Haha, ik denk niet dat Dia en Pierre het een goed idee vinden. Maar wat mij betreftPiet Puk schreef: Simon, degenen die hun predikant niet goed vinden kunnen zich bij ons melden. Dan hebben wij nog wel een plekje waar ze kunnen komen preken, toch?

Haha, ik denk niet dat Dia en Pierre het een goed idee vinden. Maar wat mij betreftPiet Puk schreef: Simon, degenen die hun predikant niet goed vinden kunnen zich bij ons melden. Dan hebben wij nog wel een plekje waar ze kunnen komen preken, toch?
Je overdrijft wel erg. Het hele concept van een vaste voorganger die jarenlang de enige voorganger is van een gemeente geeft veel problemen. Dat kun je prima onder de aandacht brengen zonder onaardige of onjuiste dingen te schrijven.TSD schreef:Nou, de manier waarop er weer in algemene zin over predikanten wordt gesproken is weinig verheffend.
Je moet het inderdaad maar net treffen dat een predikant ook zijn best nog doet , goed preekt, niet selectief formulieren hertaald enzo. En anders zit je er mee opgescheept, met Gods geroepen knecht welteverstaan. (of zetten we daar voor onszelf dan ook meteen een streep door?)
Het is allemaal net zo opgeschreven dat je nergens de vinger op kunt leggen t.a.v. de grens overgaand, maar het geheel is in elk geval niet om over naar huis te schrijven, vind ik dan.
Ik kan het me wel voorstellen, maar goed, dat leer je wel ook als je jaar in, jaar uit ongeveer het gehele predikantenkorps hoort. En als je soms opziet tegen de prediking van een bepaalde predikant, mag het nog wel eens heel erg meevallen ook, tot mijn grote verwondering.Mistig schreef:Ik ook niet.CvdW schreef:Dit kan ik mij niet voorstellen.Simon0612 schreef:Volgens mij wees ik erop dat men niet zo moet klagen over predikanten. Te meer omdat er ook gemeenten zijn die nooit of al heel lang geen predikant hebben. Om dat te verwoorden als 'beter een slechte predikant als geen predikant' vind ik kwalijk. Dat is niet mijn motto.
Ik kan alleen voor mezelf spreken: ik luister even graag naar al onze predikanten. Hoe wel bespraakt de een of de ander is, hoe direct of gevoelig een ander is, hoe eenvoudig of geleerd maakt mij niet uit.
Toch ken ik ook een aantal mensen die dat hebben (en daarmee gezegend zijn wat mij betreft).
Altijd onbevangen in de kerk kunnen zitten en er nog vaak wat aan hebben ook. Welke predikant er ook voor gaat.
Ik ben ook opgegroeid in een gezin waar er altijd waardering was (voor elke prediking en predikant).
Groot nadeel is wel dat zulke mensen vaak theologisch niet erg onderlegd zijn en dat dus ook in grote verwarring kan brengen (althans bij mij), als je steeds tegenstrijdige dingen hoort (of lijkt te horen).
Je hebt het over mijn gemeente?CvdW schreef:Even vanaf januari 2021 bestudeert wie er geweest zijn. Ik mis niet een enkele naam, maar twee handen zijn te klein.
Ik lees jaar in, jaar uit, dus in één jaar komen bijna alle predikanten langs. Niet dus.GerefGemeente-lid schreef:Je hebt het over mijn gemeente?CvdW schreef:Even vanaf januari 2021 bestudeert wie er geweest zijn. Ik mis niet een enkele naam, maar twee handen zijn te klein.
Ik bedoel vanaf dat we hier vacant zijn hé?
Ik bedoelde wat ik zei. Met deze nadere toevoeging moet dat duidelijk zijn.CvdW schreef:Ik lees jaar in, jaar uit, dus in één jaar komen bijna alle predikanten langs. Niet dus.GerefGemeente-lid schreef:Je hebt het over mijn gemeente?CvdW schreef:Even vanaf januari 2021 bestudeert wie er geweest zijn. Ik mis niet een enkele naam, maar twee handen zijn te klein.
Ik bedoel vanaf dat we hier vacant zijn hé?
Je kan inderdaad prima aandacht vragen voor dat concept zonder onaardige of onjuiste, of ongefundeerde dingen te zeggen. En dat was nu exact wat je aan het doen was (in mijn ogen) door aan te geven dat je het maar net moet treffen met een dominee die wel zijn best doet (!) wel goed preekt (!). Daarmee implicerend dat er nogal wat dominees zijn in jouw kerkverband die niet hun best doen cq. niet goed preken. Ik mis gewoon een stukje respect in die postings. Tenzij je zelf natuurlijk niet door hebt dat je met woorden doorgaans méér zegt dan wat er feitelijk staat, maar dat kan ik me met jou achtergrond niet voorstellen.DDD schreef:Je overdrijft wel erg. Het hele concept van een vaste voorganger die jarenlang de enige voorganger is van een gemeente geeft veel problemen. Dat kun je prima onder de aandacht brengen zonder onaardige of onjuiste dingen te schrijven.TSD schreef:Nou, de manier waarop er weer in algemene zin over predikanten wordt gesproken is weinig verheffend.
Je moet het inderdaad maar net treffen dat een predikant ook zijn best nog doet , goed preekt, niet selectief formulieren hertaald enzo. En anders zit je er mee opgescheept, met Gods geroepen knecht welteverstaan. (of zetten we daar voor onszelf dan ook meteen een streep door?)
Het is allemaal net zo opgeschreven dat je nergens de vinger op kunt leggen t.a.v. de grens overgaand, maar het geheel is in elk geval niet om over naar huis te schrijven, vind ik dan.
Er zijn genoeg predikanten die ik liever niet zondag aan zondag zou horen. Ik heb daarmee niet speciaal een mening over hun roeping, maar wel over hun preken. Misschien kun je toelichten wat je daar nu ongepast aan vindt.
Als je het daar niet mee eens bent, dan kom je vrij makkelijk bij de conclusie van refo. Dus daar was ook weinig wonderlijk aan, naar mijn idee.
Behalve met het stuk 'elke dienst is dan tot zegen', helemaal eens met je.Ad Anker schreef:Preken beluisteren is als parels zoeken. In elke preek zoek en vind je luisterend en biddend naar parels die God je aanreikt. Elke dienst is dan tot zegen.
Dan maakt het niet uit of je een vaste voorganger hebt of veel wisselingen. En ook niet of de dominee veel of weinig gaven heeft. Zo'n luisterhouding is een zegen, kan ik je vertellen.
Ik hoop toch de komende dagen met meer verwachting naar de kerk te gaan!Ad Anker schreef:Preken beluisteren is als parels zoeken. In elke preek zoek en vind je luisterend en biddend naar parels die God je aanreikt. Elke dienst is dan tot zegen.
Dan maakt het niet uit of je een vaste voorganger hebt of veel wisselingen. En ook niet of de dominee veel of weinig gaven heeft. Zo'n luisterhouding is een zegen, kan ik je vertellen.
Het één sluit het ander niet uit. Dit is spijkers op laag water zoeken, ik hou het dan toch maar graag bij die parels en inderdaad, dé Parel.Tiberius schreef:Dat klinkt mooi, maar klopt niet.
Prediking is bediening der verzoening, om maar eens een ouderwetse term te gebruiken, niet een woordenstroom met af en toe een pareltje.
Christus is de grote Parel, Hij moet de inhoud van de prediking zijn; anders deugt het niet.
Welk één sluit welk ander niet uit?Ad Anker schreef:Het één sluit het ander niet uit. Dit is spijkers op laag water zoeken, ik hou het dan toch maar graag bij die parels en inderdaad, dé Parel.Tiberius schreef:Dat klinkt mooi, maar klopt niet.
Prediking is bediening der verzoening, om maar eens een ouderwetse term te gebruiken, niet een woordenstroom met af en toe een pareltje.
Christus is de grote Parel, Hij moet de inhoud van de prediking zijn; anders deugt het niet.