Marnix schreef:
Zoals ik al heb gezegd, versmal jij "prediking" tot de preek in de kerk, wat niet klopt. Het gaat om de verkondiging van het evangelie, waarvan ik durf te stellen dat dat ook op een zondagsschool / kindernevendienst gebeurt, net als dat dat ook op school en thuis gebeurt. God wil ook dat gebruiken om te onderwijzen. En daarin hebben die onderwijzers ook een roeping, ook al is het geen ambt.
Ik meen dat Romeinen 10 duidelijk is. Paulus spreekt duidelijk: "Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij (in) Hem geloven, (van) welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden?
Het idee van deze tekst is dat Christus zelf tot de Zijnen spreekt, zoals ook elders in de Schrift: "mijn schapen horen Mijn stem". Zo ook hier. Hoe zullen zij geloven, wie zij niet gehoord hebben? De predikant is de officiele gezant van Christus zelf. Een gezant is geen gezant, als hij niet door de Koning zelf in die positie geplaatst is. En dat geldt in de kerk, die het lichaam van Christus zelf is, alleen voor de predikant.
Spreek ik niet tegen, dat God allerlei andere middelen wil en zal gebruiken. Maar de Schrift leert ons hier in Rom. 10 dat DE weg ter zaligheid door middel van de prediking is, en niet door het onderwijs op de (zondag)school.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.