Ik vind deze zin in zo een omstandigheid toch wat vreemd aandoen. Blijkbaar is het moeilijk geweest dat mensen de minste wilde(n) zijn. Om dan van 2 kanten de Heere aan te roepen, zou dat nu echt een gezegende bede kunnen zijn?Bezorgd schreef:Donderdag 7 juli jl. heeft de Classis Rijssen in besloten zitting vergaderd over de aanvraag tot losmaking van ds. A.A. Brugge van de Gereformeerde Gemeente Doetinchem.
Na uitvoerig overleg heeft de classisvergadering node, met groot verdriet en leedwezen het ingrijpende besluit genomen ds. A.A. Brugge per direct los te maken van de Gereformeerde Gemeente Doetinchem. Dit op grond van artikel 11 van de DKO en het advies van de aanwezige deputaten artikel 49 DKO, omdat predikant en kerkenraad niet meer tot een vruchtbare samenwerking konden komen.
Het losmakingsbesluit houdt o.a. in dat ds. A.A. Brugge per direct beroepbaar is.
Het is onze hartelijke wens en bede dat de Heere, de Koning van Zijn Kerk, de gemeente Doetinchem met zijn kerkenraad en ds. A.A. Brugge met zijn gezin in deze moeilijke omstandigheden naar de rijkdom van Zijn barmhartigheid wil ondersteunen. Hij mocht Zijn kennelijke hulp en wijsheid in de onbekende weg die voorligt, naar Zijn voorzienige leiding willen doen ervaren.
Het moderamen van de Classis Rijssen van de Gereformeerde Gemeenten.
https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... doetinchem
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
-
Hoe verdrietig het ook is, fijn dat dit besluit op deze manier is genomen en dat ds. Brugge in een andere gemeente verder kan. Het is niet verschrikkelijk uit de hand gelopen, zoals bij ds. Bredeweg in Kruiningen, ds. Van Voorden in Opheusden en ds. Pater in Ridderkerk.
-
We leven allemaal in een gebroken werkelijkheid. Daarin komen soms losmakingen voor omdat de verbinding niet meer vruchtbaar is. Dat kan dan op een andere plaats toch wel?
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Of het een gezegende bede is, weet ik natuurlijk niet.Zeeuw schreef:Ik vind deze zin in zo een omstandigheid toch wat vreemd aandoen. Blijkbaar is het moeilijk geweest dat mensen de minste wilde(n) zijn. Om dan van 2 kanten de Heere aan te roepen, zou dat nu echt een gezegende bede kunnen zijn?Bezorgd schreef:Donderdag 7 juli jl. heeft de Classis Rijssen in besloten zitting vergaderd over de aanvraag tot losmaking van ds. A.A. Brugge van de Gereformeerde Gemeente Doetinchem.
Na uitvoerig overleg heeft de classisvergadering node, met groot verdriet en leedwezen het ingrijpende besluit genomen ds. A.A. Brugge per direct los te maken van de Gereformeerde Gemeente Doetinchem. Dit op grond van artikel 11 van de DKO en het advies van de aanwezige deputaten artikel 49 DKO, omdat predikant en kerkenraad niet meer tot een vruchtbare samenwerking konden komen.
Het losmakingsbesluit houdt o.a. in dat ds. A.A. Brugge per direct beroepbaar is.
Het is onze hartelijke wens en bede dat de Heere, de Koning van Zijn Kerk, de gemeente Doetinchem met zijn kerkenraad en ds. A.A. Brugge met zijn gezin in deze moeilijke omstandigheden naar de rijkdom van Zijn barmhartigheid wil ondersteunen. Hij mocht Zijn kennelijke hulp en wijsheid in de onbekende weg die voorligt, naar Zijn voorzienige leiding willen doen ervaren.
Maar het kan best zijn dat ds. Brugge niet klikte met een aantal of alle kerkenraadsleden. Karakters kunnen botsen, en hoe steviger persoonlijkheid/-heden, hoe harder de botsing.
Dan lijkt me dit geen verkeerde wens en bede. En een verstandige manier om uit het conflict te komen.
Ja, botsingen kunnen voorkomen. Maar ik heb het, wellicht te romantische, beeld dat je er op basis van de verbondenheid in Christus dan toch gewoon samen uit zou moeten komen.Tiberius schreef:Of het een gezegende bede is, weet ik natuurlijk niet.Zeeuw schreef:Ik vind deze zin in zo een omstandigheid toch wat vreemd aandoen. Blijkbaar is het moeilijk geweest dat mensen de minste wilde(n) zijn. Om dan van 2 kanten de Heere aan te roepen, zou dat nu echt een gezegende bede kunnen zijn?Bezorgd schreef:Donderdag 7 juli jl. heeft de Classis Rijssen in besloten zitting vergaderd over de aanvraag tot losmaking van ds. A.A. Brugge van de Gereformeerde Gemeente Doetinchem.
Maar het kan best zijn dat ds. Brugge niet klikte met een aantal of alle kerkenraadsleden. Karakters kunnen botsen, en hoe steviger persoonlijkheid/-heden, hoe harder de botsing.
Dan lijkt me dit geen verkeerde wens en bede. En een verstandige manier om uit het conflict te komen.
Dat zou mooi zijn. Toch lukt dat niet altijd, zie Paulus en Barnabas in Handelingen 15.
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat zou kunnen. Ik denk hier vooral aan de woorden 'vruchtbare samenwerking'. Dat wijst toch op duidelijke betrokkenheid van twee partijen terwijl de gevolgen alleen door de dominee gedragen mogen worden.helma schreef:Het onderzoek zal uitgewezen hebben dat dat daar geen reden voor is.Herman schreef:Mijn eerste idee is waarom de kerkenraad dan ook niet terugtreedt?
Die bede zou zomaar verhoord kunnen zijn door zo snel tot losmaking en beroepbaarstelling te komen.Zeeuw schreef:Ik vind deze zin in zo een omstandigheid toch wat vreemd aandoen. Blijkbaar is het moeilijk geweest dat mensen de minste wilde(n) zijn. Om dan van 2 kanten de Heere aan te roepen, zou dat nu echt een gezegende bede kunnen zijn?Bezorgd schreef:Donderdag 7 juli jl. heeft de Classis Rijssen in besloten zitting vergaderd over de aanvraag tot losmaking van ds. A.A. Brugge van de Gereformeerde Gemeente Doetinchem.
... terwijl de voor ons zichtbare gevolgen alleen door de dominee gedragen mogen worden.Herman schreef:Dat zou kunnen. Ik denk hier vooral aan de woorden 'vruchtbare samenwerking'. Dat wijst toch op duidelijke betrokkenheid van twee partijen terwijl de gevolgen alleen door de dominee gedragen mogen worden.helma schreef:Het onderzoek zal uitgewezen hebben dat dat daar geen reden voor is.Herman schreef:Mijn eerste idee is waarom de kerkenraad dan ook niet terugtreedt?
Dat zou kunnen. Maar dan is het persbericht niet volledig.BSH schreef:... terwijl de voor ons zichtbare gevolgen alleen door de dominee gedragen mogen worden.Herman schreef:Dat zou kunnen. Ik denk hier vooral aan de woorden 'vruchtbare samenwerking'. Dat wijst toch op duidelijke betrokkenheid van twee partijen terwijl de gevolgen alleen door de dominee gedragen mogen worden.helma schreef:Het onderzoek zal uitgewezen hebben dat dat daar geen reden voor is.Herman schreef:Mijn eerste idee is waarom de kerkenraad dan ook niet terugtreedt?
Volgens mij heb je geen idee wat je zegt. Praat eens met een ambtsdragers die in zo'n situatie gezeten heeft. De klap is voor beide kanten zwaar en het houdt nu niet op. De dominee zit zonder gemeente en hoogst waarschijnlijk neemt een deel van de gemeente het de kerkenraad kwalijk dat hun dominee weg is. Ik weet zeker dat een deel van de kerkenraad zelf het liefst de makkelijkste weg zouden kiezen en gewoon gemeente lid worden. Alleen er is zoiets als roeping en verantwoordelijkheid.Herman schreef:Dat zou kunnen. Ik denk hier vooral aan de woorden 'vruchtbare samenwerking'. Dat wijst toch op duidelijke betrokkenheid van twee partijen terwijl de gevolgen alleen door de dominee gedragen mogen worden.helma schreef:Het onderzoek zal uitgewezen hebben dat dat daar geen reden voor is.Herman schreef:Mijn eerste idee is waarom de kerkenraad dan ook niet terugtreedt?
Hoe het ook moge zijn, deze dingen zijn geen reclame voor een kerk, die toch al onder een vergrootglas ligt. Ik vind het een droevige zaak als bv. als twee personen niet meer door één deur kunnen.
Ik (even terzijde opgemerkt) heb ook nooit kunnen begrijpen hoe bv. ds. de Groot (van de zustergemeenten van de GG) werd meegesleept met de zogenaamde buitenverband-gemeenten.
Ik (even terzijde opgemerkt) heb ook nooit kunnen begrijpen hoe bv. ds. de Groot (van de zustergemeenten van de GG) werd meegesleept met de zogenaamde buitenverband-gemeenten.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
De geschiedenis leert anders, me dunkt.Zeeuw schreef:Ja, botsingen kunnen voorkomen. Maar ik heb het, wellicht te romantische, beeld dat je er op basis van de verbondenheid in Christus dan toch gewoon samen uit zou moeten komen.
Ook de dominee heeft een roeping en een verantwoordelijkheid. Ik kom voor zijn rechtspositie op in een ingewikkeld spel waarin een vage en subjectieve begrippen als vertrouwen en samenwerking blijkbaar indicatoren zijn waarop getoetst wordt. En dan wordt het vrij simpel. De kerkenraad die de beste man heeft beroepen, heeft een bepaalde verantwoordelijkheid genomen waarvan nu blijkt dat alles anders ligt dan eerst. Dat mag wat mij betreft tot consequenties leiden.Elganador schreef:Volgens mij heb je geen idee wat je zegt. Praat eens met een ambtsdragers die in zo'n situatie gezeten heeft. De klap is voor beide kanten zwaar en het houdt nu niet op. De dominee zit zonder gemeente en hoogst waarschijnlijk neemt een deel van de gemeente het de kerkenraad kwalijk dat hun dominee weg is. Ik weet zeker dat een deel van de kerkenraad zelf het liefst de makkelijkste weg zouden kiezen en gewoon gemeente lid worden. Alleen er is zoiets als roeping en verantwoordelijkheid.
De gemeente kan in 3 jaar tijd alle ambtsdragers wegstemmen. In de bij mij bekende situaties is dat niet gebeurt, dus blijkbaar was de behoefte er niet. Overigens vind ik het als geheel aftreden na een incident symboolpolitiek. 9 vd 10 keer draagt dat weinig tot niets bij aan de oplossing. (Zien we in zowel de politiek als in het bedrijfsleven.)Herman schreef:Ook de dominee heeft een roeping en een verantwoordelijkheid. Ik kom voor zijn rechtspositie op in een ingewikkeld spel waarin een vage en subjectieve begrippen als vertrouwen en samenwerking blijkbaar indicatoren zijn waarop getoetst wordt. En dan wordt het vrij simpel. De kerkenraad die de beste man heeft beroepen, heeft een bepaalde verantwoordelijkheid genomen waarvan nu blijkt dat alles anders ligt dan eerst. Dat mag wat mij betreft tot consequenties leiden.Elganador schreef:Volgens mij heb je geen idee wat je zegt. Praat eens met een ambtsdragers die in zo'n situatie gezeten heeft. De klap is voor beide kanten zwaar en het houdt nu niet op. De dominee zit zonder gemeente en hoogst waarschijnlijk neemt een deel van de gemeente het de kerkenraad kwalijk dat hun dominee weg is. Ik weet zeker dat een deel van de kerkenraad zelf het liefst de makkelijkste weg zouden kiezen en gewoon gemeente lid worden. Alleen er is zoiets als roeping en verantwoordelijkheid.