Een preek is niet gelijk aan een predikant.Delftenaar schreef:Vandaag (10 juli) vooral naar de preek van ds. Brugge in Berkenwoude geluisterd (om eerlijk te zijn: gezien).
Wat mij betreft beroepen ze hem daar.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Gaan we nu naar aanleiding van deze droeve gebeurtenis preken van ds Brugge beluisteren/beoordelen???
Daar lijkt het wel op ja. Dan komt er toch nog iets goeds uit deze trieste situatie.
- FlyingEagle
Ds. Brugge is een echte Christus prediker, dat hebben we wel mogen ervaren toen hij onze predikant was. Het conflict in Doetinchem ging dan ook niet over de prediking.
Iets met spijker en kop.FlyingEagle schreef:Ds. Brugge is een echte Christus prediker, dat hebben we wel mogen ervaren toen hij onze predikant was. Het conflict in Doetinchem ging dan ook niet over de prediking.
Zover ik het kan beoordelen is er in deze situatie heel verstandig gehandeld door de kerkenraad.
Iemand kan nog zo goed preken, er kunnen verstoorde verhoudingen ontstaan.
En voordat je dan een hele strijd krijgt binnen een gemeente, is losmaking een veel verstandigere keuze.
Nadrukkelijk is steeds aangegeven dat de prediking niet de oorzaak is.
Dit handelen van deze kerkenraad zou een voorbeeld moeten zijn voor veel kerkenraden. Het gebeurd veel te veel dat kerkenraden verstoorde verhoudingen na de komst van een predikant binnen een gemeente soms jaren voort laten duren.
En als de predikant dan vertrokken is zit zo'n gemeente nog jaren in de narigheid.
Laat case Doetinchem dan een positieve les zijn.
Nou bij 'beoordelen' lijkt me dat niet echt goed. Volgens mij kan daar weinig zegen op rusten.Tiberius schreef:Daar lijkt het wel op ja. Dan komt er toch nog iets goeds uit deze trieste situatie.
Het verbaast me ook dat dit bij ds. Brugge gebeurt.
De andere predikanten hierboven genoemd (degenen die ik ken) hebben iets in hun karakter waardoor ze vroeg of laat trammelant veroorzaken in hun relaties. Daar zit iets heerszuchtigs in, iets wat niet bij de rol van dienaar (van het Woord) past.
Maar bij ds. Brugge is dat niet zo.
De andere predikanten hierboven genoemd (degenen die ik ken) hebben iets in hun karakter waardoor ze vroeg of laat trammelant veroorzaken in hun relaties. Daar zit iets heerszuchtigs in, iets wat niet bij de rol van dienaar (van het Woord) past.
Mwah, er zit altijd wel iets van beoordelen in het beluisteren van een predikant; al was het alleen maar zoals bij de Bereërs. Als dat niet zo is, klopt het ook niet. Dus als deze droeve gebeurtenis de aanleiding is om preken van hem te gaan beluisteren, lijkt mij dat iets goeds.Piet Puk schreef:Nou bij 'beoordelen' lijkt me dat niet echt goed. Volgens mij kan daar weinig zegen op rusten.Tiberius schreef:Daar lijkt het wel op ja. Dan komt er toch nog iets goeds uit deze trieste situatie.
Piet Puk schreef:Nou bij 'beoordelen' lijkt me dat niet echt goed. Volgens mij kan daar weinig zegen op rusten.Tiberius schreef:Daar lijkt het wel op ja. Dan komt er toch nog iets goeds uit deze trieste situatie.
Daar heb je gelijk in. Mijn intentie om gisteren één preek van deze predikant te beluisteren was ook niet echt geestelijk te noemen. Maar door het trieste bericht was ik wat geprikkeld omdat ik deze predikant in het verleden vaker heb gehoord en vaak door zijn prediking aangesproken werd was ik nieuwsgierig geworden of zijn prediking anders was geworden.
Dat is gelukkig niet zo en tijdens de preek was het echt goed. Omdat het min of meer vervolgstof was heb ik toen de middagdienst ook beluisterd. Met zegen!!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zie pb.Tiberius schreef:Het verbaast me ook dat dit bij ds. Brugge gebeurt.
Mooi! Een rechte slag op een kromme intentie.huisman schreef:Piet Puk schreef:Nou bij 'beoordelen' lijkt me dat niet echt goed. Volgens mij kan daar weinig zegen op rusten.Tiberius schreef:Daar lijkt het wel op ja. Dan komt er toch nog iets goeds uit deze trieste situatie.
Daar heb je gelijk in. Mijn intentie om gisteren één preek van deze predikant te beluisteren was ook niet echt geestelijk te noemen. Maar door het trieste bericht was ik wat geprikkeld omdat ik deze predikant in het verleden vaker heb gehoord en vaak door zijn prediking aangesproken werd was ik nieuwsgierig geworden of zijn prediking anders was geworden.
Dat is gelukkig niet zo en tijdens de preek was het echt goed. Omdat het min of meer vervolgstof was heb ik toen de middagdienst ook beluisterd. Met zegen!!
Owja, omdat er boven water gemodereerd wordt roddelen we onder water verder…Bezorgd schreef:Zie pb.Tiberius schreef:Het verbaast me ook dat dit bij ds. Brugge gebeurt.
+1Simon0612 schreef:Owja, omdat er boven water gemodereerd wordt roddelen we onder water verder…Bezorgd schreef:Zie pb.Tiberius schreef:Het verbaast me ook dat dit bij ds. Brugge gebeurt.
-1Elganador schreef:+1Simon0612 schreef:Owja, omdat er boven water gemodereerd wordt roddelen we onder water verder…Bezorgd schreef:Zie pb.Tiberius schreef:Het verbaast me ook dat dit bij ds. Brugge gebeurt.
Alle dingen stichten niet, broeders.