.

Luther
Contacteer:

Re: Verloren gaan...

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:Het is maar de vraag wat daaronder verstaan wordt, Luther.
Overtuigd worden van zonden, ontdekt worden aan het Godsgemis, het bidden en smeken dat hierop volgt, dát is geen hongeren en dorsten naar de gerechtigheid - al houden velen het daar wel voor.
Ik snap je huiver om mensen zalig te spreken buiten Christus om.
Maar je moet niet het kind met het badwater weggooien.
Een levende honger en dorst naar de gerechtigheid is er alleen als er ook iets, al is het van verre, van die ware gerechtigheid gezien is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
freek

Bericht door freek »

Luther schreef:
Overtuigd worden van zonden, ontdekt worden aan het Godsgemis, het bidden en smeken dat hierop volgt, dát is geen hongeren en dorsten naar de gerechtigheid - al houden velen het daar wel voor.
Een levende honger en dorst naar de gerechtigheid is er alleen als er ook iets, al is het van verre, van die ware gerechtigheid gezien is.
Als er iets van die ware gerechtigheid gezien is, dan is ten diepste de honger en dorst al bevredigd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

freek schreef:
Luther schreef:
Als er iets van die ware gerechtigheid gezien is, dan is ten diepste de honger en dorst al bevredigd.
Nou, ik zou het zo willen formuleren: Dan wil je er meer van proeven en dichter bij de Bron zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

freek schreef:
Luther schreef:
Inderdaad, wie tot Mij komt, zal geenszins hongeren, en wie in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten, zegt Jezus (Joh. 6:35). Daarom kan deze zaligspreking ook helemaal niet zien op het 'hongeren en dorsten' van een overtuigde zondaar, want iemand die (nog) niet in Christus gelooft, wordt niet zaliggesproken.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
refo

Bericht door refo »

Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef:Maar dát zou weer betekenen dat iemand zonder de kennis van Christus al levendgemaakt is.
Dus hoe je het ook stelt, je krijgt altijd iets wat niet klopt.
En daarom moeten we er geen sluitend systeem van willen maken. De DL verbinden heel duidelijk wedergeboorte met het geloof in Christus. En we kunnen ons verdiepen in de vraag waar dan de voorafgaande dingen vandaan komen, want dat heeft een mens toch niet van zichzelf, maar het is een vraag waar de Bijbel geen antwoord op geeft.
Voor de Bijbel is het: geloof in de Heere Jezus Christus en leef.
Toch is dat zo, want de levendmaking (wedergeboorte in engere zin) komt ALTIJD EERST in de wedergeboorte (bredere zin)

Johannes 3:3
Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u, tenzij dat iemand wederom geboren wordt, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
Dat staat er ja. Maar daarom is dat nog geen bewijs van jouw theologie. Hoewel het misschien wel zo lijkt als je op de klank afgaat.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
barjan

Bericht door barjan »

wat maakt het nou allemaal uit? als je weet dat buiten Jezus geen leven is dan is dat het allerbelangrijkste en de rest is bijzaak. de wedergeboorte is toch een verborgen zaak en dan kan niemand daar iets over zeggen alleen maar dat het Gods eigen werk is waar de mensen toch niets van kunnen begrijpen. stel je voor dat je teveel op de wedergeboorte gaat letten dan vergeet je het belangrijkste en dan begin je aan de verkeerde kant. een dominee preekt toch Jezus Christus en die gekruist en niet de mens en die te wederbaren?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
freek schreef:
Luther schreef:
Inderdaad, wie tot Mij komt, zal geenszins hongeren, en wie in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten, zegt Jezus (Joh. 6:35). Daarom kan deze zaligspreking ook helemaal niet zien op het 'hongeren en dorsten' van een overtuigde zondaar, want iemand die (nog) niet in Christus gelooft, wordt niet zaliggesproken.
Dit is een oneigenlijk gebruik van deze tekst en kan geen argument zijn. Want of je het hongeren en dorsten nu voor af na het komen tot Christus stelt, het blijft hongeren en dorsten (zelfs als je het op aardse gerechtigheid toepast waar m.i. en al eerder betoogd geen sprake van is) wat in tegenspraak zou zijn met Joh. 6:35.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:Dit is een oneigenlijk gebruik van deze tekst en kan geen argument zijn. Want of je het hongeren en dorsten nu voor af na het komen tot Christus stelt, het blijft hongeren en dorsten (zelfs als je het op aardse gerechtigheid toepast waar m.i. en al eerder betoogd geen sprake van is) wat in tegenspraak zou zijn met Joh. 6:35.
Het ene 'hongeren en dorsten' is het andere niet; daar gaat het hier om. Je moet altijd kijken naar de context waarin woorden worden gebruikt. 'Hongeren en dorsten naar de gerechtigheid' is een eigenschap van Jezus' discipelen, 'hongeren en dorsten naar Christus' is een eigenschap van overtuigde zondaren. Deze laatsten worden niet zaliggesproken, maar opgeroepen om tot Christus te komen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

barjan schreef:wat maakt het nou allemaal uit? als je weet dat buiten Jezus geen leven is dan is dat het allerbelangrijkste en de rest is bijzaak. de wedergeboorte is toch een verborgen zaak en dan kan niemand daar iets over zeggen alleen maar dat het Gods eigen werk is waar de mensen toch niets van kunnen begrijpen. stel je voor dat je teveel op de wedergeboorte gaat letten dan vergeet je het belangrijkste en dan begin je aan de verkeerde kant. een dominee preekt toch Jezus Christus en die gekruist en niet de mens en die te wederbaren?
Nou nog de hoofdletters. :)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:Dit is een oneigenlijk gebruik van deze tekst en kan geen argument zijn. Want of je het hongeren en dorsten nu voor af na het komen tot Christus stelt, het blijft hongeren en dorsten (zelfs als je het op aardse gerechtigheid toepast waar m.i. en al eerder betoogd geen sprake van is) wat in tegenspraak zou zijn met Joh. 6:35.
Het ene 'hongeren en dorsten' is het andere niet; daar gaat het hier om. Je moet altijd kijken naar de context waarin woorden worden gebruikt. 'Hongeren en dorsten naar de gerechtigheid' is een eigenschap van Jezus' discipelen, 'hongeren en dorsten naar Christus' is een eigenschap van overtuigde zondaren. Deze laatsten worden niet zaliggesproken, maar opgeroepen om tot Christus te komen.
Zoals je weet lopen de meningen daarover uiteen. Misschien ben je er voor jezelf over uit: ik ben dat ook. De vorige discussies zijn wat dat betreft in patstelling geëindigd. Op zijn minst kun je dan terughoudend zijn met jouw waarheid te claimen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef: Het ene 'hongeren en dorsten' is het andere niet; daar gaat het hier om. Je moet altijd kijken naar de context waarin woorden worden gebruikt. 'Hongeren en dorsten naar de gerechtigheid' is een eigenschap van Jezus' discipelen, 'hongeren en dorsten naar Christus' is een eigenschap van overtuigde zondaren. Deze laatsten worden niet zaliggesproken, maar opgeroepen om tot Christus te komen.
Iedereen die onder prediking verkeert, wordt opgeroepen om tot Christus te komen.
En wie hongert en dorst naar de gerechtigheid, hongert en dorst naar Christus, DE gerechtigheid is.
refo

Bericht door refo »

Luther schreef:
Afgewezen schreef: Het ene 'hongeren en dorsten' is het andere niet; daar gaat het hier om. Je moet altijd kijken naar de context waarin woorden worden gebruikt. 'Hongeren en dorsten naar de gerechtigheid' is een eigenschap van Jezus' discipelen, 'hongeren en dorsten naar Christus' is een eigenschap van overtuigde zondaren. Deze laatsten worden niet zaliggesproken, maar opgeroepen om tot Christus te komen.
Iedereen die onder prediking verkeert, wordt opgeroepen om tot Christus te komen.
En wie hongert en dorst naar de gerechtigheid, hongert en dorst naar Christus, DE gerechtigheid is.
Nee. Wie hongert en dorst naar de gerechtheid, wil zo als Christus zijn: werkelijk zonder zonde. Dat is in dit leven niet volledig haalbaar. Daarom blijft het bij hongeren en dorsten. Het tot Christus komen kan wél.

De tekst uit de zaligsprekingen krijgt meestel een totaal verkeerde lading mee.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:
Luther schreef:
Nee. Wie hongert en dorst naar de gerechtheid, wil zo als Christus zijn: werkelijk zonder zonde. Dat is in dit leven niet volledig haalbaar. Daarom blijft het bij hongeren en dorsten. Het tot Christus komen kan wél.
Wie hongert en dorst naar de gerechtigheid, wil zoals Christus zijn. Inderdaad. En dan voel je hoezeer je Christus nodig hebt en strekt die honger en dorst zich ook steeds weer uit naar Hem. Dan ben je reeds zalig, naar Christus' eigen woord.
refo

Bericht door refo »

Luther schreef:Wie hongert en dorst naar de gerechtigheid, wil zoals Christus zijn. Inderdaad. En dan voel je hoezeer je Christus nodig hebt en strekt die honger en dorst zich ook steeds weer uit naar Hem. Dan ben je reeds zalig, naar Christus' eigen woord.
Je geeft steeds een verkeerde lading aan de zaligspreking.

'Christus nodig hebben' is niet hetzelfde als 'zondeloos willen zijn'. Dat zondeloos willen zijn is het stuk van de dankbaarheid. Christus IS Eigendom van de zondaar en de zondaar eigendom van Christus. Daarover is geen twijfel meer. Er is juist géén sprake van een Christusgemis.

Dan geef je voedsel aan het denkbeeld: Ik mis Christus dus ik heb Hem.
--------------
Plaats reactie