Gereformeerde Gemeenten

Henk J

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

Job schreef:Om mee te kunnen lijden en leven wil je het naadje van de kous weten? Wat voegt dat voor jou toe aan nu al weten dat het daar niet goed gaat?
Het maakt nogal verschil of er persoonlijke omstandigheden zijn dat de plaatselijke predikant niet voor kan gaan of dat er onenigheid is. Voor buitenstaanders is het inderdaad niet echt van belang, maar ik hoop dat er naar de gemeente toe wel openheid wordt gegeven. Niet alles kan altijd bekend gemaakt worden maar openheid is vaak in eerste instantie pijnlijk maar uiteindelijk wel beter. Kletsverhalen ontstaan er altijd en soms verlaten mensen een kerk op basis van kletsverhalen die door de juiste openheid voorkomen hadden kunnen worden.
Job

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Henk J schreef:
Job schreef:Om mee te kunnen lijden en leven wil je het naadje van de kous weten? Wat voegt dat voor jou toe aan nu al weten dat het daar niet goed gaat?
Het maakt nogal verschil of er persoonlijke omstandigheden zijn dat de plaatselijke predikant niet voor kan gaan of dat er onenigheid is. Voor buitenstaanders is het inderdaad niet echt van belang, maar ik hoop dat er naar de gemeente toe wel openheid wordt gegeven. Niet alles kan altijd bekend gemaakt worden maar openheid is vaak in eerste instantie pijnlijk maar uiteindelijk wel beter. Kletsverhalen ontstaan er altijd en soms verlaten mensen een kerk op basis van kletsverhalen die door de juiste openheid voorkomen hadden kunnen worden.
Dat is waar, de gemeente heeft recht op zoveel mogelijk openheid. Maar een willekeurige Job of CvdW of wie dan ook in het land hebben niets met de inhoudelijke details te maken. En het zal iedereen wel duidelijk zijn dat het natuurlijk helemaal niet met gezinsomstandigheden of gezondheidszorgen van de predikant te maken heeft als hij wel in andere gemeenten kan voorgaan maar niet in eigen gemeente en zelfs geen geloofsbelijdenis afneemt. Dat kan een kind begrijpen zonder de inhoudelijke details te weten.

Ik hoop dat de gemeenteleden van D. kracht krijgen in deze weg, maar ook standvastigheid om geen details te delen met nieuwsgierigen in den lande.

Om me kwetsbaar op te stellen: ik voel net als bij Kruiningen ook een bepaalde weetgraagheid. Ik stel me de vraag waarom en kom er niet goed achter. Zuivere koffie is het alleen niet.
Henk J

Bericht door Henk J »

Zag pas net dat ds. Brugge wel elders voorgaat, dan zijn persoonlijke omstandigheden inderdaad niet aan de orde.
Nou ja, wat voor ons als buitenstaanders nodig is om te weten horen we vast wel een keer.
Enige nieuwsgierigheid is de mens wel eigen, maar we moeten ons altijd afvragen of de betreffende informatie voor ons van belang is.
JvW

Bericht door JvW »

Op dit moment is het niet van belang. Wel lijkt me dat er na verloop van tijd iets over gezegd zal moeten worden, hij is immers ook beroepbaar voor andere gemeenten.
Ik bedoel met er iets over zeggen meer in het kader van waar deze situatie uit is ontstaan, zonder alle details en dergelijke waar niemand van buiten de belanghebbenden iets mee te maken heeft.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
CvdW

Bericht door CvdW »

Henk J schreef:Zag pas net dat ds. Brugge wel elders voorgaat, dan zijn persoonlijke omstandigheden inderdaad niet aan de orde.
Nou ja, wat voor ons als buitenstaanders nodig is om te weten horen we vast wel een keer.
Enige nieuwsgierigheid is de mens wel eigen, maar we moeten ons altijd afvragen of de betreffende informatie voor ons van belang is.
Als het om een leerverschil is het wel van belang om dit landelijk te weten.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

CvdW schreef:
Henk J schreef:Zag pas net dat ds. Brugge wel elders voorgaat, dan zijn persoonlijke omstandigheden inderdaad niet aan de orde.
Ik kan je gerust stellen, dat is het in ieder geval niet. Er zal t.z.t. wel meer informatie over komen, dat kan niet anders.
Tom

Bericht door Tom »

Job schreef:Dat is waar, de gemeente heeft recht op zoveel mogelijk openheid. Maar een willekeurige Job of CvdW of wie dan ook in het land hebben niets met de inhoudelijke details te maken. En het zal iedereen wel duidelijk zijn dat het natuurlijk helemaal niet met gezinsomstandigheden of gezondheidszorgen van de predikant te maken heeft als hij wel in andere gemeenten kan voorgaan maar niet in eigen gemeente en zelfs geen geloofsbelijdenis afneemt. Dat kan een kind begrijpen zonder de inhoudelijke details te weten.

Ik hoop dat de gemeenteleden van D. kracht krijgen in deze weg, maar ook standvastigheid om geen details te delen met nieuwsgierigen in den lande.

Om me kwetsbaar op te stellen: ik voel net als bij Kruiningen ook een bepaalde weetgraagheid. Ik stel me de vraag waarom en kom er niet goed achter. Zuivere koffie is het alleen niet.
Een kerkverband bestaat niet uit losse zandkorrels. In de Saambinder verschijnt figuurlijk al een pastoriezorg wanneer ds X zijn grote teen gebroken heeft. Natuurlijk heeft vooral de lokale gemeente recht op alle ins en outs, dus we zijn het grotendeels eens. In de GG ben je echter zo met elkaar verbonden dat het niet gek is dat er hier vragen gesteld worden over situaties in andere gemeenten en dat mensen benieuwd zijn. Een kerkverband ben je samen.
Job

Bericht door Job »

Tom schreef:
Job schreef:Dat is waar, de gemeente heeft recht op zoveel mogelijk openheid. Maar een willekeurige Job of CvdW of wie dan ook in het land hebben niets met de inhoudelijke details te maken. En het zal iedereen wel duidelijk zijn dat het natuurlijk helemaal niet met gezinsomstandigheden of gezondheidszorgen van de predikant te maken heeft als hij wel in andere gemeenten kan voorgaan maar niet in eigen gemeente en zelfs geen geloofsbelijdenis afneemt. Dat kan een kind begrijpen zonder de inhoudelijke details te weten.

Een kerkverband bestaat niet uit losse zandkorrels. In de Saambinder verschijnt figuurlijk al een pastoriezorg wanneer ds X zijn grote teen gebroken heeft. Natuurlijk heeft vooral de lokale gemeente recht op alle ins en outs, dus we zijn het grotendeels eens. In de GG ben je echter zo met elkaar verbonden dat het niet gek is dat er hier vragen gesteld worden over situaties in andere gemeenten en dat mensen benieuwd zijn. Een kerkverband ben je samen.
Klopt zeker. De vraag is alleen waarom "we" zo graag willen weten wát de problemen zijn. Ik kan me hoogstens nog voorstellen dat dat van belang is voor gemeenten die overwegen ds. Brugge te gaan beroepen, maar verder kan ik niks verzinnen.
Bruna

Bericht door Bruna »

FlyingEagle schreef:
CvdW schreef:
Ik kan je gerust stellen, dat is het in ieder geval niet. Er zal t.z.t. wel meer informatie over komen, dat kan niet anders.
Er komt tzt meer informatie maar je weet al wel dat het geen leerverschil is?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Bruna schreef:
FlyingEagle schreef:
CvdW schreef: Als het om een leerverschil is het wel van belang om dit landelijk te weten.
Het lijkt me dat je een predikant dan schorst voor een bepaalde periode en niet in andere gemeenten laat voorgaan.
DDD

Bericht door DDD »

Er kan toch een verschil zijn wat niet bij de gemeente past. Maar in dit geval zal het wel iets anders zijn. Misschien is er gewoon ruzie of onenigheid. Dat kan een keer gebeuren. Het is erg spijtig dat in de Gereformeerde Gemeente na een openbaar conflict zelden een succesvol traject van boete en verzoening is. Terwijl dat wel het goede voorbeeld zou zijn.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Bruna schreef:
FlyingEagle schreef:
CvdW schreef:
Ja klopt, dat is ook wat ik ervan weet.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Hier e.e.a. geknipt. Werd vrij onverkwikkelijk.
KB_

Bericht door KB_ »

https://www.rd.nl/artikel/978533-curato ... nopleiding
Hier helaas geen studenten toegelaten. Ik maak me zorgen over de toekomst van de NRC.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

KB_ schreef:https://www.rd.nl/artikel/978533-curato ... nopleiding
Hier helaas geen studenten toegelaten. Ik maak me zorgen over de toekomst van de NRC.
Als ik het zo zie heeft de NRC in verhouding meer predikanten dan de GG, lijkt het wel. Ook wel veel gemeenten die geen dominee kunnen betalen (in hun eentje)
Plaats reactie