Gekleed naar de kerk

Desiree

Re: Gekleed naar de kerk

Bericht door Desiree »

:banghead
Laatst gewijzigd door Desiree op 20 jul 2010, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Desiree

Bericht door Desiree »

Desiree schreef:
Mara schreef:Vete ? :nonnon
Mijn moeder gedroeg zich als een weduwe, kleedde zich ook zo, maar niet elke dag in het zwart.
En dan gaat 1 v/h kleinkinderen trouwen en moet zij in het zwart, omdat de kerk (nou ja, de leden daarvan) dat zo vinden !
Waar ze dus alleen die dag is.
Ze vond het trouwens maar een kille bedoening, de dominee haalde niet eens aan dat opa dit helaas niet meer mocht beleven.
Kleindochter mocht niet in het wit.
Ik kan heel ver meegaan, ook tegen mezelf in, maar er zijn regels waarvan ik denk: wie zijn jullie om dit voor te schrijven en waar haal je dit vandaan ?
Overigens, toen er nogmaals een kleinkind ging trouwen, 1 jaar later, mocht oma opeens in een fleurig jurkje, ach ja, het was "maar" hervormd.
Het is jammer dat je zo moet concluderen... Jammer want het eerste gebod is toch liefde. Jammer, want nou is God tot je moeder gekomen in zijn preek, maar ze kon niet luisteren door al die beren onderaan de preekstoel..
Dit kan nooit de bedoeling van de Heere God zijn. Jongens, zullen wij daarop letten?!

Het moet erg moeilijk zijn zonder vader. En zo'n bruiloft is fijn maar ook verdrietig voor haar (en voor de kinderen ook). Nogmaals ze had misschien zo vertroost kunnen worden.. want dat wil God immers, dat heb ik zelf ook ervaren.

Tja, sommige regels zul jij waarschijnlijk nooit begrijpen omdat als jij niet uit een bepaalde kerk komt, omdat ze voor de ene Bijbels zijn maar jij dat anders ziet. Leg je daar maar bij neer zou ik zeggen. Zo vaak kom je er toch niet. (of geef ik nou een verkeerde tip) Ik pas me altijd een beetje aan... dat hebben ze hier wel gelezen..
Ik zag er warmer uit dan de rest van de kerk. Ach, wij hadden zondagmorgen een geweldige dienst.. mét ietwat bevinding (zie andere topic, ben ik nog aan het bestuderen) maar zo'n liefdevolle dominee.. daar straalde zoveel van uit.. Heerlijk... dat vers dan.. Samen op weggaan, dát is ons gebed.. een volk dat juist daarvoor door U apart is gezegd... En 'schouder aan schouder in Uw Wijngaard te staan.' God aanroepen voor Nederland, voor onszelf, voor onkerkelijke, voor gevangenen voor iedereen... Ik heb een geweldige zondag gehad. Heerlijk als deze dominee nog aan het begin staat van zijn loopbaan... wat zal het worden straks... Ik verheug me op straks..

Groet.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

memento

Bericht door memento »

Is nuchterheid nu zo moeilijk? Zo moeilijk is het niet, om een btje fatsoenlijk ter kerke te gaan. En zo moeilijk is het niet, om elkaar de ruimte te gunnen in details als kleur, aantal laagjes, etc.
coupe soleil

Bericht door coupe soleil »

Poe, dat was een hele klus om dit topic door te lezen. Soms ook wel grappig, zoals de 'Nike Air Jeruzalem'! :slurp

Mooiste reactie vond ik deze:
Ik stel me zo voor dat de farizeen en schriftgeleerden destijds soortgelijke discussies voerden.

Ben blij dat het er bij ons in de gemeente wat dat betreft nuchter aan toe gaat.

En de beste poster vind ik Marnix. Respect.
Joannah

Bericht door Joannah »

coupe soleil schreef:Poe, dat was een hele klus om dit topic door te lezen. Soms ook wel grappig, zoals de 'Nike Air Jeruzalem'! :slurp

Ik stel me zo voor dat de farizeen en schriftgeleerden destijds soortgelijke discussies voerden.

Ben blij dat het er bij ons in de gemeente wat dat betreft nuchter aan toe gaat.

Maar zonder nu de geleerde uit te willen hangen, moet Marnix wel weten dat een blouse voor dames is en een overhemd voor heren ;)
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
coupe soleil

Joannah schreef:
coupe soleil schreef:Poe, dat was een hele klus om dit topic door te lezen. Soms ook wel grappig, zoals de 'Nike Air Jeruzalem'! :slurp

Maar zonder nu de geleerde uit te willen hangen, moet Marnix wel weten dat een blouse voor dames is en een overhemd voor heren ;)
Niet helemaal met je eens. Een overhemd hoort officieel onder een pak gedragen te worden. De mannelijke blouse is een shirt.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Joannah schreef:
Eeehhh, wat is het verschil?
The Groom's still waiting at the altar
coupe soleil

Zoals gezegd: blouse voor dames, overhemd voor heren. Maar dat is inmiddels ook wel weer een beetje achterhaald, eigenlijk. Het unisexwoord is nu bloes.
refo

Bericht door refo »

Zondagmorgen was ik wel in ornaat, het leek namelijk niet zo heet te zijn,
Op de terugweg had ik wel spijt.
In de middagdienst heb ik jas en strop thuisgelaten .

Ik zag ook mannen in een poloshirt. Dat vind ik eigenlijk nix voor de kerk. Hemelsblauwe en witte banen.
Maar dat is persoonlijk. Verder zie ik wel eens jongedochters in de kerk en dan denk ik een beetje minder had ook wel gekund en dan bedoel ik eigenlijk meer.
En toch. En toch. En toch.
Ik weet dat de ouders heel blij zijn dat ze er zijn. En ik dus ook.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
coupe soleil

Een pak draag ik 's winters al zelden, laat staan 's zomers. Zelf doe ik niet zo snel een polo aan naar de kerk, maar ik heb er verder weinig op tegen. Ik houd het fijn bij mijn witte broek en een leuk shirt (vroeger: overhemd; damesuitvoering: blouse) met korte mouwen en enkele open knoopjes.
Jongere

Bericht door Jongere »

refo schreef:Zondagmorgen was ik wel in ornaat, het leek namelijk niet zo heet te zijn,

Ik zag ook mannen in een poloshirt. Dat vind ik eigenlijk nix voor de kerk. Hemelsblauwe en witte banen.
Maar dat is persoonlijk. Verder zie ik wel eens jongedochters in de kerk en dan denk ik een beetje minder had ook wel gekund en dan bedoel ik eigenlijk meer.
:haha
Mooie post.
Marnix

Bericht door Marnix »

Joannah schreef:

Vroeger had je idd overhemden en bloezen... verschil was dat overhemden onder een jasje gingen, je boven meer knoopjes had ivm de stropdas. Tegenwoordig heb je naast overhemden ook bloezen voor mannen... met korte mouwen, geen boordknoopjes etc. Dat mag je ook "bloes / blouse" noemen (kijk maar eens in kledingswinkels, daar heet dat ook gewoon zo :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:Zondagmorgen was ik wel in ornaat, het leek namelijk niet zo heet te zijn,

Dit vind ik een geweldige bijdrage!!! :mdr
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Luther schreef:

Dit vind ik een geweldige bijdrage!!! :mdr
Absoluut! :)
Hier beneden is het niet.
helma

Bericht door helma »

ik zag zondag ook iemand waarvan ik dacht: mmwahv :fi
maar ik heb zo lief mogelijk naar haar geglimlacht om te laten zien dat ik blij was dat ze er was!
toch zou ik mijn eigen dochters niet graag zo zien (naar welke gelegenheid ze dan ook zouden gaan)

het blijft een lastig punt; ik pleit voor zedig en eenvoudig
maar heb geduld met mensen die andere keuzes maken
Gesloten