreken met vreemde talen en God groot maken.
Zij gingen God groot maken. Het "ere zij God" beluisteren wij in de gemeente van Cesaréa. Het gaat over Gods weg en genade.
Wij willen het met een voorbeeld duidelijk maken. Zou u het geen wonder vinden, als u hen in uw eigen familiekring of in uw eigen gezin zou aantreffen, die God gingen grootmaken? U zou het op¬merken in hun leven. Wanneer de Heere de tong gaat losmaken en het genadeleven openbaar wordt. Dan gaat u horen de taal der genade.
Men hoort der vromen tent weergalmen, Van hulp en heil ons aangebracht.
Dat gebeurt nu in Cesaréa. Daar gaan mensen door God bekeerd en door de zalving van de Heilige Geest spreken over wat in de binnenkamer is gebeurd. Zij zijn zich gaan verwonderen, net zoals wij ons zouden verwonderen, als wij het hoorden van mensen die God bekeerd heeft. Daar wordt het hart warm van.
Dan kan men zeggen: "Heere, U bent een God van wonderen." Dat werk bevestigt de Heere.
Er staat in de tekst: "Toen antwoordde Petrus: Kan ook iemand het water weren, dat dezen niet gedoopt zouden worden, welken de Heilige Geest ontvangen hebben, gelijk als ook wij?"
Wij gaan het overdenken, maar zingen eerst uit Psalm 98 : 1.
God groot maken? Dat is een wonder. Als een van God gevallen mens, die God voorgoed uit zijn leven weggebannen heeft, door God verwaardigd wordt om goed van God te praten.
God groot maken! De tong der stomme gaat juichen. Petrus heeft het gezien en gehoord en hij heeft het ook aanvaard. Hij heeft het overgenomen. En Petrus antwoordde: Kan iemand het water we¬ren, dat dezen niet gedoopt zouden worden, welke de Heilige Geest ontvangen hebben gelijk als ook wij?
Petrus is knecht. Hij kent goed zijn boodschap, die de Heere hem geeft. Hij kent zijn zending en opdracht.
De Grote Meester heeft, toen Hij opvoer gezegd: "Gaat heen, pre¬dikt het evangelie alle creaturen, die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden."
Petrus heeft het door Gods Geest gewerkte geloof aanvaard. Nu is er plaats voor de tweede daad, namelijk die gedoopt zal worden. Petrus heeft er niet lang over gedacht. Kan iemand het water weren, dat dezen niet gedoopt zouden worden, welken de Heilige Geest ontvangen hebben, gelijk als ook wij?
De doop wordt niet gebruikt om het geloof te werken, maar de doop is een bevestiging van het leven der genade. Het heeft een verzegelende kracht van het gestorte bloed.
Dat zijn drie zaken. De reinigende kracht, de verzoenende kracht, maar ook de gemeenschapherstellende kracht. Daar mogen wij van spreken.
Het bloed reinigt. Gods kinderen weten het. Het bloed verzoent. Dat het bloed een gemeenschapherstellende kracht heeft, moet dagelijks ervaren worden door een volk, dat de gemeenschap met God elke dag verzondigd.
Petrus beval, dat zij zouden gedoopt worden in de Naam des Heeren. Hier is ambtelijke autoriteit. Alles wordt gereed gemaakt voor de bediening van het sacrament. Of Petrus het zelf gedaan heeft, weten wij niet. Dat staat niet zo duidelijk geschreven. Het doet ook niets ter zake. Zover als wij daar een mening over mogen geven, ge¬loven wij dat de apostel het zelf gedaan heeft.
Wij zien in onze gedachten in de gemeente van Cesaréa een wonder gebeuren. De doop werd toen nog door onderdompeling verricht. Wij zien dan Petrus het doopwater ingaan.
Zijn Grote Meester is hem voorgegaan. Het wijst op Christus' ar¬beid, Hij is gestorven om de zonde, Hij is opgewekt tot onze rechtvaardigmaking.
Dan nodigt hij hen één voor één. Eerst Cornelius.
Er gebeurt in Cesaréa een Godswonder. Daar staat Cornelius met Petrus samen in dat doopwater en het klinkt naar de hemel: "Cornelius, ik doop u in de Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes."
Daar dompelt hij Cornelius onder. Niet alleen in het teken, maar ook in het wezen van de zaak. Daar wordt een gereinig¬de, door dat bloed gerechtvaardigde mens door de Heilige Geest de toegepaste gerechtigheid geschonken.
Er zal een vernieuwd mens uit het doopwater opkomen, die zingen kan: "Welzalig zij, wiens zonden zijn vergeven."
De kracht van het doopwater wordt in de ziel verheerlijkt.
Dan komen de anderen, die door de prediking tot waarachtige bekering geleid zijn en tot de kennis van Jezus zijn gekomen. En hij beval dat zij zouden gedoopt worden, niet alleen Cornelius, maar zij allen. Hoeveel het er waren weten wij niet, God weet het. Dat is de bevestiging van de prediking.
Wanneer zij samen het wonder beleefd hebben, kan men begrijpen wat daar achter volgen moet. Wij lezen: "En toen baden zij hem dat hij enige dagen bij hen wilde blijven."
Dat is in de eerste plaats een geloofsverzoek, dat is in de tweede plaats een geloofsverlangen en dat is in de derde plaats een geloofsband.
Het is een geloofsverzoek, want het komt uit het geloof. Blijf bij ons! Gods kinderen hebben tijden, dat zij elkander niet missen kunnen. Dat waren vroeger gezelschappen, die tot in de nachten duurden. Men vindt deze niet zoveel meer.
Het is ook een geloofsverlangen. Er is voor die mensen een nieuwe wereld opengegaan. Zij hebben gezegd: "Wat is het leven buiten God toch arm." Er is een band geproefd, waarvan de Grote Meester gezegd heeft: Die om Mijnentwil in dit leven zal verlaten hebben vader, moeder, broer, zuster, zal het dubbelvoudig terugontvangen. Zij krijgen een andere familie, andere ouders, andere broers, andere zusters.
Uit die geloofsband hebben zij gezegd: Blijf bij ons enkele dagen. Waarom hebben zij niet gezegd: "Blijf altijd bij ons?"
Enkele dagen. Zij moeten verder. Het is hier maar een tijdelijk vertoeven, straks is het een eeuwig vertoeven. De band aan God door de Heilige Geest is in de vrucht openbaar geworden. Wat van de Heilige Geest is, bindt, vernieuwt en bouwt. Wat van het vlees is breekt en vernietigt.
Wij hebben enkele malen over Handelingen 10 gedacht. Wij zijn begonnen, waar Gods Woord begon. Over een man, een hoofdman over honderd, genaamd Cornelius uit de bende der Italiaanse.
Wij hebben hem gevolgd. De laatste blik die wij op Cornelius werpen is een blik op een door Gods Geest vernieuwde man, die in de gezelschappen der vromen een plaats kreeg. Hij is van God geleerd, bekeerd en heeft van God een plaats gekregen.
Daar is vervuld, wat straks de Kerk eeuwig zal zingen:
Dan wordt Zijn Naam met lofgejuich geprezen.
Dan zullen daar de blijde zangers staan,
De speelliën op de harp en. cimbel slaan,
En binnen u al mijn fonteinen wezen.
Amen.
Avonddienst:
Catechismuspreek over
ZONDAG 42 (het eerste gedeelte)
Thema:
HET ACHTSTE GEBOD
1. Gegeven goed
2. Gestolen goed
3. Misbruikt goed
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
- Berichten: 958
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
In de beide diensten deze zondag mocht onze bijstand in het pastoraat Ds. A. van Vuuren em. Predikant uit Capelle a/d IJssel voor gaan.
In de morgendienst waarin het Heilig Avondmaal werdt bediend preekte hij over Genesis 45: 27 Maar toen zij hem alle woorden overgebracht hadden die Jozef tot hen gesproken had, en toen hij de wagens zag die Jozef gestuurd had om hem te vervoeren, leefde de geest van hun vader Jakob op.
Als thema schreef hij boven de preek: Woorden en wagens
Aan de avondmaalstafels las de dominee enkele verzen uit Fil. 2, Rom. 8(2x), Openb. 1, Rom. 10 en Hebr. 2
We zongen aan de tafel steeds een vers uit psalm 72.
In de avonddienst van voortgezette bediening, nabetrachting en dankzegging preekte de dominee over Genesis 46: 1-4 Israël brak op met alles wat hij had, en hij kwam in Berseba; daar bracht hij offers aan de God van zijn vader Izak. En God sprak 's nachts tot Israël door visioenen en zei: Jakob! Jakob! En hij zei: Zie, hier ben ik. En Hij zei: Ik ben God, de God van uw vader; wees niet bevreesd om naar Egypte te trekken, want Ik zal u daar tot een groot volk maken. Ik zal met u meetrekken naar Egypte en Ik zal u ook zeker doen terugkeren; en Jozef zal uw ogen sluiten.
Als thema schreef hij boven deze preek: Een noodzakelijke en gezegende tussenstop.
In de morgendienst waarin het Heilig Avondmaal werdt bediend preekte hij over Genesis 45: 27 Maar toen zij hem alle woorden overgebracht hadden die Jozef tot hen gesproken had, en toen hij de wagens zag die Jozef gestuurd had om hem te vervoeren, leefde de geest van hun vader Jakob op.
Als thema schreef hij boven de preek: Woorden en wagens
Aan de avondmaalstafels las de dominee enkele verzen uit Fil. 2, Rom. 8(2x), Openb. 1, Rom. 10 en Hebr. 2
We zongen aan de tafel steeds een vers uit psalm 72.
In de avonddienst van voortgezette bediening, nabetrachting en dankzegging preekte de dominee over Genesis 46: 1-4 Israël brak op met alles wat hij had, en hij kwam in Berseba; daar bracht hij offers aan de God van zijn vader Izak. En God sprak 's nachts tot Israël door visioenen en zei: Jakob! Jakob! En hij zei: Zie, hier ben ik. En Hij zei: Ik ben God, de God van uw vader; wees niet bevreesd om naar Egypte te trekken, want Ik zal u daar tot een groot volk maken. Ik zal met u meetrekken naar Egypte en Ik zal u ook zeker doen terugkeren; en Jozef zal uw ogen sluiten.
Als thema schreef hij boven deze preek: Een noodzakelijke en gezegende tussenstop.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Een prachtige indringende preek gehoord gisterenmorgen van ds J.R.Beeke uit Grand Rapids.
4 september 2016, Ds. J.R. Beeke
Openb. 19:6-9 “The Marriage of Christ and the Church” (met vertaling) (Openbaring 19:1-9)
“The Marriage of Christ and the Church”
1. The wedding
2. The Bridegroom
3. The bride
4. The guests
Het huwelijk van Christus en de kerk
1. De huwelijkssluiting
2. De bruidegom
3. De bruid
4. De gasten
Ps. 149:1,5
Ps. 74:16 (kinderpsalm)
Ps. 23:1,2,3
Ps. 89:8
Ps. 17:8
Na te luisteren:
http://www.laankerk.nl/?page_id=772&sermon_id=1097
Gisterenmiddag voorbereiding op het HA.
4 september 2016, Ds. G.A. van den Brink
Ex. 3:11-13 "Mozes en zijn vragen voor God" (voorbereiding Heilig Avondmaal) (Exodus 3:1-14)
"Mozes en zijn vragen voor God"
1. Wie ben ik?
2. Wie bent u?
- Ps. 18:9
- Geloofsbelijdenis en Ps. 111:5 (kinderpsalm)
- Ps. 105:3,20
- Tien Geboden:2,9
- Ps. 89:7
http://www.laankerk.nl/?page_id=772&sermon_id=1098
4 september 2016, Ds. J.R. Beeke
Openb. 19:6-9 “The Marriage of Christ and the Church” (met vertaling) (Openbaring 19:1-9)
“The Marriage of Christ and the Church”
1. The wedding
2. The Bridegroom
3. The bride
4. The guests
Het huwelijk van Christus en de kerk
1. De huwelijkssluiting
2. De bruidegom
3. De bruid
4. De gasten
Ps. 149:1,5
Ps. 74:16 (kinderpsalm)
Ps. 23:1,2,3
Ps. 89:8
Ps. 17:8
Na te luisteren:
http://www.laankerk.nl/?page_id=772&sermon_id=1097
Gisterenmiddag voorbereiding op het HA.
4 september 2016, Ds. G.A. van den Brink
Ex. 3:11-13 "Mozes en zijn vragen voor God" (voorbereiding Heilig Avondmaal) (Exodus 3:1-14)
"Mozes en zijn vragen voor God"
1. Wie ben ik?
2. Wie bent u?
- Ps. 18:9
- Geloofsbelijdenis en Ps. 111:5 (kinderpsalm)
- Ps. 105:3,20
- Tien Geboden:2,9
- Ps. 89:7
http://www.laankerk.nl/?page_id=772&sermon_id=1098
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Zondag 4 september 2016 10:00 ds. L. Blok
Tekst: Genesis 37: 3
Thema: De jonge Jozef
Punten:
1. Als zoon van Jakob
2. Als kind des Heeren
3. Als schaduw van Christus
Ps. 84: 3
Ps. 119: 67
Ps. 105: 6, 10
Ps. 85: 3
Ps. 146: 3, 4
Zondag 4 september 2016 16:00 ds. L. Blok
Tekst: Zondag 1
Thema: De enige troost in leven en sterven
Punten:
1. De behoefte aan die troost
2. De inhoud van die troost
3. Het komen tot die troost
Ps. 106: 3
Ps. 31: 15, 16, 17
Ps. 25: 2
Ps. 66: 8, 10
De schriftlezing was uit Jesaja 40: 1-11
Tekst: Genesis 37: 3
Thema: De jonge Jozef
Punten:
1. Als zoon van Jakob
2. Als kind des Heeren
3. Als schaduw van Christus
Ps. 84: 3
Ps. 119: 67
Ps. 105: 6, 10
Ps. 85: 3
Ps. 146: 3, 4
Zondag 4 september 2016 16:00 ds. L. Blok
Tekst: Zondag 1
Thema: De enige troost in leven en sterven
Punten:
1. De behoefte aan die troost
2. De inhoud van die troost
3. Het komen tot die troost
Ps. 106: 3
Ps. 31: 15, 16, 17
Ps. 25: 2
Ps. 66: 8, 10
De schriftlezing was uit Jesaja 40: 1-11