Maatregelen kerk ivm coronavirus

crossmountain
Berichten: 534
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door crossmountain »

In het kamerdebat wat nu loopt noemde Dijkhof dat vooral het "zingen" gevaarlijk is voor doorgeven besmetting en hij noemde zingen in het stadion, café en kerk. Stel dat we straks wel, beperkt, naar de kerk mogen, maar niet mogen zingen. Hoe staan we daar tegenover? Kiezen we dan voor een online dienst mét zang, of een dienst, met 1,5 metet afstand zónder zingen.
Erskinees
Berichten: 2768
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

Hoewel we dat element van de eredienst uiteraard niet moeten onderwaarderen, zou mijn voorkeur dan uitgaan naar erediensten zonder zang. De tijd die dit scheelt kan dan mooi gebruikt worden voor het maken van een nieuwe psalmberijming.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Of in je elleboog zingen. ;)
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

crossmountain schreef:In het kamerdebat wat nu loopt noemde Dijkhof dat vooral het "zingen" gevaarlijk is voor doorgeven besmetting en hij noemde zingen in het stadion, café en kerk. Stel dat we straks wel, beperkt, naar de kerk mogen, maar niet mogen zingen. Hoe staan we daar tegenover? Kiezen we dan voor een online dienst mét zang, of een dienst, met 1,5 metet afstand zónder zingen.
In dat geval zou ik toch de voorkeur geven aan een onlinedienst met zingen, maar ik vrees dat de kerkdienst dan zonder zingen doorgaat. In mijn kerk lezen sommige ambtsdragers sowieso al hele coupletten voor, dus feitelijk is daarmee de zang al tamelijk overbodig.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

We kunnen ook allemaal neuriën. Dat deed de dominee vrijdagavond ook, hoorde ik bij het meeluisteren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
Geytenbeekje
Berichten: 8315
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:We kunnen ook allemaal neuriën. Dat deed de dominee vrijdagavond ook, hoorde ik bij het meeluisteren.
Daar doe ik dan niet aan mee hoor.
Zang hoort ook bij de eredienst en een eredienst zonder zang vind ik geen kerkdienst dus...
Ik denk dat onze kerk alsnog de online diensten blijft voorzetten dan maar tegengas van kerken in de refo gezindte hoor.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

crossmountain schreef:In het kamerdebat wat nu loopt noemde Dijkhof dat vooral het "zingen" gevaarlijk is voor doorgeven besmetting en hij noemde zingen in het stadion, café en kerk. Stel dat we straks wel, beperkt, naar de kerk mogen, maar niet mogen zingen. Hoe staan we daar tegenover? Kiezen we dan voor een online dienst mét zang, of een dienst, met 1,5 metet afstand zónder zingen.

Het niet zingen tijdens de eerste periode als diensten weer bezocht mogen worden zou zo maar een maatregel kunnen worden.
Al hoewel het fijn is om te zingen, zou ik toch liever live diensten hebben zonder zingen, dan online diensten met zingen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16763
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hendrikus »

Erskinees schreef:Hoewel we dat element van de eredienst uiteraard niet moeten onderwaarderen, zou mijn voorkeur dan uitgaan naar erediensten zonder zang. De tijd die dit scheelt kan dan mooi gebruikt worden voor het maken van een nieuwe psalmberijming.
Die psalmberijming is er allang, dus dat hoeft niet meer.

Ik vond het mooi dat de PKN recent drie speerpunten noemde voor de eredienst in coronatijd: het omzien naar elkaar, de voortgang van het Evangelie én het gaande houden van de lofzang.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3082
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

Bezorgd schreef:
crossmountain schreef:In het kamerdebat wat nu loopt noemde Dijkhof dat vooral het "zingen" gevaarlijk is voor doorgeven besmetting en hij noemde zingen in het stadion, café en kerk. Stel dat we straks wel, beperkt, naar de kerk mogen, maar niet mogen zingen. Hoe staan we daar tegenover? Kiezen we dan voor een online dienst mét zang, of een dienst, met 1,5 metet afstand zónder zingen.

Het niet zingen tijdens de eerste periode als diensten weer bezocht mogen worden zou zo maar een maatregel kunnen worden.
Al hoewel het fijn is om te zingen, zou ik toch liever live diensten hebben zonder zingen, dan online diensten met zingen.
Ik hoorde al de optie zingen met mondkapje... :)
Bertiel
Berichten: 4690
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bertiel »

Maar is er überhaupt bewijs voor dat zingen slecht is voor de verspreiding?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
crossmountain
Berichten: 534
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door crossmountain »

Bertiel schreef:Maar is er überhaupt bewijs voor dat zingen slecht is voor de verspreiding?
Blijkbaar wel en zelfs over een afstand van 2 meter.
https://www.businessinsider.com/loud-ta ... &r=US&IR=T
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3082
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Lilian1975 »

Bertiel schreef:Maar is er überhaupt bewijs voor dat zingen slecht is voor de verspreiding?
Eerlijk gezegd dacht ik ander halve meter. Net als bij die burgerinitiatieven waar op de veilige anderhalve meter opa en of oma worden toegezongen. En dat is nb buiten waar de wind het nog verder kan verspreiden, dacht ik.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:Zojuist las een ouderling van onze gemeente voor de kerktelefoon een meditatie van wijlen ds. A. Vergunst over Psalm 61: 2, uit het boekje 'Rots der eeuwen'. Dit in verband met de tekenen des tijds waarin wij verkeren.
Zojuist las een ouderling van onze gemeente voor de kerktelefoon een meditatie van wijlen ds. R.M. MacCheyne over Johannes 14: 16. Dit in verband met de tekenen des tijds waarin wij verkeren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door refo »

Bertiel schreef:Maar is er überhaupt bewijs voor dat zingen slecht is voor de verspreiding?
Ja. Ik neem aan dat je bedoelt goed voor de verspreiding.
Bertiel
Berichten: 4690
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bertiel »

Halfvol/ halfleeg :)
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie