Vandaar dat hij ook mee ging met de buitenverbanders?CvdW schreef:Nee, ds. de Groot leerde dat gedoopte kinderen van gelovige ouders onder het verbond zijn.
Gereformeerde Gemeenten
-
Re: Gereformeerde Gemeenten
Daar waren andere redenen voor.Geytenbeekje schreef:Vandaar dat hij ook mee ging met de buitenverbanders?CvdW schreef:Nee, ds. de Groot leerde dat gedoopte kinderen van gelovige ouders onder het verbond zijn.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
Oké, dus zijn theologie en zijn visie op de doop werd dan wel geaccepteerd binnen de GGiN?pierre27 schreef:Daar waren andere redenen voor.Geytenbeekje schreef:Vandaar dat hij ook mee ging met de buitenverbanders?CvdW schreef:Nee, ds. de Groot leerde dat gedoopte kinderen van gelovige ouders onder het verbond zijn.
Zeker. Hij werd door ds. Mallan geschorst om andere redenen. Maar we raken zeer of topic.Geytenbeekje schreef:Oké, dus zijn theologie en zijn visie op de doop werd dan wel geaccepteerd binnen de GGiN?pierre27 schreef:Daar waren andere redenen voor.Geytenbeekje schreef:Vandaar dat hij ook mee ging met de buitenverbanders?CvdW schreef:Nee, ds. de Groot leerde dat gedoopte kinderen van gelovige ouders onder het verbond zijn.
Ds. J. de Groot was een oprecht man, recht door zee. Vandaag de dag wordt er in De Wachter Sions geadverteerd met een prekenboek van ds. De Groot: Zeer geschikt voor leesdiensten in vacante gemeenten.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Je fantasie speelt je parten Ad. De GGiN kreeg in de jaren voor 1980 klachten over de preken van ds. v d Berg. Ds. Wink en de Groot en de andere predikanten onderschreven die klachten. Ds. Mallan probeerde zo lang mogelijk de boel te sussen. Nadat of de classis of de synode de prediking van ds. v d Berg veroordeeld had draaide ds. Wink opeens om en was het toen plotseling met ds. v d Berg eens. Ds. de Groot ging toen met ds. Wink mee en het resultaat was een scheuring.Ad Anker schreef:Zeker. Hij werd door ds. Mallan geschorst om andere redenen. Maar we raken zeer of topic.Geytenbeekje schreef: Oké, dus zijn theologie en zijn visie op de doop werd dan wel geaccepteerd binnen de GGiN?
Het is allemaal in ieder geval off topic.
Dat moet voor 1980 zijn geweest, want in dat jaar viel de scheur.... (die gelukkig op de meeste plaatsen is gedicht)gallio schreef:Je fantasie speelt je parten Ad. De GGiN kreeg in de jaren voor 1980 klachten over de preken van ds. v d Berg. Ds. Wink en de Groot en de andere predikanten onderschreven die klachten. Ds. Mallan probeerde zo lang mogelijk de boel te sussen. Nadat of de classis of de synode de prediking van ds. v d Berg veroordeeld had draaide ds. Wink opeens om en was het toen plotseling met ds. v d Berg eens. Ds. de Groot ging toen met ds. Wink mee en het resultaat was een scheuring.Ad Anker schreef:Zeker. Hij werd door ds. Mallan geschorst om andere redenen. Maar we raken zeer of topic.Geytenbeekje schreef: Oké, dus zijn theologie en zijn visie op de doop werd dan wel geaccepteerd binnen de GGiN?
gallio schreef:Je fantasie speelt je parten Ad. De GGiN kreeg in de jaren voor 1980 klachten over de preken van ds. v d Berg. Ds. Wink en de Groot en de andere predikanten onderschreven die klachten. Ds. Mallan probeerde zo lang mogelijk de boel te sussen. Nadat of de classis of de synode de prediking van ds. v d Berg veroordeeld had draaide ds. Wink opeens om en was het toen plotseling met ds. v d Berg eens. Ds. de Groot ging toen met ds. Wink mee en het resultaat was een scheuring.Ad Anker schreef:Zeker. Hij werd door ds. Mallan geschorst om andere redenen. Maar we raken zeer of topic.Geytenbeekje schreef: Oké, dus zijn theologie en zijn visie op de doop werd dan wel geaccepteerd binnen de GGiN?

Klopt, de precise timeline weet ik zo niet maar wel dat in 1980 de bom barstte.-DIA- schreef:Dat moet voor 1980 zijn geweest, want in dat jaar viel de scheur.... (die gelukkig op de meeste plaatsen is gedicht)gallio schreef:Je fantasie speelt je parten Ad. De GGiN kreeg in de jaren voor 1980 klachten over de preken van ds. v d Berg. Ds. Wink en de Groot en de andere predikanten onderschreven die klachten. Ds. Mallan probeerde zo lang mogelijk de boel te sussen. Nadat of de classis of de synode de prediking van ds. v d Berg veroordeeld had draaide ds. Wink opeens om en was het toen plotseling met ds. v d Berg eens. Ds. de Groot ging toen met ds. Wink mee en het resultaat was een scheuring.Ad Anker schreef:Zeker. Hij werd door ds. Mallan geschorst om andere redenen. Maar we raken zeer of topic.Geytenbeekje schreef: Oké, dus zijn theologie en zijn visie op de doop werd dan wel geaccepteerd binnen de GGiN?
Tja, ik loop al wat langer op deze planeet rond dan jij. Ik weet nog heel wat van heel dichtbij.Ad Anker schreef:gallio schreef:Je fantasie speelt je parten Ad. De GGiN kreeg in de jaren voor 1980 klachten over de preken van ds. v d Berg. Ds. Wink en de Groot en de andere predikanten onderschreven die klachten. Ds. Mallan probeerde zo lang mogelijk de boel te sussen. Nadat of de classis of de synode de prediking van ds. v d Berg veroordeeld had draaide ds. Wink opeens om en was het toen plotseling met ds. v d Berg eens. Ds. de Groot ging toen met ds. Wink mee en het resultaat was een scheuring.Ad Anker schreef:Zeker. Hij werd door ds. Mallan geschorst om andere redenen. Maar we raken zeer of topic.Geytenbeekje schreef: Oké, dus zijn theologie en zijn visie op de doop werd dan wel geaccepteerd binnen de GGiN?Deze lezing had ik nog nooit gehoord. Wel fantasierijk.
Misschien was je toen zelf nog niet eens geboren?
Wie zou er eigenlijk langer meelopen op het kerkelijk erf? Ik denk dat ik ook niet de jongste meer ben.gallio schreef: Tja, ik loop al wat langer op deze planeet rond dan jij. Ik weet nog heel wat van heel dichtbij.
O ja... Nou dat weer.gallio schreef: Tja, ik loop al wat langer op deze planeet rond dan jij. Ik weet nog heel wat van heel dichtbij.

-
- Verbannen
Ik wist niet dat onze broeder van overzee al zó oud was. Dan zal hij ondertussen wel bejaard zijn zeker?Ad Anker schreef:O ja... Nou dat weer.gallio schreef: Tja, ik loop al wat langer op deze planeet rond dan jij. Ik weet nog heel wat van heel dichtbij.
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Mijn ervaring binnen de GG is dat zulke persberichten zeker geen voorstelling geven van de realiteit. Vind het daarom lastig om er conclusies aan te verbinden.Herman schreef:Dat zou kunnen. Maar dan is het persbericht niet volledig.BSH schreef:... terwijl de voor ons zichtbare gevolgen alleen door de dominee gedragen mogen worden.Herman schreef:Dat zou kunnen. Ik denk hier vooral aan de woorden 'vruchtbare samenwerking'. Dat wijst toch op duidelijke betrokkenheid van twee partijen terwijl de gevolgen alleen door de dominee gedragen mogen worden.helma schreef:Het onderzoek zal uitgewezen hebben dat dat daar geen reden voor is.