Nee hoor, geen problemen mee. Echter zijn er sommige predikanten waar het heel dik op ligt, ook met het aanpassen van de Bijbel (SV), daar kan ik, als het er echt heel dik op ligt, wel een beetje om zuchten, volgens mij ben je dan een beetje tegen een vertaling aan het schoppen. Maar dat is gevoelsmatig.Ararat schreef:Is het wel of niet wenselijk dat een predikant het formulier 'hertaalt'?
Gereformeerde Gemeenten
-
Re: Gereformeerde Gemeenten
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Het is natuurlijk beter om een hertaald formulier te gebruiken. Maar als je dat niet doet, is het wel het minste dat je een poging doet om het op hoofdlijnen begrijpelijk te maken. Alleen vrees ik dat men niet alle delen hertaalt, alleen die dingen die de voorganger aanstaan. Over de rest leest men haastig heen.Mistig schreef:Ik vind het geen enkel probleem, maar lees dan het hertaalde formulier. Dan voorkom je dit grotendeels.Ararat schreef:Is het wel of niet wenselijk dat een predikant het formulier 'hertaalt'?
Dat is waar, als je een predikant treft die zijn best doet en goed preekt. In een ander geval zit je er jaren mee opgescheept, vooral in kerkgemeenschappen waarin predikanten niet of weinig ruilen.Simon0612 schreef:Soms heb ik het idee dat de grootste klagers zich bevinden in gemeenten waar een predikant staat...
Zouden ze hun zegeningen niet meer tellen? Want ze zijn enorm gezegend ten opzichte van gemeenten waar al tientallen jaren (of nooit) geen predikant heeft gestaan!
Onder het motto: beter een slechte dan géén predikant?Simon0612 schreef:Soms heb ik het idee dat de grootste klagers zich bevinden in gemeenten waar een predikant staat...
Zouden ze hun zegeningen niet meer tellen? Want ze zijn enorm gezegend ten opzichte van gemeenten waar al tientallen jaren (of nooit) geen predikant heeft gestaan!
Ik hou niet zo van dit soort verdraaiingen en insinuaties.refo schreef:Onder het motto: beter een slechte dan géén predikant?Simon0612 schreef:Soms heb ik het idee dat de grootste klagers zich bevinden in gemeenten waar een predikant staat...
Ik zie hier geen verdraaiing of insinuatie.Simon0612 schreef:Ik hou niet zo van dit soort verdraaiingen en insinuaties.refo schreef:Onder het motto: beter een slechte dan géén predikant?

Nou, de manier waarop er weer in algemene zin over predikanten wordt gesproken is weinig verheffend.
Je moet het inderdaad maar net treffen dat een predikant ook zijn best nog doet , goed preekt, niet selectief formulieren hertaald enzo. En anders zit je er mee opgescheept, met Gods geroepen knecht welteverstaan. (of zetten we daar voor onszelf dan ook meteen een streep door?)
Het is allemaal net zo opgeschreven dat je nergens de vinger op kunt leggen t.a.v. de grens overgaand, maar het geheel is in elk geval niet om over naar huis te schrijven, vind ik dan.
Je moet het inderdaad maar net treffen dat een predikant ook zijn best nog doet , goed preekt, niet selectief formulieren hertaald enzo. En anders zit je er mee opgescheept, met Gods geroepen knecht welteverstaan. (of zetten we daar voor onszelf dan ook meteen een streep door?)
Het is allemaal net zo opgeschreven dat je nergens de vinger op kunt leggen t.a.v. de grens overgaand, maar het geheel is in elk geval niet om over naar huis te schrijven, vind ik dan.
Volgens mij wees ik erop dat men niet zo moet klagen over predikanten. Te meer omdat er ook gemeenten zijn die nooit of al heel lang geen predikant hebben. Om dat te verwoorden als 'beter een slechte predikant als geen predikant' vind ik kwalijk. Dat is niet mijn motto.
Ik kan alleen voor mezelf spreken: ik luister even graag naar al onze predikanten. Hoe wel bespraakt de een of de ander is, hoe direct of gevoelig een ander is, hoe eenvoudig of geleerd maakt mij niet uit.
Ik kan alleen voor mezelf spreken: ik luister even graag naar al onze predikanten. Hoe wel bespraakt de een of de ander is, hoe direct of gevoelig een ander is, hoe eenvoudig of geleerd maakt mij niet uit.
Mijn posting was daarom ook zeker niet gericht aan jouSimon0612 schreef:Volgens mij wees ik erop dat men niet zo moet klagen over predikanten. Te meer omdat er ook gemeenten zijn die nooit of al heel lang geen predikant hebben. Om dat te verwoorden als 'beter een slechte predikant als geen predikant' vind ik kwalijk. Dat is niet mijn motto.

Dit kan ik mij niet voorstellen.Simon0612 schreef:Volgens mij wees ik erop dat men niet zo moet klagen over predikanten. Te meer omdat er ook gemeenten zijn die nooit of al heel lang geen predikant hebben. Om dat te verwoorden als 'beter een slechte predikant als geen predikant' vind ik kwalijk. Dat is niet mijn motto.
Daar kan ik helaas niets aan doen.CvdW schreef:Dit kan ik mij niet voorstellen.Simon0612 schreef:Volgens mij wees ik erop dat men niet zo moet klagen over predikanten. Te meer omdat er ook gemeenten zijn die nooit of al heel lang geen predikant hebben. Om dat te verwoorden als 'beter een slechte predikant als geen predikant' vind ik kwalijk. Dat is niet mijn motto.
Ik ook niet.CvdW schreef:Dit kan ik mij niet voorstellen.Simon0612 schreef:Volgens mij wees ik erop dat men niet zo moet klagen over predikanten. Te meer omdat er ook gemeenten zijn die nooit of al heel lang geen predikant hebben. Om dat te verwoorden als 'beter een slechte predikant als geen predikant' vind ik kwalijk. Dat is niet mijn motto.
Toch ken ik ook een aantal mensen die dat hebben (en daarmee gezegend zijn wat mij betreft).
Altijd onbevangen in de kerk kunnen zitten en er nog vaak wat aan hebben ook. Welke predikant er ook voor gaat.
Ik ben ook opgegroeid in een gezin waar er altijd waardering was (voor elke prediking en predikant).
Groot nadeel is wel dat zulke mensen vaak theologisch niet erg onderlegd zijn en dat dus ook in grote verwarring kan brengen (althans bij mij), als je steeds tegenstrijdige dingen hoort (of lijkt te horen).
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Ik hoor onze predikanten geen tegenstrijdige dingen vertellen. Dus ik ben wat dat betreft ook zelden in grote verwarring..Mistig schreef:Ik ook niet.CvdW schreef:Dit kan ik mij niet voorstellen.Simon0612 schreef:Volgens mij wees ik erop dat men niet zo moet klagen over predikanten. Te meer omdat er ook gemeenten zijn die nooit of al heel lang geen predikant hebben. Om dat te verwoorden als 'beter een slechte predikant als geen predikant' vind ik kwalijk. Dat is niet mijn motto.
Toch ken ik ook een aantal mensen die dat hebben (en daarmee gezegend zijn wat mij betreft).
Altijd onbevangen in de kerk kunnen zitten en er nog vaak wat aan hebben ook. Welke predikant er ook voor gaat.
Ik ben ook opgegroeid in een gezin waar er altijd waardering was (voor elke prediking en predikant).
Groot nadeel is wel dat zulke mensen vaak theologisch niet erg onderlegd zijn en dat dus ook in grote verwarring kan brengen (althans bij mij), als je steeds tegenstrijdige dingen hoort (of lijkt te horen).
Helaas kan ik het niet helpen als jullie het niet geloven, maar het is toch echt zo: ik beluister ze allemaal even graag.
Het probleem zal in de eerste zin zitten.
Kun je uitleggen wat je bedoeld?CvdW schreef:Het probleem zal in de eerste zin zitten.