Vergadering Curatorium

Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door LecramOp zich wordt wel het oordeel van de predikant en de kerkenraad gevraagd. Dat is sterk bepalend! Er zijn gevallen bekend waar de kandidaat bij het oordeel van de eerste predikant (die wat minder positief was) werd afgewezen door het curatorium en bij de tweede keer, waar een andere predikant bij betrokken was, werd aangenomen.
Lecram, voor jou geldt hetzelfde. Wees voorzichtig. Jouw opmerkingen suggereren dat in een concreet geval een (andere mening van) een andere predikant bepalend is geweest. Maar omdat wij allebei niet bij de vergaderingen zijn geweest, kunnen we ook niet zeggen wat er precies is gezegd. Nogmaals: Laten we voorzichtig spreken over deze zaken. Zou je die tip misschien niet beter kunnen weghalen?
Ik heb de informatie uit zeer betrouwbare bron. Ik zou gedetailleerder kunnen zijn, maar dat doe ik vanwege privacy niet.

Overigens heb ik meerdere keren een attestaanvraag persoonlijk meegemaakt. Waaronder van genoemd geval.

En die tip is vrijblijvend hoor.
refo

Bericht door refo »

En omdat jij er ook niet bij geweest bent kun je niet zeggen dat het niet zo gegaan is. Je doet voorkomen alsof het een compleet geestelijk gebeuren is dat onderzoek. En dat oppositie een soort zonde tegen de Heilige Geest is.

Het blijft een menselijk instituut, hoezeer sommigen er een hoger geestelijk gebeuren van willen maken. Wat dat betreft waren Calvijn en anderen hier in deze discussie genoemd gelukkig nuchterder.
Adryan

Bericht door Adryan »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Mensen,

2 dingen:

1. Het Curatorium vergadert nog ruim een halve dag (ik hoop tenminste dat er nog kandidaten zijn). Bidden jullie er nog voor?

2. Adrianus, je bent de eerste die zal zeggen dat het werk van iedereen in Gods Koninkrijk met alle tekort etc gedaan wordt. Je bent er echter van overtuigd dat het bijv. mbt het Curatorium perfect gaat en er geen tekort is, zo lijkt het. Ik kan dat niet helemaal rijmen.

Laten we maar stoppen met deze discussie en er gewoon af blijven, niet gaan schelden of negatief blijven doen. Ook niet die mensen (curatoren) de handen op leggen, alsof ze geen fouten kunnen maken.

Ik stop er in ieder geval mee. Ik weet dat ik mee heb gediscussierd, noem mijn huidige belsissing het wispelturig, voor mij is het voortschrijdend inzicht.
Eindelijk verstandige taal in de discussie. Hoe kunnen wij een oordeel vellen over de vergaderingen van het curatorium terwijl wij (tenminste ik neem aan de meeste van ons) hier niet bij aanwezig zijn.

En als ik Adrianus goed begrijp is dit ook wat hij bedoelt. Niet om te zeggen dat ze het goed doen, maar zeker ook niet zeggen dat ze het verkeerd doen zonder dat je dit daadwerkelijk kan beoordelen, omdat je de redenatie van het curatorium niet hebt.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Laten we nu eens gewoon eerlijk zijn en toegeven dat een curatorium nooit iemands bekering en roeping kan onderzoeken, tenminste op echtheid.

Het enigste wat een curatorium kan is iemands bekeringsverhaal en roeping aanhoren.

Concreet. Als ik iemand hoor vertellen over zijn geloof in Jezus Christus en we kunnen niets aanmerken op zijn dagelijks leven, dan moeten we dít overnemen.

Neem toch eens het voorbeeld van Judas. Welke discipel had de 'gave van het onderscheid'? Niet één!

Of geven we eerlijk toe dat het curatorium Judas had aangenomen?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Laten we nu eens gewoon eerlijk zijn en toegeven dat een curatorium nooit iemands bekering en roeping kan onderzoeken, tenminste op echtheid.

Het enigste wat een curatorium kan is iemands bekeringsverhaal en roeping aanhoren.

Concreet. Als ik iemand hoor vertellen over zijn geloof in Jezus Christus en we kunnen niets aanmerken op zijn dagelijks leven, dan moeten we dít overnemen.

Neem toch eens het voorbeeld van Judas. Welke discipel had de 'gave van het onderscheid'? Niet één!

Of geven we eerlijk toe dat het curatorium Judas had aangenomen?
Ben ik wel met je eens, maar wat wil je met dit gegeven in de praktijk?
ndonselaar
Contacteer:

Als jij het eens bent dat 'Judas' aangenomen zou worden door het huidige curatorium dan moeten we toch eerlijk bekennen dat de criteria blijkbaar niet deugen en dat een curatorium nooit kan oordelen over het onbekeerd of bekeerd zijn van de persoon. Hoogstens iemand beoordelen op de vrucht van zijn geloof.

Het blijft moeilijk, maar ik blijf pleiten voor de Reuver. Ook is de tucht onmisbaar, óók voor ambtsdragers. Dan spreek ik niet alleen over dwalingen aan de linker kant maar ook aan de rechterkant.

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
ndonselaar
Contacteer:

Niek, we gaan op herhaling.

Inderdaad kan het curatorium niet beoordelen of iets echt is, maar het kan wel biddend luisteren of er iets gehoord wordt over een Schrifturlijke bekering en roeping. Volgens mij doen ze niet meer dan dat en waren we het daar gisteren al over eens.
Dat weet ik Adrianus, maar weten wij wel hoe oneindig rijk Gods Geest is in Zijn wederbarend werk? God is niet na te rekenen. Sommige ambtsdragers durven het aan om in het grote gebed precies te vertellen hoe God een mens 'komt te bekeren en te trekken'. Er is toch niet een patroon aan te wijzen! Als nu God vrijmachtig is in dit trekkend werk, dan moeten we toch eerlijk concluderen dat we alleen de vruchten kunnen beoordelen. Dat is ook naar de Schrift 'de boom wordt aan de vruchten gekend'. Natuurlijk is en blijft het werk van een curatorium ontzettend moeilijk, maar ik heb ontzettend veel moeite als mensen de bekering van een ander moeten beoordelen. Dat is naar de Schrift 'Gods werk'.

Groeten,
limosa

Bericht door limosa »

Prof. Dr. A. de Reuver heeft (zoals we van hem gewend zijn!) een sterk verhaal. Maar ik bedoel met mijn vraag wat je er in de praktijk mee wil: Hoe denk je de huidige werkwijze te kunnen ombuigen? Hoe zou je het gedachtengoed van De Reuver of bijvoorbeeld het idee van Egbert willen implementeren? Ik denk dat de weerstand tegen verandering op dit punt nogal groot is.
limosa

Bericht door limosa »

Maar als iemand aangaande zijn bekering of roeping dingen verteld die niet naar de Schrift zijn, moet zo iemand worden afgewezen.
Juist die beoordeling, of de dingen die verteld worden wel of niet naar de Schrift zijn, is nogal subjectief lijkt mij. Ook hier geldt dat je bij alles wel een geschikte tekst kunt vinden. Zoals je het nu stelt is er een heel koele benadering waarin het vertelde wordt afgemeten aan de Bijbel. Ik vraag me af of dat de praktijk is.
limosa

Bericht door limosa »

Lijkt me een niet onredelijke inschatting
zo af en toe mag ik nog wel eens een helder ogenblik hebben . . . ;-)
Plaats reactie