De refocultuur en het zevende gebod...
Re: De refocultuur en het zevende gebod...
Hoe ga je op bezoek bij hare majesteit?
Niet zo flauw.
Ik snap je punt hoor, ik begrijp soms helemaal niks van de kledingkeuze in de kerk.
Soms denk ik op zomerse dagen ook wel eens, je kunt zo door naar het strand.
Ik snap je punt hoor, ik begrijp soms helemaal niks van de kledingkeuze in de kerk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dat argument werkt alleen bij de oude garde. Ik zou geen kleding kopen als ik naar de koningin ging. Wat ik heb is goed genoeg. En neem het koningshuis zelf. Maxima is helemaal hip met haar spijkerrokjes e.d. Zou jij de kleding van Maxima allemaal bij jou in de kerk willen hebben? Zij gaat zo vaak op bezoek bij H.M.klaasvaak schreef:Hoe ga je op bezoek bij hare majesteit?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
- jakobmarin
Ja, dat gebeurt ook, ook bij steeds jongere meiden. Ook andersom trouwens: soms denk ik op een zomerse dag dat sommigen mensen op een begrafenis zijn (incl. gelaatsuitdrukking)...Mara schreef:Niet zo flauw.
En dat op de Opstandingsdag van Christus.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Dat is menigmaal vanwege de zonden, jakobmarin.jakobmarin schreef:Ja, dat gebeurt ook, ook bij steeds jongere meiden. Ook andersom trouwens: soms denk ik op een zomerse dag dat sommigen mensen op een begrafenis zijn (incl. gelaatsuitdrukking)...Mara schreef:Niet zo flauw.
- jakobmarin
Dat zou inderdaad kunnen, en respecteer ik ook. En vind ik het jammer dat aan de uiting van de hun kleren niet is te zien dat hun zonde vergeven zijn en ze iets laten zien van de hoop die in hen is. En er is ook nog de opdracht uit de Bijbel (Filip 4) : Verblijd u altijd in de Heere; ik zeg het opnieuw: Verblijd u.Erasmiaan schreef:Dat is menigmaal vanwege de zonden, jakobmarin.jakobmarin schreef:Ja, dat gebeurt ook, ook bij steeds jongere meiden. Ook andersom trouwens: soms denk ik op een zomerse dag dat sommigen mensen op een begrafenis zijn (incl. gelaatsuitdrukking)...Mara schreef:Niet zo flauw.
En deze trouwens ook : Prediker 9:8 Laat uw kleding te allen tijde wit zijn en laat op uw hoofd geen olie ontbreken.

Weet je wat nog erger is dan zondigen tegen de wet? Zondigen tegen de liefde. Daarom loopt juist Gods volk menigmaal met gescheurde klederen en as op het hoofd.jakobmarin schreef:Dat zou inderdaad kunnen, en respecteer ik ook. En vind ik het jammer dat aan de uiting van de hun kleren niet is te zien dat hun zonde vergeven zijn en ze iets laten zien van de hoop die in hen is. En er is ook nog de opdracht uit de Bijbel (Filip 4) : Verblijd u altijd in de Heere; ik zeg het opnieuw: Verblijd u.Erasmiaan schreef:Dat is menigmaal vanwege de zonden, jakobmarin.jakobmarin schreef:Ja, dat gebeurt ook, ook bij steeds jongere meiden. Ook andersom trouwens: soms denk ik op een zomerse dag dat sommigen mensen op een begrafenis zijn (incl. gelaatsuitdrukking)...Mara schreef:Niet zo flauw.
En deze trouwens ook : Prediker 9:8 Laat uw kleding te allen tijde wit zijn en laat op uw hoofd geen olie ontbreken.
- jakobmarin
Hoe zie je dat gecombineerd met deze opdrachten : (Filip 4) : Verblijd u altijd in de Heere; ik zeg het opnieuw: Verblijd u. Prediker 9:8 Laat uw kleding te allen tijde wit zijn en laat op uw hoofd geen olie ontbreken.Erasmiaan schreef:Weet je wat nog erger is dan zondigen tegen de wet? Zondigen tegen de liefde. Daarom loopt juist Gods volk menigmaal met gescheurde klederen en as op het hoofd.
God geeft zijn volk wel eens een hemelse vreugde te smaken. Dan valt alles van de wereld weg. Dat is blijdschap in God, die geen mens vertstaat die het niet gekend heeft. Soms mocht ik er wel eens iets van dichtbij aanschouwen. Dat geeft zulk een afdruk als je als het ware voelt dat de Heere zo nabij is. Dan wordt het stil. Maar de ziel kan dan wel een van vreugde opspringen in de God huns heils. Dan wordt er een grotere vreugde geproefd als een onbekeerd mens geniet bij koren en most. Dan mogen zelfs de kleren wel een blinken. Dat het te zien is dat de persoon zo in de nabijheid van God was. Dat is een blijdschap de de wereld bij benadering niet kan vatten.jakobmarin schreef:Hoe zie je dat gecombineerd met deze opdrachten : (Filip 4) : Verblijd u altijd in de Heere; ik zeg het opnieuw: Verblijd u. Prediker 9:8 Laat uw kleding te allen tijde wit zijn en laat op uw hoofd geen olie ontbreken.Erasmiaan schreef:Weet je wat nog erger is dan zondigen tegen de wet? Zondigen tegen de liefde. Daarom loopt juist Gods volk menigmaal met gescheurde klederen en as op het hoofd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wat bedoel je met blinkende kleren ?-DIA- schreef:God geeft zijn volk wel eens een hemelse vreugde te smaken. Dan valt alles van de wereld weg. Dat is blijdschap in God, die geen mens vertstaat die het niet gekend heeft. Soms mocht ik er wel eens iets van dichtbij aanschouwen. Dat geeft zulk een afdruk als je als het ware voelt dat de Heere zo nabij is. Dan wordt het stil. Maar de ziel kan dan wel een van vreugde opspringen in de God huns heils. Dan wordt er een grotere vreugde geproefd als een onbekeerd mens geniet bij koren en most. Dan mogen zelfs de kleren wel een blinken. Dat het te zien is dat de persoon zo in de nabijheid van God was. Dat is een blijdschap de de wereld bij benadering niet kan vatten.jakobmarin schreef:Hoe zie je dat gecombineerd met deze opdrachten : (Filip 4) : Verblijd u altijd in de Heere; ik zeg het opnieuw: Verblijd u. Prediker 9:8 Laat uw kleding te allen tijde wit zijn en laat op uw hoofd geen olie ontbreken.Erasmiaan schreef:Weet je wat nog erger is dan zondigen tegen de wet? Zondigen tegen de liefde. Daarom loopt juist Gods volk menigmaal met gescheurde klederen en as op het hoofd.
Mozes en Jezus hadden een blinkend aangezicht, welke Mozes verbergen moest met de bedekking van kleding of aanverwant materiaal.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Ja... daar is soms wel wat van te zien, het zal niet geheel weg zijn, maar als het nog eens gebeurtSimon schreef:Wat bedoel je met blinkende kleren ?-DIA- schreef:God geeft zijn volk wel eens een hemelse vreugde te smaken. Dan valt alles van de wereld weg. Dat is blijdschap in God, die geen mens vertstaat die het niet gekend heeft. Soms mocht ik er wel eens iets van dichtbij aanschouwen. Dat geeft zulk een afdruk als je als het ware voelt dat de Heere zo nabij is. Dan wordt het stil. Maar de ziel kan dan wel een van vreugde opspringen in de God huns heils. Dan wordt er een grotere vreugde geproefd als een onbekeerd mens geniet bij koren en most. Dan mogen zelfs de kleren wel een blinken. Dat het te zien is dat de persoon zo in de nabijheid van God was. Dat is een blijdschap de de wereld bij benadering niet kan vatten.jakobmarin schreef:Hoe zie je dat gecombineerd met deze opdrachten : (Filip 4) : Verblijd u altijd in de Heere; ik zeg het opnieuw: Verblijd u. Prediker 9:8 Laat uw kleding te allen tijde wit zijn en laat op uw hoofd geen olie ontbreken.Erasmiaan schreef:Weet je wat nog erger is dan zondigen tegen de wet? Zondigen tegen de liefde. Daarom loopt juist Gods volk menigmaal met gescheurde klederen en as op het hoofd.
Mozes en Jezus hadden een blinkend aangezicht, welke Mozes verbergen moest met de bedekking van kleding of aanverwant materiaal.
is het wel een hoge uitzondering, hoewel het dat ook in de bloeitijd van de kerk altijd is geweest. Maar het kwam wel voor. Zoiets is echt nooit een dagelijkse praktijk. Maar wie daar ooit iets van gezien heeft zal dat nooit meer kwijtraken. Dan ligt er glans en vrede op een mens, dan ie het te zien dat hij of zij bij de Heere verkeerde.
- jakobmarin
Mooi DIA, wat wordt je dan klein he.-DIA- schreef:God geeft zijn volk wel eens een hemelse vreugde te smaken.jakobmarin schreef:Hoe zie je dat gecombineerd met deze opdrachten : (Filip 4) : Verblijd u altijd in de Heere; ik zeg het opnieuw: Verblijd u. Prediker 9:8 Laat uw kleding te allen tijde wit zijn en laat op uw hoofd geen olie ontbreken.Erasmiaan schreef:Weet je wat nog erger is dan zondigen tegen de wet? Zondigen tegen de liefde. Daarom loopt juist Gods volk menigmaal met gescheurde klederen en as op het hoofd.
Nog een vraag: God geeft inderdaad deze vreugdes, evenals hij bekering schenkt, maar het is ook een duidelijke opdracht om je te verblijden. Persoonlijk hoor ik daar niet veel over spreken (nu ben ik erover aan het lezen in Vechten voor Vreugde, van John Piper, en dat zijn best nieuwe inzichten voor me).
Er is in feite maar één volk dat echt blijdschap kent. En wie deze blijdschap niet kent zal hetjakobmarin schreef:Mooi DIA, wat wordt je dan klein he.-DIA- schreef:God geeft zijn volk wel eens een hemelse vreugde te smaken.jakobmarin schreef:Hoe zie je dat gecombineerd met deze opdrachten : (Filip 4) : Verblijd u altijd in de Heere; ik zeg het opnieuw: Verblijd u. Prediker 9:8 Laat uw kleding te allen tijde wit zijn en laat op uw hoofd geen olie ontbreken.Erasmiaan schreef:Weet je wat nog erger is dan zondigen tegen de wet? Zondigen tegen de liefde. Daarom loopt juist Gods volk menigmaal met gescheurde klederen en as op het hoofd.
Nog een vraag: God geeft inderdaad deze vreugdes, evenals hij bekering schenkt, maar het is ook een duidelijke opdracht om je te verblijden. Persoonlijk hoor ik daar niet veel over spreken (nu ben ik erover aan het lezen in Vechten voor Vreugde, van John Piper, en dat zijn best nieuwe inzichten voor me).
hooguit vergelijken met de blijdschap van deze wereld. Heb je wel eens een weredling zien huppelen van zielenvreugde?
Een vreemde vraag misschien, maar een wereldling zal het toch niet kunnen bevatten
wat een blijdschap, vreugde, verwondering, aanbidding, en zaligheid of
daarin ligt.
T.a.v. de eerste tekst: blijdschap in God is goed en geboden, maar dat kan ook van onder een donker jasje. Want dan is het de blijdschap in God, door God en tot God, tegenover de zwarte achtergrond van onze oude mens die onvolmaakt is en met zonde besmet. het wijst heen dat hier op aarde alles ten dele is, maar hierna zal het volmaakte komen.jakobmarin schreef:Hoe zie je dat gecombineerd met deze opdrachten : (Filip 4) : Verblijd u altijd in de Heere; ik zeg het opnieuw: Verblijd u. Prediker 9:8 Laat uw kleding te allen tijde wit zijn en laat op uw hoofd geen olie ontbreken.Erasmiaan schreef:Weet je wat nog erger is dan zondigen tegen de wet? Zondigen tegen de liefde. Daarom loopt juist Gods volk menigmaal met gescheurde klederen en as op het hoofd.
Bij de tweede tekst wil ik de kanttekeningen citeren:
33) Laat uw klederen
Dat is, wees vrolijk. Hiervan was eertijds een teken, dat men zuivere witte klederen droeg en het hoofd met welriekende olie zalfde.
34) te allen tijd
Welverstaande, zolang als het u gebeuren mag. Want daar kan een tijd komen, dat men droevig moet zijn met de droevigen. Zie boven Pred. 7:2.
35) wit zijn,
Dat is, zuiver rein.
36) olie ontbreken.
Te weten welriekende olie. Zie de aantekening bij Ruth 3:3, en Luk. 7:46.
Maar goed, hier kan ik ook de teksten uit psalm 35:14, psalm 38:7, psalm 42:10 en psalm 43:2 tegenover zetten. Dus met een beroep op de Bijbel komen we daar niet uit en daarom geef ik de Bijbelse motivatie, waarom Zijn kinderen menigmaal met gescheurde klederen lopen (al kan het hart verheugd en verblijd zijn).
- jakobmarin
En kan het inderdaad evengoed zijn dat blijde christenen, in gekleurde kleding, in de binnenkamer tranen van berouw schreien en dit liever niet te veel aan de buitenwereld willen tonen.Erasmiaan schreef:Maar goed, hier kan ik ook de teksten uit psalm 35:14, psalm 38:7, psalm 42:10 en psalm 43:2 tegenover zetten. Dus met een beroep op de Bijbel komen we daar niet uit en daarom geef ik de Bijbelse motivatie, waarom Zijn kinderen menigmaal met gescheurde klederen lopen (al kan het hart verheugd en verblijd zijn).
Apart vind ik hieraan dat in REFO-wereld de oosterse gewoonte bij rouw 'in zak en as' of 'in het zwart gaan' letterlijk wordt beoefend, maar je de eveneens oosterse gewoonte bij vreugde van dansen, handenklappen en huppelen (al dan niet in je hemd) zelden of nooit ziet.
Daarbij vind ik persoonlijk (en laat ik dus een ieder daarin vrij) helemaal zwarte kleren lang niet altijd passen. In de door God geschapen bloemen- en plantenwereld komt amper de zwarte kleur voor en 'kleed' God niet in het zwart.
(En als we anders dan de wereld willen leven, ook qua kleding, is het nog maar de vraag of een zwart pak dan wel klopt: satanskerk, witte-boorden-cirminaliteit en james bond gaan ook in het zwart