Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Leerling
Verbannen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Leerling »

refo schreef:Ik heb het eerste hoofdstuk nagelezen. In dit boek is 'twijfel' de vertaling van een woord dat beter als 'sceptische houding tov geloof' kan worden weergegeven. Beter gezegd een puur ongelovige houding vanwege de vraag of alles wel waar is wat geleerd wordt.
Ligt er dus aan in welke context het staat bij Hallesby.
Inmiddels heb ik het uitgelezen. Zitten waardevolle en leerzame zaken in, maar met de (achtergrond-)theologie heb ik (vanwege waar ik in opgevoed/opgegroeid ben) wat moeite. De Heere Jezus staat aan de deur van het hart en klopt (eens, Bijbels gegeven), maar 'jij' moet de deur van het hart openmaken. 'Jij' moet de Heere Jezus binnen laten via het gebed. Misschien interpreteer ik Hallesby hier verkeerd, maar op sommige punten legt hij teveel vermogens in de mens.

Nu aan het lezen: "Vader, ik heb gezondigd!" van Ds. J.J. Poort.
Jammer dat ik dit boek niet eerder gelezen heb, wat een een rijkdom! Eenvoudig legt Ds. Poort de gelijkenis van de verloren zoon/zonen uit. Niks in de mens, dan alleen de neiging tot zonde, het vluchten in de zonde, Vader-haat. En zo heerlijk tegenovergesteld legt Ds. Poort alles in Christus; de gronden, de trekkende liefde, Christus de Eerste (van verre zag Hij de verloren zoon al) en de Laatste.
Ook mooi is dat Ds. Poort de vinger legt bij de belijdenis van schuld aan de Vader. Dit komt pas ná de liefelijke omhelzing van de Vader én dan is de belijdenis ook nog eens niet zoals de verloren zoon voorgenomen had.
Aanrader? Ja: Ds. Poort haalt er zoveel uit! En echt geen inlegkunde, maar puur de Schrift met Schrift vergelijken. :)
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Mara

Bericht door Mara »

Leerling schreef: Nu aan het lezen: "Vader, ik heb gezondigd!" van Ds. J.J. Poort.
Jammer dat ik dit boek niet eerder gelezen heb, wat een een rijkdom! Eenvoudig legt Ds. Poort de gelijkenis van de verloren zoon/zonen uit. Niks in de mens, dan alleen de neiging tot zonde, het vluchten in de zonde, Vader-haat. En zo heerlijk tegenovergesteld legt Ds. Poort alles in Christus; de gronden, de trekkende liefde, Christus de Eerste (van verre zag Hij de verloren zoon al) en de Laatste.
Ook mooi is dat Ds. Poort de vinger legt bij de belijdenis van schuld aan de Vader. Dit komt pas ná de liefelijke omhelzing van de Vader én dan is de belijdenis ook nog eens niet zoals de verloren zoon voorgenomen had.
Aanrader? Ja: Ds. Poort haalt er zoveel uit! En echt geen inlegkunde, maar puur de Schrift met Schrift vergelijken. :)
Alle boeken van ds Poort zijn de moeite waard.
Lees ook de boekjes eens die hij tijdens zijn ziekte schreef (Morgen kunnen we u meer vertellen, Als lijden langer duurt) en de verschillende dagboeken van zijn hand.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Leerling
Verbannen

Bericht door Leerling »

Mara schreef:
Leerling schreef: Nu aan het lezen: "Vader, ik heb gezondigd!" van Ds. J.J. Poort.
Alle boeken van ds Poort zijn de moeite waard.
Lees ook de boekjes eens die hij tijdens zijn ziekte schreef (Morgen kunnen we u meer vertellen, Als lijden langer duurt) en de verschillende dagboeken van zijn hand.
Dank, wie weet komen ze op de m'n leeslijst te staan. Eerst nog wat andere titels lezen :)
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Panny

Bericht door Panny »

Ik heb dit boek gelezen over de vervolgingen van de Waldenzen door de RK:
http://www.refdag.nl/boeken/recensies/k ... n_1_525792

Best een boeiend en goed geschreven boek. Je leest het zo uit.
Maar het is naar mijn smaak iets te veel een heldenverhaal over twee jongens die bijzonder goed kunnen vechten, heel slim zijn, etc.

De schrijver is trouwens zevende dag adventist.
huisman

Bericht door huisman »

Mooie verhandeling over 1 Korinthe 15. Een OSW uitgave en echt een koopje €9,95.

Afbeelding
Ons lichaam is door God geschapen. Daarom behoort het Hem toe.
Paulus wijst er in Romeinen 12 op dat wij ons lichaam in dienst van de Heere behoren te stellen.
Wij leven echter in een zogenaamde bodycultuur. Alles draait in onze tijd om het lichaam.
Door de zondeval is het lichaam een lichaam der zonde geworden.
Dat wil niet zeggen dat ons lichaam ondergeschikt is geworden aan de ziel.
Lichaam en ziel zijn een eenheid. In het werk der verlossing hoort het lichaam er dan ook helemaal bij.

In 1 Korinthe 15 wijst Paulus op het lichamelijke aspect van de verlossing van de mens.
Dat aspect is veelal onderbelicht in onze gezindte.
Toch is een verloste ziel zonder lichaam nog niet het herstel van de oorspronkelijke bedoeling.
Zelfs Adam in de staat der rechtheid was nog onderweg naar het doel dat God voor ogen had.
Voor Gods kinderen, die sterven voor de wederkomst van Christus, wordt dat doel bereikt door dood en graf heen.
De heiligen die nog in leven zijn bij de wederkomst, worden in een punt des tijds veranderd.
Dan heeft God Zijn doel bereikt en Zijn volk mag er in delen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Herlezing:
Ds. G. van Reenen
BART EN KEES OVER HET BOEK RUTH
Met een korte levensbeschrijving van de auteur, door hemzelf beschreven.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
refo

Bericht door refo »

Dingeman van der Stoep - Lach eens tegen het duimpje
dennis

Bericht door dennis »

refo schreef:Dingeman van der Stoep - Lach eens tegen het duimpje
De schrijver van 'Laterveer wil het rechte weten'? Ik wist niet dat er meer van hem was. Is dit de moeite waard?
Mara

Bericht door Mara »

Het badhuis - Corine Kisling.
Ik denk dat het wel geschikt is voor de leeskring Dodo.
Oude vrouw glijdt uit als ze in bad stapt en kan er niet meer op eigen kracht uitkomen.
Terwijl de uren verstrijken overdenkt ze haar leven.
Intrigerend en knap geschreven, de toon is af en toe wel rauw.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Christelijke vaderlanders; Godsdienst, burgerschap en de Nederlandse natie (1850-1900). Proefschrift van Annemarie Hoekes. Best wel heel interessant.
Terri

Bericht door Terri »

Mara schreef:
Dodo schreef:Vanavond gelezen: donderdagmiddag dochter (Stevo Akkerman). Weer een boek over oa een gereformeerde jeugd, maar beslist geen Maarten of Margriet. De titel slaat op zijn baby die maar even heeft geleefd. De gebeurtenissen raken hem heel diep.
Tip voor jou, @Mara!
Na lang wachten, want gereserveerd, was het er eindelijk en meteen in één adem uitgelezen.
Prachtig!
Bij het zoeken stuitte ik op een posting van mezelf in oktober 2013, waarin ik naar het boek vroeg. Wie het kende.
Aanrader, ook voor Afgewezen en Zita.
Ik kreeg het ook in handen, begonnen en gelijk uitgelezen...veel was zo herkenbaar, denk ook de tijd waar hij in opgroeide....ook mijn jeugd-tijd.
Maar vooral zijn geloofs-crisis, ontroerend eerlijk.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Uitermate boeiend:

Afbeelding
huisman

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:Uitermate boeiend:

Afbeelding
Maar volgens Dr P de Vries (HHK) een boek met gevaarlijke opvattingen die niet gereformeerd zijn te noemen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:
Posthoorn schreef:Uitermate boeiend:

Afbeelding
Maar volgens Dr P de Vries (HHK) een boek met gevaarlijke opvattingen die niet gereformeerd zijn te noemen.
Ik weet dat er gewaarschuwd wordt tegen de 'Paulus'theologie van Wright. Vooralsnog durf ik nog geen conclusies te trekken.
dennis

Bericht door dennis »

Terri schreef:
Mara schreef:
Dodo schreef:Vanavond gelezen: donderdagmiddag dochter (Stevo Akkerman). Weer een boek over oa een gereformeerde jeugd, maar beslist geen Maarten of Margriet. De titel slaat op zijn baby die maar even heeft geleefd. De gebeurtenissen raken hem heel diep.
Tip voor jou, @Mara!
Na lang wachten, want gereserveerd, was het er eindelijk en meteen in één adem uitgelezen.
Prachtig!
Bij het zoeken stuitte ik op een posting van mezelf in oktober 2013, waarin ik naar het boek vroeg. Wie het kende.
Aanrader, ook voor Afgewezen en Zita.
Ik kreeg het ook in handen, begonnen en gelijk uitgelezen...veel was zo herkenbaar, denk ook de tijd waar hij in opgroeide....ook mijn jeugd-tijd.
Maar vooral zijn geloofs-crisis, ontroerend eerlijk.
Ik vond het ook een heel eerlijk en aangrijpend boek. Maar ... ik had en heb ook medelijden met de schrijver. Hij mist (nog) zoveel.
Plaats reactie