Evangelist schreef:1. Waarom zou je niet de achternaam noemen?GGG038 schreef:Het viel mij recent op dat er predikanten zijn die bij de toediening van het sacrament van de doop behalve de voornaam of voornamen van de dopeling ook de geslachts- of familienaam uitspreken.
Is dit vanuit een oude gewoonte die door deze predikant in ere hersteld is of worden sommige dingen ook naar eigen inzicht gedaan?
Net zoals bepaalde predikanten het doopsformulier gemoderniseerd voorlezen of na de doopsbediening, onder het zingen van Psalm 134, niet de zegen opleggen.
2. Het formulier is de Bijbel niet; enige taalkundige hertaling is toch geen probleem?
3. Mag een ander vers ook? Over het zegengebaar wordt verschillend gedacht. Sommigen zien dit als Rooms.
1. Het is geen verwijt. Maar omdat ik het niet vaak hoor (toch door het gehele land diverse GG gemeenten bezocht), vroeg ik mij of wat de voor- dan wel tegenargumenten zouden zijn.
Vaak worden dopelingen op volgorde van geboorten of op volgorde van achternaam gedoopt. In Genemuiden is het bijv. een 'traditie' dat eerst de jongens gedoopt worden en daarna pas de meisjes. Zo is er in bepaalde gemeenten wellicht ook de traditie om de achternaam te noemen.
2. Zeker niet. Dat was ook mijn punt niet. Ik gaf enkel aan dat er bepaalde predikanten zijn die dit naar eigen inzicht doen tijdens het voorlezen. Aan dit inzicht koppelde ik wel of niet gebruiken van de achternaam.
Hoewel ik voorstander zou zijn van een herschreven formulier dat iedereen kan gebruiken. Ds. Verschuure is vurig tegenstander van de HSV (en bestuurslid van de GBS) maar zijn voorlezen van het Avondsmaalsformulier of het Doopsformulier duurt zolang omdat hij continue stopt tijdens het voorlezen en dan de zin toegelicht of gemoderniseerd opnieuw zegt. Dat nut ontgaat mij. Dit kun je een keer doen, maar iedere maand opnieuw niet.
3. Natuurlijk. Het ging mij niet om het vers dat de gemeente zingt. Ik vroeg mij af, onder welk vers dan ook, waarom de predikant het zegengebaar niet maakt richting de gedoopte kinderen?