Evolutie of schepping

Jongere

Re: Evolutie of schepping

Bericht door Jongere »

Roef91 schreef:
jakobmarin schreef:Douma zei nog: aten vissen en leeuwen gras vóór de zondeval? Bij een leeuw bijv. laat zijn darmstelsel en de bouw van zijn kop en gebit dat helemaal niet toe. Het was toch 'zeer goed' geschapen? Maar wat is zeer goed? Moet je daar direct in lezen: geen dood voor de dieren?
Ik denk dat de leeuw voor de zondeval echt gras, of een ander kruid at. Het gebit zegt namelijk lang niet alles. Ook nu zijn er nog dieren met een "verkeerd" gebit. Ik meen bijvoorbeeld de vliegende hond, die heeft een gebit als een vleeseter maar is vegetariër.
Ik raad jullie aan om de video's van Kent Hovind te bekijken, http://creatie.info/videos.html, hij schopt ook aan alle kanten tegen de evolutie theorie aan.
Ik had trouwens wat meer verwacht van de themabijeenkomst in Amersfoort. De creationist bleef helaas stil. Van mij had de introductie een stuk korter mogen zijn. Dan was er ook wat meer tijd geweest voor een echte discussie.
Kent Hovind wordt over het algemeen gezien als pseudo-wetenschapper. Ik weet niet of het goed is om die man te gebruiken, zelfs als creationist. Een groot deel van de creationistische wereld wil ook niet met hem geassocieerd worden.
(Wacht maar tot Parsifal of Een-rechts-confessioneel weer inlogt) :)
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Geka schreef:De Bijbel is daar niet onduidelijk over. De eerste hoofdstukken van Genesis geven een helder verslag. Exegetisch gezien is het m.i. overduidelijk dat de schrijver van Genesis een verslag van historische gebeurtenissen heeft willen geven. (...)
Wie het boek Genesis leest, ziet dat het zich aandient als historisch verslag. Dat is het genre. Er is exegetisch gezien geen enkele aanleiding om te veronderstellen dat het woord 'dag' iets anders betekent dan zoals wij het kennen. Ook al staat er niet dat het precies 24 uur was; er staat dat het avond en morgen geweest was, dat is een dag. Dus in ieder geval een dag in de vorm zoals wij die kennen. De wetgeving op Sinai bevestigt die uitleg. Ook de overige inhoud van het boek Genesis heeft hetzelfde genre.
Dit is ook een uitleg die voortkomt uit vooronderstellingen, en is niet Gods Woord zelf. Om het even te relativeren. :OO
Geka schreef:De eindvraag is: willen wij ons in ons denken allereerst laten leiden door de Bijbel als het onfeilbare Woord van God, of willen we graag de 'bewijzen' (dat zijn het niet, omdat ze rusten op bepaalde vooronderstellingen. Wijzig je die vooronderstellingen dan kunnen de data ook andere 'bewijzen' leveren) van de overgrote evolutionistisch denkende meerderheid van de wetenschap overnemen en op hun gezag de Bijbel lezen?

Wie beweert christen te zijn en de Bijbel als Woord van God te willen lezen, heeft dan niet allereerst te maken met de 'resultaten' van de wetenschap, maar slechts met de vraag hoe we Genesis 1-3 moeten lezen. Ik heb nog geen steekhoudende argumenten gezien die de hier bovenstaande uitleg tegenspreken.

Het was ook een lastige vraag voor prof. Dekker waarom hij nu juist wel de evangelien als historische gebeurtenis leest, maar het boek Genesis niet. Daar zit een stuk willekeur in, wat in ieder geval niet berust op een serieuze exegese van dit Bijbelboek.
Ik meende dat hij dan nogal duidelijk deed: in de evangeliën waren er oog- en oorgetuigen, en die diverse verslagen komen zeer eenduidig overeen. In Genesis 1-3 was er geen mens als oor- en ooggetuige aanwezig.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

jakobmarin schreef:
Het was ook een lastige vraag voor prof. Dekker waarom hij nu juist wel de evangelien als historische gebeurtenis leest, maar het boek Genesis niet. Daar zit een stuk willekeur in, wat in ieder geval niet berust op een serieuze exegese van dit Bijbelboek.
Ik meende dat hij dan nogal duidelijk deed: in de evangeliën waren er oog- en oorgetuigen, en die diverse verslagen komen zeer eenduidig overeen. In Genesis 1-3 was er geen mens als oor- en ooggetuige aanwezig.
Bij de opstandig waren ook geen oor- of ooggetuigen aanwezig. Toch is dat hét cruciale heilsfeit!
Geka

Bericht door Geka »

jakobmarin schreef:
Geka schreef:De Bijbel is daar niet onduidelijk over. De eerste hoofdstukken van Genesis geven een helder verslag. Exegetisch gezien is het m.i. overduidelijk dat de schrijver van Genesis een verslag van historische gebeurtenissen heeft willen geven. (...)
Wie het boek Genesis leest, ziet dat het zich aandient als historisch verslag. Dat is het genre. Er is exegetisch gezien geen enkele aanleiding om te veronderstellen dat het woord 'dag' iets anders betekent dan zoals wij het kennen. Ook al staat er niet dat het precies 24 uur was; er staat dat het avond en morgen geweest was, dat is een dag. Dus in ieder geval een dag in de vorm zoals wij die kennen. De wetgeving op Sinai bevestigt die uitleg. Ook de overige inhoud van het boek Genesis heeft hetzelfde genre.
Dit is ook een uitleg die voortkomt uit vooronderstellingen, en is niet Gods Woord zelf. Om het even te relativeren. :OO
Geka schreef:De eindvraag is: willen wij ons in ons denken allereerst laten leiden door de Bijbel als het onfeilbare Woord van God, of willen we graag de 'bewijzen' (dat zijn het niet, omdat ze rusten op bepaalde vooronderstellingen. Wijzig je die vooronderstellingen dan kunnen de data ook andere 'bewijzen' leveren) van de overgrote evolutionistisch denkende meerderheid van de wetenschap overnemen en op hun gezag de Bijbel lezen?

Wie beweert christen te zijn en de Bijbel als Woord van God te willen lezen, heeft dan niet allereerst te maken met de 'resultaten' van de wetenschap, maar slechts met de vraag hoe we Genesis 1-3 moeten lezen. Ik heb nog geen steekhoudende argumenten gezien die de hier bovenstaande uitleg tegenspreken.

1. Nee, dit is een poging om vast te stellen hoe wij het boek Genesis hebben te exegetiseren. Luisterend naar het boek zelf, het woordgebruik, het taaleigene, etc. Op grond van die gegevens lijkt een letterlijke historische lezing van het boek nog steeds verreweg het meest aannemelijk. Ook op grond van de andere gegevens over de schepping binnen de canon.

Nu mag je dat relativeren door te stellen dat dit een visie is die ook berust op vooronderstellingen. Dat is waar, ze berust in ieder geval op de vooronderstelling dat de Bijbel het Woord van God is. Maar als dat je enige argument is, is dat wel zeer zwak. Het gaat namelijk om de vraag of dit de juiste vooronderstelling is. Delen we die vooronderstelling eigenlijk wel? Zo niet, dan is de vooringenomenheid tegen de scheppingsleer niet meer dan logisch.
En als je - staande op die vooronderstelling - meent dat Genesis anders gelezen dient te worden, dan verwacht ik daar argumenten voor op basis van de exegese van de Bijbeltekst zelf. En niet op basis van de 'resultaten' van de evolutionistische wetenschap. En het laatste is wel wat er nu gebeurt in het debat.

2. Wat betreft je weergegeven reactie van prof. Dekker over de evangelien: daar zijn nogal wat vragen bij te stellen.
Als eerste: waarom zou je een Bijbelboek pas accepteren als historisch als het een ooggetuigenverslag is zoals het evangelie, en anders niet? Terecht wijst Afgewezen op het feit dat er geen enkele ooggetuige van de opstanding van Christus is. Waarom zou die dan wel historisch zijn, en Gen 1-3 niet? Dat is echt pure willekeur.

Vervolgens: dit is dan een puur subjectief criteria. Naar mijn overtuiging hebben we van elk Bijbelboek te onderzoeken welk genre literatuur het betreft. En op basis van een dergelijk onderzoek kunnen argumenten voor een bepaald genre gegeven worden vanuit de tekst van het boek zelf. Die argumenten wijzen als het gaat om het boek Genesis heel duidelijk om een letterlijke en historische lezing, al moeten we blijvend beducht zijn voor onze westerse leesbril van 2009 in de uitleg ervan.

Tot slot: Al ben ik het met je eens dat de hoofdlijn van de evangelien zeer eenduidig is. Dat neemt niet weg dat er diverse voorbeelden van bepaalde details zijn die je niet kunt harmoniseren. Denk bijv. aan de precieze gang van zaken rondom de gebeurtenissen op de morgen van de opstanding.
De achterliggende vraag is echter: betekent dit dat de evangelien daarmee niet historisch zijn? Hangt het aanvaarden van de historiciteit dan alleen maar af van het rationeel en logisch kunnen volgen van de gebeurtenissen?
Een christen gelooft in de waarheid van de Bijbel; niet allereerst omdat die 100% logisch begrijpelijk in elkaar zit, maar allereerst vanwege het getuigenis van de H. Geest in het hart. Daarom is de Schrift autopistia; ze heeft gezag van zichzelf.

Het is van levensbelang daar persoonlijk iets van te kennen. Ook in deze kwestie. Daarom blijft mijn slotopmerking recht overeind staan:

De eindvraag is: willen wij ons in ons denken allereerst laten leiden door de Bijbel als het onfeilbare Woord van God, of willen we graag de 'bewijzen' (dat zijn het niet, omdat ze rusten op bepaalde vooronderstellingen. Wijzig je die vooronderstellingen dan kunnen de data ook andere 'bewijzen' leveren) van de overgrote evolutionistisch denkende meerderheid van de wetenschap overnemen en op hun gezag de Bijbel lezen?
Laatst gewijzigd door Geka op 03 apr 2009, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Geka schreef:Vervolgens: dit is dan een puur subjectief criteria.
Enkelvoud: criterium.
Meervoud: criteria.
;)
Geka

Bericht door Geka »

Afgewezen schreef:
Geka schreef:Vervolgens: dit is dan een puur subjectief criteria.
Enkelvoud: criterium.
Meervoud: criteria.
;)
Je hebt gelijk :) Typefoutje in de haast van het tikken, ik bedoelde (uiteraard) de vorm van het enkelvoud.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

jakobmarin schreef:

Kijk, dat is tenminste een helder standpunt: de betrouwbaarheid van Gods Woord is afhankelijk van consistente oog- en oorgetuigen.
Ik deel dat standpunt niet, maar het is in ieder geval helderder dan alleen maar te zeggen, dat je Gods Woord betrouwbaar vind en er ondertussen je eigen theorieën inproppen.
Dat stuitte me in dat interview met Van den Brink ook zo tegen de borst: in mooi klinkende bewoordingen luidkeels de Catechismus prijzen, maar metterdaad er ver vanaf staan.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mij trof in het RD-debat vooral de houding van prof. dr. A. van Nieuw Amerongen: topwetenschapper en tegelijkertijd t.a.v. Genesis 1-3 geloven als een kind. Wat mij betreft toch wel een voorbeeld...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Luther schreef:Mij trof in het RD-debat vooral de houding van prof. dr. A. van Nieuw Amerongen: topwetenschapper en tegelijkertijd t.a.v. Genesis 1-3 geloven als een kind. Wat mij betreft toch wel een voorbeeld...
Hij heeft ook een lezing gehouden in de GG te Houten, op http://www.prekensite.nl is deze te beluisteren.

Het is idd zoals Geka schrijft, welk gezag laten wij het zwaarste wegen , Gods getuigenis of de menselijke wetenschap.
Voor prof v Nieuw Amerongen is de volgorde wel duidelijk.
jakobmarin

Tiberius schreef:
jakobmarin schreef:
Geka schreef:Het was ook een lastige vraag voor prof. Dekker waarom hij nu juist wel de evangelien als historische gebeurtenis leest, maar het boek Genesis niet. Daar zit een stuk willekeur in, wat in ieder geval niet berust op een serieuze exegese van dit Bijbelboek.
Kijk, dat is tenminste een helder standpunt: de betrouwbaarheid van Gods Woord is afhankelijk van consistente oog- en oorgetuigen.
Ik deel dat standpunt niet, maar het is in ieder geval helderder dan alleen maar te zeggen, dat je Gods Woord betrouwbaar vind en er ondertussen je eigen theorieën inproppen.
Dat stuitte me in dat interview met Van den Brink ook zo tegen de borst: in mooi klinkende bewoordingen luidkeels de Catechismus prijzen, maar metterdaad er ver vanaf staan.
Jammer dat je zelf niet goed omgaat met oor- en ooggetuigen :hum Want niemand heeft hier gezegd dat de betrouwbaarheid van Gods Woord afhankelijk is van oog- en oorgetuigen!
Het gaat er niet om of de Schrift al dan niet betrouwbaar geacht wordt omdat er oog- en oorgetuigen aanwezig zijn geweest. Het gaat erom of is historisch gelezen moet worden of niet. In de evangeliën zijn er diverse bronnen en getuigen (meer 500 alleen al als het gaat op de opstanding/verschijning van Jezus) die de historiciteit van het verhaal bevestigen. Die heb je van gen1-3 niet.
Het gaat dus niet om de betrouwbaarheid van de bijbel, maar of je iets als geschiedenis moet lezen of niet.

Overigens spreekt Ouweneel erover dat er, puur theologisch en dus onafhankelijk van natuurwetenschappen, zo'n 10 verschillende uitleggingen zijn van gen1-3.

Dan nog de vraag: waarom nu opeens op de achterste benen als er al vanaf Augustinus christenen zijn geweest die Gen1-3 ook niet letterlijk lazen en daar geen groot probleem van werd gemaakt?
Luther schreef:Mij trof in het RD-debat vooral de houding van prof. dr. A. van Nieuw Amerongen: topwetenschapper en tegelijkertijd t.a.v. Genesis 1-3 geloven als een kind. Wat mij betreft toch wel een voorbeeld...
Douma gelooft het ook als een kind, zei hij. Hij wilde Gen1-3 het liefst uitleggen met de jongste kinderen erbij. En komt toch tot andere conclusies.
Van N-Amerongen vond ik de discussie eigenlijk alleen maar ontwijken en gaf geen duidelijk antwoord waarom geloof en wetenschap in conflict zou zijn. Dat is verder prima, maar waarom doe je dan aan een debat mee?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

jakobmarin schreef: Het gaat er niet om of de Schrift al dan niet betrouwbaar geacht wordt omdat er oog- en oorgetuigen aanwezig zijn geweest. Het gaat erom of is historisch gelezen moet worden of niet. In de evangeliën zijn er diverse bronnen en getuigen (meer 500 alleen al als het gaat op de opstanding/verschijning van Jezus) die de historiciteit van het verhaal bevestigen. Die heb je van gen1-3 niet.
Het gaat dus niet om de betrouwbaarheid van de bijbel, maar of je iets als geschiedenis moet lezen of niet.
Dus als er geen oog- of oorgetuigen bij geweest zijn, moet je ineens iets niet als geschiedenis lezen? Waar baseer je deze aanname op?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

jakobmarin schreef:
Douma gelooft het ook als een kind, zei hij. Hij wilde Gen1-3 het liefst uitleggen met de jongste kinderen erbij. En komt toch tot andere conclusies.
Van N-Amerongen vond ik de discussie eigenlijk alleen maar ontwijken en gaf geen duidelijk antwoord waarom geloof en wetenschap in conflict zou zijn. Dat is verder prima, maar waarom doe je dan aan een debat mee?
Huh, heb jij naar een ander debat zitten kijken??
Douma zei met woorden dat hij kinderlijke wilde lezen wat er in Genesis 1 staat. En begon vervolgens uit te leggen, waarom de astronomie met de vele lichtjaren hem gebracht hadden bij het anders (niet kinderlijk) lezen van Genesis 1.
Van Nieuw Amerongen ontweek de discussie niet; hij zette op een gegeven moment een punt, zoals ook ds. Van Aalst dat deed vanuit Hebr. 11: 1-3. Daar ligt voor mij ook het eind van alle tegenspraak, al zou de hele wetenschappelijke wereld het tegendeel denken te kunnen bewijzen.

Over ontwijken gesproken, dan denk ik aan prof. Cees Dekker. Hij kreeg rechtsstreeks de vraag of hij in de opstanding geloofde, terwijl dat biologisch niet te verklaren is. Kennelijk gelooft hij dus in niet-verklaarbare wonderen. Maar bij Genesis 1-11 zet hij die overtuiging even aan de kant. Dat snap ik dan weer niet. Zeker niet als het argument daarvoor is, dat er bij de opstanding menselijke getuigen waren en bij de schepping niet. Nee, toen waren er 3 Goddelijke Getuigen. Zijn Die dan minder doorslaggevend?? Het antwoord op die vraag werd feitelijk ontweken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
jakobmarin

Afgewezen schreef:
jakobmarin schreef: Het gaat er niet om of de Schrift al dan niet betrouwbaar geacht wordt omdat er oog- en oorgetuigen aanwezig zijn geweest. Het gaat erom of is historisch gelezen moet worden of niet. In de evangeliën zijn er diverse bronnen en getuigen (meer 500 alleen al als het gaat op de opstanding/verschijning van Jezus) die de historiciteit van het verhaal bevestigen. Die heb je van gen1-3 niet.
Dus als er geen oog- of oorgetuigen bij geweest zijn, moet je ineens iets niet als geschiedenis lezen? Waar baseer je deze aanname op?
Kijk nou wat je doet: je schuift me een aanname in de schoenen (nl. wel getuigen=geschiedenis, geen getuigen=geen geschiedenis) en vervolgens vraag je me waarop ik dat baseer. :oO Dat lijkt me niet de bedoeling.
Het, nogmaals, gaat in deze discussie om gen1-3 versus de evangeliën (dus niet 'íets' uit de bijbel). Zit er een verschil in de wijze waarop dit is geschreven als het gaat om de historiciteit? Ja, bij de evangelien waren getuigen, nee bij gen1-3 waren er geen getuigen. That's it.
jakobmarin

Luther schreef:
jakobmarin schreef:
Huh, heb jij naar een ander debat zitten kijken??
Douma zei met woorden dat hij kinderlijke wilde lezen wat er in Genesis 1 staat. En begon vervolgens uit te leggen, waarom de astronomie met de vele lichtjaren hem gebracht hadden bij het anders (niet kinderlijk) lezen van Genesis 1.
Van Nieuw Amerongen ontweek de discussie niet; hij zette op een gegeven moment een punt, zoals ook ds. Van Aalst dat deed vanuit Hebr. 11: 1-3. Daar ligt voor mij ook het eind van alle tegenspraak, al zou de hele wetenschappelijke wereld het tegendeel denken te kunnen bewijzen.

Over ontwijken gesproken, dan denk ik aan prof. Cees Dekker. Hij kreeg rechtsstreeks de vraag of hij in de opstanding geloofde, terwijl dat biologisch niet te verklaren is. Kennelijk gelooft hij dus in niet-verklaarbare wonderen. Maar bij Genesis 1-11 zet hij die overtuiging even aan de kant. Dat snap ik dan weer niet. Zeker niet als het argument daarvoor is, dat er bij de opstanding menselijke getuigen waren en bij de schepping niet. Nee, toen waren er 3 Goddelijke Getuigen. Zijn Die dan minder doorslaggevend?? Het antwoord op die vraag werd feitelijk ontweken.
Ik vermoed dat het hetzelfde debat was, maar onze vooronderstellingen waren anders, dus onze uitleg ook :langue

Douma zei zoiets: Er wordt niet van ons gevraagd ons verstand uit te schakelen. Als je uit de natuur kunt zien dat iets miljoenen lichtjaren onderweg is + nog meer naanwijzingen voor een oudere aarde, zouden we dan niet eens moeten kijken naar onze uitleg van de bijbel (gen1-3)?

Het gaat niet om het al dan niet geloven van Gods Woord, zoals v Aalst suggereerde, maar om de uitleg.

En Dekker kon inderdaad de opstanding niet beredeneren en geloofde zeker in wonderen. Hij geloofde ook dat God de wereld in één klap geschapen zou kunnen hebben, maar hij vind andere aanwijzingen in de natuur. En die vind hij niet als het gaat om de opstanding. Dus ik vond niet echt dat hij het ontweek.
Ja, er waren 3 Goddelijke Getuigen, en dat getuigenis is door mensen opgeschreven, met hun eigen omgeving en cultuur, die heel anders was dan ons westers denken.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

jakobmarin schreef:Kijk nou wat je doet: je schuift me een aanname in de schoenen (nl. wel getuigen=geschiedenis, geen getuigen=geen geschiedenis) en vervolgens vraag je me waarop ik dat baseer. :oO Dat lijkt me niet de bedoeling.
Het, nogmaals, gaat in deze discussie om gen1-3 versus de evangeliën (dus niet 'íets' uit de bijbel). Zit er een verschil in de wijze waarop dit is geschreven als het gaat om de historiciteit? Ja, bij de evangelien waren getuigen, nee bij gen1-3 waren er geen getuigen. That's it.
Zit er een verschil in de wijze waarop het is geschreven? Ja. Is er een verschil als het gaat om de historiciteit? Mogelijk, maar dat hoeft dan niets te maken te hebben met het al of niet aanwezig zijn van getuigen. Jij suggereert echter dat dit het is wat verschil maakt voor de historiciteit. En mijn vraag is nogmaals: waar baseer je dat op?
Plaats reactie