Gelezen, gedacht, gehoord... [1]

-DIA-

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

MarthaMartha schreef:
Neeltje Jans schreef:Het kenmerk van een column is mensen te prikkelen. Misschien dat dat in reformatorische kranten en bladen minder is, maar over het algemeen wel.
Inderdaad een pakkende column.
Alleen dat stukje over leggings en dat men daardoor niet meer onderscheiden is van de wereld deed mij denken aan iets wat ik laatst las: De brief aan Diognetus

Het geheim van het christendom

"De christenen onderscheiden zich niet van andere mensen door taal, vaderland of kledij. Zij wonen immers nergens in eigen steden, gebruiken geen afwijkend dialect en leven geen uitzonderlijk leven. Hun leer is niet uitgevonden door de vindingrijkheid of het overleg van mensen die zich met nutteloze problemen bezighouden en zij zijn niet, zoals sommigen, de verdedigers van een menselijke leer. Zij wonen in steden van Grieken en barbaren, zoals aan ieder het lot beschoren was en zij leven volgens de zeden van het land, wat betreft kledij, voeding en andere levensomstandigheden, en geven zo blijk van een verwonderlijk en naar aller mening paradoxaal burgerschap.

Zij wonen in hun eigen vaderland, maar als vreemdeling;
zij kwijten zich van hun burgerplichten en verdragen als vreemdeling alles.
Ieder vreemd land is hun vaderland en ieder vaderland is een vreemd land.
Zij trouwen als ieder ander maar leggen hun kinderen niet te vondeling.
Zij delen hun tafel maar niet hun bed.
Zij leven in het vlees maar niet naar het vlees.
Zij wonen op aarde maar zijn thuis in de hemel.
Zij gehoorzamen de heersende wetten maar overtreffen ze in hun eigen leven.
Zij hebben iedereen lief en worden door iedereen vervolgd.
Zij worden miskend en veroordeeld; ze worden gedood en ten leven gewekt.
Zij zijn arm als bedelaars maar maken velen rijk.
Zij hebben aan alles gebrek maar leven in overvloed.
Zij worden veracht maar ze worden verheerlijkt door de verachting.
Ze worden belasterd maar worden gerechtvaardigd door de laster.
Zij worden bespot en ze zegenen. Ze worden beledigd en bewijzen eer aan zij die hen beledigen.
Hoewel zij goed doen, worden ze gestraft als misdadigers.
Zij die hen haten kunnen geen reden opgeven voor hun haat."

De ziel van de wereld

"In één woord, wat de ziel is voor het lichaam, dat zijn de christenen in de wereld. De ziel is verspreid over alle delen van het lichaam en de christenen over alle steden van de wereld. De ziel verblijft in het lichaam, maar is niet van het lichaam. Christenen zijn in de wereld maar niet van de wereld."

(Anoniem, Brief aan Diognetus, ong. 150 na Christus)
mooi stuk!
En dat srukkie van dhr. v.d. Tang dan niet? Of is die een ietsiepietsie te scherp?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
refo

Bericht door refo »

Diognetus baseert zijn uitspraken rechtstreeks op de bijbel. Het zijn bijna allemaal teksten.

Beschrijven hoe de duivel denkt is aan de fantasie ontsproten. Hoe goed bedoeld ook.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Diognetus baseert zijn uitspraken rechtstreeks op de bijbel. Het zijn bijna allemaal teksten.

Beschrijven hoe de duivel denkt is aan de fantasie ontsproten. Hoe goed bedoeld ook.
Okee dat gaf ik in mijn eerste stukje ook al aan, de vorm waarin het gegoten is. Dus ik kan er in komen dat
daar iemand wat moeite mee heeft.
Maar wat is er dan verder in strijd met Gods Woord en/of goede zeden in het algmeen, in de zaken die vdT noemt?
DirkM

Bericht door DirkM »

refo schreef:
Sorry, maar ik snap deze uitspraak van jou niet.
Zou je dat nader kunnen verklaren hoe je dat precies bedoeld ?
refo

Bericht door refo »

DirkM schreef:
refo schreef:
Als DIA het maar snapt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
refo

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
refo schreef:Diognetus baseert zijn uitspraken rechtstreeks op de bijbel. Het zijn bijna allemaal teksten.

Okee dat gaf ik in mijn eerste stukje ook al aan, de vorm waarin het gegoten is. Dus ik kan er in komen dat
daar iemand wat moeite mee heeft.
Maar wat is er dan verder in strijd met Gods Woord en/of goede zeden in het algmeen, in de zaken die vdT noemt?
De zaken die hij noemt mag hij noemen. Maar of dat daadwerkelijk door de duivel bedacht is is maar de vraag. Misschien doen de mensen het gewoon zelf.
Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat de duivel niet een bepaalde macht heeft. Maar de alomtegenwoordigheid die hem vaak toegeschreven wordt heeft hij niet.
--------------
DirkM

Bericht door DirkM »

refo schreef:
DirkM schreef:
refo schreef:
Als DIA het maar snapt.
Dan had je DIA daar gewoon prive een bericht over moeten sturen en niet die uitspraak op het forum moeten zetten. Je antwoord daar koop ik dus niks voor, helaas.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mister schreef:
-DIA- schreef:Gedachtengoed. Een woordspeling... Gedacht... en Goed....
Een column die we al jaren in de krant zien.
Een beetje vreemd naar voren gebracht.
Mijn eerste reactie was: Moet dat nu zo?
Toch heeft dhr v.d. Tang wel gelijk.
Misschien dat juist de aparte vorm waarin hij het giet de aandacht wat meer trekt?
We raken immers overal zo aan gewend...

Zie hier de column:

http://www.refdag.nl/opinie/gedachtegoe ... d_1_565740
't Is een droevig stuk. Kleding uit de hel, je moet er maar op komen en het durven.
Spijkerbroeken werden in de tijd dat ze gemeengoed werden volgens sommigen geweven in de hel. Tegenwoordig zie ik nog maar weinigen die totaal geen jeansstof in huis hebben. Het gedoe rond de legging zal ook ooit wel ophouden.

Overigens vind ik het behoorlijk heftig om je als scribent te verplaatsen in de persoon van de duivel. Ik vraag me zelfs af of dat geoorloofd is.
DirkM

Bericht door DirkM »

Zita schreef:
Mister schreef:
Misschien dat juist de aparte vorm waarin hij het giet de aandacht wat meer trekt?

Zie hier de column:

't Is een droevig stuk. Kleding uit de hel, je moet er maar op komen en het durven.
Spijkerbroeken werden in de tijd dat ze gemeengoed werden volgens sommigen geweven in de hel. Tegenwoordig zie ik nog maar weinigen die totaal geen jeansstof in huis hebben. Het gedoe rond de legging zal ook ooit wel ophouden.

Overigens vind ik het behoorlijk heftig om je als scribent te verplaatsen in de persoon van de duivel. Ik vraag me zelfs af of dat geoorloofd is.
Ik denk persoonlijk dat hij te sterk de nadruk legt op uiterlijke zaken, en de zaak van het hart daarbij te veel doet ondersneeuwen. Dat is een groot gevaar, waarin het te sterk op uiterlijkheden toegespitst gaat worden.
Ik heb het artikel even gelezen net en hij verplaatst zich zelf niet de persoon van de duivel.
Hij zegt alleen dat die er zo over zou kunnen denken. De manier waarop het geschreven is daar is dus wat mij betreft niks mis mee.

Wat ik wel mis is het volgende en dat had wat mij betreft aan het einde zeker duidelijker moeten worden benadrukt: Satan kan veel doen, maar niets en niemand kan ons scheiden van de liefte van Jezus Christus.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DirkM schreef:
Zita schreef:
Mister schreef:

Zie hier de column:

Ik denk persoonlijk dat hij te sterk de nadruk legt op uiterlijke zaken, en de zaak van het hart daarbij te veel doet ondersneeuwen. Dat is een groot gevaar, waarin het te sterk op uiterlijkheden toegespitst gaat worden.
Ik heb het artikel even gelezen net en hij verplaatst zich zelf niet de persoon van de duivel.
Hij zegt alleen dat die er zo over zou kunnen denken. De manier waarop het geschreven is daar is dus wat mij betreft niks mis mee.

Wat ik wel mis is het volgende en dat had wat mij betreft aan het einde zeker duidelijker moeten worden benadrukt: Satan kan veel doen, maar niets en niemand kan ons scheiden van de liefte van Jezus Christus.
Dit is een opmerking die wel doordacht is.
Niet zo oppervlakkig als hier doorgaans wordt gereageerd.
En wat hier wordt opggemerkt is wel de spijker op zijn kop slaan.
We moeten maar niet teveel door onze vensters zien.
Maar opmerken op zich is niet verkeerd.
Ik zou zeggen, werd er nog maar meer opgemerkt.

Dan ben ik niet beter als de wereld,
nee de wereld weet vaak niet beter meer.
Nee de schuld ligt bij de kerk.
En dan wordt het nog persoonlijker:
Als de schuld bij mij ligt.
Als de ogen daar voor opengaan.

We lezen dat Elihu aan Job vraagt,
heel persoonlijk:
"Zal het goed zijn, als Hij u zal onderzoeken?"

Als het eens beleefd wordt:
Wij hebben U op het hoogst midaân,
Wij zijn van het heilspoor afgegaan,
ja wij en onze vaderen tevens.

Dan hebben niet zo veel woorden meer.
Als de kritiek op anderen wel eens besterft op je lippen.
Een iedere kere tot zichzelf in.

Tenslotte:
Daarmee is niet gezegd dat we onze naaste dan maar
ongewaarschuwd door mogen laten gaan.
Nee, verre daarvan. Want wie het gevaar is ontdekt
zal toch niet altijd kunnen zwijgen.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

DirkM schreef:
Zita schreef:
Mister schreef:

Zie hier de column:

Hij laat met zijn toetsenbord de duivel buikspreken. Dat moet je niet willen om je punt te maken. Laat Gods Woord maar spreken. En als je de door jou bedachte gedachten van de duivel nodig hebt om je standpunten weer te geven, moet je je afvragen of je wel een column over deze onderwerpen zou moeten schrijven. Vind ik.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

@Zita, "brieven uit de hel" van Lewis nooit gelezen?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

eilander schreef:@Zita, "brieven uit de hel" van Lewis nooit gelezen?
Nee. Enkele andere dingen van Lewis wel. Ik kreeg bij hem het beeld dat hij met de punten dat hij maakte wel wat dichter bij de Bijbel bleef. Maar dan nog vind ik het geen erg goede schrijfvorm om de duivel te laten spreken.
De zaken die in de column aan de orde komen, zijn niet rechtstreeks op Gods Woord te baseren, en dan vind ik het een zwaktebod om het maar op zelfbedachte gedachten van de duivel te baseren.
edit: onderstreping aangepast.
Laatst gewijzigd door Zita op 27 mei 2011, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Zita schreef:
eilander schreef:@Zita, "brieven uit de hel" van Lewis nooit gelezen?
Nee. Enkele andere dingen van Lewis wel. Ik kreeg bij hem het beeld dat hij met de punten dat hij maakte wel wat dichter bij de Bijbel bleef. Maar dan nog vind ik het geen erg goede schrijfvorm om de duivel te laten spreken.
De zaken die in de column aan de orde komen, zijn niet rechtstreeksop Gods Woord te baseren, en dan vind ik het een zwaktebod om het maar op zelfbedachte gedachten van de duivel te baseren.
Duidelijk. Ik kan me de moeite met deze stijl goed voorstellen. Zelf ben ik er niet op tegen en vind het boek "brieven uit de hel" erg aansprekend. Voor wat betreft de onderhavige column: je hoeft het niet met alles eens te zijn, er zitten mijns inziens wel een aantal behartenswaarde punten in.
caprice

Bericht door caprice »

Mister schreef:

Zie hier de column:

Dat zijn jouw woorden. In het artikel lees ik dat niet.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gesloten