Zondagsdruk...eh...rust
Re: Zondagsdruk...eh...rust
Op zaterdag denk ik ook niet aan werk. Maar verder ben ik het met je eens (ook al ga ik geen 3x per zondag naar de kerk) 

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- JolandaOudshoorn
Niet aan je betaalde werk, maar daarnaast is er ook nog heel veel onbetaald werk! en ik vind het heerlijk om op zondag niet eens te denken aan de vaat, de was, de vloer, enz.Marnix schreef:Op zaterdag denk ik ook niet aan werk. Maar verder ben ik het met je eens (ook al ga ik geen 3x per zondag naar de kerk)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Word jij daar niet voor betaald dan? Waar koop jij je eten van dan?JolandaOudshoorn schreef:en ik vind het heerlijk om op zondag niet eens te denken aan de vaat, de was, de vloer, enz.
Je moet goed lezen. Ze geeft aan dat er op zaterdag nog een hoop werk is dat niet onder betaald werk valt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
en dát noem je een rústdag? .........Letstalk schreef:Ik ervaar de zondag echt als een rustdag, ondanks dat ik 3x naar de kerk ga (meestal wel)

Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Waarom zou dat geen rustdag zijn?Rens schreef:en dát noem je een rústdag? .........Letstalk schreef:Ik ervaar de zondag echt als een rustdag, ondanks dat ik 3x naar de kerk ga (meestal wel)
dat noem ik zondagsDRUK...je hebt amper tijd om "tot jezelf" te komen......haaf schreef:Waarom zou dat geen rustdag zijn?Rens schreef:en dát noem je een rústdag? .........Letstalk schreef:Ik ervaar de zondag echt als een rustdag, ondanks dat ik 3x naar de kerk ga (meestal wel)
Moderatorbericht:
Ach, beste Rens, als het hart vol is van de dienst, de Verlossing, de Voldoening, de Verzoening, zou je de hele dag wel onder dat geklank willen verkeren.Rens schreef:dat noem ik zondagsDRUK...je hebt amper tijd om "tot jezelf" te komen......haaf schreef:Waarom zou dat geen rustdag zijn?Rens schreef:en dát noem je een rústdag? .........Letstalk schreef:Ik ervaar de zondag echt als een rustdag, ondanks dat ik 3x naar de kerk ga (meestal wel)
Dan is er rust.
Rust in Hem.
Dan is er echt sprake van een rustdag, waarvan je zou wensen dat die nooit meer eindigt.
Als dat beleefd mag worden is 3x per dag een preek een beperking......
Ik denk dat het dan geen beperking is. Of zou je dan na de derde dienst denken: Ik wil nog een dienst?!
Volgens mij heb je na de dienst genoeg stof tot nadenken, genoeg stof tot studie, gebed en vooral tot het uitvoeren van waar het over ging in de dagelijkse praktijk.
Het is een fabeltje dat hoe voller je bent van het evangelie, hoe meer kerkdiensten je zou willen hebben op een zondag. Je christen-zijn komt niet tot uiting door de frequentie, of je nou 1, 2 of 3x op een zondag naar de kerk gaat.
Die rust die je stelt ervaar ik ook en ik denk niet dat hoe vaker je naar de kerk gaat, hoe meer je die rust gaat ervaren ofzo.
Volgens mij heb je na de dienst genoeg stof tot nadenken, genoeg stof tot studie, gebed en vooral tot het uitvoeren van waar het over ging in de dagelijkse praktijk.
Het is een fabeltje dat hoe voller je bent van het evangelie, hoe meer kerkdiensten je zou willen hebben op een zondag. Je christen-zijn komt niet tot uiting door de frequentie, of je nou 1, 2 of 3x op een zondag naar de kerk gaat.
Die rust die je stelt ervaar ik ook en ik denk niet dat hoe vaker je naar de kerk gaat, hoe meer je die rust gaat ervaren ofzo.
Psalm 84:5 'Welgelukzalig zijn zij, die in Uw huis wonen; zij prijzen U gestadiglijk'Marnix schreef:Ik denk dat het dan geen beperking is. Of zou je dan na de derde dienst denken: Ik wil nog een dienst?!
Dat bedoelde ik dus.jvdg schreef:Ach, beste Rens, als het hart vol is van de dienst, de Verlossing, de Voldoening, de Verzoening, zou je de hele dag wel onder dat geklank willen verkeren.Rens schreef:dat noem ik zondagsDRUK...je hebt amper tijd om "tot jezelf" te komen......haaf schreef:Waarom zou dat geen rustdag zijn?Rens schreef: en dát noem je een rústdag? .........
Dan is er rust.
Rust in Hem.
Dan is er echt sprake van een rustdag, waarvan je zou wensen dat die nooit meer eindigt.
Als dat beleefd mag worden is 3x per dag een preek een beperking......
"Ik ben verblijd wanneer men mij..."
Dat 'ik ben verblijd' en 'in uw huis wonen' wil niet zeggen dat degenen die dat zongen 3 preken op een dag hoorden. Ze vonden het fijn de dingen van God te zien. Dat was ze genoeg. En dat kan tegenwoordig ook thuis. Want er is geen Huis van God meer.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
De Heere woont IN mensen (als het goed is), en zij prijzen Hem "gestadiglijk", daarvoor hoeft men niet 3 of zelfs 4 keer op een zondag naar de kerk.artistiek schreef:
Psalm 84:5 'Welgelukzalig zijn zij, die in Uw huis wonen; zij prijzen U gestadiglijk'
Ik ga vaak op donderdagavond in Dokkum naar de Mis in de Bonifatiuskapel, en dat geeft een gevoel van "thuiskomen bij God"...............
Moderatorbericht:
Het gaat erom dat zij, die dat zongen/zingen, niets anders begeerden/begeren dan de middelen waar te nemen die de Heere gaf en nog geeft. Dan is niets te veel en duurt niets te lang.refo schreef:Dat 'ik ben verblijd' en 'in uw huis wonen' wil niet zeggen dat degenen die dat zongen 3 preken op een dag hoorden. Ze vonden het fijn de dingen van God te zien. Dat was ze genoeg. En dat kan tegenwoordig ook thuis. Want er is geen Huis van God meer.
Jawel hoor. Als de dienst 2 uur duurt, is dat veel te lang. (Zeker bij sommige predikanten.) Een keertje mag, in bijzondere gevallen, maar verder: maat houden.artistiek schreef:Het gaat erom dat zij, die dat zongen/zingen, niets anders begeerden/begeren dan de middelen waar te nemen die de Heere gaf en nog geeft. Dan is niets te veel en duurt niets te lang.refo schreef:Dat 'ik ben verblijd' en 'in uw huis wonen' wil niet zeggen dat degenen die dat zongen 3 preken op een dag hoorden. Ze vonden het fijn de dingen van God te zien. Dat was ze genoeg. En dat kan tegenwoordig ook thuis. Want er is geen Huis van God meer.
Ik denk dat de ds dat ook wel vinden.
Als het werkelijk waar was wat je zegt zouden de kerken 24/7 open moeten zijn, met slaapplekken en al.
De feesten in Israel waren maar af en toe. Daar zag men vanzelf meer naar uit dan naar een wekelijkse preekgang. En men kon dan jaloers zijn op de priesters en levieten die er dagelijk bij waren.
--------------