DDD schreef:De morgendiensten zijn in de meeste kerken sowieso drukker dan de avonddiensten. Dus de morgendienst is een betere graadmeter van de omvang van een gemeente.
Klopt wel. Vooral als er een dominee komt die nog niet eerder gekomen is.
Zoals gisteren hier.
Maar 's middags zat de kerk gelukkig nagenoeg even vol. Dus bij ons is daar gelukkig nog geen sprake van.
DDD schreef:De morgendiensten zijn in de meeste kerken sowieso drukker dan de avonddiensten. Dus de morgendienst is een betere graadmeter van de omvang van een gemeente.
Klopt wel. Vooral als er een dominee komt die nog niet eerder gekomen is.
Zoals gisteren hier.
Maar 's middags zat de kerk gelukkig nagenoeg even vol. Dus bij ons is daar gelukkig nog geen sprake van.
Ik denk dat dit in de (Hersteld) Herv. Kerk meer aan de orde is dan in de GG
Ik kan er niets van zeggen, heb ook weleens een eigen dienst geskipt.
GGG038 schreef:Het viel mij recent op dat er predikanten zijn die bij de toediening van het sacrament van de doop behalve de voornaam of voornamen van de dopeling ook de geslachts- of familienaam uitspreken.
Is dit vanuit een oude gewoonte die door deze predikant in ere hersteld is of worden sommige dingen ook naar eigen inzicht gedaan?
Net zoals bepaalde predikanten het doopsformulier gemoderniseerd voorlezen of na de doopsbediening, onder het zingen van Psalm 134, niet de zegen opleggen.
1. Waarom zou je niet de achternaam noemen?
2. Het formulier is de Bijbel niet; enige taalkundige hertaling is toch geen probleem?
3. Mag een ander vers ook? Over het zegengebaar wordt verschillend gedacht. Sommigen zien dit als Rooms.
1. Het is geen verwijt. Maar omdat ik het niet vaak hoor (toch door het gehele land diverse GG gemeenten bezocht), vroeg ik mij of wat de voor- dan wel tegenargumenten zouden zijn.
Vaak worden dopelingen op volgorde van geboorten of op volgorde van achternaam gedoopt. In Genemuiden is het bijv. een 'traditie' dat eerst de jongens gedoopt worden en daarna pas de meisjes. Zo is er in bepaalde gemeenten wellicht ook de traditie om de achternaam te noemen.
2. Zeker niet. Dat was ook mijn punt niet. Ik gaf enkel aan dat er bepaalde predikanten zijn die dit naar eigen inzicht doen tijdens het voorlezen. Aan dit inzicht koppelde ik wel of niet gebruiken van de achternaam.
Hoewel ik voorstander zou zijn van een herschreven formulier dat iedereen kan gebruiken. Ds. Verschuure is vurig tegenstander van de HSV (en bestuurslid van de GBS) maar zijn voorlezen van het Avondsmaalsformulier of het Doopsformulier duurt zolang omdat hij continue stopt tijdens het voorlezen en dan de zin toegelicht of gemoderniseerd opnieuw zegt. Dat nut ontgaat mij. Dit kun je een keer doen, maar iedere maand opnieuw niet.
3. Natuurlijk. Het ging mij niet om het vers dat de gemeente zingt. Ik vroeg mij af, onder welk vers dan ook, waarom de predikant het zegengebaar niet maakt richting de gedoopte kinderen?
Ik neem aan dat geslachts- of familienaam hetzelfde is?
Ik ben niet zo van het kefferen op tradities maar de traditie van eerst de jongens dopen en dan de meisjes vind ik een hele rare.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
GGG038 schreef:Het viel mij recent op dat er predikanten zijn die bij de toediening van het sacrament van de doop behalve de voornaam of voornamen van de dopeling ook de geslachts- of familienaam uitspreken.
Is dit vanuit een oude gewoonte die door deze predikant in ere hersteld is of worden sommige dingen ook naar eigen inzicht gedaan?
Net zoals bepaalde predikanten het doopsformulier gemoderniseerd voorlezen of na de doopsbediening, onder het zingen van Psalm 134, niet de zegen opleggen.
1. Waarom zou je niet de achternaam noemen?
2. Het formulier is de Bijbel niet; enige taalkundige hertaling is toch geen probleem?
3. Mag een ander vers ook? Over het zegengebaar wordt verschillend gedacht. Sommigen zien dit als Rooms.
1. Het is geen verwijt. Maar omdat ik het niet vaak hoor (toch door het gehele land diverse GG gemeenten bezocht), vroeg ik mij of wat de voor- dan wel tegenargumenten zouden zijn.
Vaak worden dopelingen op volgorde van geboorten of op volgorde van achternaam gedoopt. In Genemuiden is het bijv. een 'traditie' dat eerst de jongens gedoopt worden en daarna pas de meisjes. Zo is er in bepaalde gemeenten wellicht ook de traditie om de achternaam te noemen.
2. Zeker niet. Dat was ook mijn punt niet. Ik gaf enkel aan dat er bepaalde predikanten zijn die dit naar eigen inzicht doen tijdens het voorlezen. Aan dit inzicht koppelde ik wel of niet gebruiken van de achternaam.
Hoewel ik voorstander zou zijn van een herschreven formulier dat iedereen kan gebruiken. Ds. Verschuure is vurig tegenstander van de HSV (en bestuurslid van de GBS) maar zijn voorlezen van het Avondsmaalsformulier of het Doopsformulier duurt zolang omdat hij continue stopt tijdens het voorlezen en dan de zin toegelicht of gemoderniseerd opnieuw zegt. Dat nut ontgaat mij. Dit kun je een keer doen, maar iedere maand opnieuw niet.
3. Natuurlijk. Het ging mij niet om het vers dat de gemeente zingt. Ik vroeg mij af, onder welk vers dan ook, waarom de predikant het zegengebaar niet maakt richting de gedoopte kinderen?
Ik neem aan dat geslachts- of familienaam hetzelfde is?
Ik ben niet zo van het kefferen op tradities maar de traditie van eerst de jongens dopen en dan de meisjes vind ik een hele rare.
Ik ben ook zeer verbaasd. Wat een vreemde traditie.
Overigens kon de door @GGG038 genoemde predikant hier juist door het formulier heen ‘razen’. Maar misschien krijgt hij in Genemuiden meer tijd voor zulke diensten.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
windorgel schreef:Ik heb hem in Capelle ook vaak stukjes tekst uit het formulier horen vertalen naar hedendaags Nederlands.
Er stonden nog twee doopdiensten (door ds. Verschuure) online en heb het nageluisterd; maar dit is echt beperkt tot het vertalen of noemen van één woordje af en toe.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Soms heb ik het idee dat de grootste klagers zich bevinden in gemeenten waar een predikant staat...
Zouden ze hun zegeningen niet meer tellen? Want ze zijn enorm gezegend ten opzichte van gemeenten waar al tientallen jaren (of nooit) geen predikant heeft gestaan!
Simon0612 schreef:Soms heb ik het idee dat de grootste klagers zich bevinden in gemeenten waar een predikant staat...
Zouden ze hun zegeningen niet meer tellen? Want ze zijn enorm gezegend ten opzichte van gemeenten waar al tientallen jaren (of nooit) geen predikant heeft gestaan!
Dat zou best kunnen inderdaad. Die lopen vaak ook het meest aan tegen eigenaardigheden/eenzijdigheden (van de predikant).
Maar je hebt gelijk, we mogen best wat dankbaarder zijn met z'n allen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Simon0612 schreef:Soms heb ik het idee dat de grootste klagers zich bevinden in gemeenten waar een predikant staat...
Zouden ze hun zegeningen niet meer tellen? Want ze zijn enorm gezegend ten opzichte van gemeenten waar al tientallen jaren (of nooit) geen predikant heeft gestaan!
Ik weet niet of je nu op mij doelt, maar ik klaag absoluut niet!
GGG038 schreef:
3. Natuurlijk. Het ging mij niet om het vers dat de gemeente zingt. Ik vroeg mij af, onder welk vers dan ook, waarom de predikant het zegengebaar niet maakt richting de gedoopte kinderen?
Er is een heel klein groepje predikanten (volgens mij zowel links als rechts) die zeggen: door de Heilige Doop wordt het kind al gezegend. Zie het doopsformulier. Het zegenen tijdens het zingen is daarmee niet nodig, maar is een verarming van de Heilige Doop. Om die reden doen zij het niet.
Hier heb ik echt nog nooit van gehoord.
Ds. Vreugdenhil doet het inderdaad niet, ook niet als er ambtsdragers worden bevestigd. En ik meen ds. G. Beens ook niet.
Ik herinner me ds. Van Rijswijk bij het laatste gedeelte van de eerste regel zijn armen iets lieten dalen. Dat vond ik ook bijzonder.
Dit maakte ik mij bij een doopdienst door ds. G.J. Baan. Dienst van zondag is nog terug te kijken.
Erskinees schreef:
Er is een heel klein groepje predikanten (volgens mij zowel links als rechts) die zeggen: door de Heilige Doop wordt het kind al gezegend. Zie het doopsformulier. Het zegenen tijdens het zingen is daarmee niet nodig, maar is een verarming van de Heilige Doop. Om die reden doen zij het niet.
Hier heb ik echt nog nooit van gehoord.
Ds. Vreugdenhil doet het inderdaad niet, ook niet als er ambtsdragers worden bevestigd. En ik meen ds. G. Beens ook niet.
Ik herinner me ds. Van Rijswijk bij het laatste gedeelte van de eerste regel zijn armen iets lieten dalen. Dat vond ik ook bijzonder.
Dit maakte ik mij bij een doopdienst door ds. G.J. Baan. Dienst van zondag is nog terug te kijken.
Ik zal as. zondag opletten. Dan zal hij ook bij ons kinderen dopen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Ik zie in het doopformulier ook nergens staan dat de predikant de zegen moet geven?
De gemeente zingt de doopouders geen zegen maar een zegenwens toe (als het ps. 134:3 is dan, ik heb ook jaren meegemaakt dat ps. 105:5 werd gezongen op dit moment).
Ik weet niet waar deze gewoonte vandaan komt, maar het lijkt me een vrije kwestie. En als daar verschillend mee wordt omgegaan is dat een mooie oefening voor ons om met verschillen om te leren gaan.
De handeling van betekenis vindt plaats in de doop zelf, dáár geeft de Heere Zijn zegen.
Jongere schreef:Ik zie in het doopformulier ook nergens staan dat de predikant de zegen moet geven?
De gemeente zingt de doopouders geen zegen maar een zegenwens toe (als het ps. 134:3 is dan, ik heb ook jaren meegemaakt dat ps. 105:5 werd gezongen op dit moment).
Ik weet niet waar deze gewoonte vandaan komt, maar het lijkt me een vrije kwestie. En als daar verschillend mee wordt omgegaan is dat een mooie oefening voor ons om met verschillen om te leren gaan.
De handeling van betekenis vindt plaats in de doop zelf, dáár geeft de Heere Zijn zegen.
Precies. Luister vooral naar de rijke inhoud van het formulier, kijk naar het teken van het water en laat hierdoor je geloof versterkt worden, net als bij het andere sacrament.