.

jvdg

Re: De schrik des Heeren

Bericht door jvdg »

MarthaMartha schreef:
jvdg schreef:
Afgewezen schreef:Het gaat er maar om dat hij in de vrijstad aankomt.
pas daar was hij veilig, geen seconde eerder!
Weliswaar geleid door bakens, maar die vallen op momemt van aankomst weg.
Die bakens zijn door door Hem gegeven, maar zijn niet de grondslag.

Het doel is, nogmaals: de vrijstad, waarvan de Formeerder en enige Fundament Jezus Christus is.
En de ware rust wordt alleen in die vrijstad gevonden.
Daarbuiten jaagt de doodslager.
Daarbuiten is de schrik des Heeren.
Daarbuiten is het omkomen.

Laat ons dan niet blijven hangen in de weg, maar in: Ik ben de weg, de waarheid en het leven.
Smytegelt

Bericht door Smytegelt »

DWW schreef:Weet je wat mijn probleem is? Dat velen middels hun spreken, schrijven, noem verder maar op, de troost en de zegen alrede preken aan hen die nog niet van de vloek der wet verlost zijn geworden. Mag men hen het Evangelie dan niet verkondigen? Ja natuurlijk wel, maar zij kunnen en mogen er (nog) niet mee getroost worden. De wet is dat vluchtende volk nog immer tot een vloek, en waar Gods Geest hen vervloekt en nog de doodsteek moet geven, middels de dodende werking van Zijn heilige wet, mag ik die ziel niet troosten of zegenen, door hem te zeggen dat hij het leven uit Christus alrede heeft, vanwege dat zijn ontdekking en wenen voor God etc.... Begrijp je dit dan niet? Wat ik wel mag doen, is die zondaar de weg wijzen naar die Vrijstad. Maar wanneer dan die Vrijstad in het zicht komt, gaat de druk van de vloek der wet nog meer drukken dan voorheen. Waarom dan? Omdat die zondaar doodgedrukt moet worden, middels de vloekeis der wet tot een volkomen betaling. Hij kan anders nooit die Vrijstad binnengaan...!!
Inderdaad heeft u een probleem. U meent te kunnen oordelen over de doodsteek die een ander bevindelijk moet ervaren. En daaruit voert u een verscherping aan van datgene wat u zelf denkt dat bij de ander mist en zo gaat u de mist in aan doe-het-zelf theologie die ernstig uit balans is geraakt. U verzand in een oordeel over velen en komt tot een karikatuur van velen die u vervolgens weer uitvoering bestrijdt.
U creëert uw eigen probleem, uw eigen oplossing en uw eigen(zinnig) geluid.

Och, drijf toch mensen uit tot de vrijstad, lokkende met de liefelijke woorden van het evangelie die de vrijspraak van de vrijstad verkondigt. Gebruik toch de wet om daarmee het evangelie als genadeboodschap te bewijzen in plaats van vluchters te doden omdat u meent dat de wet vergeten wordt! U draait de zaken van prediking en ondervinding onder de prediking precies om!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Smytegelt schreef:
DWW schreef:Weet je wat mijn probleem is? Dat velen middels hun spreken, schrijven, noem verder maar op, de troost en de zegen alrede preken aan hen die nog niet van de vloek der wet verlost zijn geworden. Mag men hen het Evangelie dan niet verkondigen? Ja natuurlijk wel, maar zij kunnen en mogen er (nog) niet mee getroost worden. De wet is dat vluchtende volk nog immer tot een vloek, en waar Gods Geest hen vervloekt en nog de doodsteek moet geven, middels de dodende werking van Zijn heilige wet, mag ik die ziel niet troosten of zegenen, door hem te zeggen dat hij het leven uit Christus alrede heeft, vanwege dat zijn ontdekking en wenen voor God etc.... Begrijp je dit dan niet? Wat ik wel mag doen, is die zondaar de weg wijzen naar die Vrijstad. Maar wanneer dan die Vrijstad in het zicht komt, gaat de druk van de vloek der wet nog meer drukken dan voorheen. Waarom dan? Omdat die zondaar doodgedrukt moet worden, middels de vloekeis der wet tot een volkomen betaling. Hij kan anders nooit die Vrijstad binnengaan...!!
Inderdaad heeft u een probleem. U meent te kunnen oordelen over de doodsteek die een ander bevindelijk moet ervaren. En daaruit voert u een verscherping aan van datgene wat u zelf denkt dat bij de ander mist en zo gaat u de mist in aan doe-het-zelf theologie die ernstig uit balans is geraakt. U verzand in een oordeel over velen en komt tot een karikatuur van velen die u vervolgens weer uitvoering bestrijdt.

Och, drijf toch mensen uit tot de vrijstad, lokkende met de liefelijke woorden van het evangelie die de vrijspraak van de vrijstad verkondigt. Gebruik toch de wet om daarmee het evangelie als genadeboodschap te bewijzen in plaats van vluchters te doden omdat u meent dat de wet vergeten wordt! U draait de zaken van prediking en ondervinding onder de prediking precies om!
Ondanks het wollige taalgebruik waar ik me ietwat aan stoor, ben ik het toch eens met wat je schrijft.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Smytegelt schreef:

U schrijft in de u-vorm, dus ik ook maar. Ik wens anderen niet anders aan te prijzen dan Christus en Dien gekruist, maar hoevelen hebben hun Christus alrede niet gevonden in hun wenen voor God, in hun overtuiging, in hun zielsontdekkingen, in een heenwijzing naar Hem, noem verder maar op. Dit zijn nu de zandgronden waarvoor ik wens te waarschuwen. Jona was ook ontwaakt uit zijn slaap, maar was pas met die door God beschikte Vis verenigd toen hij overboord was geworpen in de golven ten dode. Toen was de zee pas gestild van haar verbolgenheid. Hier hoor ik bijna niemand over spreken. U haalt het wonder van zaligworden volkomen weg, en ontneemt Gods eer die alleen maar verheerlijkt kan worden in de weg van het verloren gaan maar ook in de behoudenis van een zondaar. Dit nu is het verdoemende recht en het verzoenende recht, waar sommigen weleens over spreken. Zo alleen, wordt Zijn Goddelijke recht, waarvan Zijn wet een afspiegeling is, verheerlijkt, met behoud van Zijn Goddelijke deugden. Is God dan niet zeer barmhartig? Ja, maar God is ook zeer recht rechtvaardig, leert de HC onderwijzer. In dit heilige Recht worden beide deugden verheerlijkt in het hart van de zondaar. God heeft ze getrokken met Zijn koorden van goedertierenheid, heeft ze ten dode toe verdoemt en vervloekt naar Zijn rechtvaardigheid middels de eis die er vanuit Zijn heilige wet uitgaat tot een volkomen betaling, en is dat verkoren volk in de schenking van die éne meerdere grote beschikte Vis tot redding zeer barmhartig, tot rechtvaardigheid. Zo alleen komt God aan Zijn eer en Zijn verkoren volk aan de zaligheid, beste vriend. Want aan die eer van God, hangt de zaligheid van Zijn duurgekochte bruidskerk.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zonderling schreef:
Afgewezen schreef:Je gaat hiermee voorbij aan de vragen, zoals eerder aan Zonderling voorgelegd in deze topic. Als je niet in staat bent om in te gaan op wat er gepost is, is het misschien niet zo zinvol om mee te doen aan een discussie. :)
Afgewezen,

Ik heb deze vragen geprobeerd te beantwoorden (zie posting donderdagavond), hoewel ik niet alle antwoorden heb.
Wanneer we maar goed beseffen dat de Geest reeds werkt (dikwijls lange tijd) voordat een mens is levendgemaakt.
En ook dat er buiten het zijn-in-Christus geen waar leven te vinden is.
PvS en jij komen beiden overeen met te zeggen dat we in de Vrijstad, dat is in Christus moeten zijn.
Tot die tijd zijn we in gevaar van om te komen, achtervolgd door de bloedwreker (de wet).

Wanneer we het daar over eens zijn, laten we dan over de rest niet twisten.

Z.
Ben ik met je eens, maar waar ik tegen ageer is al die scherp-op-de-snede-vragen c.q. -beweringen, waarbij men met een bijna wiskundige precisie onderscheid meent te kunnen maken tussen dood en leven, schijn en zijn of noem maar op.
Ik ben vroeger ook zo'n ijzervreter geweest als DWW, maar ik heb geleerd om de zaken toch iets genuanceerder te benaderen.
Smytegelt

Bericht door Smytegelt »

DWW schreef:Ik wens anderen niet anders aan te prijzen dan Christus en Dien gekruist, maar hoevelen hebben hun Christus alrede niet gevonden in hun wenen voor God, in hun overtuiging, in hun zielsontdekkingen, in een heenwijzing naar Hem, noem verder maar op.
Ach, en u meent alrede gevonden te hebben in het sterven aan de wet, want zo kun je elkaar wel over en weer op basis van het denken voor de ander veroordelen.
U matigt zich een oordeel aan wat u niet kunt. U meent zandgronden waar te nemen, daar waar u helemaal geen ogen hebt om dat te kunnen zien!
Hoevele malen heb ik u nu geschreven dat een zondaar nooit zelf meent op de ware grond te rusten voor de vrijspraak?
Toch voert u dit weer aan als zijnde een waargenomen probleem.
Ik vraag u: Wat te zeggen tegen zo iemand, als zo iemand zou bestaan: U staat op zand, u moet sterven aan de wet?
Of: U staat op zand, ik ken een betere grond, namelijk Christus!
Misschien kunt u eens overwegen om de wet en het evangelie in haar juiste orde te verstaan ten aanzien van de prediking. Die is een andere dan ervaren wordt in de toepassing. De prediking is het werk waartoe Gods knechten geroepen zijn. Zij mogen zaaien door Evangelie te prediken, Gods Woord uit te leggen. Gods Geest past het toe, en hoe, ja dat kunt u niet begrijpen.
Wel weten we dat Gods Woord spreekt over verslagenheid en troost in Christus. En u zegt dat verslagen mensen zich daarmee niet mogen troosten want het is zand. Ja, dat is de conclusie van uw denksysteem die dat inleest in de Schrift. Maar het is niet de taal van de apostelen en zeker niet van de Christus der Schriften zelf!
Dit zijn nu de zandgronden waarvoor ik wens te waarschuwen.
Daarvoor heeft u eerst een beschuldiging nodig aan het adres van de te waarschuwen mensen. Die beschuldiging mag u niet inbrengen, ja, dat geldt ieder mens!
Gods geroepen knechten mogen waarschuwen vanuit de strekking hunner prediking. Doch een los uit verband genomen beschuldiging in het algemeen zo ongereformeerd drijven, is een onbetamelijke zaak!
Jona was ook ontwaakt uit zijn slaap, maar was pas met die door God beschikte Vis verenigd toen hij overboord was geworpen in de golven ten dode. Toen was de zee pas gestild van haar verbolgenheid. Hier hoor ik bijna niemand over spreken.
U spreekt nu als een labadist. Daar wens ik naast dit schrijven geen verdere woorden aan vuil te maken. Ik raadt u dringend aan het werk van Jacobus Koelman hierover te raadplegen, tevens het naar aanleiding van de dwalingen der Middelburgse labadisten geschreven boek De Godvruchtige Avondmaalganger van Petrus Immens, en zeker het bekende werk van vader Brakel tegen de opvattingen der quiëtisten, te weten de labadisten met de titel De redelijke Godsdienst.
De vergelijking die u op deze wijze tever doortrekt is in deze vorm afkomstig uit Labadistische en middeleeuwse mystieke geestdrijverij.
U haalt het wonder van zaligworden volkomen weg, en ontneemt Gods eer die alleen maar verheerlijkt kan worden in de weg van het verloren gaan maar ook in de behoudenis van een zondaar.
Ach, u legt uw grond in de weg van afbraak, de voorbereiding als zijnde het onderscheidende tussen zijn en schijn. Ik daag u uit: Noem een bewijs uit het NT waaruit blijkt dat het OT zo toegepast dient te worden. U leert een leer waartegen geachte oudvaders gestreden hebben!
Dit nu is het verdoemende recht en het verzoenende recht, waar sommigen weleens over spreken. Zo alleen, wordt Zijn Goddelijke recht, waarvan Zijn wet een afspiegeling is, verheerlijkt, met behoud van Zijn Goddelijke deugden. Is God dan niet zeer barmhartig? Ja, maar God is ook zeer recht rechtvaardig, leert de HC onderwijzer. In dit heilige Recht worden beide deugden verheerlijkt in het hart van de zondaar. God heeft ze getrokken met Zijn koorden van goedertierenheid, heeft ze ten dode toe verdoemt en vervloekt naar Zijn rechtvaardigheid middels de eis die er vanuit Zijn heilige wet uitgaat tot een volkomen betaling, en is dat verkoren volk in de schenking van die éne meerdere grote beschikte Vis tot redding zeer barmhartig, tot rechtvaardigheid. Zo alleen komt God aan Zijn eer en Zijn verkoren volk aan de zaligheid, beste vriend. Want aan die eer van God, hangt de zaligheid van Zijn duurgekochte bruidskerk.
Och, dat recht wordt zo verdraaid. De Heere heeft zijn geliefde Zoon verdoemd om Zijn deugden niet te schenden.
En nu komt u met de oude roomse opvatting waar Luther zo onder vastliep. Ja met u wordt Luther onder de roomse leer gerechtvaardigd. Welk een subtiele vorm van rechtzinnige klanken die terug leiden tot dat waar onze vaderen tegen gestreden hebben. Och, zie toch dat de Heere niet verheerlijkt wordt in het verdoemen van zondaren maar in zondaren die zich bekeren en zich in hun ellende tot de Zaligmaker wenden. Ja, daartoe werkt de Heilige Geest. De Vader wordt in de Zoon verheerlijkt. De Trooster verheerlijkt de Vader door zondaars tot de gezegende Zaligmaker te brengen.
Dáár ligt de troost van de kerk. Niet in de soevereine weg waarlangs de Geest dat wrocht, hoe belangrijk die weg ook is.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Nou, nou, is het werkelijk nodig om al deze grote en elkaar veroordelende woorden te gebruiken.
Kunnen we niet wat bescheidener zijn?
Smytegelt schreef:Misschien kunt u eens overwegen om de wet en evangelie in haar juiste orde te verstaan ten aanzien van de prediking. Die is een andere dan ervaren wordt in de toepassing.
Een merkwaardige uitspraak, althans wanneer zij niet nader toegelicht wordt.
Veroordeling door de wet gaat vooraf aan vrijspraak door het Evangelie, de orde in prediking en toepassing is werkelijk niet andersom maar gelijk. Het is Mozes en Christus, niet Christus en dan Mozes.
Al blijft de wet het ganse leven nodig tot verdere ontdekking van de zonde.

Jona was ook ontwaakt uit zijn slaap, maar was pas met die door God beschikte Vis verenigd toen hij overboord was geworpen in de golven ten dode. Toen was de zee pas gestild van haar verbolgenheid. Hier hoor ik bijna niemand over spreken.
U spreekt nu als een labadist. Daar wens ik geen woorden aan vuil te maken...
Smytegelt, hier ga je over de schreef. Dit slaat nergens op.
En nu komt u met de oude roomse opvatting waar Luther zo onder vastliep. Ja met u wordt Luther onder de roomse leer gerechtvaardigd...
Idem.
Dáár ligt de troost van de kerk. Niet in de soevereine weg waarlangs de Geest dat wrocht.
O nee? Sluit het één het ander uit?
Die soevereine weg is grond van aanbidding en blijft dat tot in eeuwigheid.
Marnix

Bericht door Marnix »

]
l Als ik de handelwijze van de apostelen vergelijk hiermee en wat ik aan bekeringsgeschiedenissen teruglees zie ik toch andere dingen... die gelukkig bij de reformatoren en de opstellers van de HC ook bekend waren. Dit hypercalvinistisch geluid is een karikatuur van een gezonde gereformeerde geluid.
Laatst gewijzigd door Marnix op 12 jun 2009, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Smytegelt

Bericht door Smytegelt »

Zonderling schreef:Nou, nou, is het werkelijk nodig om al deze grote en elkaar veroordelende woorden te gebruiken.
Kunnen we niet wat bescheidener zijn?
Smytegelt schreef:Misschien kunt u eens overwegen om de wet en evangelie in haar juiste orde te verstaan ten aanzien van de prediking. Die is een andere dan ervaren wordt in de toepassing.
Een merkwaardige uitspraak, althans wanneer zij niet nader toegelicht wordt.
Daarmee bedoel ik dat de werking des Geestes niet altijd direct verstaan wordt. Onder de prediking van wet en evangelie waarbij verslagenheid ontstaat, kan een ondekte zondaar oog hebben voor enkel de wet terwijl toch ook het evangelie werd gepredikt. Andersom kan ook dat eerst het evangelie als een wonderlijk heil wordt ervaren waardoor honger naar meer wetenschap ontstaat en alzo de wet daarbij gaat doorwerken om te ontdekken aan de noodzaak van de persoonlijke toepassing van het heil. Ja, de wegen die Gods Geest gaat kunnen we niet in een schema dogmatiseren.
Wel leerstellig, maar niet in de bevinding onder het toepassende werk. Hoeveel van Gods kinderen zeggen niet zo vaak: Ik wist van te voren precies hoe het was, maar het ging zo anders!
Smytegelt, hier ga je over de schreef. Dit slaat nergens op.
Zeer zeker niet! Lees de voorwoorden van de aangehaalde werken maar eens! Vooral Koelman heeft scherp tegen deze vorm van tever doorgetrokken vergeestelijking geschreven en noemde dat mensen een te zware en zelfs schadelijke weg voorhouden. Iets wat Brakel later ook heeft ervaren in zijn aanvankelijke interesse in het labadisme.
De redelijke godsdienst is vooral ontstaan als verweerschrift tegen de labadisten waar hij zoveel hinder door ondervond in het pastoraat. Het werk van Brakel is juist omstreden op het punt waar Brakel de meerdere vormen van toepassing van het heil beschrijft in het leerstuk der rechtvaardiging! De visie van DWW is de visie die in deze geschriften worden bestreden.
En nu komt u met de oude roomse opvatting waar Luther zo onder vastliep. Ja met u wordt Luther onder de roomse leer gerechtvaardigd...
Zie Koelman die het ook zo opvoert. Wie met oudvaders wil rekenen, moet wel eerlijk zijn en compleet blijven.
O nee? Sluit het één het ander uit? Die soevereine weg is grond van aanbidding en blijft dat tot in eeuwigheid
De weg is niet en nooit een grond van aanbidding, dat is enkel Christus. De weg is tot verwondering en reden om de God die dat heil bewerkte te roemen! Het is Calvijn die opmerkt dat de wedergeboorte, hoe belangrijk deze ook is, geen grond is voor het geloof. Ook hier wil ik u verzoeken mijn beroep op de rechtzinnige oudvaders te honoreren.
Zonderling

Smytegelt schreef:De weg is niet en nooit een grond van aanbidding, dat is enkel Christus. De weg is tot verwondering en reden om de God die dat heil bewerkte te roemen! Het is Calvijn die opmerkt dat de wedergeboorte, hoe belangrijk deze ook is, geen grond is voor het geloof. Ook hier wil ik u verzoeken mijn beroep op de rechtzinnige oudvaders te honoreren.
We moeten onderscheid maken tussen grond van aanbidding en het Voorwerp van aanbidding.

Gods eeuwige liefde, Christus verdienstelijk werk, en het toepassend werk van de Heilige Geest zijn gronden van aanbidding.
De Drie-enige God is het enige Voorwerp van aanbidding.

Scherm niet zo ongegrond met oudvaders, Smytegelt.
Smytegelt

Bericht door Smytegelt »

Zonderling schreef:We moeten onderscheid maken tussen grond van aanbidding en het Voorwerp van aanbidding.
Ach, waarom daar een woordenstrijd van maken?Als dat onderscheid MOET, dan zegt u zelf al wat ik eerder schreef...
En wat betreft de oudvaders: Laten we dat allemaal in acht nemen, want u en ik nemen in lijn der reformatie te staan. Met evenveel vermeend recht beroepen we ons daarop. Laat dan niemand hier zaken zo inbrengen als algemene beschuldiging tegen de prediking in het algemeen, wat opgevat kan worden als verwijten naar de kerken der gereformeerde gezindte met zogenaamd beroepen op oudvaders en reformatoren. Het valt mij op dat juist diegenen die geen kerk goed genoeg achten het hier zo goed weten. Dit schrijf ik niet om persoonlijk aan te vallen en het zelf allemaal zo goed weet, maar om al die meelezers die vertrouwen stellen in de prediking waaronder de Heere hen geplaatst heeft. Zij zien hier opvattingen voorbijgaan die schadelijk kan zijn, vooral voor jonge meelezers die leeftijdskenmerkend kritisch staan tegenover hun eigen kerk. Er is niet veel voor nodig om twijfelmoedige zielen te verwarren door twijfel te zaaien over de leer zoals ze geleerd krijgen.
Deze mensen wil ik bemoedigen door te laten zien dat de predikers getrouw zijn, ook al verschillen theologische ordeningen en heeft men onderscheiden opvattingen over de samenhang tussen wedergeboorte, geloof en rechtvaardigmaking.
Laatst gewijzigd door Smytegelt op 12 jun 2009, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Zonderling

Smytegelt schreef:
Zonderling schreef:We moeten onderscheid maken tussen grond van aanbidding en het Voorwerp van aanbidding.
Ach, waarom daar een woordenstrijd van maken?
Pardon, wie maakte hier een woordenstrijd van???
U betwistte dat Gods soevereine weg een grond is van aanbidding.

Nee, Smytegelt, dat is niet recht om je er zo uit te draaien. :fi
Smytegelt

Bericht door Smytegelt »

Zonderling schreef:Nee, Smytegelt, dat is niet recht om je er zo uit te draaien. :fi
Ach, zo bedoel ik het niet! U komt met een repliek, althans, zo wordt het ervaren waarop de vervolgreactie volgde. Laten we vaststellen dat we elkaar niet goed begrepen hebben en ik u onheus bejegend heb.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Smytegelt schreef:
Zonderling schreef:Nee, Smytegelt, dat is niet recht om je er zo uit te draaien. :fi
Ach, zo bedoel ik het niet! U komt met een repliek, althans, zo wordt het ervaren waarop de vervolgreactie volgde. Laten we vaststellen dat we elkaar niet goed begrepen hebben en ik u onheus bejegend heb.
:super voor Smytegelt.
Overigens vind ik de hele discussie wel een wat vreemd karakter krijgen. Dat komt ook door de oudvaderlijke taal die continu door sommigen gebezigd wordt. Dat schept bij mij een gevoel van vervreemding. :fi
jvdg

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:
Smytegelt schreef:
:super voor Smytegelt.
Overigens vind ik de hele discussie wel een wat vreemd karakter krijgen. Dat komt ook door de oudvaderlijke taal die continu door sommigen gebezigd wordt. Dat schept bij mij een gevoel van vervreemding. :fi
Bij mij ook.
Voorts zie ik geen reden waarom de late nazaat van Smytegelt meent in de schrijf- (spreek-) taal van zijn vroede vader moet schrijven.
Wat voegt dit toe aan de discussies?
Plaats reactie