Re: Pleiten op je doop
Geplaatst: 17 mei 2025, 15:13
Christus is de vervulling van het Oude Testament.
Hij heeft de offerdiensten niet alleen afgeschaft, maar vervuld in en door zichzelf. Daarom stel ik mij de vraag: waarom geldt dit dan niet ook voor de besnijdenis?
Waarom zou de verbondsbelofte niet kunnen worden voortgezet of overgedragen op kinderen van gelovige ouders zonder een zichtbaar teken?
Dat het doopteken aan kinderen nergens expliciet wordt opgedragen of ingesteld, lijkt geen bezwaar te zijn om het toch toe te voegen. Maar is dat voldoende grond?
Persoonlijk vind ik het argument van het “huis” of “huisgezin” in de Bijbel een zwakke basis voor de kinderdoop. Vaak verwijst het woord "huis" niet eens naar een gezin, maar naar een huishouding of zelfs een bedrijf. Neem bijvoorbeeld Lydia – zij wordt aangeduid als een "verkoopster van purperen stoffen" – maar nergens wordt expliciet vermeld dat zij een gezin met kinderen had.
Daarom stel ik: de kinderdoop rust primair op een kerkelijke traditie, maar de Bijbelse onderbouwing ervoor is mager, ook in het licht van het verbond.
De relatie tussen het oude verbond (met de besnijdenis als teken) en de doop in het nieuwe verbond wordt vaak aangenomen, maar vraagt om zorgvuldiger theologisch bewijs dan vaak wordt geleverd.
Hij heeft de offerdiensten niet alleen afgeschaft, maar vervuld in en door zichzelf. Daarom stel ik mij de vraag: waarom geldt dit dan niet ook voor de besnijdenis?
Waarom zou de verbondsbelofte niet kunnen worden voortgezet of overgedragen op kinderen van gelovige ouders zonder een zichtbaar teken?
Dat het doopteken aan kinderen nergens expliciet wordt opgedragen of ingesteld, lijkt geen bezwaar te zijn om het toch toe te voegen. Maar is dat voldoende grond?
Persoonlijk vind ik het argument van het “huis” of “huisgezin” in de Bijbel een zwakke basis voor de kinderdoop. Vaak verwijst het woord "huis" niet eens naar een gezin, maar naar een huishouding of zelfs een bedrijf. Neem bijvoorbeeld Lydia – zij wordt aangeduid als een "verkoopster van purperen stoffen" – maar nergens wordt expliciet vermeld dat zij een gezin met kinderen had.
Daarom stel ik: de kinderdoop rust primair op een kerkelijke traditie, maar de Bijbelse onderbouwing ervoor is mager, ook in het licht van het verbond.
De relatie tussen het oude verbond (met de besnijdenis als teken) en de doop in het nieuwe verbond wordt vaak aangenomen, maar vraagt om zorgvuldiger theologisch bewijs dan vaak wordt geleverd.