Gereformeerde Gemeenten

Mistig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Ik twijfel of ik dit moet doen. Maar er wordt expliciet om gevraagd.

Het eerste wat in me opkomt is een vraag over hoe de dames zich kleden tijdens een strandwandeling van de +16 JV. Daar waren nooit problemen mee; Dan opeens wel.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
pierre27

Bericht door pierre27 »

Mistig schreef:Ik twijfel of ik dit moet doen. Maar er wordt expliciet om gevraagd.

Het eerste wat in me opkomt is een vraag over hoe de dames zich kleden tijdens een strandwandeling van de +16 JV. Daar waren nooit problemen mee; Dan opeens wel.
Op zich een goede vraag, ik kan me voorstellen dat wanneer je dit soort vragen die er nooit eerder waren hoort gaat denken waar komt dit vandaan. Maar om te stellen dat die mensen dan beter op hun oude plek konden blijven vind te kort door bocht. Met jou zijn er nog enkele refoforummers die hun gemeente of voormalige gemeente zien veranderen. Zeker wanneer je niks met dergelijke veranderingen of standpunten hebt kan ik me het goed voorstellen dat je je dan minder op je plek gaat voelen. Dan kan er een moment komen waarin je besluit je geestelijk heil ergens anders te zoeken. En meestal lukt dat dan aardig zover dat te zien is.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ararat

Bericht door Ararat »

pierre27 schreef:
Mistig schreef:Ik twijfel of ik dit moet doen. Maar er wordt expliciet om gevraagd.

Op zich een goede vraag, ik kan me voorstellen dat wanneer je dit soort vragen die er nooit eerder waren hoort gaat denken waar komt dit vandaan. Maar om te stellen dat die mensen dan beter op hun oude plek konden blijven vind te kort door bocht. Met jou zijn er nog enkele refoforummers die hun gemeente of voormalige gemeente zien veranderen. Zeker wanneer je niks met dergelijke veranderingen of standpunten hebt kan ik me het goed voorstellen dat je je dan minder op je plek gaat voelen. Dan kan er een moment komen waarin je besluit je geestelijk heil ergens anders te zoeken. En meestal lukt dat dan aardig zover dat te zien is.
Dat de vraag gesteld wordt (zeker zoals mistig deze formuleert) zou ik geen punt vinden, maar dat er nu opeens wel problemen van komen wel.
GGotK

Bericht door GGotK »

Als zo'n vraag als eerste bij je opkomt, dan moet je toch eerst bij je zelf ten rade gaan.
GGotK

Bericht door GGotK »

https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... -studenten

De tekst is nu opgeluisterd met 2 kleurrijke foto's. Verdrietig dat er geen studenten konden worden toegelaten, want ik dacht dat het curatorium aldaar tijdens de afgelopen 2 jaren niet kon vergaderen hierover i.v.m corona.
DDD

Bericht door DDD »

pierre27 schreef:

Maar dat is natuurlijk een belachelijke gang van zaken. Een soort koekoeksjongen.
Job

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

GGotK schreef:https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... -studenten

De tekst is nu opgeluisterd met 2 kleurrijke foto's. Verdrietig dat er geen studenten konden worden toegelaten, want ik dacht dat het curatorium aldaar tijdens de afgelopen 2 jaren niet kon vergaderen hierover i.v.m corona.
Haha, je opmerking over "kleurrijke foto's" lokte me naar de website en bezorgde me een brede lach en dat nog voor tienen 's morgens ;-). Hoewel het bericht verder natuurlijk treurig is.
Tom

Bericht door Tom »

Is er al (openbaar) nieuws naar aanleiding van de extra classisvergadering Rijssen die gisteren is gehouden?
newton

Gereformeerde Gemeenten

Bericht door newton »

Tom schreef:Is er al (openbaar) nieuws naar aanleiding van de extra classisvergadering Rijssen die gisteren is gehouden?
Was het openbaar dat er een extra classisvergadering zou zijn?

Doetinchem is classis Rijssen. 1+1 is vaak 2
Silo

Bericht door Silo »

Bruna schreef:Ook een lichte daling. Uit de GGiN kwamen bijvoorbeeld in Opheusden grote aantallen over.
Aan de andere kant zijn er dan ook weer veel vertrekkers.

Ik kan het artikel niet geheel lezen, wellicht staat er een verklaring.

https://www.rd.nl/artikel/978515-ledent ... ht-in-2021
In mijn gemeente vertrekken ook getrouwde stellen of jonge gezinnen omdat ze het niet zien zitten om kinderen in de GG groot te brengen. Verschilt natuurlijk per ds. en gemeente, maar ik begrijp dit deels wel. Door de vaak dogmatische insteek i.c.m. een bepaalde voordracht gaan preken totaal over kinderhoofden heen. Wil je die verantwoordelijk als ouder dragen? Er zijn de laatste maanden ook gezinnen naar een "zwaardere" hhg gegaan. Dat wil wel wat zeggen. Ik denk dat dit landelijk ook wel speelt.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Silo schreef:
Bruna schreef:Ook een lichte daling. Uit de GGiN kwamen bijvoorbeeld in Opheusden grote aantallen over.
Aan de andere kant zijn er dan ook weer veel vertrekkers.

Ik kan het artikel niet geheel lezen, wellicht staat er een verklaring.

https://www.rd.nl/artikel/978515-ledent ... ht-in-2021
In mijn gemeente vertrekken ook getrouwde stellen of jonge gezinnen omdat ze het niet zien zitten om kinderen in de GG groot te brengen. Verschilt natuurlijk per ds. en gemeente, maar ik begrijp dit deels wel. Door de vaak dogmatische insteek i.c.m. een bepaalde voordracht gaan preken totaal over kinderhoofden heen. Wil je die verantwoordelijk als ouder dragen? Er zijn de laatste maanden ook gezinnen naar een "zwaardere" hhg gegaan. Dat wil wel wat zeggen. Ik denk dat dit landelijk ook wel speelt.
Maar waar is de taak hier van de ouders? Je kan natuurlijk de voordracht en dogmatische insteek als reden noemen, maar ouders hebben beloofd hun kinderen te onderwijzen. Ik krijg dan het idee dat daar ook iets misgaat.
DDD

Bericht door DDD »

Het gaat er gewoon om dat het volgens hen in de gemiddelde GG moeilijker is om je kinderen tot geloof in Jezus te brengen dan in een andere, meer bijbelgetrouwe kerkgemeente.

Maar het vervelende is vervolgens dat het gras niet zo groen blijkt als het er uitzag. En vervolgens start een verbetertraject in de nieuwe kerkelijke gemeente of het nieuwe kerkverband/kerkgenootschap. Ik ben er niet zo enthousiast over. Ik zie er weinig goeds van.
pierre27

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Het gaat er gewoon om dat het volgens hen in de gemiddelde GG moeilijker is om je kinderen tot geloof in Jezus te brengen dan in een andere, meer bijbelgetrouwe kerkgemeente.

Maar het vervelende is vervolgens dat het gras niet zo groen blijkt als het er uitzag. En vervolgens start een verbetertraject in de nieuwe kerkelijke gemeente of het nieuwe kerkverband/kerkgenootschap. Ik ben er niet zo enthousiast over. Ik zie er weinig goeds van.
Zowaar het geheel met je eens DDD, wellicht vanuit een andere invalshoek.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GGotK

Bericht door GGotK »

Student Middendorp en student Boersma zijn geslaagd voor hun examens.
https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... beroepbaar
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Prachtig artikel in de Terdege van deze week met ds. J.B. Zippro uit Terneuzen!
Plaats reactie