Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

-DIA-

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

mulder schreef:
-DIA- schreef:Zondagmorgen:
Ik ben mijn aantekenbriefje kwijt, dus ik kan er niet zoveel over zeggen.
ik dacht ooit gelezen te hebben dat u of uw predikant tegen het schrijven was tijdens de kerkdienst?
Heb ik wel eens gehoord, ja. Maar meerderen doen het wel. Niet de hele preek vanzelf, maar enkele puntjes.
Ik geloof ook niet dat dit erg is, dat lijkt me een persoonlijke gedachte.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

Onze eigen predikant Ds. A.J. Mensink preekte in de morgendienst over Markus 16:15 En Hij zei tegen hen: Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen.
Als thema stond boven de preek: IEDEREEN MOET HET HOREN!
(Eens in de zoveel tijd hebben wij in onze gemeente een ochtenddienst waarop de kinderen zich doormiddel van een voorbereidingsboekje, wat ze de zondag ervoor krijgen, kunnen voorbereiden. Deze diensten worden in samenwerking met de dominee voorbereid door de commissie Kind en Eredienst. Dit was zo'n dienst.)

In de avonddienst preekte ds. P. Wijnberger uit Bleiswijk over de gelijkenis van de onbarmhartige knecht naar aanleiding van Mattheus 18: 21-35.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:
mulder schreef:
-DIA- schreef:Zondagmorgen:
Ik ben mijn aantekenbriefje kwijt, dus ik kan er niet zoveel over zeggen.
ik dacht ooit gelezen te hebben dat u of uw predikant tegen het schrijven was tijdens de kerkdienst?
Heb ik wel eens gehoord, ja. Maar meerderen doen het wel. Niet de hele preek vanzelf, maar enkele puntjes.
Ik geloof ook niet dat dit erg is, dat lijkt me een persoonlijke gedachte.
Intussen heb ik het briefje met aantekeningen gevonden,
maar of het veel nut doet om het alsnog te plaatsen,
vraag ik me wel af...
huisman

Bericht door huisman »

Morgendienst: Psalm 1 een ernstige psalm die duidelijk de twee wegen leert. Dominee kwam niet klaar met de tekst en hoopt komende zondag verder deze psalm te bepreken.

Middagdienst:: bevestiging ambtsdragers met 1 Korinthe 15:58
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
helma

Bericht door helma »

Zaterdag op de instructiedag voor de wakers werd deze tekst genoemd: 1-Korinthe 15: 58 -" Zo dan, mijn geliefde broeders! Zijt standvastig, onbewegelijk, altijd overvloedig zijnde in het werk des Heeren, als die weet, dat uw arbeid niet ijdel is in den Heere." Daar bleef ik over nadenken, niet alleen aangaande het werk bij de abortuskliniek maar ook met betrekking op het moederschap. Zondag in de middagdienst bevestigde de dominee de nieuwe ambtsbroeders met deze tekst. Hij betrok Psalm 126 erbij, 5 Die met tranen zaaien, zullen met gejuich maaien.
6 Die het zaad draagt, dat men zaaien zal, gaat al gaande en wenende; maar voorzeker zal hij met gejuich wederkomen, dragende zijn schoven.
Was voor mij erg bemoedigend. En ook dat het niet 'mijn' werk is, maar ' het werk des Heeren'.
samanthi

Bericht door samanthi »

huisman schreef:Morgendienst: Psalm 1 een ernstige psalm die duidelijk de twee wegen leert. Dominee kwam niet klaar met de tekst en hoopt komende zondag verder deze psalm te bepreken.

Middagdienst:: bevestiging ambtsdragers met 1 Korinthe 15:58
Herkenbaar voor deze predikant, er een tweede preek aan koppelen. :)
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Gisterochtend ging de preek over 1 Petrus 1:3-5
3 Geloofd zij de God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, Die naar Zijn grote barmhartigheid ons heeft wedergeboren, tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden.
4 Tot een onverderfelijke, en onbevlekkelijke, en onverwelkelijke erfenis, die in de hemelen bewaard is voor u.
5 Die in de kracht Gods bewaard wordt door het geloof tot de zaligheid, die bereid is, om geopenbaard te worden in den laatsten tijd.

Aan alles was merkbaar dat de dominee ernaar uitzag om zelf deze erfenis ten volle te mogen genieten!
- Niet meer zo actief -
aggieoudje

Gisterenmorgen preekte Ds. C.J. v/d Plas emeritus predikant uit Zwijndrecht over Jakob's droom bij Bethel n.a.v. Genesis 28: 10 t/m 22. Als kerntekst koos hij vers 12 Toen droomde hij, en zie, op de aarde stond een ladder, waarvan de top de hemel raakte, en zie, de engelen van God klommen daarlangs omhoog en omlaag.

In de avonddienst ging onze eigen predikant Ds. A.J. Mensink verder met de behandeling van de Catechismus, met deze keer Zondag 3.
De schriftlezing was uit Psalm 51 en Romeinen 5:12 t/m21 Als kernteksten bij deze preek koos hij Psalm 51: 7&12 Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen. Schep mij een rein hart, o God, en vernieuw in mijn binnenste een standvastige Geest.
Als thema schreef hij boven deze catechismuspreek: BODEMPROCEDURE
Een scherpe, diepe maar ook fijne preek!
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
helma

Bericht door helma »

Wij hadden gistermorgen deel 2 van de preek van vorige week over Psalm 1; deze keer in combinatie met Jeremia 17: 5-8. Twee wegen schetst de Bijbel ons, de weg van de rechtvaardige (die is welgelukzalig) en de weg van de goddeloze ( die is rampzalig). s Middags vervolgde de dominee de catechismusprediking. Hij ging verder met Zondag 11; aan de hand van Galaten 1:1-12/Galaten 6:14-18. De Naam Jezus; wat betekent dat Hij een volkomen Zaligmaker is, maar ook dat Hij de enige Zaligmaker is. Rijke maar ook scherpe preek.
aggieoudje

Gisterenmorgen preekte Ds. W. Arkeraats, em. Predikant uit Hardinxveld Giessendam over Genesis 50: 22-26 Over het sterven van Jozef. Als thema schreef hij boven de preek Wat Jozef zegt geeft troost.
De punten hierbij: 1. Ondanks de dood 2. Dankzij de dood

In de avonddienst preekte onze oud predikant Ds. J.J. Verhaar(nu emeritus te Krimpen a/d IJssel) over Johannes 16: 23 en 24 En op die dag zult u Mij niets vragen. Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Alles wat u de Vader zult bidden in Mijn Naam, zal Hij u geven. Tot nu toe hebt u niets gebeden in Mijn Naam; bid, en u zult ontvangen, opdat uw blijdschap volkomen zal worden.
De punten bij zijn preek waren: 1. Vragende discipelen 2. Biddende discipelen 3. Ontvangende discipelen 4. Blijde discipelen
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Morgendienst
Tekst:
LUKAS 8 : 54-55
Thema:
DE OPWEKKING VAN HET DOCHTERTJE VAN JAÏRUS
1. De nood voor die opwekking
2. De onmogelijkheid tot die opwekking
3. De heerlijkheid in die opwekking

Middagdienst
Leesdienst, preek van ds. H. Ligtenberg
Tekst:
LUKAS 7 : 14-15
Thema:
DE OPWEKKING VAN EEN DODE
1. Het leven tegenover de dood
2. Het leven triomferend over de dood

Avonddienst
ZONDAG 34 vr/antw 94-95
Thema:
HET EERSTE GEBOD
1. Het Voorwerp van dat gebod
2. De inhoud van dat gebod
3. De verloochening van dat gebod
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind het wel wat vreemd om over God als Voorwerp te spreken. Dat klinkt nou niet bijster eerbiedig.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik vind het wel wat vreemd om over God als Voorwerp te spreken. Dat klinkt nou niet bijster eerbiedig.
Het is foutief met een Hoofdletter geschreven: Zo lief als mij mijner ziele zaligheid is... Het gaat dus over de ziel. Úw ziel, míjn ziel... voor een ieder zo persoonlijk, zó lief als mijn mij de zaligheid van mijn eigen ziel is... Begrijpt u? Zo werd ook genoemd: De mobiele telefoons, internet... Een vorm van massale afgoderij zoals die op dit moment voorkomt. Vraag maar eens af: Heb ik de computer liever dan mijn eigen ziel? Waar besteed ik meer tijd aan? Onze ziel moet zich alleen maar richten op God... Onzer ziele zaligheid. Ik weet het, dan gaat niemand vrijuit.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Ik vind het wel wat vreemd om over God als Voorwerp te spreken. Dat klinkt nou niet bijster eerbiedig.
Het is foutief met een Hoofdletter geschreven: Zo lief als mij mijner ziele zaligheid is... Het gaat dus over de ziel. Úw ziel, míjn ziel... voor een ieder zo persoonlijk, zó lief als mijn mij de zaligheid van mijn eigen ziel is... Begrijpt u? Zo werd ook genoemd: De mobiele telefoons, internet... Een vorm van massale afgoderij zoals die op dit moment voorkomt. Vraag maar eens af: Heb ik de computer liever dan mijn eigen ziel? Waar besteed ik meer tijd aan? Onze ziel moet zich alleen maar richten op God... Onzer ziele zaligheid. Ik weet het, dan gaat niemand vrijuit.
Afgoderij....massale afgoderij....
Mobiele telefoons, internet...
Zondag 34, vraag 95
Wat is afgoderij?
Afgoderij is, in de plaats des enigen waren Gods, die zich in zijn Woord geopenbaard heeft,
of benevens Hem, iets anders verzinnen of hebben, waarop de mens zijn vertrouwen zet.

Beste DIA,
Wijlen Ds. A.D. Muilwijk zei eens: een ieder heeft wel een pop om mee te spelen: zelfs met zijn/haar dominee, eigen bevinding, etc.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

SecorDabar schreef:
-DIA- schreef:
Afgoderij....massale afgoderij....
Mobiele telefoons, internet...
Zondag 34, vraag 95
Wat is afgoderij?
Afgoderij is, in de plaats des enigen waren Gods, die zich in zijn Woord geopenbaard heeft,
of benevens Hem, iets anders verzinnen of hebben, waarop de mens zijn vertrouwen zet.

Beste DIA,
Wijlen Ds. A.D. Muilwijk zei eens: een ieder heeft wel een pop om mee te spelen: zelfs met zijn/haar dominee, eigen bevinding, etc.
Dat is waar... Maar het wordt niet zoveel meer zo opgemerkt, zo het mij voorkomt.
Gesloten