Ik denk dat je me totaal verkeerd begrepen hebt. Ik haal zonde en ellende er totaal niet uit. Wat ik er uit haal is de veroordeling, het onder de vloek van de wet zijn enz. Niet ellende, de zonde (hoe kan je anders preken over verlossing en heiliging en troost en hoop als je doet alsof er geen zonde en ellende is? Een gelovige is ook zondig en kent ellende. Maar ais er is een groot verschil tussen hem en de ongelovige. Dat was het onderscheid dat ik maakte. Jij hebt dat versimpeld en veranderd naar een karikatuur waar ik totaal niet achter sta. Schrijf dat dan ook niet aan mij toe....Fjodor schreef:Met beiden niet mee eens.eilander schreef:Niet mee eens. Op iedere kerkganger ligt de claim van: bekeert u en geloof het evangelie. Daar hoort alles bij, dus mag/moet ook de volle breedte gepreekt worden.Marnix schreef:Probleem met dat laatste is denk ik ook hoe er wordt gepreekt in de zin van: Preek je voor gelovigen of ongelovigen? Is het laatste het geval (of denkt men dat dat het geval is), dan heeft het geen zin om allerlei thema's te preken. Er wordt gewezen op zonde, ellende... en op verlossing. De oproep tot bekering komt dan telkens weer terug. Wordt er gepreekt voor gelovigen, dan zal het meer over dankbaarheid, heiliging op allerlei vlakken gaan. Hoe leef je als christen in dienst van God en je naaste. Dat kan je heel breed maken, in tegenstelling tot "hoe word je christen".
Marnix haalt de zonde en ellende bij de preek voor de bekeerde eruit. Dat is echt geen goede zaak. Juist de bekeerde zal zijn troost altijd bij de verlossing voor zijn zonden door Jezus Christus zoeken. En dat is dan juist het diepste punt van geloofsbeleving, daar zit het hart van het geloof, en daar moet dan ook over gepreekt worden. Laat staan dat dat bij uitstek hetgene is waar Christus mee verhoogd wordt, met de verkondiging van Zijn middelaarswerk.
Ik denk dat ik het met Eilander meer eens ben. Maar op de bekeerde ligt de claim van bekering en geloven toch heel anders dan op de onbekeerde.
Altijd geldt: het evangelie van de Heere Jezus Christus moet verkondigd worden. Dat is voor gelovige en voor ongelovige de goede boodschap.
Kind twee keer naar de kerk
Re: Kind twee keer naar de kerk
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
In ieder geval hoeft onze zesjarige nog maar niet twee keer naar de kerk. Ik vind vanaf groep 4 inderdaad wel een mooie tijd. 

Gisteren hadden wij een aangepaste kerkdienst, voor gehandicapten.
Wij dachten, dat is een mooie gelegenheid om onze prins mee te nemen naar de kerk ( in juni 4jaar)
Hij deed op zijn manier echt zijn best.. maar gaat voorloooooooooooopig heerlijk naar de chrèche!!!
Toen ik hem dat zei, dat hij zondag weer naar de chrèche zou gaan, vroeg hij: "Daar mag ik dan wel weer praten hè?!"
Wij dachten, dat is een mooie gelegenheid om onze prins mee te nemen naar de kerk ( in juni 4jaar)
Hij deed op zijn manier echt zijn best.. maar gaat voorloooooooooooopig heerlijk naar de chrèche!!!
Toen ik hem dat zei, dat hij zondag weer naar de chrèche zou gaan, vroeg hij: "Daar mag ik dan wel weer praten hè?!"
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
henriët schreef: Toen ik hem dat zei, dat hij zondag weer naar de chrèche zou gaan, vroeg hij: "Daar mag ik dan wel weer praten hè?!"

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ons kind vroeg gisteren zelf of ze eens een keer twee keer mee mocht naar de kerk. Dat wilde ze wel eens proberen.
Kijk, dan zeg ik geen nee!
Kijk, dan zeg ik geen nee!