Erasmiaan schreef:Eens. Lees ook wat Jongere schreef. Ik ben alleen bang voor het activisme dat memento aanhangt. Er is natuurlijk wel een bepaalde mate van activisme maar laten we altijd blijven benadrukken dat we in ALLES stijl en diep afhankelijk zijn van Hem en dat al onze GERECHTIGHEDEN een wegwerpelijk kleed zijn (dat gaat over de heiligmaking!). En als je dat maar veel beseft bij alles wat je doet heb je niet de mond vol over het overwinningsleven. Dan is het een dagelijkse strijd tegen de zonde waar alleen de gemeenschap met Christus weleens iets doet smaken van dé overwinning.
Dan zal je ook bang moeten zijn voor het activisme van de Puriteinen en de (vroegere) Nadere Reformatie. Want beide bewegingen riepen heel concreet op tot handelen, tot doen.
Ik ontken daarmee niet onze afhankelijkheid van God, noch veel minder spreek ik over dat met heiliging gerechtigheid verdient wordt. En de term overwinningsleven neem ik helemaal afstand van, omdat heiliging slecht de dure plicht is van een christen, niet iets waarmee hij iets verdient, of iets wat leidt tot overwinning. Zélfs als wij zeer heilig leven, staan wij nog als schuldenaren voor God. Ja, ik acht juist dat in de strijd (die jij weleswaar activistisch vindt) tegen de zonden, en de strijd vóór het goede, dat dat leidt tot verdieping van zelf- en zondekennis. Juist in het falen van de heiligmaking ervaren we dagelijks weer dat wij afhankelijk zijn van God, en ervaren we dat wij dagelijks zijn vergeving nodig hebben.
Maar wie meent dat heiligmaking kan zónder uitwendig handelen, zónder reformatie van ons leven, bedriegt zichzelf, ja mogelijk zelfs voor de eeuwigheid. Er staat niet voor niets geschreven dat het geloof zonder de werken dood is. Of was Jacobus ook te activistisch?
-----------
PS> Ik vrees dat velen (ook in de rechterzijde van onze gezindte) niet van praktische heiligmaking willen horen, omdat dit altijd offers vraagt. Het vraagt ons om ons geriefelijke leventje eens te bezien, ons naar te schrikken over zoveel zondigheidheid, en ons te bekeren. Het geeft ons geen klopje op de schouders, om alle slechte dingen die we
niet doen, maar het benoemt dingen tot zonde die we heel normaal vinden, zoals gehoorzaamheid aan de overheid, materialisme vervangen door echte soberheid, praktische barmhartigheid, zachtmoedigheid en geduld, onze tijdsbesteding omvormen tot eer van God, afstand nemen van de wereld, etc. In een tijd waarin veel van "Gods kinderen" wereldgelijkvormig leven (en dat kan ook wanneer we in het zwart gekleed gaan), is zo'n activistische heiligmaking misschien niet waar we op zitten te wachten. Maar wél wat Gods woord van ons eist!
PS2> Alhoewel ik het heiligings-optimisme, en het overwinningsleven, wat HeartCry en iemand als ds. Maritz voorstaan, nadrukkelijk afkeur als onbijbels en in zekere zin ook remonstrants, keur ik de dwaling ter rechterzijde af, die leert dat heiliging ons niet verplicht tot actief handelen tégen de zonde, en vóór het goede, omdat dat "activistisch" zou zijn.