Ha, leuk, van kerktelefoon naar de kerkelijke weg.Tiberius schreef:Ik denk ook dat dit een foute handelwijze was. Het zou beter geweest zijn om via de kerkelijke weg te proberen invloed uit te oefenen op de prediking. Anderzijds wil ik wel beseffen, dat het vaak heel eenvoudige mensen waren, die niet opgewassen waren tegen de hooggeleerde heren, terwijl men vaak wel goed hoorde, dat er iets niet klopte.Luther schreef:Wat ik van jullie beide weet, is dat jullie (evenals ik) lid zijn in een afgescheiden gemeente. De voorvaderen van deze gemeenten gingen vaak hooguit één keer per zondag, omdat ze het niet konden vinden onder de prediking van de hervormde gemeente waar ze lid waren. Is dat een foute handelwijze geweest?
Van de créche naar de Generale Synode.
Nu zijn de verhoudingen eenvoudig-hooggeleerd omgekeerd, maar het is niet verbeterd.
Want noem me eens één voorbeeld waarin op de kerkelijke weg het gelijk voor de klager was.
Dat is ook een belangrijke reden van het shoppen. Als ik geen jonge jongens had ging ook luisteren naar een intelligente preek. Dan bedoel ik geen hoogeleerde heer. Maar dat hij de indruk wekt de tekst bestudeerd te hebben en een verhaal te hebben. Ik hoef het niet eens met hem eens te zijn. Want ook als je het niet eens bent kun je leren. Misschien zelfs wel meer.