Gereformeerde Gemeenten

Job

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Mistig schreef:
Job schreef:Klaaswaal betaalt langer door denk ik.

Hoe zit dat met het emeritaat van ds. K.? Hij preekt morgen al afscheid, het emeritaat gaat in op 1 mei. Hoe werkt dat?
Dat is niet ongebruikelijk. Hij neemt zijn vrije dagen op waarschijnlijk. Zoals bij veel werkgevers gebeurt.
Oke, begrijpelijk.
Maar wat is je functie dan nog die laatste tien dagen?
Mannetje

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Gewoon, predikant.
- Niet meer zo actief -
Job

Bericht door Job »

Mannetje schreef:Gewoon, predikant.
Inderdaad, gemeenteloos predikant, wat je na je emeritaatsdatum ook bent. Dan kun je toch net zo goed direct na je afscheidsdienst met emeritaat? Als je toch ook nog drie maanden traktement krijgt. Ik begrijp het verschil niet zo goed. Al zou het ook wel met de verbouwing van Hardinxveld te maken kunnen hebben, ik zag in de SB dat ze per zondag elders gaan kerken.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Job schreef:
Inderdaad, gemeenteloos predikant, wat je na je emeritaatsdatum ook bent. Dan kun je toch net zo goed direct na je afscheidsdienst met emeritaat? Als je toch ook nog drie maanden traktement krijgt. Ik begrijp het verschil niet zo goed. Al zou het ook wel met de verbouwing van Hardinxveld te maken kunnen hebben, ik zag in de SB dat ze per zondag elders gaan kerken.
Nee, ik bedoel gewoon predikant van de gemeente, tot de officiële datum. Dus als er iets acuuts is kan men nog gewoon een beroep op je doen.
- Niet meer zo actief -
Job

Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Mannetje schreef:
Job schreef:
Nee, ik bedoel gewoon predikant van de gemeente, tot de officiële datum. Dus als er iets acuuts is kan men nog gewoon een beroep op je doen.
Bedankt voor de toelichting.
Adagio

Bericht door Adagio »

Ararat schreef:
Zeeuw schreef:
Herman schreef:Goede Bijbelteksten. Hier begint dus de nieuwe hermeneutiek: gewoon een bepaling in Gods Woord niet meer relevant nemen. Overigens sta ik open voor de doordenking van het begrip onderdanigheid in 21e-eeuwse maatschappelijke situaties. Maar de hoofdlijn moeten we niet loslaten.
Je laatste 2 zinnen onderschrijf ik.
De eerste zin vind ik ook vrij aardig.
Geef mij toch maar de laatste zin. Mits Zeeuw tenminste ook genoeg heeft aan de voorlaatste zin.
Terri

Bericht door Terri »

Maanenschijn schreef:
Erskinees schreef:
Mistig schreef:
Erskinees schreef:Van mij zouden de vrouwen liever vandaag dan morgen mogen meestemmen. Het is jammer dat dit binnen de GG nergens gebeurt en/of dat lokale gemeenten hier niet zelf over mogen beslissen.

Ik zou dan wel graag een paar themapreken over de rol van de vrouw in de kerk en de vrouw in het ambt prefereren, zodat het een ook niet tot het andere leidt. De Bijbel is immers duidelijk dat een vrouw geen ambt kan en mag dienen. Maar stemmen? Daar zou ik een grote voorstander van zijn.
Van harte mee eens met je gehele post. Het is een minachting naar vrouwen. Zeker de vele alleenstaande vrouwen in de christelijke gemeente.

Maar is het zo dat het niet mag? Of durven kerkenraden niet buiten de lijntjes van de gehele GG te gaan?
Ik dacht zelf dat het wel vastgelegd zou zijn in het boek van ds. De Gier. Maar dat is dus niet zo. Wellicht dat het dan wel zo mogen, maar vanwege de traditie lokale kerkenraden dit (nog) niet zo durven uit te voeren.
Zou het niet zo zijn dat de (verstandelijke) herinnering aan de werking van de Heilige Geest in de ziel, heimwee oproept en tot Christus (in de Schrift) uitdrijft? Dat het daarom wel nuttig is om de daden des Heeren te overdenken?
Ik heb het een paar keer gelezen, maar waarop reageer je @Maanenschijn? Ik kan het niet helemaal bij deze discussie over stemmen plaatsen.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Terri schreef:
Maanenschijn schreef:
Erskinees schreef:
Mistig schreef: Van harte mee eens met je gehele post. Het is een minachting naar vrouwen. Zeker de vele alleenstaande vrouwen in de christelijke gemeente.

Maar is het zo dat het niet mag? Of durven kerkenraden niet buiten de lijntjes van de gehele GG te gaan?
Ik dacht zelf dat het wel vastgelegd zou zijn in het boek van ds. De Gier. Maar dat is dus niet zo. Wellicht dat het dan wel zo mogen, maar vanwege de traditie lokale kerkenraden dit (nog) niet zo durven uit te voeren.
Zou het niet zo zijn dat de (verstandelijke) herinnering aan de werking van de Heilige Geest in de ziel, heimwee oproept en tot Christus (in de Schrift) uitdrijft? Dat het daarom wel nuttig is om de daden des Heeren te overdenken?
Ik heb het een paar keer gelezen, maar waarop reageer je @Maanenschijn? Ik kan het niet helemaal bij deze discussie over stemmen plaatsen.
Excuus, ik heb in een verkeerd topic gepost, het was bedoeld in 'Gelezen'. Ik zal het weg halen (als dat nog gaat).
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Iemand enig idee waarom ds. A.B. van der Heiden al bijna 4 weken niet gepreekt heeft?
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

GerefGemeente-lid schreef:Iemand enig idee waarom ds. A.B. van der Heiden al bijna 4 weken niet gepreekt heeft?
Op GerGemInfo staat vast een telefoonnummer. Bel hem even op, zal hij waarderen van een gemeentelid van zijn oude gemeente :D
refo

Bericht door refo »

Piet Puk schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Iemand enig idee waarom ds. A.B. van der Heiden al bijna 4 weken niet gepreekt heeft?
Op GerGemInfo staat vast een telefoonnummer. Bel hem even op, zal hij waarderen van een gemeentelid van zijn oude gemeente :D
En check meteen zijn geboortedatum. Misschien zegt dat iets.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

refo schreef:
Piet Puk schreef:
En check meteen zijn geboortedatum. Misschien zegt dat iets.
Dat zegt niet zoveel. Ds. Harinck preekte zondagmiddag bij ons. Hij is vorige week 89 jaar geworden... 's Morgens was hij in Nieuwerkerk. En hij rijdt nog zelf.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Waarschijnlijk heeft hij daar een rede voor.
Wat mij betreft valt dit wel onder de categorie: Gissen naar privé zaken van dominees.

Over een week gaat het over wat voor overhemd ds xx aanhad gisteren.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
pierre27

Bericht door pierre27 »

HersteldHervormd schreef:
Wat mij betreft valt dit wel onder de categorie: Gissen naar privé zaken van dominees.

Juist, voor je het weet zit je weer met het geleuter in de ouwe-wijven-hoek.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

pierre27 schreef:
HersteldHervormd schreef:

Juist, voor je het weet zit je weer met het geleuter in de ouwe-wijven-hoek.
Ik vind het vooral zeer en zeer ongeestelijk. Wat een taal zeg…

Maarja, HH is natuurlijk dé GG-basher… en dat is dan ook het enige wat team beroepingskwijlers te zeggen heeft.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie