Gereformeerde Gemeenten

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:GG-lid, ik stel jouw een vraag: Bijvoorbeeld: Waarom eet een aap met zijn handen? Jij antwoord: Wil je nu werkelijk beweren dat een aap niet met zijn handen eet?

Tja, zo kun je lang blijven praten.

En dat het je niet verdriet rechtzinnige volzinnen neer te schrijven hier, was me al duidelijk. Maar ik gun je dit genoegen. :)
Het valt me nog mee dat je niet over een discussietruc begint.

Maar ik stop er over. Ik heb wel wat beters te doen. Al die herhalingen hier wordt ik langzamerhand wel een beetje zat.

En blijkbaar weten jullie dat ik vaak niet de verleiding kam weerstaan om toch te reageren. :oO
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ach toch. Geen antwoorden. Jammer!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:GG-lid, ik stel jouw een vraag: Bijvoorbeeld: Waarom eet een aap met zijn handen? Jij antwoord: Wil je nu werkelijk beweren dat een aap niet met zijn handen eet?

En dat het je niet verdriet rechtzinnige volzinnen neer te schrijven hier, was me al duidelijk. Maar ik gun je dit genoegen. :)

Maar ik stop er over. Ik heb wel wat beters te doen. Al die herhalingen hier wordt ik langzamerhand wel een beetje zat.

En blijkbaar weten jullie dat ik vaak niet de verleiding kam weerstaan om toch te reageren. :oO
Maar die rechtzinnige volzinnen word je niet een beetje zat?
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

GerefGemeente-lid schreef:Willen jullie nu werkelijk beweren dat al die kerkenraadsleden al die mensen die de kerk verlaten hebben figuurlijk gezien met droge ogen hebben zien gaan?

Ik weet zeker dat er heel veel verdriet is en ook soms schuld over hen die de gemeente verlieten. Ook kerkenraadsleden zijn mensen met een gevoel en met emoties.

Desalniettemin geef ik nogmaals de uitspraak door van een geachte oud-herder en -leraar uit de gemeente alhier: Ik weet dat het gereformeerd belijden in de Gereformeerde Gemeenten soms gebrekkig functioneert. De Gereformeerde Gemeenten zijn een moeder met veel gebreken. (...) ... wie God zijn Vader noemt, noemt de kerk zijn moeder. Die moeder mag je pas verlaten als ze een ontaarde moeder is geworden, zoals de Rooms Katholieke kerk in de tijd van de Reformatie was, die haar kinderen vervolgde en verslond. Daarom mocht men haar verlaten. Zo oordeelde Calvijn, de man van het gereformeerd belijden.
Welnu, ik ken geen GG die een ontaarde moeder is, en dus ben ik van mening dat het niet goed is om dan de kerk te verlaten.

Deze visie was ook terug te vinden in de zoekfuncties, maar het is mij niet verdrietig dit nog eenmaal duidelijk te herhalen. ::bye
Het is misschien wel goed dat Calvijn er verder op na geslagen wordt. Het stopt namelijke niet bij bovenstaande citaat en de mooie zinnen van deze paragraaf, maar in de Institutie gaat Calvijn verder. In een nu gesloten draadje heb ik daar eea van geciteerd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:

Nee hoor. Ik heb ze zelf niet geschreven hé? Het is een citaat.
refo

Bericht door refo »

Over daling van ledentallen gesproken: als ik ons gemeenteboekje bekijk, kan ik zo wel 20 leden en doopleden aanwijzen die niet meer komen, maar er nog wel in staan. Op 1600 betekent dat 1%. Als je dat zou mogen doortrekken op de landelijke cijfers, is het getal van 107.000 wel 10.000 te hoog.
En in Gouda is er wel actief beleid om deze mensen na te lopen. In andere gemeenten is het standpunt van de kerkenraad: zolang ze niet bedanken, laten we ze staan. Het percentage zou landelijk nog wat hoger kunnen zijn.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Je zit een 0 verkeerd met je 10.000. 1% van 107.000 = 1.070
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:

Nee hoor. Ik heb ze zelf niet geschreven hé? Het is een citaat.
Dat is nu echt eens eerlijk. Mensen napraten en citaten cherrypicken ipv zelf antwoorden geven die getuigen van enige reflectie. Het komt bekend voor :)
Ararat

Bericht door Ararat »

Ad Anker schreef:
Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef:En we moeten ook niet vergeten dat het proces van vertrek naar een andere kerkverband voor sommigen door de Coronacrisis wellicht sneller is gegaan.
En de inhoud van de prediking? Of het gebrek aan pastoraat?
Ik prikkel een beetje. Je kunt leden zien vertrekken en direct oorzaken buiten onze invloed en onze kerk zoeken. Dat is makkelijk. Maar dat zal toch echt het enige niet zijn. Een bepaalde vorm van zelfreflectie zou best wenselijk zijn. Ik zie dat eigenlijk weinig gebeuren. Jij wel?
Wordt er in het jaarboek wel duiding aan gegeven? Ben ik wel benieuwd naar!
pierre27

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:
Bezorgd schreef:Ik vind de ledendaling nu wel meevallen.
Zorgelijker is de grote instroom van rechts. Het versterkt de koers die ingeslagen wordt waar veel bezwaarden toch al moeite mee hebben.
Ik ben het hiermee eens. Dat is een belangrijk probleem. Maar ik zie ook niet veel zelfreflectie naar buiten toe hoor.
Ik vind ook de ledendaling wel meevallen, en wat de instroom betreft ben ik daar natuurlijk blij mee. Instroom van links zal immers minder vanzelfsprekend zijn. Moeilijker vind ik het beoordelen of de zelfreflectie er is. Wat ik ervan hoor is het er wel.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ararat

Bericht door Ararat »

Wanneer 'vertrekkers' per definitie worden gezien als fout, zondig en hoogmoedig, is het makkelijk om gekwetst, bezorgd of boos te zijn en lijkt zelfreflectie onnodig.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ararat schreef:Wanneer 'vertrekkers' per definitie worden gezien als fout, zondig en hoogmoedig, is het makkelijk om gekwetst, bezorgd of boos te zijn en lijkt zelfreflectie onnodig.
Gelukkig gaat die vlieger voor veel vertrekkers waarschijnlijk niet op.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Ditbenik schreef:Ik denk dat er in alle provincies nog wel ruimte is waar de GG kan uitbreiden maar ik weet inderdaad ook een provincie waar geen GG is. Ook geen (Oud)ger.gem(in Ned) of een HHG. Alleen 1 CGK en 3 GKV's. En ik ben bang dat alleen die ene CGK nog actief iets doet aan evangelisatie.
Een van die drie GKV's is een NGKV. De GKV in die plaats, naast de toenmalige NGK, is trouwens ontstaan vanuit een missionair initiatief vanuit de van oorsprong enige GKV in deze provincie Aangezien zowel de GKV als de NGK klein waren zijn ze een aantal jaar geleden samen gegaan (volgend jaar gaan trouwens de beide kerkverbanden weer herenigen). Het is een fijne gemeente.

Ook de derde GKV heeft zijn oorsprong in een initiatief vanuit de "oorspronkelijke" GKV. Dus die gemeente van de GKV is erg actief geweest. Besef dat wel.

Los hiervan verricht de HHK evangelisatiewerk in de enige plaats van ons land waar ze een buitenlands dialect spreken. Ik sluit niet uit (lees: hoop en bid) dat dit initiatief tot een "eigen" gemeente uitgroeit.

Verder is er nog een reformatorische gemeente waarvan ik niet weet of ze bij een kerkverband zijn aangesloten. Wel denk ik dat zij veel verwantschap met de HHK hebben.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

pierre27 schreef: Ik vind ook de ledendaling wel meevallen, en wat de instroom betreft ben ik daar natuurlijk blij mee.
Waarom ben je blij met die instroom als ik vragen mag?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Waarom elk jaar zoveel aandacht voor de ledenaantallen?
Plaats reactie