Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

coco

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door coco »

Mara schreef:
Martijn schreef:
coco schreef: Ds. H. Ligtenberg senior
Jonge oudvader???
:haha Sorry. Maar het staat nogal..... vreemd. :?
Het stond ook tussen aanhalingstekens toch? ;)
:hi
Martijn

Bericht door Martijn »

coco schreef:Ik hoor liever andere treffende uitspraken. Waarin wordt gewezen naar Jezus bijvoorbeeld!
Het klinkt ook wel goed om zo het predikanten te kort maar goed te praten....

Wat onderscheidend luisteren betreft, ook al weer zo'n vage term. Het is beter om te luisteren of God tot ons wil spreken door de preek en niet of de prediker aan onze voorwaarden voldoet...
Dat kan, en dat mag. Ook weer een duidelijk voorbeeld waarin de waarheid van die uitspraak mooi naar voren komt. :huhu maar wees gerust, ik schat zo in dat je niet erg bang hoeft te zijn dat zulke preken in jouw gemeente worden gelezen..

Nadenken over een preek is sowieso uit de mode. Men heeft liever het fastfood evangelie in hapklare brokken. Smaakt altijd goed, weinig rompslomp, gevulde maag ook nog. Alleen weinig voeding..[/quote]
Dan schat jij de gemeente waar ik lid van ben verkeerd in denk ik.. Hij zou zeker gelezen kunnen worden, ware het niet dat hij van ons is uitgegaan... :huhu
Je hoort mij niet zeggen dat je niet hoeft na te denken over de preek. Als het goed is kunnen we daar weer de week mee in en overdenken we zeker nog wat we gehoord hebben...
coco

Bericht door coco »

Dan was er dus toch een reden waarom hij uit moest gaan :) Maar idd, wellicht ben ik erg slecht met inschattingen.. Maar hoe het ook zij, het is mooi om treffende uitspraken over en heenwijzingen naar Jezus in de preek te horen, dat zeker! Maar ik hoor ook graag hoe je er komt. Dus schriftuurlujk bevindelijk. Je kunt zowel naar links als naar rechts uitschieten natuurlijk.. Maar naar mijn bescheiden inzicht is het links naast de weg een stuk drukker dan op de weg en rechts van de weg.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

On-topic!
coco

Bericht door coco »

eilander schreef:On-topic!
Het heeft nog met de preek van afgelopen zondag te maken toch? Of mis ik iets? :quoi
samanthi

Bericht door samanthi »

coco schreef:Dan was er dus toch een reden waarom hij uit moest gaan :) Maar idd, wellicht ben ik erg slecht met inschattingen.. Maar hoe het ook zij, het is mooi om treffende uitspraken over en heenwijzingen naar Jezus in de preek te horen, dat zeker! Maar ik hoor ook graag hoe je er komt. Dus schriftuurlujk bevindelijk. Je kunt zowel naar links als naar rechts uitschieten natuurlijk.. Maar naar mijn bescheiden inzicht is het links naast de weg een stuk drukker dan op de weg en rechts van de weg.
DAt weet ik zo net nog niet
---knip--- reclame voor website niet toegestaan
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
coco schreef:Dan was er dus toch een reden waarom hij uit moest gaan :) Maar idd, wellicht ben ik erg slecht met inschattingen.. Maar hoe het ook zij, het is mooi om treffende uitspraken over en heenwijzingen naar Jezus in de preek te horen, dat zeker! Maar ik hoor ook graag hoe je er komt. Dus schriftuurlujk bevindelijk. Je kunt zowel naar links als naar rechts uitschieten natuurlijk.. Maar naar mijn bescheiden inzicht is het links naast de weg een stuk drukker dan op de weg en rechts van de weg.
DAt weet ik zo net nog niet
--knip--- reclame voor website niet toegestaan
Ik heb het even opgeslagen. Misschien dat ik het nog nalees.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
HHKtE

Bericht door HHKtE »

Gistermorgen mooie aansprekende preek gehoord over Johannes 21:22B Volg gij Mij

1) een moeilijke opdracht (wij zijn niet zo volgzaam)

2) een persoonlijke opdracht ( gij )

3) een heerlijke opdracht (Christus volgen !!)

Het heeft mij erg aangesproken..
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

Vakantietijd lijkt wel psalmentijd, ook gisteren weer 2 preken over Psalmen. Deze zondag 2 Psalmen over de grootheid van Gods schepping en de natuur.

In de morgendienst preekte Prop. A.H. van Mourik uit Sommelsdijk over Psalm 104 met de verzen 31 t/m 35 als kerntekst: De heerlijkheid van de HEERE zij voor eeuwig, laat de HEERE Zich verblijden in Zijn werken. Aanschouwt Hij de aarde, dan beeft hij, raakt Hij de bergen aan, dan roken zij. Ik zal voor de HEERE zingen in mijn leven, ik zal voor mijn God psalmen zingen, mijn leven lang. Mijn overdenking van Hem zal aangenaam zijn, ík zal mij in de HEERE verblijden. De zondaars zullen van de aarde verdwijnen, de goddelozen zullen er niet meer zijn. Loof de HEERE, mijn ziel! Halleluja!
(Deze preek heb ik nog niet gehoord omdat ik deze morgen crechedienst had, maar er is mij al door verschillende mensen verteld dat hij het terug luisteren waard is)

In de avonddienst preekte Ds. E.K. Foppen uit Gorinchem over Psalm 19.
In de Herziene Statenvertaling staat boven deze Psalm: Schepping en wet vertellen Gods eer.
Bijzonder was dat hij de Psalm/Preek in 2 stukken brak en tussendoor liet zingen, dit zijn wij niet gewoon maar het klopte wel helemaal bij deze preek.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
helma

Bericht door helma »

http://cgkrenswoude.nl/preken-archief/?preacher=26
Wij hadden student JC Pronk. s Morgens Elia onder de jenever boom en s Middags: Strijdt om in te gaan door de enge poort.
Desiree

Bericht door Desiree »

Wij hadden ons verslapen...tja, wat doe je dan. We hebben gekeken wie er live was en kwamen zo bij de ckg nunspeet uit. De ligging is ons niet helemaal onbekend :) En toen was er leesdienst van een preek van emeritus dominee Den Boer?. Die leesdienst was heel goed voorbereid.. heel knap gedaan.

Ik moet eerlijk zeggen, verslapen is niet goed, maar een keer naar deze dienst luisteren is niet verkeerd.. De snoepjes hebben we ook maar gewoon opgegeten tussendoor.

's Middags gewoon naar eigen kerk.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Desiree

Bericht door Desiree »

helma schreef:http://cgkrenswoude.nl/preken-archief/?preacher=26
Wij hadden student JC Pronk. s Morgens Elia onder de jenever boom en s Middags: Strijdt om in te gaan door de enge poort.
Familie van Dominee Pronk die pas overleden is?
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,

Matthew Henry

helma

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

Desiree schreef:
Niet dat ik weet. Maar ik weet niet alles....
Desiree

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Desiree »

helma schreef:
Desiree schreef:
Niet dat ik weet. Maar ik weet niet alles....
Nou ja, ook niet het belangrijkste.. ;) Fijn is dat! De dominee is de stratenmaker of puinruimer... met alle respect natuurlijk hoor.

Matthew Henry

Desiree

Bericht door Desiree »

Over het sterven van de zoon van Jerobeam. Het zoontje of zijn zoon (jong) is naar de Hemel gegaan.

Kernzaken
Roepstemmen geweest in het leven van Jerobeam.
Het toch niet geloven/vertrouwen in/op aardse goden, blijkbaar als het er op aankomt, want Jerobeam wilde advies hebben van de echte profeet.
Verkleedpartij van zijn vrouw, door hem gestuurd. Als boerin met een boerengeschenk. Ze had nog eenvoudig alles kunnen vertellen en vergeving kunnen vragen. Doe het vandaag nog..
Het kind wat het niet naar zijn zin heeft gehad op aarde en verlost is en bij de Heere mag wonen. De mensen hebben over hem gerouwd. 'Dan ga ik op tot Gods altaren...'.
Troost voor Gods volk, de Heere kent je nog beter dan jij jezelf kent, en er zijn kinderen van de Heere nu ook op de aarde waar je ze absoluut niet verwacht. Kijk maar naar deze ouders.

We moesten het als een Maria in ons hart bewaren... Natuurlijk is er meer gezegd, ook van heel groot belang, maar ik beperk me tot dit.

Matthew Henry

Gesloten