kerktelefoon jonge gezinnen.

refo

Re: kerktelefoon jonge gezinnen.

Bericht door refo »

Tiberius schreef:
Luther schreef:Wat ik van jullie beide weet, is dat jullie (evenals ik) lid zijn in een afgescheiden gemeente. De voorvaderen van deze gemeenten gingen vaak hooguit één keer per zondag, omdat ze het niet konden vinden onder de prediking van de hervormde gemeente waar ze lid waren. Is dat een foute handelwijze geweest?
Ik denk ook dat dit een foute handelwijze was. Het zou beter geweest zijn om via de kerkelijke weg te proberen invloed uit te oefenen op de prediking. Anderzijds wil ik wel beseffen, dat het vaak heel eenvoudige mensen waren, die niet opgewassen waren tegen de hooggeleerde heren, terwijl men vaak wel goed hoorde, dat er iets niet klopte.
Ha, leuk, van kerktelefoon naar de kerkelijke weg.
Van de créche naar de Generale Synode.

Nu zijn de verhoudingen eenvoudig-hooggeleerd omgekeerd, maar het is niet verbeterd.

Want noem me eens één voorbeeld waarin op de kerkelijke weg het gelijk voor de klager was.

Dat is ook een belangrijke reden van het shoppen. Als ik geen jonge jongens had ging ook luisteren naar een intelligente preek. Dan bedoel ik geen hoogeleerde heer. Maar dat hij de indruk wekt de tekst bestudeerd te hebben en een verhaal te hebben. Ik hoef het niet eens met hem eens te zijn. Want ook als je het niet eens bent kun je leren. Misschien zelfs wel meer.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

refo schreef:Als ik geen jonge jongens had ging ook luisteren naar een intelligente preek. Dan bedoel ik geen hoogeleerde heer. Maar dat hij de indruk wekt de tekst bestudeerd te hebben en een verhaal te hebben. Ik hoef het niet eens met hem eens te zijn. Want ook als je het niet eens bent kun je leren. Misschien zelfs wel meer.
Iets leren en voedsel voor de ziel krijgen kan een best groot verschil zijn hoor. En volgens mij zitten we meer voor dat laatste in de kerk.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
refo

Bericht door refo »

Fjodor schreef:
refo schreef:Als ik geen jonge jongens had ging ook luisteren naar een intelligente preek. Dan bedoel ik geen hoogeleerde heer. Maar dat hij de indruk wekt de tekst bestudeerd te hebben en een verhaal te hebben. Ik hoef het niet eens met hem eens te zijn. Want ook als je het niet eens bent kun je leren. Misschien zelfs wel meer.
Iets leren en voedsel voor de ziel krijgen kan een best groot verschil zijn hoor. En volgens mij zitten we meer voor dat laatste in de kerk.
Is 'voedsel voor de ziel' een bijbels verschijnsel.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
huisman

Bericht door huisman »

refo schreef:
Fjodor schreef:
Ja geestelijke spijs en drank zie b.v. 1 Kor 10
3 En allen dezelfde geestelijke spijs gegeten hebben;
4 En allen denzelfden geestelijken drank gedronken hebben; want zij dronken uit de geestelijke steenrots, die volgde ; en de steenrots was Christus
1 Kor 3: 1,2
1 ¶ En ik, broeders, kon tot u niet spreken als tot geestelijken, maar als tot vleselijken, als tot jonge kinderen in Christus.
2 Ik heb u met melk gevoed, en niet met vaste spijs; want gij vermocht toen nog niet; ja, gij vermoogt ook nu nog niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Want noem me eens één voorbeeld waarin op de kerkelijke weg het gelijk voor de klager was.
Het antwoord wat ik je hier op zou kunnen geven is: op zich is dat gunstig, want kennelijk handelen de meeste kerkenraden dergelijke zaken correct af.

Maar ik kan wel verschillende voorbeelden geven, waar appellanten in het gelijk werden gesteld door meerdere vergaderingen. Die voorbeelden moeten jou ook wel bekend zijn. Alleen zoeken die mensen doorgaans niet de publiciteit. (Dat geldt overigens ook voor de meeste appellanten die niet in het gelijk worden gesteld).
Fjodor

Bericht door Fjodor »

refo schreef:
Fjodor schreef:
Rom. 1:16 Want ik schaam mij des Evangelies van Christus niet; want het is een kracht Gods tot zaligheid een iegelijk, die gelooft, eerst den Jood, en ook den Griek.
17 Want de rechtvaardigheid Gods wordt in hetzelve geopenbaard uit geloof tot geloof; gelijk geschreven is: Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven.

Het evangelie is een kracht Gods van geloof tot geloof.
Daarom is het evangelie voedsel voor de ziel. Voor mijn part noem jij het anders, noem het opbouw van het geloof. Maar dat zal dan toch gaan bij het opnieuw bepaald worden bij dat evangelie. En natuurlijk gaan we dan ook dingen leren, maar het evangelie zelf blijft hetgeen dat geestelijk leven geeft en opbouwt.
En dat te horen is een stuk belangrijker dan om steeds weer wat nieuws te leren. Dan moet je op school gaan zitten.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Marnix

Bericht door Marnix »

huisman schreef:
Marnix schreef:Klopt, en iedere trouwdienst is ook een kerkelijke eredienst, moet je dus ook allemaal naar toe.

Mijn punt is dat je de tekst niet zo moet interpreteren dat hoeveel diensten er ook bij komen je ze stuk voor stuk moet blijven bezoeken. Overigens wordt "bijeenkomst" door ons wel uitgelegd als "eredienst" maar volgens mij is het veel breder.

Mijn punt is dat men wel allemaal nieuwe dienst kan gaan bedenken en invoeren en de tekst volgens mij niet aangeeft dat je die dan ook niet moet verzuimen. Paulus schrijft dat de mensen de onderlinge bijeenkomsten niet moeten verzuimen en dat gaat dan ook over de frequentie van de bijeenkomsten van toen... en niet de frequentie van nu.
De Heilige Geest schrijft d.m.v. Paulus dat wij de onderlinge bijeenkomsten niet moeten verzuimen.Dan is zo iemand te vermanen. 2 kerkdiensten per zondag zijn er al honderden jaren in de protestantse traditie. Maar de christen van 2010 heeft aan één genoeg?
En hoe was dat in die 1500 jaar voor de protestantse traditie? Hoe was dat in de eerste gemeenten? Als men er toen aan 1 genoeg had, waarom zou dat nu dan niet meer genoeg zijn? En hoe zit dat met al die mensen die om allerlei redenen geen 2x op een zondag naar de kerk komen? Krijgen die eigenlijk niet genoeg, maar minder dan ze nodig hebben?

Het is volstrekt onzinnig om over genoeg / niet genoeg te praten. Je moet naar de kerk, je mag 2x en ik zal zeker niet zeggen dat dat overbodig is. Maar als men vroeger samen kwam, men 1500 jaar later een 2e dienst heeft bedacht en vervolgens er een eigen wet van maakt dat je daar ook naar toe moet klopt er iets niet in de redenering (en de daar achter hangende wetmatigheid). Men komt op zondag samen. Paulus zegt: Verzuim dat niet. Vervolgens bedenkt men een tweede dienst en dan wordt gesteld dat Paulus al schreef dat je daar ook per se heen moet?

Ik ga graag 2x naar de kerk als ik de mogelijkheid heb, maar ik voel me daar niet toe verplicht. (en gelukkig wordt er ook niet zo mee omgegaan in mijn gemeente)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara

Bericht door Mara »

Had het vorige week nog met iemand erover dat het gebruikelijk was om met kerst ook 4 x te gaan !
2e kerstdag smiddags dan wel zondagsschoolkerstviering, en als je "pech" had kon je dus 6 x, als kerst op maandag en dinsdag viel ;(
Nu zie je al dat 2e paas/pinksterdag wat informeler wordt, anders komt er bijna geen mens meer.
PKN heeft op dankdag alleen savonds dienst (de herv) de ger helemaal niet, die doen het op zondag er even bij.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:Had het vorige week nog met iemand erover dat het gebruikelijk was om met kerst ook 4 x te gaan !
2e kerstdag smiddags dan wel zondagsschoolkerstviering, en als je "pech" had kon je dus 6 x, als kerst op maandag en dinsdag viel ;(
Nu zie je al dat 2e paas/pinksterdag wat informeler wordt, anders komt er bijna geen mens meer.
PKN heeft op dankdag alleen savonds dienst (de herv) de ger helemaal niet, die doen het op zondag er even bij.
Bij ons is het niet zo strak hoor ;)
Als het zo valt dat je 3 dagen achter elkaar kerk kunt hebben, valt er bij ons altijd wel 1 dag af.
Bijv. als 2e kerstdag op zaterdag valt hebben wij zaterdags, dan geen kerk, hooguit kerstfeest voor de kinderen, maar dat word bij ons ook wel op een vrijdagavond ervoor gedaan.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:... en als je "pech" had kon je dus 6 x, als kerst op maandag en dinsdag viel ;(
Dat is me pecht, 6x naar de kerk mogen. :bobo
refo

Bericht door refo »

Tiberius schreef:
Mara schreef:... en als je "pech" had kon je dus 6 x, als kerst op maandag en dinsdag viel ;(
Dat is me pecht, 6x naar de kerk mogen. :bobo
Zeker. Het is net als met kerstbrood. Smaakt altijd weer naar meer, maar voorkom overconsumptie.
--------------
Ander

Bericht door Ander »

Orchidee schreef:
Mara schreef:Had het vorige week nog met iemand erover dat het gebruikelijk was om met kerst ook 4 x te gaan !
Als het zo valt dat je 3 dagen achter elkaar kerk kunt hebben, valt er bij ons altijd wel 1 dag af.
Bijv. als 2e kerstdag op zaterdag valt hebben wij zaterdags, dan geen kerk, hooguit kerstfeest voor de kinderen, maar dat word bij ons ook wel op een vrijdagavond ervoor gedaan.
Het is volstrekt bizar dat er hier plaats is voor het uitwisselen van hoe we zoveel mogelijk er voor kunnen zorgen zo weinig mogelijk naar de kerk te hoeven. (twee keer lezen deze zin)

Vooral deze postings zijn redelijk vreemd. 't Past wel in onze tijd. Iets wat moet is vies, toch?
refo

Bericht door refo »

Het gaat erom dat als er gezellige feestdagen zijn, dat niet steeds verstoord moet worden door kerkdiensten. Als het dan persé een verplichting is, doe het dan 's morgen om een uur of zeven. Met name bij jongeren moet je niet teveel tegenzin kweken.

Overigens geven predikanten zelf ook signalen af dat het allemaal wel veel is.
Er wordt wat geruild rond de feestdagen.
--------------
Auto

Bericht door Auto »

Ander schreef:
Orchidee schreef:
Het is volstrekt bizar dat er hier plaats is voor het uitwisselen van hoe we zoveel mogelijk er voor kunnen zorgen zo weinig mogelijk naar de kerk te hoeven. (twee keer lezen deze zin)

Vooral deze postings zijn redelijk vreemd. 't Past wel in onze tijd. Iets wat moet is vies, toch?
Ik denk dat je wat voorzichtiger moet zijn met zulke uitspraken. Inmiddels weet ik dat er overal anders wordt overgedacht binnen kerkenraden van de behoudende refo kerken. Afgelopen jaar was de cgk in mijn omgeving de enige die dienst had op 2e kerstdag ........... en het zat stampvol met oa mensen uit de GG/GGinNed/OGG (omdat er bij hun geen dienst was)

De kerkenraden van je geciteerde mensen denken anders over het aantal diensten met kerst, dan dat jouw kerkenraad er blijkbaar over denkt.
Josephus

Bericht door Josephus »

Mara schreef:2e kerstdag smiddags dan wel zondagsschoolkerstviering, en als je "pech" had kon je dus 6 x, als kerst op maandag en dinsdag viel ;(
En dan vergeet je zelfs de kerstnachtdienst nog... ;)
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Plaats reactie