Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

aggieoudje

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst preekte Kand. A.A. Teeuw uit Ridderkerk over Jakobus 2: 12 Spreek zó en handel zó als mensen die geoordeeld zullen worden door de wet van de vrijheid.

In de avonddienst ging onze eigen predikant Ds. A.J. Mensink voor. Omdat de vakantietijd nog niet helemaal voorbij is(nog 1 week hier) ging hij nog niet verder met de leerdiensten over de H. Catechismus, maar vervolgde hij zijn prekenserie uit Micha. Deze keer Micha 2:13
De Doorbreker trekt vóór hen op. Zij zullen doorbreken, door de poort trekken en daardoor naar buiten gaan. Hun Koning gaat vóór hen uit, de HEERE gaat aan de spits.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Zondag 14 augustus 2016 10:00 ds. W.J. Karels uit Hardinxveld-Giessendam
Tekst: Judas: 14, 15
Thema: Het laatste oordeel
Punten:
1. De profeet die dit oordeel aankondigt
2. De Rechter die dit oordeel velt
3. De personen die dit oordeel aangaan
Ps. 25: 7
Ps. 119: 64
Ps. 73: 12, 14
Ps. 76: 4
Ps. 97: 3, 5

Zondag 14 augustus 2016 18:00 stud. W. Mouw uit Genemuiden
Tekst: Numeri 27: 6, 7
Thema: Het gebed van de vijf dochters van Zelafead
Punten:
1. De plaats van dat gebed
2. De nood in dat gebed
3. De verhoring van dat gebed
Ps. 42: 3
Ps. 68: 5, 6
Ps. 77: 1, 2
Ps. 3: 2
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Gistermiddag is deze indrukwekkende preek over het eeuwige leven bij ons gelezen: http://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/19790

De vraag is niet of we eeuwig zullen leven maar hoe die kwaliteit van leven zal zijn...
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

FlyingEagle schreef:Gistermiddag is deze indrukwekkende preek over het eeuwige leven bij ons gelezen: http://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/19790

De vraag is niet of we eeuwig zullen leven maar hoe die kwaliteit van leven zal zijn...
Johannes 17 is mi het meest indrukwekkende hoofdstuk uit de Bijbel.
Deze preek is idd zeer indrukwekkend idd. Is ook terug te beluisteren. http://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/11801
Forummer schreef: Zondag 14 augustus 2016 18:00 stud. W. Mouw uit Genemuiden
Tekst: Numeri 27: 6, 7
Thema: Het gebed van de vijf dochters van Zelafead
Punten:
1. De plaats van dat gebed
2. De nood in dat gebed
3. De verhoring van dat gebed
Ps. 42: 3
Ps. 68: 5, 6
Ps. 77: 1, 2
Ps. 3: 2
Mooi! die heb ik ook van hem gehoord.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

'k Had wel een beetje het idee dat hij alleen de uitverkorenen opriep tot bekering.
Hij zei: 'Volk des Heeren...' enz. en dan kwam een oproep tot bekering.
'k Hoop maar dat 'k het verkeerd begrepen heb...

Maar voor de rest zat er wel een goede boodschap in, ja.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Forummer schreef:'k Had wel een beetje het idee dat hij alleen de uitverkorenen opriep tot bekering.

Maar zal ooit een niet-uitverkorene zalig worden?
Er kan een engel uit de hemel komen, en zou die zich dan bekeren?
Een men kan zalig worden, alleen in en door Christus.
Een dominee kan wel iedereen oproepen tot bekering.
Niemand mag kunnen zeggen dat het hem niet bekend is gemaakt
Maar wie gaan daadwerkelijk geloven?
Misschien is het goed hier onze belijdenisgeschriften eens op na te lezen?
Ik weet het, als mensen zijn die zich erbuiten voelen, en als het in het vlees valt dan zal dit vijandschap opwekken.
De prediking komt tot een ieder die het hoort, maar alleen diegenen die God van eeuwigheid gekend heeft zullen
daadwerkelijk geloven.
Als prediker spreekt tot een "volk van God", dan richt hij zich tot een volk dat er wat van heeft geleerd.
En de prediker weet niet wie de uitverkorenen zijn, een de hoorders evenmin.
Daarom staat ook ieder schuldig.
Hoorde vanavond nog een preek waarin deze wegen duidelijk verklaard werden, naar aanleiding van de leespreek van
gistermiddag van ds. P. Blok. Volgens mij staat de preek op theologienet.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Forummer schreef:'k Had wel een beetje het idee dat hij alleen de uitverkorenen opriep tot bekering.

Maar hij zei ook wel duidelijk, meerdere malen dat niemand het recht heeft om onbekeerd te zijn. De goddeloze dient zich te bekeren en Gods volk dient zich te bekeren.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

-DIA- schreef:
Maar zal ooit een niet-uitverkorene zalig worden?
Er kan een engel uit de hemel komen, en zou die zich dan bekeren?
Een men kan zalig worden, alleen in en door Christus.
Een dominee kan wel iedereen oproepen tot bekering.
Niemand mag kunnen zeggen dat het hem niet bekend is gemaakt
Maar wie gaan daadwerkelijk geloven?
Misschien is het goed hier onze belijdenisgeschriften eens op na te lezen?
Ik weet het, als mensen zijn die zich erbuiten voelen, en als het in het vlees valt dan zal dit vijandschap opwekken.
De prediking komt tot een ieder die het hoort, maar alleen diegenen die God van eeuwigheid gekend heeft zullen
daadwerkelijk geloven.
Als prediker spreekt tot een "volk van God", dan richt hij zich tot een volk dat er wat van heeft geleerd.
En de prediker weet niet wie de uitverkorenen zijn, een de hoorders evenmin.
Daarom staat ook ieder schuldig.
Hoorde vanavond nog een preek waarin deze wegen duidelijk verklaard werden, naar aanleiding van de leespreek van
gistermiddag van ds. P. Blok. Volgens mij staat de preek op theologienet.
Dan vond ik de preek van gistermorgen van ds. Karels toch wat bemoedigender.
Die zei meerdere keren: (vanuit het perspectief van een kerkmens)
Maar ik ben niet uitverkoren.
Mensen, praat toch zo niet! Dat is Gods zaak!
En zo is het helemaal. Nee, een niet-uitverkorene zal niet zalig worden.
Maar de oproep tot bekering moet naar iedereen uitgaan, en dus niet alleen tot 'het volk'.
Daarom is het ook goed om vanuit de plicht van de mens te preken en niet vanuit de uitverkiezing.
Maar hij zei ook wel duidelijk, meerdere malen dat niemand het recht heeft om onbekeerd te zijn. De goddeloze dient zich te bekeren en Gods volk dient zich te bekeren.
Ik heb het niet zo gehoord. Het kan zijn dat het langs me heen is gegaan of dat hij zijn preek wat heeft aangepast. Laten we maar van het goede uitgaan: ongetwijfeld heeft hij die zaken genoemd.
Wat ik wel mooi vond was dat hij noemde dat de dochters van Zelafead geen recht hadden, en dat hij dat doortrok.
Hij leek echter ook van mening te zijn dat deze geschiedenis zaligmakend was voor de dochters. Dat lezen we echter niet in de Bijbel.
DDD

Bericht door DDD »

@DIA:

Dat nalezen van onze vaderen zou zeker geen kwaad kunnen. Daar kom je dit overigens niet tegen hoor.
aggieoudje

In de morgendienst mocht 2 kinderen van de gemeente de Heilige Doop ontvangen. In deze dienst preekte onze eigen predikant Ds. A.J. Mensink over 1 Petrus 3:21 Het tegenbeeld daarvan, de doop, behoudt nu ook ons. Maar niet als een verwijderen van het vuil van het lichaam, maar als vraag aan God van een goed geweten, door de opstanding van Jezus Christus

In de avonddienst preekte Ds. L.J. Geluk em. Predikant uit Rotterdam over Psalm 119:63 Ik ben een metgezel van allen die U vrezen en die Uw bevelen in acht nemen.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
helma

Bericht door helma »

In de morgendienst is de dominee verder gegaan met de serie over de Wapenrusting en dit keer ging het over het aannemen van het Schild des geloofs. In de middagdienst werd onze kleindochter gedoopt, voor ons dus een hele bijzondere dienst. De dominee preekte over de zegen die Obed Edom ontving (en zijn huis) toen de ark van het verbond daar in huis stond.
Het grote wonder dat een heilig God omziet naar onheilige mensen en hun kinderen.
http://cgkrenswoude.nl/preken-archief/?sermon_id=90
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Zondag 21 augustus 2016 10:00 ds. G. Clements
Tekst: Psalm 89: 16
Thema: Het leven van de pelgrims
Punten:
1. Het kennen van het geklank
2. Het wandelen in het licht
Ps. 103: 2, 7
Ps. 119: 65
Ps. 43: 3, 5
Ps. 89: 7
Ps. 144: 7

Zondag 21 augustus 2016 16:00 ds. L. Blok
Tekst: 1 Koningen 10: 1, 2, 3 en Mattheüs 12: 42B
Thema: De meerdere Salomo
Punten:
1. Ze hoorde van Salomo
2. Ze kwam tot Salomo
3. Ze legde raadsels voor aan Salomo
4. Ze verwonderde zich over Salomo
Ps. 84: 5
Ps. 25: 2, 6
Ps. 45: 1
Ps. 145: 6
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Beter laat dan nooit, zo is een spreekwoord dat niet altijd onwaar is.

Daarom alsnog de preken die ik zondag mocht beluisteren.

In de morgendienst hadden we een leesdienst, preek van ds. J. van Haaren.
Tekst:
MATTHEUS 9:9-10
over
DE ROEPING VAN MATTHEUS
de preek was zoals meestal verdeeld in drie hoofdgedachten:
1. Verloren
2. Gezocht
3. Behouden

Middagdienst
In verband met afwezigheid van eigen dominee ging ds. J. van Laar voor.
Als tekst had hij zondagmiddag
GENESIS 15:12-21 (en als uitgangspunt vers 18a)
In de preek beluisterden we:
DE HEERE MAAKT EEN VERBOND MET ABRAM
1. De Schrik op Abram gevallen
2. Het verbond met Abram gesloten

In de Avonddienst weer leesienst, een preek van ds. M. Blok
De tekst was:
HEBREEËN 11: 5
Thema:
HET GELOOF VAN HENOCH
1. Zijn geloofsleven
2. Zijn geloofseinde
3. Zijn geloofsbrieven

Deze keer dus geen vervolgstof in de middahgdienst omdat ds. van Laar voorging.
Vorige keer heb ik ook verzuimd om de gehoorde preken hier te vermelden.
Normaal hebben we in de middagdienst een Bijbellezing van ds. P. Blok.
Deze preken over Conelius de hoofdman staan op theologienet.
Voor wie dat een omweg vind zal een stukje van de middagdienst van vorige week citeren.
Het ging dus over over HANDELINGEN 10:39
En het thema was: DE GETUIGENIS OVER HET HEILIGDOM VAN CHRISTUS' BORGWERK.

Hier een klein citaat, en voor wie het smaakt, die kan ik naar theologienet verwijzen:

Het oogmerk van de prediking is duidelijk. De prediking heeft een verborgen betekenis, namelijk om de gemeente, de hoorders door het gepredikte woord mee te nemen en om de heigeheimen van dat Heiligdom aan te wijzen. Dat kan Petrus, omdat God hem tot dat Heiligdom leidde. Dat vermag de apostel, omdat de Heere hem Zelf tot dat heilige priesterdom verordineerde. Omdat hij van Gods zijde daartoe is aangesteld. Hij neemt in de prediking deze eenvoudige heidengemeente mee. Hij neemt hen mee in het Heiligdom van Christus' Borgwerk. Dat is een verborgenheid die alleen geopend wordt door de Heilige Geest.

Velen zijn buiten het Heiligdom gebleven in een algemene beschouwing en bespiegeling van de waarheid. Zij hebben gesproken over de dienst van God, maar zijn nooit verwaardigd geworden het Heiligdom van Christus' Borgwerk binnen te komen. Straks zullen zij gaan inleven, dat God buiten Christus een verterend vuur en een laaiende gloed is, bij welke niemand wonen kan en ervaren dat er zonder bloedstorting geen genezing zal wezen. Buiten dat werk van Christus is het eeuwig omkomen. In de harten van Zijn volk leert de Heilige Geest: Het is buiten Christus omkomen!

Gelukkig zijn zij, die door de Heilige Geest daar onderwerpelijk iets van mogen gaan leren kennen en de lorren van de godsdienst in het voorhof verliezen. Al hun werkzaamheden mogen verspelen om als een verloren en ontdekte zondaar in te leren gaan in het heiligdom van Christus' Borgwerk.

Petrus heeft dat gepredikt in een juiste orde. Hij laat in zijn prediking Gods recht op de mens domineren. Het recht van God, dat op de mens rust krachtens het werkverbond, dat door de Heere gehandhaafd wordt door Zijn heilige Wet. In het werkverbond was deze ingegrift in het hart van Adam en in zijn volle eis drukt deze op ieder mens. In het uur van de wedergeboorte wordt door de Heilige Geest deze in de harten ingedrukt. Door de Wet is de kennis der zonde. Wij moeten door de wet der wet leren sterven, opdat Christus leven zou. Deze heilige zaken heeft Petrus verklaard. God kan van zijn recht geen afstand doen.

In de verkondiging van het Woord neemt de apostel de Kerk mee naar het Heiligdom van Christus' verdienste.
Door de Wet worden drie zaken geleerd.
In de eerste plaats de eis van de Wet: Doe dat, doe dat!
In de tweede plaats de vloek van de Wet: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in hetgeen geschreven staat in het boek van de Wet om dat te doen.
In de derde plaats het vonnis van de wet: Breng ze hier en sla ze dood, die niet hebben gewild, dat Ik Koning over hen zijn zou.

Zo wordt geleerd het oordeel des doods te aanvaarden, opdat er ruimte zou komen voor Christus' Borgwerk.
Christus is de Wetsvervuller. Hij draagt de Wet en vervult de Wet. Hij bluste de vloek van de Wet. Hij droeg het vonnis van de Wet. Wat moeten wij met Jezus doen, als wij nooit de eis van de Wet aanvaarden en nooit door de aanvaarding van het vonnis van de Wet ten dode opgetekend werden?
Daarom spreekt de apostel over het Heiligdom van Christus' Borgwerk. Hij zegt in de tekst: "En wij zijn getuigen van al hetgeen Hij gedaan heeft, beide in het Joodse land en te Jeruzalem."

Hij getuigt van het Borgwerk. Het Borgwerk van Christus mogen wij in drie gedeelten onderverdelen. Dat is in de eerste plaats verlossingswerk, in de tweede plaats verzoeningswerk en in de derde plaats levensverwekkend werk.
Zijn Borgwerk is verlossingswerk. Voor wie heeft dat verlossingswerk waarde? Laat uw consciëntie eens spreken! Denkt eens mee. Dat zijn zij, die door Gods Geest ontdekt zijn. Het zijn vanwege de zonde geboeide en gebonden mensenkinderen. Zij hebben zichzelf in de kluisters van de hel geworpen. Nooit kunnen zij meer vrij komen. Zij doorleven:
Ik lag gekneld in banden van de dood,
Daar d' angst der hel mij alle troost deed missen.

Alle verlossingspogingen van 's mensen zijde hebben zij in de dood zien eindigen. Zij hebben geprobeerd de boeien van de zonde los te krijgen en zijn aan de weet gekomen, dat de boeien steeds meer gingen knellen.
In plaats van bevrijd te worden zijn zij meer gebonden geworden. Hun hopeloze staat hebben zij voor God uitgeschreeuwd. Zij hebben gevraagd: "O God, hoe word ik van mijn zonde verlost?" Het Borgwerk is verlossingswerk.

Jesaja heeft in het 61ste hoofdstuk van Christus geprofeteerd: De Geest des HEEREN HEEREN is op Mij, omdat de Heere Mij gezalfd heeft, om een blijde boodschap te brengen de zachtmoedigen; Hij heeft Mij gezonden om te verbinden de gebrokenen van harte, om de gevangenen vrijheid uit te roepen.

Kent u de banden? Kent u de kluister waar u van nature vanwege de diepte van de val in verkeert? Leerde u uw onbekwaamheid om uzelf te verlossen? Heeft u geprobeerd om van uw boeien af te komen? Bent u ook aan het worstelen gegaan tegen de zonde? Hoe ver bent u daarin geslaagd? Is het u gelukt? Kunt u zeggen dat u boven de zonde gegroeid bent? Bent u uit de gevangenis gekomen uit eigen kracht? Dan is er geen genade van God noodzakelijk. De rijke jongeling heeft het gekund, maar Gods kinderen komen door de onderwerpelijke beleving aan de weet dat het van hun zijde eeuwig onmogelijk is. Al onze waardigheden en verdienstelijkheden zijn ongenoegzaam. Voor Gods volk wordt het omkomen.

Christus is Israëls Verlosser genaamd. In de prediking wordt Hij aangewezen in Zijn Borgwerk. Hij draagt de enige Naam van Jezus, dat is Verlosser. Door Hem kan een gevangen volk verlost worden. Zijn werk is verzoeningswerk. Voor wie heeft het verzoeningswerk waarde? Wie hebben Zijn verzoeningswerk nodig? Dan moeten wij voor God onze onverzoende staat leren kennen. Dan is dat in de beleving van de vijandschap met God. Onze staat tegenover God is een onverzoenlijke staat.

Onze verzoeningspogingen zijn tot mislukking gedoemd. Onze nood werkt de verzoening niet. De kracht van de Kerk is van God verordineerd om de verzoening te werken. Dat is Zijn eenzijdig werk. Job had daarop een gezicht, maar ook het profijt. Hij mocht ervaren: Ik heb verzoening gevonden.
Christus' Middelaarswerk is leven-verwekkend werk. Voor wie heeft dit betekenis? Voor hen die zich midden in de dood hebben leren kennen. Dat gebeurt, als de Heere ons werkgereedschap afwijst en onze zelfgemaakte bouwwerkjes afkeurt. Het leven is in een Ander.

Dat is bij de aanvang, maar ook bij de voortduur. Wij brengen van nature alleen maar doodsvruchten voort. Christus is het, Die de levensvruchten voor de Kerk voortbrengt. In de praktijk van het leven wordt ervaren, dat het bij ons niet is. De Heere wordt niet bewogen door onze godsdienst. De Heere wordt niet bewogen door onze ijver, wetenschappen en deugden. Er is maar één oorzaak waar God door bewogen is. Dat is toen in de eeuwige Vrederaad de Schootzoon Zich vrijwillig Borg stelde.

Petrus spreekt over het Heiligdom van Christus' Borgwerk.
Is er dan geen bekommerde kerk? Natuurlijk is er een bekommerde kerk! Waarover gaan die bekommeringen? Men kan uit de bekommeringen het leven toch niet opmaken? Wij kunnen met bekommeringen toch niet zeggen, dat wij er bij horen? Natuurlijk is er een bekommerde kerk, maar dat is een buitengesloten en buitenstaand volk. Dat volk hoort er niet bij. Zij zijn bekommerd vanwege de zonden, maar daarmee hebben zijn geen bestaan voor God. Men kan zich er wel bij laten zetten door een ander, maar God moet u er bijzetten. Hoe zet God u er bij? Alleen als er plaats komt in het leven voor Christus, Die daartoe van de Vader is verordineerd.

Petrus onderwijst de gemeente te Cesaréa. Het zijn eenvoudige heidenen. Heeft Petrus het goed gedaan om aan zulke eenvoudige mensen, die zo weinig van God en Zijn Woord weten, over het Borgwerk te spreken? Dat deed hij, omdat er geen andere weg is. Hij zegt: "Wij zijn getuigen van al hetgeen Hij gedaan heeft, beide in het Joodse land en te Jeruzalem; Welke zij gedood hebben, Hem hangende aan een hout."

Hij zegt: "Wij zijn getuigen." Hij is getuige, deze Galileeër. Hij is gelukkig Galileeër gebleven. Hij is uit Kapernaüm gehaald van de boot. Onder de bediening van de Doper bij de Jordaan heeft hij zijn wapens ingeleverd. Langs de orde, die God gesteld heeft, is hij naar Jezus geleid. Hij wist wat er gebeurd was in zijn persoonlijke leven. Als een Galileeër is hij opgehaald, als een Galileeër geroepen, als een Galileeër geleid en hij is Galileeër gebleven. Ambtelijk is hij van God afgezonderd.

Hij zegt in de tekst: "Wij zijn getuigen van al hetgeen Christus gedaan heeft." Zijn bekering en roeping zijn niet in een hoek geschied. Zij kenden het, zij wisten het, al hebben zij het niet allemaal aanvaard. Van Petrus en de jongeren is geschreven, dat zij zijn verguisd, bespot, gehoond en voor het Sanhedrin gesleept. Dat is allemaal gebeurd. Petrus kende de kracht van de bediening, die God rijk wilde zegenen. Wij zijn getuigen, van hetgeen Hij gedaan heeft in het Joodse land en te Jeruzalem.

Merkt u op dat Petrus onderscheid maakt in het werk Gods in het Joodse land en te Jeruzalem? Dat zijn twee zaken.
Ten eerste in het Joodse land. Gij volk uit Abraham gesproten, dat zoveel gunsten hebt genoten.
Het Joodse land is door het snoer aangewezen. Het Joodse land verkeerde onder de bediening van vrije genade en werd daarmee onderscheiden van de volken van rondom. Het Joodse land en het Joodse volk heeft de bediening duizenden keren verzondigd. Toch werkt de Heere tegen alle opstand en tegenstand. Zij hebben de boodschap van Christus verworpen. Zij hebben getwist met Jezus. Zij hebben Zijn bediening aangetast en gezegd: "Wie heeft U de macht gegeven?"
Om Hem te verzoeken vroegen zij: "Mag men de keizer schatting geven?" Zij hebben een vrouw in overspel gegrepen en tot Hem gebracht. Zij hebben de stenen opgenomen om Hem te stenigen. "Wij zijn daarvan getuige geweest", zegt Petrus.

Ook de wonderen van Zijn vrijmacht zijn geopenbaard. Zij hebben er bij gestaan en het gezien. Het zijn betrouwbare getuigen. Zij hebben gezien hoe de jongeling te Naïn uit de dood tot het leven werd verwekt. Zij hebben het geroep in Jericho gehoord: "Zone Davids, Zone Davids ontfermt U onzer." Zij hebben gezien, dat Hij de blinden het gezicht gaf. En in Jericho dat Zacheüs uit de boom gehaald werd. Petrus spreekt: "Wij zijn daarvan getuige geweest." Het wonderlijke genadewerk kwam openbaar in het Joodse land. Zij waren ook getuige van Zijn werk te Jeruzalem. Petrus neemt hen mee in het Heiligdom te Jeruzalem.

Jeruzalem, de stad waar het huis van Zijn Vader staat. Daar heeft Hij als twaalfjarige getuigenis gegeven. Wist gij niet, dat Ik moest zijn in de dingen Mijns Vaders?
Het huis van Zijn Vader heeft Jezus gereinigd. Gij hebt het huis Mijns Vaders gemaakt tot een huis van koophandel. Zij hebben gezien, hoe Hij de gesel van touwen nam en alles er uit ranselde. Dat gebeurde, omdat zij de dienst Gods misbruikten. Hij keerde de tafel der wisselaren om. Zij zochten de dienst van Israëls God om er beter van te worden. Hoe God aan Zijn eer komt, deerde hen niet. Daarom nam Hij de gesel en maakte de tempel schoon.

Daar in Jeruzalem heeft Jezus gestaan en weende. Toen Hij de stad zag, weende Hij over dezelve. Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! Hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijk een hen haar kiekens onder de vleugelen; gij hebt niet gewild. Och of gij op deze uw dag bekende wat tot uw eeuwige vrede is dienende.
Dat spreekt Petrus aan de Heidenen. Hij wijst de weg die de Koning gegaan is, dat is de weg van de Kerk Gods. Die achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme Mijn kruis op en volge Mij.

Toch ligt er veel meer onderwijs in de tekst.
Jeruzalem is de stad van de Grote Koning. Daar heeft het stierenheir uit Basan Hem binnen gebracht en hebben zij de doornenkroon voor Hem gevlochten. In Jeruzalem is vervuld: Zwaard! ontwaak tegen Mijn Herder, en tegen de Man, Die Mijn Metgezel is. In Jeruzalem hebben zij Hem het spotkleed aangetrokken. Zij hebben Hem gedood, Hem hangende aan een hout.

Petrus leerde de heidenen het volgen van de Middelaar. De weg van de zaligheid voor de gemeente Gods is bereid. Zij heeft de dood van de Middelaar geëist. Langs deze weg wordt Sion door recht verlost en Zijn wederkerende tot gerechtigheid.

Kájafas, de Hogepriester, heeft zijn kleed gescheurd en gezegd: "Wat getuigenis hebben wij nog van node, Hij is des doods schuldig." De Hoge Raad heeft Hem ter dood veroordeeld. Pilatus heeft gevraagd: "Wat moet ik dan met uw Koning doen?" Zij hebben gezegd: "Wij hebben geen Koning dan de keizer." Het vonnis des doods is over Hem voltrokken. Petrus heeft getuigd: "Welke zij gedood hebben, Hem hangende aan een hout."

Zij hebben dat niet gedaan, omdat zij de noodzakelijkheid van Zijn dood inleefden ten opzichte van hun zielsbehoud, maar omdat zij hun godsdienst konden handhaven. Zij hebben de verborgenheid van Zijn lijden niet gezien. Zij geloofden niet, dat Zijn dood ons leven en Zijn ondergang ons behoud is. Zij hebben Hem genageld aan het vloekhout om hun eigen gerechtigheid te kunnen handhaven. Hun ogen waren gesloten voor Zijn Borgwerk.

Petrus leerde de heidenen: De Borg moest aan het vloekhout, omdat dat de enige weg was tot levensbehoud. Het was de enige weg der verlossing en zaligheid. Wij zijn daarvan getuige geweest. De apostel weet langs welke weg het gegaan is. De weg der zaligheid was voor een volk dat Hem verloochend had. Zo heeft Petrus het beleefd. In de gangen van Christus' vernedering is Petrus geen gewillig mens geweest. Hij heeft zich leren kennen als een vijand en opstandeling.

de tekst neemt Petrus ons mee in het Heiligdom van Christus' Borgwerk. De Heilige Geest maakt plaats voor de bediening van Jezus en leert hoe de mens Hem daarin gaat volgen. Het wordt beleefd door de diepe ravijnen van onze val en in de weg van dodelijke vijandschap. U moet het eens vragen aan een volk, dat daar geestelijk aan ontdekt is geworden. Dan zullen zij zeggen, dat zij niet wisten welk een vijandig leven dat zij hadden, toen de Heere plaats maakte voor de noodzakelijkheid van Christus' lijden. Zij hebben geleerd, dat zij van zichzelf een vijand van vrije genade waren. In de toeleidende wegen ligt de weg van ontdekking, maar ook in het volgen van Zijn lijdensgangen.

Door de dood, door de val en de diepte van onze verlorenheid heeft God plaats gemaakt voor de rijkdommen van Christus' Middelaarswerk. Petrus heeft ervan geschreven in de tekstwoorden. "Wij zijn getuigen van al hetgeen Hij gedaan heeft, beide in het Joodse land en te Jeruzalem, Welke zij gedood hebben, Hem hangende aan een hout."

Aan een hout, dat is het vloekhout. Dat leert ons, dat er op aarde geen plaats meer is, maar ook niet in de hemel. Weet u wat dat vloekhout is? Dat wijst naar de uitgieting van Gods toorn tegen de zonde. Dan kan de aarde ons niet meer dragen en de hemel ons niet meer ontvangen. Zij hebben Hem niet aan dat vloekhout gehangen, omdat zij die verborgenheid daar in zagen. Zij hebben dat gedaan om .hun eigen gerechtigheid te handhaven.

Toch is het tot troost voor Gods volk, dat beleefde een vloek voor God te zijn. Dan is elke voetstap op aarde een wonder. Dan zegt men: "O God, dat de aarde ons draagt is een wonder." Dan wordt iedere nieuwe dag als een wonder beleefd. Dan kan de hemel ons niet ontvangen. Zij is toegesloten. Dan kan iedereen nog zalig worden, maar wij niet meer.

De weldaden des geloofs beleeft men niet met behoud van het leven. De kennisneming van een lijdende en ondergaande Middelaar gaat gepaard met de inleving van onze verlorenheid. Een vloekwaardig mens gaan de ogen open voor de gezegende bediening van Hem. Het Lam Gods is een vloek geworden. Het is duidelijk genoeg.

Leg uw bekering er eens naast. U gaat straks sterven. Dat wordt God ontmoeten. Dan zult u niet met levensbehoud een bestaan voor God hebben, maar langs de weg van het levensverlies zal het gaan. Dat wordt ondergaan en omkomen als een verloren mens. Een vervloekt mens krijgt bij het kruis een plaats voor God. Zo heeft de Heere het geleerd. Dat de plaatsbekledende Middelaarsbediening in ons hart gekend mocht worden. Alleen op grond van Zijn bediening kunnen wij nog zalig worden. De Heere neemt al het onze er van tussen om plaats te maken voor Christus. Dat is een daad die God verheerlijkt. Daarom is het zo heel eenvoudig om op te luisteren, hoe wij aan Christus zijn gekomen. Dan onderzoekt u: "Hoe was het ervoor?" Dat is de weg van omkomen.
Wij kunnen ons zo gemakkelijk bij het bekommerde volk zetten. De Heere geve, dat de ware bekommering uw deel mag zijn. De ware bekommering is: "Hoe kom ik met God verzoend en hoe wordt ik van mijn schuld en zonde verlost?"

Om tot de kennis van de Middelaar geleid te worden, krijgt men een verborgen leven. Dat leert Gods Geest. In plaats dat wij meer betrekking op Hem krijgen, hebben wij meer vijandschap, tegenstand en opstand tegen Hem. Dan vrezen wij als een vijand van God om te komen en als een opstandeling in de rampzaligheid te eindigen.
Ons vlees blijft aan de posten hangen. Het is een wonder als de ziel ervaren en eigenen mag, wat hij door de zonde geworden is in zijn verbondshoofd Adam en daarna de heerlijkheid van de tweede Adam ontsloten wordt. Daar ontvangt hij ruimte. Hij kan nog zalig worden, omdat er een Borg is. Dan kan een vervloekt mens zalig worden, omdat Hij vervloekt is.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
aggieoudje

In de morgendienst mochten we ons voorbereiden op het Heilig Avondmaal van dv volgende week zondag. In deze dienst ging dhr T.R. Rietveld uit Ridderkerk voor. Hij preekte over Psalm 130:3 en 4a Als U, HEERE, op de ongerechtigheden let, Heere, wie zal bestaan? Maar bij U is vergeving
Hij schreef als thema boven de preek: Op toonhoogte 1. Mineur 2. Majeur

In de avonddienst vervolgde onze eigen predikant Ds. A.J. Mensink de leerdiensten over de Heidelberger Catechismus, met deze keer aan de orde Zondag 7.
Als kerntekst bij de preek koos hij Romeinen 4: 20 En hij heeft aan de belofte van God niet getwijfeld door ongeloof, maar werd gesterkt in het geloof, terwijl hij God de eer gaf.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Zondag 28 augustus 2016 10:00 leesdienst, preek van ds. J.S. van der Net
Tekst: Numeri 21:8
Thema: Het evangelie van de koperen slang
Punten:
1. Zien op de verhoogde slang
2. Zien op de verhoogde Christus
Ps. 68: 5
Ps. 119: 66
Ps. 38: 8, 22
Ps. 51: 6
Ps. 138: 4
http://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/14939

Zondag 28 augustus 2016 16:00 leesdienst, preek van Justus Vermeer
Tekst: Johannes 3:8
Thema: Geen
Punten:
1. In welk opzicht de Geest met de wind kan worden vergeleken
2. Hoe goed de werkingen van de Geest met de werkingen van de wind kunnen worden vergeleken
2.1. In zijn kracht
2.2. In zijn vrijheid
2.3. In zijn verborgenheid
3. Met welk doel Jezus deze vergelijking trekt
Ps. 49: 1
Ps. 65: 1, 2, 3
Ps. 25: 2
Ps. 22: 14, 16
http://www.theologienet.nl/documenten/V ... ningen.pdf
Het betreft de zevende preek
Gesloten