De SGP - een open partij

Ambtenaar

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Ambtenaar »

Job schreef: 30 mei 2025, 12:07
Maar beredeneer je dat vooral vanuit: ze moeten de gevolgen dan maar dragen? Of is het omdat je het zelf graag wilt?
De helft van het electoraat is vrouw. Dat moet de SGP ook in ogenschouw nemen, naar dat lijkt de conservatieve kant niet in overweging te nemen. Het kan zo maar zijn dat er meer vrouwen gaan afhaken.
CvdW

Bericht door CvdW »

CvdW schreef: 30 mei 2025, 09:51
Henk J schreef: 30 mei 2025, 09:46
Ambtenaar schreef: 30 mei 2025, 09:13 Precies, ze moeten het standpunt herzien zodat ook vrouwen de SGP in het parlement kunnen vertegenwoordigen.
Volgens mij kunnen vrouwen al wel op de lijst van de TK komen, de rechterlijke uitspraak maakte geen onderscheid tussen raadsleden en kamerleden dacht ik. Dat is dan wel in strijd met artikel 10 maar dat is een vrouwelijk raadslid ook.
SGP volgt dus standpunt van de rechter. Doen ze er goed aan om minstens 1 vrouw op de lijst TK te zetten. Of je het nu leuk vind of niet. Anders kun je echt problemen verwachten.
Maar beredeneer je dat vooral vanuit: ze moeten de gevolgen dan maar dragen? Of is het omdat je het zelf graag wilt?
Even teruglezen.
Job

Bericht door Job »

CvdW schreef: 30 mei 2025, 12:28
Henk J schreef: 30 mei 2025, 09:46
Volgens mij kunnen vrouwen al wel op de lijst van de TK komen, de rechterlijke uitspraak maakte geen onderscheid tussen raadsleden en kamerleden dacht ik. Dat is dan wel in strijd met artikel 10 maar dat is een vrouwelijk raadslid ook.
SGP volgt dus standpunt van de rechter. Doen ze er goed aan om minstens 1 vrouw op de lijst TK te zetten. Of je het nu leuk vind of niet. Anders kun je echt problemen verwachten.
Even teruglezen.
Ik heb het goed gelezen, maar raak wat in verwarring. Je lijkt erop tegen, vrouwen in primominente politieke functies, maar pleit nu wel voor vrouwen. Dat komt wat over als: wie zijn billen brandt moet dan maar op de blaren zitten. Maar die blaren, daar kun je de partij toch niet voor over hebben? Ik zou zeggen: laten we kijken hoe we de schade nog zoveel mogelijk kunnen beperken.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef: 30 mei 2025, 12:28
De helft van het electoraat is vrouw. Dat moet de SGP ook in ogenschouw nemen, naar dat lijkt de conservatieve kant niet in overweging te nemen. Het kan zo maar zijn dat er meer vrouwen gaan afhaken.
SGP is al beetje op pipulistische tour met Stoffer en kornuiten, maar ik zie toch graag dat ze daar van afstappen en inhoud niet aanpassen wat kiezers willen.
Als kiezers iets anders willen stemmen ze maar ergens anders op.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

parsifal schreef: 30 mei 2025, 12:53
Ambtenaar schreef: 30 mei 2025, 12:28
SGP is al beetje op pipulistische tour met Stoffer en kornuiten, maar ik zie toch graag dat ze daar van afstappen en inhoud niet aanpassen wat kiezers willen.
Als kiezers iets anders willen stemmen ze maar ergens anders op.
Noem eens een voorbeeld waar ze inhoud aanpassen aan wat de kiezer wil?
CvdW

Bericht door CvdW »

Job schreef: 30 mei 2025, 12:44
CvdW schreef: 30 mei 2025, 12:28
Even teruglezen.
Ik heb het goed gelezen, maar raak wat in verwarring. Je lijkt erop tegen, vrouwen in primominente politieke functies, maar pleit nu wel voor vrouwen. Dat komt wat over als: wie zijn billen brandt moet dan maar op de blaren zitten. Maar die blaren, daar kun je de partij toch niet voor over hebben? Ik zou zeggen: laten we kijken hoe we de schade nog zoveel mogelijk kunnen beperken.
Als er niet gehandeld wordt overeenkomstig Gods Woord dan moeten we teugkeren. Ja, ik weet het de rechter heeft een uitspraak gedaan, maar deze moeten we niet volgen als we van mening zijn dat het niet naar Gods Woord is. Wanneer dit betekent dat SGP niet mee kan bestaan dienen we bidstond te houden en de Heere te vragen wat de weg is die we gaan moeten. De Heere zal uitkomst geven.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

CvdW schreef: 30 mei 2025, 17:10 Als er niet gehandeld wordt overeenkomstig Gods Woord dan moeten we teugkeren. Ja, ik weet het de rechter heeft een uitspraak gedaan, maar deze moeten we niet volgen als we van mening zijn dat het niet naar Gods Woord is. Wanneer dit betekent dat SGP niet mee kan bestaan dienen we bidstond te houden en de Heere te vragen wat de weg is die we gaan moeten. De Heere zal uitkomst geven.
In dit geval volgt de SGP niet de Bijbel. Op grond daarvan valt slecht te beargumenteren dat vrouwen geen rol in de politiek zouden kunnen hebben.
Job

Bericht door Job »

https://www.rd.nl/artikel/1109239

Heldere weergave van de huidige stand van zaken, denk ik. Deze kwestie gaat de SGP nog wel wat hoofdbrekens geven. Met een SGP afdeling Vlissingen die een soort van dreigt dat ze scherp in de gaten gaan houden of 'hun Lilian' bij de eerstvolgende Tweede Kamerverkiezingen gelijk behandeld wordt als anderen, heeft de SGP een vervelende luis in de pels. Dwingelandij.
MGG

Bericht door MGG »

Job schreef: 31 mei 2025, 10:35 https://www.rd.nl/artikel/1109239

Heldere weergave van de huidige stand van zaken, denk ik. Deze kwestie gaat de SGP nog wel wat hoofdbrekens geven. Met een SGP afdeling Vlissingen die een soort van dreigt dat ze scherp in de gaten gaan houden of 'hun Lilian' bij de eerstvolgende Tweede Kamerverkiezingen gelijk behandeld wordt als anderen, heeft de SGP een vervelende luis in de pels. Dwingelandij.
Op basis van gelijke behandeling acht ik de kans minimaal. Als boegbeeld maak zij meer kans.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Wat is dwingelandij?
Job

Bericht door Job »

Ambtenaar schreef: 31 mei 2025, 17:06

Wat is dwingelandij?
Dat.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Job schreef: 31 mei 2025, 17:20
Dat.
Heb je het artikel gelezen? Dit bestuur wil kennelijk niet het gesprek aan. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. En dat is precies wat dit op termijn gaat opleveren. Conservatieven die met de hakken in het zand gaan, zoals jij, en de meer gematigde groep die langzaam zal afhaken vanwege dit standpunt van de partij.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ambtenaar schreef:
Dat.
Heb je het artikel gelezen? Dit bestuur wil kennelijk niet het gesprek aan. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. En dat is precies wat dit op termijn gaat opleveren. Conservatieven die met de hakken in het zand gaan, zoals jij, en de meer gematigde groep die langzaam zal afhaken vanwege dit standpunt van de partij.
Ik denk niet dat ze afhaken. Maar geduldig wachten tot in de besturen de omslag zal plaatsvinden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Maanenschijn schreef: 31 mei 2025, 18:42 Ik denk niet dat ze afhaken. Maar geduldig wachten tot in de besturen de omslag zal plaatsvinden.
Nee? Ik kan me voorstellen dat met name vrouwen versneld zullen afhaken. Maar mijn referentiekader is vrij beperkt, in mijn omgeving is het aantal SGP-stemmers vrij drastisch gedaald sinds Pim Fortuyn.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Maanenschijn schreef: 31 mei 2025, 18:42
Ambtenaar schreef:
Dat.
Ik denk niet dat ze afhaken. Maar geduldig wachten tot in de besturen de omslag zal plaatsvinden.
Denk je Maanenschijn dat er een omslag gaat komen in de besturen?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie